Door de groei die wij doormaken, kost het steeds meer tijd om onze bedrijfsprocessen in de hand te houden. De controle op (tijdige en volledige) vastlegging, controle en rapportage neemt een steeds groter deel van mijn tijd in beslag. Om enig overzicht te bewaren werk ik met een excel sheet en takenlijst waarin de diverse processen en reminders staan. Dit is in 2003 nog vol te houden, maar begin 2004 wil ik hier een oplossing voor hebben.
Ik zoek een applicatie waarin ik checklisten op kan stellen voor onze bedrijfsprocessen. Een standaard proces (zoals het opstellen van een BTW aangifte) wordt één keer vastgelegd. Een kloon van het proces wordt aan een klant gekoppeld. Deze combinatie van proces en klant wordt vervolgens in de taaklijst van een medewerker geplaatst (liefst browser gestuurd…) en de medewerker krijgt een e-mail met de nieuwe acties.
Enige weerstand bij medewerkers tegen het gebruik hiervan is te verwachten, aangezien zij hiermee constant op hun vingers worden gekeken. De applicatie moet ook voor hen voordelen bieden en niet hinderen in hun werkzaamheden. Medewerkers krijgen veel vrijheden bij in het indelen van hun werkzaamheden. Tevens moet een toegankelijke visuele interface ervoor zorgen dat het gebruik ervan weinig tijd in beslag neemt.
De applicatie biedt minimaal de volgende rapportagemogelijkheden:
- Controle op het halen van deadlines.
- Als je voor processen een standaard tijdsbesteding bepaalt, kan je aan het begin van een periode over/onderbesteding voorspellen.
- Productiviteit van medewerkers
Als de stappen in ieder proces toegelicht worden, heb je een digitaal handboek van je onderneming! (Leestip: ‘De succesfactor’ van Michael E. Gerber).
Behalve bij onszelf heb ik meerdere organisaties gezien die hier gebruik van zouden kunnen maken. Het betreft zakelijke dienstverleners met max 50 medewerkers:
- Communicatiebureau waar 5 opdrachten tegelijk lopen en iedereen (tijds)afhankelijk is elkaar.
- Marktonderzoeksbureau waar 25 medewerkers in teams aan 15 opdrachten werken en deadlines gehaald worden door diep in de nacht door te werken.
- Telecomreseller waar 35 individuele verkopers offertes niet navolgen, omdat ze te druk zijn met de volgende lead.
De toegevoegde waarde: Je bent niet langer afhankelijk van de persoonlijke discipline van medewerkers bij het tijdig leveren van een dienst aan de klant. Je hebt altijd overzicht in de voortgang van je processen, waardoor je als ondernemer meer rust hebt en de foutkans vermindert.
Het systeem zou eenvoudig uit te breiden moeten zijn met relatiebeheer, tijdregistratie, financiële administratie enz… Of zou gekoppeld moeten kunnen worden aan bestaande systemen. Dit lijkt een beetje op de workflow module van E-synergy van exact, maar die is veel te zwaar voor een organisatie van onze omvang.
Nu wil ik graag jullie expertise en ervaring consulteren voor een antwoord op de volgende vragen:
1 Bestaat deze applicatie al? Ik ben vast niet de eerste die dit bedenkt.
Stel dat deze applicatie niet bestaat, wil ik de tool ontwikkelen en op de markt brengen.
2 Kan je hiervoor een "niet bedrijfsspecifieke" tool ontwikkelen?
3 Welke features zouden jullie toevoegen / wijzigen / verwijderen?
4 Hoe schatten jullie de markt in?
5 Met welke partij(en) en technologieën ik deze tool zou kunnen ontwikkelen?
6 Waar ik op moet gaan letten?
Ik hoop dat HL me kan helpen om een tool te ontdekken/ontwikkelen die een verbetering kan betekenen voor onze dienstverlening (en die van anderen?).
May the wind always be at your back and the sun upon your face.
And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Arjan Schipperus
Arjan Schipperus
Door de groei die wij doormaken, kost het steeds meer tijd om onze bedrijfsprocessen in de hand te houden. De controle op (tijdige en volledige) vastlegging, controle en rapportage neemt een steeds groter deel van mijn tijd in beslag. Om enig overzicht te bewaren werk ik met een excel sheet en takenlijst waarin de diverse processen en reminders staan. Dit is in 2003 nog vol te houden, maar begin 2004 wil ik hier een oplossing voor hebben.
Ik zoek een applicatie waarin ik checklisten op kan stellen voor onze bedrijfsprocessen. Een standaard proces (zoals het opstellen van een BTW aangifte) wordt één keer vastgelegd. Een kloon van het proces wordt aan een klant gekoppeld. Deze combinatie van proces en klant wordt vervolgens in de taaklijst van een medewerker geplaatst (liefst browser gestuurd…) en de medewerker krijgt een e-mail met de nieuwe acties.
Enige weerstand bij medewerkers tegen het gebruik hiervan is te verwachten, aangezien zij hiermee constant op hun vingers worden gekeken. De applicatie moet ook voor hen voordelen bieden en niet hinderen in hun werkzaamheden. Medewerkers krijgen veel vrijheden bij in het indelen van hun werkzaamheden. Tevens moet een toegankelijke visuele interface ervoor zorgen dat het gebruik ervan weinig tijd in beslag neemt.
De applicatie biedt minimaal de volgende rapportagemogelijkheden:
- Controle op het halen van deadlines.
- Als je voor processen een standaard tijdsbesteding bepaalt, kan je aan het begin van een periode over/onderbesteding voorspellen.
- Productiviteit van medewerkers
Als de stappen in ieder proces toegelicht worden, heb je een digitaal handboek van je onderneming! (Leestip: ‘De succesfactor’ van Michael E. Gerber).
Behalve bij onszelf heb ik meerdere organisaties gezien die hier gebruik van zouden kunnen maken. Het betreft zakelijke dienstverleners met max 50 medewerkers:
- Communicatiebureau waar 5 opdrachten tegelijk lopen en iedereen (tijds)afhankelijk is elkaar.
- Marktonderzoeksbureau waar 25 medewerkers in teams aan 15 opdrachten werken en deadlines gehaald worden door diep in de nacht door te werken.
- Telecomreseller waar 35 individuele verkopers offertes niet navolgen, omdat ze te druk zijn met de volgende lead.
De toegevoegde waarde: Je bent niet langer afhankelijk van de persoonlijke discipline van medewerkers bij het tijdig leveren van een dienst aan de klant. Je hebt altijd overzicht in de voortgang van je processen, waardoor je als ondernemer meer rust hebt en de foutkans vermindert.
Het systeem zou eenvoudig uit te breiden moeten zijn met relatiebeheer, tijdregistratie, financiële administratie enz… Of zou gekoppeld moeten kunnen worden aan bestaande systemen. Dit lijkt een beetje op de workflow module van E-synergy van exact, maar die is veel te zwaar voor een organisatie van onze omvang.
Nu wil ik graag jullie expertise en ervaring consulteren voor een antwoord op de volgende vragen:
1 Bestaat deze applicatie al? Ik ben vast niet de eerste die dit bedenkt.
Stel dat deze applicatie niet bestaat, wil ik de tool ontwikkelen en op de markt brengen.
2 Kan je hiervoor een "niet bedrijfsspecifieke" tool ontwikkelen?
3 Welke features zouden jullie toevoegen / wijzigen / verwijderen?
4 Hoe schatten jullie de markt in?
5 Met welke partij(en) en technologieën ik deze tool zou kunnen ontwikkelen?
6 Waar ik op moet gaan letten?
Ik hoop dat HL me kan helpen om een tool te ontdekken/ontwikkelen die een verbetering kan betekenen voor onze dienstverlening (en die van anderen?).
May the wind always be at your back and the sun upon your face.
And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag