• 0

Hoeveel tijd uittrekken voor promotie

Gast Verwijderd account

Beste allen,

Eind vorig jaar wilde ik met een aantal andere een kindertijdschrift uitbrengen. Nu zijn wij gelukkig bijna klaar met een proefnummer. In eerste instantie zouden we het proefnummer in februari uitbrengen, promoten en in september beginnen met het jaarabonnement. Aangezien we die deadline niet gehaald hebben, willen we nu in september het proefnummer uitbrengen, promoten en in januari beginnen met het jaarabonnement. Ik vraag me nu af of 4 maanden promotie niet een beetje te veel is. De mensen die in september een abonnement willen nemen, zullen tot januari moeten wachten voor het eerste nummer.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Mvg,

Oumnaas

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15539-hoeveel-tijd-uittrekken-voor-promotie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb begin december een abonnement genomen op een tijdschrift. Het eerste nummer ontving ik begin februari. Heb geen moment gedacht 'waar blijft dat tijdschrift nou' en het was wel een leuke verrassing in de brievenbus.

Daarnaast kreeg ik een aantal weken na het abonneren een ansichtkaartje met iets als 'dank dat u abonnee bent geworden'. Dat overbrugt weer een maand.

Sowieso daalt de wachttijd per maand dat je bezig bent met promotie. De gemiddelde tijd is maar twee maanden. Met het 'ik-ben-lid-van-de-club' effect van een kaartje zelfs maar 1,5 maand.

• 0

Proefnummer is bijna klaar, jullie gaan dat uitbrengen in september (over 5 maanden) om dan abonnementen aan te nemen per januari (over 9 maanden). Bij het maken van het proefnummer hebben jullie twee maanden vertraging opgelopen, hoewel je er vorig jaar augustus al vragen over stelde op dit forum.

Dat klinkt niet als een gesmeerd traject. Zit er in je team iemand met ervaring in tijdschriften, in kinder/ouders-marketing? Werk je met een drukker die meer tijdschriften doet? Zijn er reclame/mediabureaus betrokken? Heb je al eens iemand gebeld e/o gesproken die tijdschriften maakt?

Volgens mij moet je dat proefnummer NU uitbrengen en dan gaan werven voor/na de zomervakanties. Misschien wel voor. Dan zitten veel ouders weken lang met kinderen opgescheept. Heb je al een marketingbudget en -plan? En zijn je berekeningen (breakeven bij 600 abonnees) al wat realistischer?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
Gast Verwijderd account

Het traject liep inderdaad niet gesmeerd. Maar met vallen en opstaan komen we er wel. En eens gemaakte fouten zijn een goede les geweest.

Onze huidige vormgever heeft ervaring met tijdschriften, de drukker waar we mee gaan samenwerken ook. Het team wat het inhoudelijke werk doet heeft geen ervaring met tijdschriften, maar wel met de doelgroep en het onderwerp. Het is echt onstaan uit behoefte, die is er, die behoefte wordt niet vervuld, dan doen we het maar zelf. Dus Twalevel en anderen, alle info is zeer welkom.

Het duurt waarschijnlijk nog een maand voordat we het nummer daadwerkelijk in onze handen hebben. Dan is het bijna juni, mensen zijn zich klaar aan het maken voor de vakantie en veel van de organisaties waar ik gebruik van wilde maken voor de promotie zijn dan dicht.

Die berekeningen vielen achteraf wel tegen ja ;D, Nog bedankt voor alle tips, zowel die van augustus als die van nu.

Mvg,

OUmnaas

• 0

Toch wil ik er even op wijzen dat dit een forum is over innovatief ondernemen en niet over vrijwilligerswerk, goeie doelen of hobbyisme. Je hebt hier al eerder vragen gesteld over dat tijdschrift, en toen stelde je dat je met 600 abonnees genoeg inkomsten had om je porto- en drukkosten te betalen.

Met alle respect: dat is het model van een schoolkrant of blaadje van een voetbalclub/buurthuis. Harstikke goed, niks mis mee, maar het heeft met ondernemen niets te maken. Je kan geen professionele vormgevers betalen, geen fotografen of schrijvers. Je bent voor adverteerders en sponsors niet interessant (alleen hele kleine clubjes). En het ergste van allemaal: je belofte aan abonnees is zwak.

In september een proefnummer en dan abonnees werven die in januari misschien hun eerste exemplaar ontvangen: dat heeft heel weinig met professioneel bladenmaken van doen, laat staan met ondernemen. Volgens mij moet jij eens goed nadenken wat je wil en dan een keuze maken: gaan praten met andere vrijwilligersclubs of echt gaan ondernemen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0
Gast Verwijderd account

Met alle respect, maar sponsors en adverteerders heb ik al, en het zal alleen maar interessanter worden als ik het proefnummer straks daadwerkelijk in mijn handen heb. Het kan misschiej wel over komen op hobbyisme, maar dat zou je van een klenine webshop ook vinden. In mijn bescheiden optiek is dit wel degelijk ondernemen. En volgens de definitie van de van Dale ook.

on·der·ne·men (overgankelijk werkwoord; ondernam, heeft ondernomen; ondernemer, onderneming)

1    op zich nemen, beginnen te doen

2    (economie) speculeren

on·der·ne·mend (bijvoeglijk naamwoord; ondernemender, ondernemendst; ondernemendheid)

1    niet bang om iets groots of moeilijks te ondernemen.

We investeren er geld en tijd in, we hebben een duidelijke doelgroep voor ogen, er is behoefte en die behoefte zal alleen maar toenemen, we hebben ambitieuze plannen voor de toekomst en mensen zijn bereid om met ons samen te werken, ons te sponsoren en in het blad te adverteren. Zelfs zonder proefnummer te hebben gezien. Ik zou ook wel tientallen duizenden euro's willen hebben en alles door professionals laten uitvoeren, maar we roeien met de middelen die we hebben en maken er het beste van.

• 0

Het tijdsbestek lijkt me geen enkel probleem, zeker niet als je het idee van een tussentijds kaartje gebruikt. Maar waar baseer je op of je vier maanden nodig hebt voor promotie? Waarom niet twee maanden? Of zes?

Wat ik overigens mis in jullie team is iemand die ervaring heeft met advertentieverkoop voor tijdschriften (en een ingang bij mediabureaus) en iemand die de redactie leidt (een hoofdredacteur met ervaring -ook met deadlines). Dat zijn de cruciale functies, niet de vormgever of de drukker.

Wat bedoel je trouwens met een proefnummer? Is dat een nulnummer? Ga je daar ook abonnees mee werven? Of is het meer een dummy voor de advertentiewerving? Om adverteerders over de streep te trekken zul je behalve een mooie doelgroep ook wat omvang moeten hebben, zowel in aantal pagina's als in oplage.

Vervolgens is het de kunst een plaats op het schap te veroveren. Het is daar erg druk, titels dringen elkaar de marge in. Of werken jullie alleen met abonnees? Dan is voor mij de vraag hoe je potentiële lezers met het blad laat kennismaken.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

• 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor je reactie.

Met proefnummer bedoel ik inderdaad een nulnummer. Daarmee willen we zowel abonnees als adverteerders werven.

We willen beginnen met promotie onder toekomstige abonnees in september, vanwege vakantietijd. Uit praktische overwegingen willen we het abonnement dan in laten gaan in het nieuwe jaar. Dit geeft ons ook meer tijd om de nieuwe nummers gereed te maken.

Het nulnummer wordt gedrukt in een oplage van 2000 stuks en wordt zowel gratis verspreidt in Nederland en Vlaanderen, maar het kan ook besteld worden via de website en betaald met Ideal. Wij waren niet van plan om in de winkels terecht te komen, tenminste niet op korte termijn. We willen in eerste instantie alleen werken met abonnees. We willen ook de vereniging van bibliotheken aanschrijven met de vraag of zij zich willen abonneren.

Je hebt gelijk dat we een advertentieverkoper en een hoofdredacteur missen. Ik heb tot nu toe de advertentieverkoop op me genomen en voor het nulnummer heb ik 4 adverteerders geworven. Ik vind het wel moelijk om de juiste adverteerders in kaart te brengen.

De potentiele lezers willen we met name benaderen door het uitdelen van een nummer op een aantal basisscholen en ik heb een aantal kennissen die buitenschoolse activiteiten organiseren voor de doelgroep. DIt zijn in hun geval zo'n 500 kinderen. Maar verder is onze strategie met name gericht op de ouders.

• 0

Heb je al een website? Misschien een idee om je abbonees daar in te schrijven en ze op de hoogte te houden van de ontwikkelingen per digitale nieuwsbrief. Zo schep je duidelijkheid, het is een stukje PR en het is ook nog eens goedkoop.

Succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

• 0

Ik vrees toch dat het problematisch wordt:

Als je oplage beperkt is, dan hebben grote adverteerders geen interesse. Waardoor je al snel 'verbannen' bent tot lokaal en regionaal opererende ondernemers. Misschien kun je in dat geval iets slims verzinnen met een wisselkatern? Waardoor je per regio dus verschillende redactie en advertentiepagina's hebt?

Iets anders: waardoor Kluwer is groot geworden is het koppelen van uitgaven aan belangengroeperingen (in hun geval veelal brancheorganisaties). Dat is ook een optie. Je kunt je committeren aan een club die wel georganiseerd is, maar geen eigen uitgave heeft. Of aan één adverteerder natuurlijk, dan maak je er een soort relatiemagazine van.

Maar ik bedenk me nu ook dat ik niet eens weet wat voor blad je eigenlijk wilt uitbrengen. Gat in de markt? Dan moet het toch groter op te zetten zijn lijkt me. En dan zijn professionele mediabureaus ook te interesseren.

@Ebeltjed: een website is er al, begreep ik. Maar wat moet je daar nou mee als je nog niet eens een blad hebt?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

• 0

@ René: @Ebeltjed: een website is er al, begreep ik. Maar wat moet je daar nou mee als je nog niet eens een blad hebt?

Antwoord:

hij vroeg zich af of 4 maanden promotie niet te lang was voor zijn kindertijdschrift.. dat de mensen die in september een abonnement nemen niet te lang moeten wachten.

je kan informeren via een website en via een nieuwsbrief die mensen op de hoogte houden, aangezien hij ook niet over grote budgetten kan beschikken. Er werd namelijk een tussentijds kaartje gesuggereerd maar dan kun je om de kosten te drukken beter gebruik maken van een digitaal kaartje..

in het voortraject naar de uiteindelijke publicatie lijkt me het heel handig om toch wel een site te hebben ook al is het alleen om je boodschap aan potentiële geïntereseerden of adverteerders te tonen.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

• 0
Gast Verwijderd account

@Ebeltjed

We hebben inderdaad al een domeinnaam en er komt een website, maar tegelijkertijd met het tijdschrift. We willen het proefnummer ook te koop aanbieden via de site en mensen laten betalen met Ideal. Dat digitale kaartje is inderdaad ook een goed idee, maar aangezien onze doelgroep jonge kinderen zijn, zullen we kiezen voor iets tastbaars.

Ik ben trouwens een zij :)

@René

Het is inderdaad een gat in de markt. Het gaat om een tijdschrift voor islamitische kinderen. DIt blad is uniek, deze doelgroep wordt nog niet bedient. De adverteerders en sponsors die ik heb benaderd zijn zelf van islamitische afkomst en zij vinden het wel interessant. Maar dit zijn relatief kleine bedrijfjes. Ik hoorde gisteren dat een groete Nederlandse bank wel wil participeren en op z'n minst adverteren. Blijkbaar hebben ook Nederlandse bedrijven behoefte aan een kanaal om deze doelgroep te bereiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar