• 0

Auto van de zaak - eigen bijdrage

Geachte forumleden,

 

Ik heb een vraag over auto van de zaak en wel over een eigen bijdrage. Ik ben DGA en rijd een auto van de zaak. Omdat wij thuis al een leaseauto hebben die we prive gebruiken, rijd ik deze auto momenteel alleen zakelijk en was daarom gedwongen de auto op de zaak te zetten (geen keuze prive of zakelijk mogelijk).

 

Nu zou ik graag een eigen bijdrage voor privegebruik introduceren. Ik wil graag in mijn arbeidscontract met de BV nadrukkelijk opnemen dat mijn werkgever, de bv, mij toestaat de auto prive te gebruiken en dat voor prive gebruik een eigen bijdrage wordt gevraagd van bijvoorbeeld EUR 250 p.m.

 

Vraag 1: In hoeverre levert dit problemen op als ik nu als privepersoon weer een verklaring aanvraag "geen privegebruik".

 

Het is niet mijn bedoeling een aftrekpost te creeren, want eigen bijdrage kan toch niet tot een negatief saldo leiden, maar een bijkomende voordeel zou wel kunnen zijn dat ik een hoger salaris krijg, bijvoorbeeld ter toetsing van "gebruikelijke salaristoets" e.d.

 

Tot juli 2006 was de eigen bijdrage voor overschrijding van het normleasebedrag in de autoregeling niet fiscaal aftrekbaar. Ik begreep dat met een arrest van het hooggrechtshof in juli 2006 is bepaald dat voortaan in alle gevallen de eigen bijdrage wegens privé-gebruik in mindering kan worden gebracht op de bijtelling. Dit geldt ook als je een hogere eigen bijdrage betaalt omdat je bijvoorbeeld kiest voor een auto uit de duurdere klasse.

 

Vraag 2: In hoeverre is het opstelling van een leaseregeling binnen de bv en een eigen bijdrage voor overschrijding van deze regeling realistisch? Ik twijfel over deze optie aangezien dit binnenkort misschien fiscaal wel weer dichtgetimmerd wordt en ik dan de gebakken peren zit.

 

Graag jullie reactie.

 

Effen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De EB wordt in mindering gebracht op de ‘bijtelling’ die bij je brutoloon (voor het berekenen van de loonheffingen) komt omdat je een ‘auto van de zaak’ hebt.

Ik heb gisteren een duidelijk voorbeeld (met en zonder EB) gegeven. Je kan zelf bedragen naar wens vervangen door andere bedragen. Dat maakt niets uit voor het principe. Alléén mag het saldo op jaarbasis niet negatief zijn.

 

Ik heb toen ook gezegd dat je (net zoals Joost dat ook stelt) de EB moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Maar over die 6000 (EB) is toch al belasting betaald (netto)?

 

Dat klopt en hoort ook zo.

 

Maareh, ik zie net dat je op HL je eigen vakkennis aan het spekken bent en daar is het forum niet voor bedoeld.

 

Dus Mods pet op: "probeer langs een andere wijze antwoord te vinden op je vragen".

 

groet en succes

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ter info:

 

Ik ben iemand die zijn eigen administratie voert van zijn Holding-BV en daarnaast heeft mijn partner een IB-onderneming. Sedert vorig jaar heb ik mijn accountant "aan de kant geschoven" puur om kostenbesparende redenen. Daar ik zelf enige (basiskennis) heb, gaat het mij tot nu toe goed af. Mede dankzij experts zoals jou en de overige forumleden. Daar is Higherlevel toch voor bedoeld of zijn de regels intussen gewijzigd?

 

V.w.b. EB privebijtelling: sta binnenkort voor de keus een nieuwe auto aan te schaffen (financial lease) en ik ben er nog niet over uit of ik de auto zakelijk of privé zal etiketteren. Vandaar mijn vragen dus.

 

Ik hoop dat deze toelichting voor jou aanleiding is, mij en de andere forumleden niet te onthouden van je kennis.

 

Groet,

 

Pacino

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.