Ga naar inhoud

Nieuwe Laptop zien als investering?

Geplaatst:

Roy Laarveld

Dag allemaal,

 

Ik lees al een hele tijd een beetje rond op het forum, vind dit allemaal erg interessant. Dit omdat ik zelf ook sinds kort ondernemer ben en alles ook graag wil snappen m.b.t. de fiscale en administratieve zaken e.d.

 

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben? moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.? Hoe kan ik dit het beste inboeken?

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

Wie kan me de bovenstaande vragen goed beantwoorden?

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Roy Laarveld

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Featured Replies

Geplaatst:

renep

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben?

 

Als je het ding zakelijk gebruikt, ja.

 

moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.?

 

Inderdaad. Als het meer kost dan de investeringsdrempel.

 

Hoe kan ik dit het beste inboeken?

 

Gewoon, net als alle andere investeringen.

 

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

BTW terug. Lagere winst. Investeringsaftrek.

Geplaatst:

Ard-Sc

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben?

 

Als je het ding zakelijk gebruikt, ja.

 

moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.?

 

Inderdaad. Als het meer kost dan de investeringsdrempel.

 

Hoe kan ik dit het beste inboeken?

 

 

Gewoon, net als alle andere investeringen.

 

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

BTW terug. Lagere winst. Investeringsaftrek.

 

En je hebt een nieuwe laptop! ;D

 

 

Geplaatst:

Roy Laarveld

  • Auteur

Bedankt alvast voor jullie reacties!

 

Hoe kan er dan gecontroleerd worden of ik de laptop 100% zakelijk gebruik...ik ben trouwens van plan om hem zakelijk, maar af en toe ook een beetje prive te gebruiken. Is dat mogelijk? :-\

Wat is de investeringsdrempel dan?

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Geplaatst:

Ard-Sc

Wanneer je maar 1 pc hebt is het zeer waarschijnlijk dat je hem ook gedeeltelijk prive gebruikt. Dan tel je bijvoorbeeld de pc voor 75% als zakelijk mee.

 

Wanneer je vanuit huis werkt krijg je trouwens sowieso een klus om de investering ten laste te kunnen brengen van je resultaat (inkomstenbelasting)

 

Wat je dan nog rest is een stukje van de betaalde BTW terug te vorderen.

 

De belastingdienst site staat vol met paginaatjes over dit onderwerp.

 

Ze hebben ook een papieren versie, die heet het Handboek Ondernemen. Als je echt iets wil leren op dit gebied dan ga je daar een exemplaar van in je bezit krijgen. Staat het hoognodige in (bijna 200 pagina's). helemaal gratis en voor niks te krijgen bij de blauwe brieven brigade.

 

(ik vermoed dat Renep met de drempel het bedrag van 450 euro bedoeld, daaronder mag je zaken in 1x ten laste van je resultaat brengen)

 

Succes met lezen en leren! Ard

Geplaatst:

Roy Laarveld

  • Auteur

oke, bedankt!

 

dan zal ik me eens verder informeren bij de blauwe brieven brigade :P

 

Groeten Roy!

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

(ik vermoed dat Renep met de drempel het bedrag van 450 euro bedoeld, daaronder mag je zaken in 1x ten laste van je resultaat brengen)

 

Dat denk ik ook, en een laptop zit daar meestal wel boven. Houdt er dan ook rekening in dat je hem niet in 1x mag opvoeren als kosten, maar moet afschrijven over enkele jaren.

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Ik dacht dat een starter wil in een keer mag opvoeren als kosten???

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Das ook waar... zolang je nog in de periode zit waarin je willekeurig mag afschrijven.

Geplaatst:

Ard-Sc

Ik dacht dat een starter wil in een keer mag opvoeren als kosten???

Ja en nee.

 

Wanneer je door de belastingdienst voor de inkomstenbelasting als ondernemer gezien wordt (urencriterium e.d.) en je recht hebt op de extra startersaftrek (in je eerste 3 startersjaren zit) dan mag je willekeurig afschrijven. Dus bijvoorbeeld in 1x tot een restwaarde.

 

Veel startende ondernemers voldoen hier echter niet aan op het moment van de eerste investeringen.

 

 

Geplaatst:

Roy Laarveld

  • Auteur

Bedankt tot zover allemaal!

 

dan heb ik nog een vraagje....ik zit dus nog wel in de eerste 3 jaar enzo, maar wanneer voldoe ik aan de 1225 uur (urencriterium) wie kan nu controleren dat ik er zo veel uur mee bezig ben?

stel ik zit in de opstartfase en ben er 30 uur in de week mee bezig (na 14 uur en verder in de avond) (student he ;)) later zal dit wel minder worden denk ik...maar niemand controleert dit toch?

dan kan ik toch gewoon die laptop afschrijven?

Hoe zit het trouwens met de MKB aftrek.....bij sommige voorbeelden op internet heb ik gezien dat er soms zo iets van 20 a 25 000 euro van de winst word gehaald zodat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen! maar eigenlijk heb je die 20 tot 25 000 euro toch ook in de pocket?

 

Hoor/lees het graag....

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Geplaatst:

Pukje Piet

Betreffende uren criterium: mijn accountant raadde aan een urenverantwoording bij te houden, vooral als je ook nog andere bezigheden (school, baan) hebt.

1225 uur is best veel om er "even" naast te doen kom je dan achter. ;D

Geplaatst:

Roy Laarveld

  • Auteur

maar is het verplicht om zo'n urenverantwoording af te leggen?

zoniet, waarom heeft het dan voordeel?

 

 

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Geplaatst:

Jeroen Bakker

maar is het verplicht om zo'n urenverantwoording af te leggen?

zoniet, waarom heeft het dan voordeel?

 

Dat is "verplicht" als je gebruik wilt maken van regelingen die je pas mag gebruiken als je 1.225+ uur aan je bedrijf besteed. Als daar twijfel over ontstaat, dan moet jij hard kunnen maken dat je dat aantal uur hebt gehaald. Dan is een urenoverzicht érg handig.

Geplaatst:

Roy Laarveld

  • Auteur

Oke, dus het is wel verstandig als MKBer als ik een urenverantwoording maak! Hoe moet deze er dan uit zien? wat moet er allemaal in/bij staan?

Hoe precies moet dit?

 

 

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Geplaatst:

Pukje Piet

Ik heb een eenvoudige Excelsheet waar ik per maand een werkblad in heb. 3 kolomen: datum, aantal uur en klant/bezigheid.

Beetje opgeleukt met wat opteldingetjes enzo maar verder niet echt bijzonder.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.