• 0

Wat te doen bij failliet gaan

Hallo,

Las met veel interesse naar deze site. Op dit moment sta ik op een punt om te failliet gaan of te worden verklaard.

Heb een totale schuld van 370.000 euro verdeeld over de fiscus, bank en crediteuren(wat ik heel erg vind voor degene die mij materiaal hebt geleverd en niet kan betalen). Hoe dat gebeurd is, is niet meer relevant. De schuld is zo groot dat ik er niet meer uitkomt. Fiscus heeft beslag gelegd op mijn bedrijf en inmiddels een week geleden een executie van verkoop van spullen geweest. Nu komen ze ook prive bij mij. Heb met veel mensen gepraat en kwam uiteindelijk bij een fiscalist. Hij gaf mij 3 opties: optie 1 kun je binnen 3 maanden 75000 e verzorgen, om iedereen uit te kunnen kopen. Optie 2: failliet gaan of optie 3 de WSNP. Optie 1 kan ik niet verzorgen dus blijft 2 en 3 over.

Ik ben een VOF. Zit in reklame en drukwerkbusiness. Gezien mijjn lange staat van dienst gaf de fiscalist de voorkeur voor optie 2. Er zit meer mogelijkheden om door te gaan met het bedrijf, bijv. onder andere naam of een buitenlandse vennootschap. Weet nu niet wat ik moet doen, de een zegt dit en de ander zegt dat. Dan lees weer wat. Op dit moment ben ik bezig met een grote offerte (helaas nog klant maar toonde wel interesse) Zal wel weer een droom zijn.

 

Graag hulp hiermee, aub. Inmiddels komen de advocaten etc.. ook al, met vriendelijk groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor de WSNP dient u zich te wenden tot de instantie die voor de gemeente waar u woont de schuldhulpverlening verzorgt.

 

Een mogelijkheid is ook dat u wacht tot uw faillissement wordt aangevraagd, op dat moment kunt u de rechtbank aangeven dat u opteert voor toelating tot de WSNP.

 

Wat ik in de optielijst nog mis, zijn de surseance van betaling en de BBZ. Mogelijk dient u zich nog meer te laten adviseren.

Link naar reactie
  • 0
Heb een totale schuld van 370.000 euro

 

Zit in reklame en drukwerkbusiness.

 

Op dit moment ben ik bezig met een grote offerte

 

Ik heb er even drie dingen uitgepikt, waarover nadere uitleg handig is om goede tips te krijgen:

 

- De executie van verkoop van spullen, wat leverde dat op? Is de fiscus daarmee tevreden?

- Heb je personeel?

- Als je als dienstverlener zo'n schuld hebt, gaat het voor een deel dan om machineaankopen? Wat zijn die waard?

- Hoe groot is de offerte, loopt dat al, wat is de kans erop, en kun je daarmee dit flinke gat voor een deel dichtkrijgen? En kun je daar wat mee, nu er beslag op je bedrijf ligt en je spullen verkocht zijn?

Link naar reactie
  • 0

Daar wil ik nog een punt bij zetten:

Ik ben een VOF

Hoe zit het met de andere venno(o)t(en)? Die zijn ook (hoofdelijk) aansprakelijk.

 

Hoeveel schulden blijven na de excecutieverkoop over? Kunnen jullie daar met de schuldeisers geen afspraken mee zien te maken? Wat zijn de vooruitzichten van de VOF (.. grote offertes)?

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Hoe dat gebeurd is, is niet meer relevant.

 

En óf dat relevant is! Helaas kan niemand hier echt diep op de zaken ingaan omdat te veel informatie ontbreekt. Er zijn altijd mogelijkheden, alleen moet je daarvoor wat dieper graven dan bij een fiscalist.

 

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik wil best eens wat dieper in jouw situatie duiken. Ik heb er inmiddels wel ervaring mee.

 

Ruben

Link naar reactie
  • 1

Allereerst bedankt voor reacties en meedenken. Zal puntgewijs uitleg geven:

* Betreft voor WNSP aanmelden bij de gemeente ben ik op de hoogte

* Surseance van betaling heb nog niet gedaan

* BBZ, ben ik langs geweest bij de gemeente maar hebt mij erop gewezen beter voor de WNSP te gaan gezien de schuld

* Verkoop van de fiscus dat weet ik nog niet, maar dat zal de schuld niet dekken.

* Had in 2007 tot juli mijn zoon in dienst, dus als enige personeelslid

* Heb inderdaad wat materiaal gekocht zoals printers, computers, scanner, pakmachine, snijmachine, buro's etc veelal was 2e hands.

* Mijn vrouw en ik zijn als enige vennoten van de VOF

* Offerte grootte van 975.000 euro, waarvan ik zeker wat overhoud om iedereen uit te kunnen kopen.

Uitleg schuld: fiscus 110.000 (btw van 4 jaar, mijn boekhouder heeft helemaal geen suppletie ingediend en bij mijn nieuwe boekhouder hebt ik gezegd geef het aub op aan de fiscus, tja nu ben ik eerlijk geweest maar dat kan ze niets schelen, want ze zeggen je hebt het opgemaakt. Wel terecht maar zoals jullie wel weten gaat het van ene gat naar de andere gat. Andere schuld 120.000 van de bank, gekregen op mijn blauwe ogen hoefde helemaal niets aan te tonen. De rest zijn de schuldeisers. Echter vele worden nu wel ongeduldig na een jaar zelfs een paar 2 jaar wachtte. De schuld is opgebouwd door 1 klant zelf ging doen, kostte mij wel 40.000 e aan uren en een klant van 180.000 e ging (3 maanden na huren van een groot pand speciaal voor de klant gedaan) bergafwaarts. Wat wel zeker is dat in onze business niet goed gaat echter ik heb zeer goede inkoopadressen dat zelfs drukkerijtjes bij mij inkopen. Maar met mijn goedkope prijzen gaan ze weer hun eigen drukkerij onder druk zetten en dat is onlangs gebeurt, ging 7500 e zakken op een prijs van 27500,-.Graag weer jullie reactie , eerlijk ,ik ben blij dat toch vreemden zijn die mijn zomaar willen helpen met hun advies. Mijn huidige fiscalist is op vakantie en zijn waarnemer belt maar niet terug, maar natuurlijk ik behoort tot de sociale klasse, dus niet interressant genoeg.

Link naar reactie
  • 0

Voor Ruben,

 

Ik wil zeker op aanbod ingaan van je, wil met mijn hele handeltje naar je toe gaan. Waar je ook woont.

Zelf zit ik dichtbij Alkmaar. Echter ik aanvaard alleen hulp zolang het maar legaal is.

Ik zeg altijd eerlijk duurt het langst

 

mvgr

Anton

Link naar reactie
  • 1

1 - Vervelend dat je vrouw in de VOF zit, dit zal betekenen dat zij bij een faillisement ook mee gaat.

2 - Faillisement gevolgd door WSNP is geen pretje (heb zelf een vierjarig WSNP traject achter de rug).

3 - Weet je zeker dat het bedrag van de fiscus klopt en niet alleen op basis van schattingen is gebaseerd? Als de fiscus geen aangiften ontvangt, verdubbelen ze elke periode de aanslag.

4 - Heb je al met de belastingdienst gesproken? Mijn ervaring is dat ze heel begripvol kunnen zijn en mee willen werken (als je de goede contactpersoon hebt, want het wordt nog steeds door mensen bepaald)

5 - Heb je al een minnelijk accoord geprobeerd?

6 - Pas op met hulp aannemen, vooral betaalde 'schulphulpverleners' helpen mensen vaak van de wal in de sloot.

7 - Verdiep je goed in de faillisementswet en mogelijke voorzieningen en mogelijkheden om het te voorkomen.

8 - Overleg met je potentiele klanten hoe groot de kans is dat je de order krijgt (niet afwachten)

 

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Voor JW,

 

Bedankt voor het meeleven voor mijn gezin. Juist mensen die dit persoonlijk hebben meegemaakt weten wat het impact heeft op het gezinsleven.

Betreft Fiscus, nee is niet gebaseerd op schatting tenminste als mijn boekhouder zijn werk goed heeft gedaan.

Mijn boekhouder heeft persoonlijk gesprek met ze gehad, ik heb wat tijd gekregen van ze en die heb ik benut door te proberen

om geld bijelkaar te krijgen. Niet gelukt, een ton of meer is best wel lastig.

De minnelijke traject ga ik doen. Voor betaalde schuldhulpverleners weet ik inmiddels ook van, zelfs de gemeente hekelt dit soort buro's ondanks dat ze "goed werk" verrichten. Ruben heeft mij goede tips gegeven hoe ik deze weg moet bewandelen. Ga ook meteen achter de grote offerte aanvraag aan. Bedankt JW, Ruben, Jeroen en Martijn.

 

Ik hou jullie op de hoogte, mvgr Anton

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.