• 0

effectiviteit van sportsponsoring

Hallo iedereen,

 

ik was daarjuist aan het googelen en vond dit zeer interessant forum. Ik heb al veel bijgeleerd. Ik ben bezig met een studie over de effectiviteit van sportsponsoring. Zoals jullie wellicht wel weten is dit geen gemakkelijk onderwerp. Weten jullie hoe effectief sportsponsoring juist is en hoe je dit kan meten bij de verschillende doelgroepen (werknemers, pers, potentiële klanten,...)? Zou de effectiviteit ook niet verschillend zijn naargelang het soort sponsoring: of je een evenement sponsort of een individu of een vereniging? Heeft iemand hier een idee over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hangt sport sponsoring en het bijhorend verwacht en werkelijk effect ook niet weer af van de doelstellingen achter een sport evenement?

 

Ik bedoel of je nou de Olympische spelen sponsort, de plaatselijke voetbalclub of zoiets als de RopaRun www.innovationrunners.nl.

 

Wat ik merk is dat de meeste sponsoring (voor zover je van sponsoring kunt spreken) te maken heeft met gunning.

 

Ook de wijze waarop een bedrijf zelf met sponsoring om gaat zal het effect bepalen. Je kunt een evenement het hele jaar door helemaal uitmelken door klanten mee te nemen naar trainingen, foto sessies in kranten etc... Maar ook na het evenement: tonen van de prestaties van het evenement. Foto's en video's beschikbaar stellen etc...

 

 

Perry

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Juist terug van de USA. Ben daar op bezoek geweest in universiteit, waar college sports big business zijn. Eigenlijk een heel andere cultuur dan hier qua sportsponsoring, best wel interessant. Om de effectiviteit te meten gebruiken ze daar gewoon de verkoopscijfers voor de sponsoring en tijdens de sponsoring en vergelijken ze deze. Er worden daar nogal bedragen tegenaan gesmeten om de universiteiten te sponsoren... Weet iemand waar ik nog meer info kan vinden over "college sports"?

Link naar reactie
  • 0

Juist terug van de USA. Ben daar op bezoek geweest in universiteit, waar college sports big business zijn. Eigenlijk een heel andere cultuur dan hier qua sportsponsoring, best wel interessant. Om de effectiviteit te meten gebruiken ze daar gewoon de verkoopscijfers voor de sponsoring en tijdens de sponsoring en vergelijken ze deze. Er worden daar nogal bedragen tegenaan gesmeten om de universiteiten te sponsoren... Weet iemand waar ik nog meer info kan vinden over "college sports"?

 

Google?

Link naar reactie
  • 0

Sponsering heeft alleen effect voor een bedrijf wanneer het bedrijf er zelf ook wat mee doet.

 

Bijv. Bord sponsering bij een voetbalclub heeft totaal geen nut er staan tientallen van die borden. Echter zou je relaties kunnen uitnodigen om eens te komen kijken bij een wedstrijd dan is dit weer anders. Maar het is allemaal heel erg relatief.

 

Wij sponseren een aantal clubs niet omdat we denken hier enig respons op te krijgen maar uit sociaal gevoel voor de samenleving.(is wel cru dat diezelfde samenleving je links laat liggen)

 

Maar ach als in 6 jarige jongens en meisjes in een tenue zie rondlopen met onze naam erop. Heeft toch ook weer iets.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.