Ga naar inhoud

Verantwoordelijkheid ontwerper bij een ongeluk?

Geplaatst:

SjorsN

Hoi beste mensen,

Eerst even voorstellen; ik ben Sjors en op het moment nog student, maar heb onlangs een aanbod gekregen om voor een producent een fiets te ontwerpen. Gezien mijn opleiding en achtergrond moet dit geen probleem zijn, maar toch zit ik nog met een vraagje.

Mocht er nu onverhoopt iemand bijvoorbeeld een nare verwonding oplopen door een brekend frame oid, wie is hier dan verantwoordelijk voor? Ik weet dat we niet in Amerika wonen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ben ik (juridisch) voldoende beschermt als ik het product naar "normaal gebruik" dimensioneer en naar eer en geweten kan zeggen dat het een veilig product is bij het zogenaamde "normale gebruik"?

Featured Replies

Geplaatst:

Karen Dam

Hallo,

Nou ben ik geen deskundige op dit gebied maar volgens mij heb je wel een probleem als er een "ontwerp-fout" is.

E.e.a. is wel met verzekeringen af te dichten denk ik hoor.

Abnormaal gebruik lijkt me niet voor jou rekening komen..

Karen

Geplaatst:

nonex.nl

Je kunt hiervoor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar de vraag is of je dat als student kunt. Je kunt aansprakelijk gesteld worden als je met de kennis die van een proffessional op jouw vakgebied verwacht mag worden de ontwerpfout had kunnen voorkomen. In eerste instantie zal de producent aansprakelijk en verantwoordelijk gesteld worden, maar als die kan aantonen dat de fout bij de ontwerpende partij ligt en voorzien had kunnen worden kan die jou aansprakelijk stellen voor de schade. Dus ook voor financiele schade wegens het uit productie en uit de handel moeten nemen.

Je kunt het voorkomen door hele duidelijk afsrpaken te maken over de aan te leveren veiligheidseisen, de controle en toetsmomenten heel formeel te maken waarbij de toestende partij (de producent) het ontwerp goedkeurt. Leg de verantwoordelijkheid om aan normen en testen te voldoen bij hen, maak gebruik van hun kennis en expertise en neem in je aanbod op dat je na falen bij testen en totsen je het ontwerp aanpast aan de testresultaten.

Geplaatst:

Merkava

Voor dergelijke zaken zijn er verzekeringen.

Neem gewoon contact op met een goede adviseur.

In de constructiewereld staat er vaak een clausule in dat de ontwerper nooit voor meer aansprakelijk kan zijn dan aanneemsom.

Volgens mij zijn er inmiddels voldoende rekenmodellen om een conventionele fiets op de juiste manier te dimensioneren. De grotere fabrikanten beschikken zelf ook over faciliteiten om frames aan een testbank te hangen en zo de sterkte van een frame te kunnen bepalen.

Wat abnormaal gebruik betreft, vaak worden wedstrijdfietsen uitgesloten als het gaat om garantie.

Gaat het om een frame dat op het randje van de gewichtsgrens ontworpen moet worden ? Of is het een meer conventionele fiets ?

Geplaatst:

SjorsN

• Auteur

Allereerst allemaal hartelijk bedankt voor het snelle reageren!

Het zal niet een uiterst lichtgewicht ontwerp worden en alles zal met redelijke veiligheidsfactoren worden ontworpen en niet veel afwijken van wat gangbaar is op dit moment, dus de kans dat er daadwerkelijk iets gebeurd is nihiel. Maar ik ben nu eenmaal een vorozichtig persoon.

Het is voor mij op het moment nog een bijbaantje, dus heel erg veel zin in allemaal verzekeringen afsluiten heb ik eigenlijk ook niet.

Mijn eigen redenatie was de volgende: Ik verkoop als ontwerper een ontwerp aan de fabrikant. Als het ontwerp volgens de door de fabrikant gegeven specificaties is ontworpen en voldoet aan zijn eisen, dan is het vanaf dan zijn product en zijn verantwoordelijkheid. Tenzij ik dus ergens een foute berekening heb gemaakt zal het zijn verantwoordelijkheid zijn. Is het normaal dat het op deze manier wordt gedaan in een contract, of is dat meestal anders?

Geplaatst:

djluc

Kan je sowieso niet in dienst treden? Je hebt dan meteen wat risico's afgedekt omdat het bedrijf in eerste instantie aansprakelijk is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

Merkava

Gaat het om een design of een functioneel ontwerp.

Misschien kun je bij van der Veer Designers gaan werken ?

Geplaatst:

SjorsN

• Auteur

In dienst treden zal niet gaan werken. Het is (organisatorisch) een kleine producent die in feite een eenmanszaak is die alle productie en ontwerp uitbesteedt. Mij in dienst nemen geeft hem ineens een heleboel extra gedoe omdat hij dan ineens een werknemer heeft. Bovendien was het altijd al mijn bedoeling om te proberen zelfstandig te gaan werken. Nu is het alleen iets eerder dan verwacht.

Van der Veer Designers maken mooie dingen, maar ik zie er niet echt de meerwaarde van als ik via hun zou kunnen werken. Het enige voordeel kan zijn dat de afnemer er misschien eerder vertrouwen in zou hebben vanwege de naam van het bedrijf en dat ik dus via hen een veiligere positie hebben (juridisch gezien). Nadelen zijn ongetwijfeld dat ze mij eerst zouden moeten aannemen (ik heb nog geen diploma) en dat het waarschijnlijk veel duurder wordt voor de producent...

Bovendien ontwerp ik een fiets, geen plastic versierselen. :P

Geplaatst:

gerard

CE-markering regelt de verantwoordelijkheid van de ontwerper in relatie tot veiligheid van het product. Daar begint het mee. Als ontwerper dien je een technisch constructie dossier bij te houden waaruit moet blijken dat er aan gevaarlijke situaties voor de gebruiker is gedacht. Dit is niet anders af te dekken, m.a.w. je kunt je aansprakelijkheid als ontwerper nooit "afkopen" met een verzekering.

CE is een ontwerpers ding, de ontwerper is primair verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn ontwerp.

Google maar eens op "CE" of "CE-markering"

Geplaatst:

nonex.nl

Gaat het om een design of een functioneel ontwerp.

Misschien kun je bij van der Veer Designers gaan werken ?

Activiteiten, in samenwerking met de ontwerpafdeling van Gazelle:

- ontwikkeling van het frame

- ontwikkeling van de vouwbak

- ontwikkeling van de Maxi-Cosi®-adapters

- styling

Geplaatst:

Jeroen Reith

Als je niet in dienst bent kun je als student het ontwerp als een stageproject zien. Presenteer dit dan ook als zodanig aan het bedrijf. Maak er een goed gedocumenteerd geheel van. Vermeld schriftelijk dat je het ontwerp ziet als een advies aan het bedrijf en dat echter voor in productiename aanvullend onderzoek gedaan moet worden t.a.v. veiligheid etc. Wijs aansprakelijkheden op voorhand af. Een leverancier heeft productaansprakelijkheid. Alleen bij grove fouten en moedwillig nalatig handelen kan een bedrijf dit op een medewerker verhalen. In jouw geval kan dat niet en al helemaa niet als je op voorhand dit duidelijk uitsluit.

www.reith.nl

Geplaatst:

SjorsN

• Auteur

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik kan het natuurlijk allemaal als stage beschouwen en dus op die manier geen verantwoordelijkheid nemen, maar in feite ben ik niet op die manier benaderd voor deze opdracht. Aangezien het ook (hopelijk) niet al te lang meer gaat duren voordat ik mijn diploma heb wilde ik dit eigenlijk beschouwen als mijn eerste "echte" opdracht. Als ik namelijk mijn papiertje heb kan ik mij ook nergens meer achter verschuilen als ik een eigen bedrijfje zou hebben. Bovendien vind ik het ook niet heel erg professioneel en betrouwbaar overkomen als je direct aangeeft geen enkele verantwoordelijkheid te willen nemen voor hetgeen je doet.

In principe ben ik dus samen met de fabrikant verantwoordelijk voor het product. Daar lijkt mij niks vreemds aan. Mijn vraag is dus eigenlijk meer hoe deze verantwoordelijkheid wordt verdeeld en vastgelegd in het contract.

Geplaatst:

Merkava

Risicoloos ondernemen bestaat niet.

Er zijn je in deze discussie een aantal suggesties gedaan waarmee je een verantwoordelijkheden binnen de normale perken kunt houden.

Je schreef al dat het om een kleine fabriaknt gaat, meer een atelier heb ik het idee dan een fietsenfabrikant. Nederland heeft meerdere van dergelijke "fabrikanten", voor je eigen gemoedsrust kun je daar gewoon eens een keer een praatje gaan maken.

In het grijze verleden heb ik ook eens wat ontwerpen gemaakt en gebouwd, ik ben daar zelf toen nooit mee verder gegaan. De reden was niet zozeer de aansprakelijkheid maar de financiële kant van de fietsenwereld. Niet veel fietsenbouwers overleven, ook de grote namen kampen af en toe met liquiditeitsproblemen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.