• 0

non-concurrentie beding

L.S.

 

Ik wil even iets tegen jullie aanhouden.

 

Situatie:

Mijn werkgever is een bedrijf van zo'n 5000 medewerkers groot.

Ik ben gedetacheerd bij een klant (de laatste 3 jaar bij dezelfde klant)

Nou krijg ik de mogelijkheid om mij in te kopen in een bedrijfje

van 2 oud collega's.

 

Nou wil alleen het feit dat ik nog met een non-concurrentie beding zit.

 

Ik citeer:

"Het is werknemer verboden om gedurende een tijdvak van één jaar na beëindiging van het dienstverband in dienst te treden bij of op een andere (contract) basis werkzaamheden te verrichten voor een onderneming waar werknemer in de twaalf maanden voorafgaande aan het eindigen van het dienstverband in opdracht van werkzaamheden heeft verricht"

 

Als ik dit zo lees, dan kom ik tot de volgende conclusie.

Ik mag voor een periode van een jaar niet werken bij of voor (freelance) het bedrijf waar ik het afgelopen jaar heb gewerkt. In dit geval de klant waar ik nu al 3 jaar zit. Heb ik het bij het rechte eind of lees ik het toch nog verkeerd.

 

Graag jullie advies.

 

mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

L.S.

 

Ik wil even iets tegen jullie aanhouden.

 

Situatie:

Mijn werkgever is een bedrijf van zo'n 5000 medewerkers groot.

Ik ben gedetacheerd bij een klant (de laatste 3 jaar bij dezelfde klant)

Nou krijg ik de mogelijkheid om mij in te kopen in een bedrijfje

van 2 oud collega's.

 

Nou wil alleen het feit dat ik nog met een non-concurrentie beding zit.

 

Ik citeer:

"Het is werknemer verboden om gedurende een tijdvak van één jaar na beëindiging van het dienstverband in dienst te treden bij of op een andere (contract) basis werkzaamheden te verrichten voor een onderneming waar werknemer in de twaalf maanden voorafgaande aan het eindigen van het dienstverband in opdracht van werkzaamheden heeft verricht"

 

Als ik dit zo lees, dan kom ik tot de volgende conclusie.

Ik mag voor een periode van een jaar niet werken bij of voor (freelance) het bedrijf waar ik het afgelopen jaar heb gewerkt. In dit geval de klant waar ik nu al 3 jaar zit. Heb ik het bij het rechte eind of lees ik het toch nog verkeerd.

Ja, zo lees ik het beding, dat feitelijk een relatiebeding is, ook.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet de bedoeling om bij die klant in dienst te gaan.

Het is de bedoeling om met twee collega's samen een bedrijf te starten.

Ik was alleen benieuwd of mijn interpretatie van het concurrentie beding juist was.

 

Dus ik kan wel een eigen bedrijf starten, maar mag niet in dienst bij of werkzaamheden verrichten voor de klant waar ik nu zit via mijn huidige werkgever.

 

Dus dan een andere klant zoeken en daar onze diensten aanbieden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens... Ik lees verder geen boetebeding. Staat er alleen in de clausule dat het verboden is? Of staan er ook geldboetes vermeld? Anders kun je volgens mij toch voor je opdrachtgever werken, dat is welliswaar "verboden" maar er staat geen straf op. (Tenzij je niet alles uit het beding hebt laten lezen?)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De clausule bevat zowel een concurrentie als een relatiebeding. Zelfs als er geen boetebeding is gesteld op niet-naleving, neemt dat niet weg dat u niet mag doen en laten wat u wilt; het concurrentie/relatiebeding behoudt immers zijn werking! Bij het ontbreken van een boetebeding kan de werkgever nakoming vragen van het conc/rel in combinatie met een dwangsom voor het geval u het beding schendt. Daarnaast kan zij schadevergoeding vorderen op grond van wanprestatie. Zij moet dan wel aantonen dat ze schade heeft geleden en voor welk bedrag. Voorzichtigheid blijft geboden.

R. Bagasrawalla

Advocaat

Link naar reactie
  • 0

Er staat wel degelijk een boete clausule vermeld in mijn contract.

Dit is echter een ander artikel uit het contract en heb ik niet geciteerd hier op dit forum.

 

Ik heb mijn vraag ook nog eens bij een advocaat neergelegd en wacht nog even af wat hij er van denkt. Ik hem nu jullie antwoorden gekregen en had zelf ook al dezelfde conclusie getrokken.

 

Ik ga van de week eens met mijn huidige werkgever praten en kijken of we er uit kunnen komen zonder al te veel ellende.

Het is immers niet de bedoeling om met al te veel ellende uit elkaar te gaan. In onze branche heb je elkaar soms toch weer nodig.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.