• 0

Afrekenen bij uitreden Vof

Beste forumleden,

 

Per 1 januari 2008 ben ik uit de vof gestapt. Ons bedrijf was een camping met 4 familie venoten, waarvan 2 actief en 2 passief. De reden van mijn uittreden is dat de samenwerking tussen mij en mijn broer steeds slechter ging. Ik wil met het uittreden een onherstelbare situatie voorkomen.

Nu heeft onze accountant een voorstel gestuurd voor de financiele afwikkeling. Het voorstel is op basis van discounted cashflow method gebeurt. (ik typ maar over wat er staat) Graag advies.

 

Goodwill € 190.000 (bepaald door accountant adv winstcijfers laaste jaren)

Gronden € 350.000 (overeenkomstig woz waardering)

Gebouwen € 600.000 (overeenkomstig woz waardering)

Inventaris € 30.000

--------------------------

Totaal vaste activa € 1.170.000

Af: hypotheek € 380.000

--------------------------

Brutowaarde onderneming € 790.000

Af: belasting latentie

40% van 797.000 € 319.000

--------------------------

Netto waarde € 471.000

Af: voorbehoud S.R. stille venoten € 282.000

 

Gezamelijk vermogen € 189.000

 

Elke vennoot heeft recht op 25% hiervan = € 47.250. Dit bedrag wordt uitgekeerd in 5 jaar, dus € 9.450 per jaar + 4,5 % rente over het restant van het bedrag.

 

* 1 van de vragen die ik heb is dat er nogal een verschil zit in het eigen vermogen van de venoten. Moet dat nog apart verrekend worden of vervalt dat met dit voorstel.

 

Maar de belangrijkste vragen zijn of het voorstel netjes is en of het klopt. Het gaat om een familie situatie en wil hen zeker niet het vel over de neus halen, maar wil mezelf ook niet te kort doen.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verschillen in kapitaalrekening zullen in ieder geval moeten worden verrekend. Je zou het zo kunnen zien dat een vennoot met een lager kapitaal eigenlijk al wat heeft gehad.

 

Ik vroeg me even af wat de bedoeling is van de belastinglatentie. De uittredende vennoten staken hun onderneming en zullen dus belasting moeten betalen over hun winst. Er zijn wel mogelijkheden om daar wat van uit te stellen, maar dan vind ik een latentie van 40% wel erg veel. Er is bovendien geen rekening gehouden met de boekwaarde die nu bij ieder op de balans staan: daarover hoef je geen belasting te betalen. Daar zou ik dus zeker nog even naar kijken.

 

DCF-berekening komt wel vaak voor. Zeker als er een helder verleden is en de resultaten door te trekken zijn naar de toekomst, is dit wel een goede manier. Waarde is verder een kwestie van er samen uit komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred en Ronaldinho,

 

Bedankt voor jullie reacties! (ik was even op vakantie vandaar de wat late respons) Ik heb echter nog 2 vragen:

 

- Het eigen vermogen van de vennooten is -17.535 / -30.329 / +10.325, mijn vermogen is +8.139. Hoe zou dit eventueel verrekend moeten worden? Heb ik dan nog recht op 15.489 (mijn vermogen tav het gemiddeld vermogen) of is dat te kort door de bocht?

 

- De tweede vraag is of die belasting latentie reëel is? Mij is verteld dat dit afhangt van het aantal jaren dat de onderneming nog verwacht door te gaan. Klopt dat? En zo ja wat zijn dan die percentages?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

 

P.s. Andere reacties zijn uiteraard ook welkom!!

Link naar reactie
  • 0

Hoi de petjes

 

je hebt bij uittreden uit een vof recht op de stand van jouw kapitaalrekening (dus 8.139) plus een deel van de meerwaarde van de onderneming. Die is becijferd op 47.250 te betalen in 5 jaar + 4,5% rente.

 

 

Als jullie het eens worden over de waardering van de accountant, dan kun je akkoord gaan met het vorenstaande en heb je dus recht op 47.250 (plus rente 4,5% over 5 jaar) + 8.139. Je kunt het beste de deal maken (op schrift) waarbij je dit ontvangt in 5 jaar. Zo breng je het voortbestaan van de onderneming niet in gevaar, wat alleen nadelig kan uitpakken (immers als de tent kopje onder gaat door de uitbetaling van jouw aandeel ineens, heb je niets).

 

De 40% belastinglatentie is niet vreemd (wel hoog), dus daar kun je wellicht akkoord mee gaan.

 

Slotvraag: waarom heb je bij deze belangen niet zelf een fiscalist geraadpleegd?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost (en de andere forumleden),

 

Ik heb inmiddels een afspraak met een andere accountant gemaakt. Aangezien ik niet zoveel kaas heb gegeten van dit soort zaken leek het verstandig mij eerst zelf te verdiepen in het voorstel om zo gericht vragen te kunnen stellen. Aan de hand van jullie opmerkingen is het redelijk duidelijk geworden. Rest me nu het gesprek met de accountant en dan hopelijk het afronden.

 

Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp!!

 

Groeten, Aart

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.