Idee voor satelliet-navigatie? Doe mee aan de Galileo-competitie!

Aanbevolen berichten

Galileo Masters is de naam van een competitie (inzending voor 31 juli) om ideeën te verzamelen voor locatiediensten met behulp van Europa's nieuwe satellietsysteem Galileo. De winnaar krijgt steun bij uitvoering, meldt Emerce. Voor de beste Nederlandse inzending is lokale steun toegezegd door Estec. Er zijn op HL vast belangstellenden, en misschien kunnen we een concept-coop starten.

 

Ik heb de voorwaarden niet gelezen, maar het lijkt logisch dat ideeën gebruik moeten maken van het satellietsignaal dat Galileo beschikbaar stelt. Daarmee is behoorlijk nauwkeurige locatiebepaling mogelijk, wat de basis is voor locatiediensten en proximity marketing. Dat signaal wordt reeds gebruikt in de satnav-services van TomTom en Garmin, terwijl ook steeds meer smartphones uitgerust worden met een gps-chip (de nieuwe iPhone bijvoorbeeld). Die dingen kosten binnenkort ongeveer een dollar en er zijn al chips waarop gps & gsm gecombineerd zijn - corrigeer me gerust, want ik ben geen techneut.

 

Die chips zitten dus niet alleen in navigators en mobiele telefoons, maar kunnen ook elders ingebouwd worden. Er bestaan bv child-finders, dog-finders en waarschijnlijk nog tal van andere finders. Car-finders, laptop-finders.

 

De meest bekende toepassing is navigatie, waarbij de locatie (coördinaten) gebruikt worden om een plek op de map te bepalen (hier ben u) en eventueel een route uit te stippelen naar het reisdoel (hier wil u zijn). Daarvoor zijn kaarten nodig, en die worden nu geleverd door Tele Atlas en Navteq. Daar maakt ook Google gebruik van.

 

Een logische stap daarna zijn gidsen. Een gids is vooral van belang voor mensen die in een vreemde omgeving zijn (we besteden circa 90% van onze tijd in vertrouwde omgeving) en te voorspellen is dat toekomstige gidsen gemaakt worden op basis van aanbevelingen van mensen met overeenkomende interesses en belangen. Daar valt nog heel wat te ontwikkelen...

 

Een andere toepassing is social mapping, een soort van mobiele Hyves waarmee vriendengroepen op locatie contact kunnen houden en zoeken. In Amerika is Loopt een grote aanbieder: Where You At?. Zoek ook eens op Bluesense...

 

En dan zijn er nog location based games.

 

Of sociaal wenselijke toepassingen: voor het onderwijs bijvoorbeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Je kan natuurlijk leuk je twitter of je 'WieWatWaar' op hyves volledig automatisch je locatie laten doorgeven, de locatie zegt ook vaak iets over wat je er dan doet. Dus kun je heel leuk je status blijven updaten.

 

Als je weet wie achter welke GPS-chip zit (bijvoorbeeld via een koppeling met hyves) kun je gepersonaliseerde advertenties via narrowcasting-schermen in etalages serveren.

 

Ik had zelf ook het idee iets in te sturen. Ik zit met het idee om met deze gegevens heatmaps te creeëren op basis van drukte/ looproutes, dit word dan halftransparant over een kaart of luchtfoto van een bepaald gebied gerenderd. Door verder in te zoomen worden de heatmaps gedetailleerder, en uiteraard is te kiezen tussen drukte op een bepaald punt, meest gelopen looproute per tijdseenheid, etc.

 

Voor een gemeente is het hele handige informatie om exact in kaart te kunnen brengen hoe mensen zich door de stad bewegen, hoe ze dit kunnen sturen en waar wellicht meer aandacht aan geschonken moet worden.

Maar ook voor iemand die van plan is een winkelruimte te huren in het stadscentrum is het natuurlijk hele nuttige informatie. Zo zijn er nog zeker meer nuttige toepassingen van deze 'heatmaps'

Link naar reactie

Ik had zelf ook het idee iets in te sturen. Ik zit met het idee om met deze gegevens heatmaps te creeëren op basis van drukte/ looproutes, dit word dan halftransparant over een kaart of luchtfoto van een bepaald gebied gerenderd. Door verder in te zoomen worden de heatmaps gedetailleerder, en uiteraard is te kiezen tussen drukte op een bepaald punt, meest gelopen looproute per tijdseenheid, etc.

 

Is al eens gedaan. Ik heb 1 of 2 jaar geleden tijdens een congres eens wat afbeeldingen gezien van min of meer dat idee wat uitgevoerd is in Milaan. Niet op basis van GPS-signalen, maar op triangulatie van mobiele telefoons. Onderzoekers hadden van ik meen Vodaphone een bak met gegevens gekregen. Zo konden ze precies laten zien hoe druk het op bepaalde momenten in bepaalde delen van de stad (17:30 - bij het station, wat een verassing). Ik zal eens kijken of ik iets van die presentatie kan achterhalen (zou ook wel handig zijn als ik me zou kunnen herinneren bij *welk* congres ik het gezien heb...)

Link naar reactie

Eigenlijk ook wel logisch. Ik las toevallig vandaag een bericht op Emerce (http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2629605) waar ook de wedstrijd werd aangekondigt (http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2630056). Daarbij gebruikt TomTom ook de data van vodaphone om te kijken welke wegen druk zijn (waar files staan) om deze te kunnen omzeilen. Eigenlijk hetzelfde principe als een heatmap. Maar het is ook niet zozeer de techniek maar de manier van toepassen, want qua techniek kan het nooit spannend zijn. Iedere x-seconden maak je een rondje van 1.5 bij 1.5 meter op een kaart, staan er verhoudingsgewijs het meeste rondjes op een plek is dat donkerrood, verhoudingsgewijs minste rondjes is het licht blauw. Het komt dus puur aan op de toepassing ervan.

Link naar reactie

Ik had zelf ook het idee iets in te sturen. Ik zit met het idee om met deze gegevens heatmaps te creeëren op basis van drukte/ looproutes, dit word dan halftransparant over een kaart of luchtfoto van een bepaald gebied gerenderd. Door verder in te zoomen worden de heatmaps gedetailleerder, en uiteraard is te kiezen tussen drukte op een bepaald punt, meest gelopen looproute per tijdseenheid, etc.

 

Las vorige week dit artikel. Ook een soort van heatmaps maar specifiek voor het nachtleven. Welke kroeg / plek is hot.

Link naar reactie

 

Okay: eerste snelle idee. Schiet het af of doe mee - in mijn eentje kan ik het toch niet uitwerken.

 

Werknaam: Whereabouts

 

Een gids die als add-on wordt aangeboden aan local social networks zoals Hyves in Nederland. Doel is kennis te verzamelen van locals-for-visitors. Locals hebben doorgaans de meest actuele kennis van uitgaansplekken, restaurants, events enz. Die kennis is veel beter dan de gidsen die door experts gemaakt worden. Door lokale kennis te activeren en ontsluiten voor bezoekers, wordt het aanbod beter. Via de link met local social networks ontstaat een bron van lokale kennis die vervolgens op zich, of wederom via die netwerken geexploiteerd kan worden. Al die networks zijn sowieso al bezig hun gelederen te openen voor nuttige addons en kruisbestuiving.

 

Binnen die gids zou gematched kunnen worden op profielkenmerken, interessen en eventueel zelfs gedrag. Als je die en die restaurants leuk vindt, dan zou je deze ook eens moeten proberen. Die wordt namelijk bezocht door mensen met een overeenkomend profiel, interesse of gedrag.

 

Er zijn al veel van die gidsen, denk aan Iens bijvoorbeeld. Maar daar hebben Amerikane niks aan. En algemene ratingssites zijn net weer iets te algemeen. Hoewel ze wel deze kant op komen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Idee wat al een tijdje in mijn achterhoofd hangt: Localnotes: notities/reminders die gekoppeld zijn aan je locatie. Komt regelmatig voor dat familie/klanten/vrienden iets vragen als 'kun je eens kijken als je hier bent'. Of dat ik weer vergeet bij een winkel naar binnen te lopen voor dat ene dingen dat ik al weken nog eens moest kopen. Probleem is natuurlijk het koppelen van een notitie aan een locatie. Dat mag nauwelijks tijd en/of extra werk kosten.

 

[edit]Lampje! Waarom ook niet andersom. Ik kras een notitie op m'n pda en op basis van de locatie koppelt m'n crm/social network/whatever het aan dingen/personen in die buurt.[/edit]

 

Een vertegenwoordiger die gelijk gespreksnotities, vorige bestellingen etc ziet op basis van z'n locatie (lees de klant waar hij is) lijkt me ook wel praktisch.

 

Automatische telefoonnummers in m'n adresboek van lokale taxi etc.

 

Automatisch alarmtijd aanpassen op basis van de afstand tot de locatie van m'n afspraak. Krijg nu wel eens een alarm dat ik over 15 minuten aan de andere kant van nederland moet zijn (zit dan gelukkig meestal al in de buurt :) )

 

Voor zover ik weet is het enige voordeel van galileo dat het nauwkeuriger is dan de huidige GPS (afgezien van extra voorzieningen en niet specifieke toepassingen als landmeting) Zijn er meer voordelen (of nadelen)?

 

[edit 2]Wellicht dat het batterijverbruik van galileo lager ligt dan het huidige gps systeem. M'n huidige telefoon werkt maar 1-2 uur met gps aan. Er zijn apparaten die het 4-8 uur uithouden op penlites. Als je met galileo en wat nieuwe chips 24-48 uur kunt halen biedt dat ongetwijfeld mogelijkheden. Iemand enig idee of de andere frequenties van galileo invloed hebben op batterij verbruik?[/edit 2]

Link naar reactie

Ik zit te denken aan een nieuwe koerierdienst.

 

Iemand wil een pakje versturen van Amsterdam naar Rotterdam. De persoon meldt het ergens aan, website of met mobiel.

 

Een seconde later gaat er een mobieltje rinkelen van de dichtsbijzijnde student of ondernemer die zich als beschikbare courier heeft aangemeld. Die krijgt de opdracht het pakje twee straten verder op te halen en onmiddelijk naar het trein station te brengen. daar staat de tweede persoon die toevallig net naar rotterdam gaat.

 

Het pakketje krijgt van mijn part een chip opgeplakt. Overdracht van het pakettje gebeurd ook met één of andere handshake.

 

Als pakketje aan is gekomen krijgt een ieder die het pakettje ook maar even in zijn handen heeft gehad een beloning.

 

Pakketje is online te volgen.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Wellicht wil Europa minder afhankelijk zijn van een Amerikaans systeem dat van strategisch belang is?

 

Dat is inderdaad een / de motivatie om galileo te starten. Maar het lijkt me geen usp om een dienst te beginnen die "ook werkt als er oorlog uitbreekt en het amerikaanse gps-systeem uitgeschakeld is" (bijzondere doelgroepen daargelaten)

 

Ook een denigrerende en kortzichtige reactie trouwens. Alleen al het gebruik van een andere frequentie door G. kan invloed hebben op de tijd die nodig is voor een plaatsbepaling, (zoals genoemd) energieverbruik, nauwkeurigheid of gebruik voor RTK toepassingen. Dat de basis "waar ben ik" hetzelfde is voor het Amerikaanse systeem en G. wil zeker niet zeggen dat het hetzelfde is cq. er geen mogelijkheden zijn die met het huidige systeem gewoon weg niet kunnen.

 

Kan je vanwege een reus die ik je eerder vandaag gaf geen kneus uitdelen.

Link naar reactie

Whereabouts

Ook leuk.

 

Hoe ver moet het uitgewerkt worden? Idee omschrijving genoeg?

 

Toevallig vandaag een situatie mee gemaakt bij de kassa in een boekwinkel op Schiphol. Staat er een Amerikaanse dame voor me, net aangekomen uit de states, die me de hemd van het lijf vroeg hoe ze straks op Amsterdam centraal kan komen.

 

Zou mooi zijn als ik had kunnen zeggen: Don't you have whereabouts? Please buy one here....

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
Zou mooi zijn als ik had kunnen zeggen: Don't you have whereabouts? Please buy one here....

 

Ik zou in dat geval toch meer de grote borden met handige pictogrammetjes ter sprake brengen ;)

 

Maar het idee op zich is best wel interessant. Misschien een idee om KML-input op de een of andere manier mogelijk te maken. Er is door de mensen op het Google Earth forum al een schat aan informatie verzameld. Bv. reviews van alle pubs in Londen. Zou handig zijn als je dat ook mobiel en location-based kunt raadplegen.

Link naar reactie

<>

 

Wel eens rond gekeken in de hal op schiphol? Zou jij de weg weten als je naar plomp verloren wordt neer gezet?

 

Je ziet door de borden niet meer waar je nou eigenlijk hen moet, zonder het een paar keer fout gedaan te hebben.

 

Verder van die weetjes:

- stop nooit een munt in een automaat op de perrons, zijn 9 van de 10 keer defect en als je wegloopt komt er een zwerver aan die je munt er uit weet te halen.

 

Maar goed, we dwalen weer af, laten we de ideeën verder uitwerken, als twalevel dat wil. Wil best verder meedenken.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie

Wellicht wil Europa minder afhankelijk zijn van een Amerikaans systeem dat van strategisch belang is?

Alleen al het gebruik van een andere frequentie door G. kan invloed hebben op de tijd die nodig is voor een plaatsbepaling, (zoals genoemd) energieverbruik, nauwkeurigheid of gebruik voor RTK toepassingen. Dat de basis "waar ben ik" hetzelfde is voor het Amerikaanse systeem en G. wil zeker niet zeggen dat het hetzelfde is cq. er geen mogelijkheden zijn die met het huidige systeem gewoon weg niet kunnen.

 

Neemt niet weg dat geopolitieke overwegingen aan de basis liggen van Galileo. Ik snap dat je op zoekt bent naar voordelen van Galileo ten opzichte van de andere satellieten en dat is perfect, omdat die verschillen eventueel te gebruiken zijn voor toepassingen met toegevoegde waarde. Snelheid, nauwkeurigheid en energieverbruik zijn allemaal relevant. Maar daar weet iemand anders hopelijk meer van.

 

Dat is nodig ook, want als de batterij van een smartphone slechts een paar uur het gps-gebruik aankan, valt satnav op je mobieltje een beetje tegen. En nauwkeurigheid is voor voetgangers/fietser belangrijker dan voor automobilisten. Ga dervan uit dat de technologie over een paar jaar beter is. Dat dan ook verschillende technieken gebruikt worden voor precieze localisering (gsm, gprs, wimax, rfid en combinaties). De combinatie is ook nodig om de satelliet wel gratis signalen zendt maar niet ontvangt. Wie coordinaten gebruikt voor locatiebepaling heeft een andere zendtechnologie nodig voor goedkope/gratis communicatie. Tenzij je bv een gidsje downloadt dmv bluecasting of mbv van een wifi-zender op locatie, of thuis via vast internet.

 

In Nederland is Hyves een evidente partner om een Whereabouts-model te testen.

 

Voorbeeld van een vergelijkbare service voor reizigers is Schmap dat nu een mobiele versie test (ziehier de versie voor Amsterdam) en Trayle van de gebr Osinga die eerder World66 ontwikkelden. De ontwikkeling van Trayle ligt helaas stil. Schmap gebruikt thans reviews van Wcities, en ik weet niet of ze daar consumer generated content aan gaan toevoegen. Misschien dat ze wel een whitelabel versie ter beschikking willen stellen voor verdere ontwikkeling, maar je kan nu al eigen schmaps maken.

 

Dat wordt nog puzzelen met api's en business-modellen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hmm die kaart van Amsterdam is nou niet echt volledig... Ik mis wel het een en ander zoals Club 8...

En dan heb ik het nog niet eens over de cafés want dat is al helemaal niet volledig...

En waarom vind ik bijvoorbeeld het vondelpark openluchttheater nergens terug...?

 

Eigenlijk moet je een kaart hebben die echt volledig is en dan moet je aan de hand van je profiel kunnen kiezen wat jij leuk vindt om te doen (dus je vult een uitgebreid profiel in met leeftijd, interesses enz enz en vervolgens gaat die site kijken hoe mensen die op jou lijken kwa profiel bepaalde gelegenheden hebben beoordeeld. Zo kun je aan de hand van de meningen van mensen uit jouw leeftijdscategorie en met jouw interesses voor jou geschikte gelegenheden vinden.)

Dat kun je natuurlijk weer mooi integreren met je navigatiesysteem en al die zooi... daar liggen wel kansen maar je moet wel veel mensen zo ver krijgen dat ze gaan reviewen... en je moet duizenden reviews hebben om er wat aan te hebben...

 

Immers je moet voor iedere gelegenheid meerdere reviews hebben van verschillende profielen zodat je een goed idee hebt of die plek alleen interessant is voor bepaalde leeftijdscategorieën en interessegebieden of meerdere... Dat is wel een enorme uitdaging maar als je nou samen kunt werken met sites als Iens en Partyflock en noem maar op dan zou je misschien aardig wat bij elkaar kunnen sprokkelen... Dan heb je ook enorme mogelijkheden...

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.