• 0

Klantenbinding reisbranche?

Ik ben met mezelf aan het brainstormen wat ik kan doen aan ‘klantenbinding’.

 

Ik ben internet- reisaanbieder voor een speciale doelgroep. Mijn ‘klanten’ zijn te verdelen in drie groepen

 

 

[*]Degene die een keer via mij een accommodatie gehuurd hebben. Naar mijn mening geen trouwe klanten, hier wordt veel in ‘geshopt, zelfs in mijn niche.

[*]Degene die een reis geboekt hebben. Voor mij de belangrijkste groep omdat ik redelijk uniek ben met mijn reisaanbod en deze groep dus mijn naam moet onthouden.

[*]Degene die meer informatie over een reis aangevraagd hebben, maar nog nooit geboekt. Idem dito als boven.

 

Nu zit ik te denken wat ik aan klantenbinding kan doen om mij met iets ‘leuks’ in herinnering te brengen. Doelstelling is niet primair omzet maar naamsbekendheid, in herinnering blijven (hoewel een herhalingsboeking natuurlijk altijd mag).

 

Ik heb bijv een heleboel (hele nette) reischeques laten drukken. Maar om een reischeque bijv. met de kerstdagen aan te bieden? Is dat niet een beetje suf en vooral niet-origineel? Wordt al veel gedaan in de reisbranche (“Schrijf nu in voor onze newsletter en ontvang een reischeque t.w.v. xxx”). En ik kan natuurlijk geen grote bedragen weggeven.

 

Van een vriendin kreeg ik vorig jaar met de kerst een uitsteekvormpje (uiteraard helemaal in stijl van mijn doelgroep) met daaraan een grappig rijmpje… Dat vond ik zelf heel leuk.

 

Mijn doelgroep is trouwens tussen de 30 en 60 (70% rond de 40), hoger opgeleid, vaak zelfstandig. 99% van mijn klanten reizen als stel, met vrienden of ook veel alleen.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou aan je (vaste ) klanten kunnen vragen om mee te werken aan een onderzoek metd aarin als grote vraagstelling wat zij van een resiorganisatie verwachten en hoe ze jouw als bedrijf daarin zien. om dit qua respons goed te laten verlopen zou je een waardecheque kunnen uitgeven.

 

Daarnaast zou je acties kunnen doen van de eerste 10 die boeken krijgen 1 overnachting gratis, of onbijt incl bij een weekend weg? Of een benzinevergoeding bij reizen binnen NL

 

of jij betaalt de vliegtax. etc etc etc

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de verjaardagskaart die ik van een (relatief kleine en gespecialiseerde) reisaanbieder krijg altijd sympatiek. Natuurlijk is dat een geautomatiseerd proces, maar het komt wel leuk over (en de kaart toont mooie plekken, dus inspireert wel degelijk).

 

Tevens zou je een 'Of u nu via ons boekt of via iemand anders, Kena wenst u een prettige vakantie toe!'-kaart ook wel leuk vinden (met als PS nog wat goede tips).

 

Ik zou, met name gezien het feit dat alle mensen uit je opsomming al bij jou bekend zijn, focussen op postkaartjes, dat komt sympatiek en persoonlijk over.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou aan je (vaste ) klanten kunnen vragen om mee te werken aan een onderzoek metd aarin als grote vraagstelling wat zij van een resiorganisatie verwachten en hoe ze jouw als bedrijf daarin zien. om dit qua respons goed te laten verlopen zou je een waardecheque kunnen uitgeven.

...

 

Variatie daarop: als je weinig per cheque kunt weggeven, geef dan bijv 1 cheque weg voor een interessant bedrag! Als klant hou ik zelf niet zo van cadeautjes, heb liever dat de prijs naar beneden gaat.

 

Vb: heb laatst ticket geboekt, krijg ik van online reisbureau waardecheque van €25, te besteden bij volgende boeking maar wel binnen ik geloof 4 maanden. Aardig, maar niet iets waarvan ik een hoera gevoel krijg, heb geen plannen dit jaar nog te gaan vliegen. Dus ook een beetje sigaar uit eigen doos gezien de beperkte duur. Leuker vind ik het als ik iets speciaals krijg, bijv de melding: gefeliciteerd, u hebt met deze boeking een waardebon gewonnen van €250 en die is een jaar geldig!! DAAR kijk ik nog wel blij verrast van op. Zeker omdat dat onverwacht is, en niet iedereen dat krijgt. Everybody wants to feel special :D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor jullie reacties.

 

Mijn reischeques zijn trouwens 2 jaar geldig. Maar 250,- is voor mij uit den boze :o. De prijzen van mijn reizen variëren van 149,- tot 1200,- en ik verkoop geen vliegreizen of tickets.

 

Een prijsmindering is voor mij niet van toepassing. Ik ben zeer gespecialiseerd, dus dat is geen issue. Ik heb geen aanbiedingen of 'prijsknallers'.

Ik hoor altijd "o wat leuk! Ik wist niet dat zoiets bestond". Vandaar dat mensen over mij moeten praten.

 

Met een (online)enquête ben ik bezig, ook om daaraan inderdaad een 'cadeau' te koppelen.

 

Mij lijkt het juist erg leuk om iets met de post op te sturen. Iets tastbaars. Vooral omdat ik een internet- reisaanbieder ben is het belangrijk dat (potentiële) klanten mij als een 'echte persoon' waarnemen.

 

Inderdaad wil ik buiten de "standaard" data blijven. Sinterklaas is leuk, Pasen...

 

Wanneer de meeste reizen geboekt worden kan ik nog niet zeggen. Ik heb nog geen vol jaar meegemaakt met mijn business.

 

Aan een persoonlijke kaart zat ik ook al te denken. Alleen gaat het drukken daarvan in grote aantallen en zo veel klanten heb ik nog niet ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me nog verder als specialist profileren en gaan voor een persoonlijk contact (vrijblijvend adviesgesprek). In de trent van "Gezien uw vorige bestemming, ben ik benieuwd naar uw toekomstige plannen en wensen of kan ik u misschien (opnieuw) verrassen".

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.