• 0

in loondienst blijven of management fee?

Sinds 1 jan. 2008 ben ik directeur geworden van het bedrijf waar ik sinds 2003 in loondienst ben. Mijn werkgever wilde een stapje terug doen en operationele zaken aan mij overlaten. Ik heb me ook ingekocht en heb inmiddels 1/3 van de aandelen in mijn bezit.

 

Kan ik de aandelen het beste in een aparte BV stoppen?

 

Is het nu voor mij verstandig om in loondienst te blijven of kan ik het beste management fee vanuit een (nog op te zetten) eigen BV gaan berekenen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Corné

 

De eigen holding biedt inderdaad meer voordelen. Zo kun je uit de managementfee die jouw holding ontvangt:

 

- binnen fiscale grenzen een fiscaal gunstig salaris onttrekken;

- zaken als auto, telefoon, laptop etc zelf regelen;

- pensioen in eigen beheer opbouwen, wat als voordeel heeft dat er geen premies aan een verzekeraar betaald moeten worden (BV = verzekeraar);

 

Voorts

- winsten uit de dochter BV onbelast (deelnemingsvrijstelling) in jouw holding komen;

- bij verkoop van jouw aandeel in de dochter BV winst op die aandelen ook onbelast blijft.

 

Vraag blijft wat jouw aandelen in die BV nu waard zijn (accountant inschakelen). Als je deze verkoopt aan een op te richten BV, dan zal er een zakelijke prijs voor betaald moeten worden. Neem in de koopovereenkomst in elk geval een glijclausule op waarin je vastlegt dat als de koopsom van de aandelen de toets der fiscus niet doorstaat, dat je dan alsnog met terugwerkende kracht het tekort mag voldoen, zonder fiscale gevolgen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd met je management buy-in, dat is altijd een mooi moment :)

 

Een managment fee is altijd aan te raden, dat geeft je veel flexibiliteit en vrijheid. Je moet alleen even controleren of het de toets van de fiscus kan doorstaan. Je schrijft dat je 1/3 van de aandelen hebt; gemakshalve ga ik er even vanuit dat je ook statutair directeur bent.

 

Indien in de statuten van de onderneming is vastgelegd dat de directie met 2/3 meerderheid kan worden ontslagen, dan is het mogelijk dat de fiscus een management fee niet accepteert en je dus gewoon als werknemer op de payroll van de onderneming moet blijven staan.

 

Stem dit even af met je accountant en succes met het uitbouwen van de onderneming!

 

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd met je management buy-in, dat is altijd een mooi moment :)

 

Een managment fee is altijd aan te raden, dat geeft je veel flexibiliteit en vrijheid. Je moet alleen even controleren of het de toets van de fiscus kan doorstaan. Je schrijft dat je 1/3 van de aandelen hebt; gemakshalve ga ik er even vanuit dat je ook statutair directeur bent.

 

Indien in de statuten van de onderneming is vastgelegd dat de directie met 2/3 meerderheid kan worden ontslagen, dan is het mogelijk dat de fiscus een management fee niet accepteert en je dus gewoon als werknemer op de payroll van de onderneming moet blijven staan.

 

Stem dit even af met je accountant en succes met het uitbouwen van de onderneming!

 

Kees

 

Kees, het is al laat, maar zoals ik het lees is Corné nu al in privé aandeelhouder. Vraag is of nu nog of een holding BV voor Corné de moeite waard is. Zie mijn reactie.

 

Ik begrijp jouw reactie dus niet. Uitleg?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst hanteert verschillende begrippen voor de term DGA.

 

In box 2 ben je al DGA als je 5% of meer van de aandelen in een onderneming hebt.

 

Om als ondernemer (DGA) bij de loonbelasting te worden aangemerkt, is het noodzakelijk dat je je eigen ontslag kan tegenhouden (samengevat). Indien je dus 1/3 van de aandelen hebt en statutair directeur bent, kan je worden ontslagen door de aandeelhoudersvergadering indien in de statuten staat dat er voor dit soort beslissingen een 2/3 meerderheid vereist is.

Indien dat zo is, wordt het werken vanuit een management bv moeilijk en is een loondienstverband met de onderneming veelal de enige oplossing.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst hanteert verschillende begrippen voor de term DGA.

 

In box 2 ben je al DGA als je 5% of meer van de aandelen in een onderneming hebt.

 

Om als ondernemer (DGA) bij de loonbelasting te worden aangemerkt, is het noodzakelijk dat je je eigen ontslag kan tegenhouden (samengevat). Indien je dus 1/3 van de aandelen hebt en statutair directeur bent, kan je worden ontslagen door de aandeelhoudersvergadering indien in de statuten staat dat er voor dit soort beslissingen een 2/3 meerderheid vereist is.

Indien dat zo is, wordt het werken vanuit een management bv moeilijk en is een loondienstverband met de onderneming veelal de enige oplossing.

 

 

::) :-X :-[

gelukkig schreef ik erbij dat het al laat was....mijn hersens waren blijkbaar al naar bed. Dank voor de uitleg, hoewel dat natuurlijk gewoon (semi-) parate kennis voor me is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.