• 0

auto op naam v/d zaak

Ik ben een reislustig ondernemer die niet in dit land woont ik heb wel een KvK nummer en Btw nummer. Je zou zeggen ik besta ;D maar voor de Rdw besta ik blijk niet. Ik moet auto kunnen rijden voor werk in Nederland. Ik bedacht meerdere mogelijk heden.

 

- Kun je auto op naam van eenmanszaak hebben buiten rechtspersoon om?

- Als ik de auto op naam van collega zet, is er dan een contract te maken waarbij de risico's bij mij als gebruiker van de auto blijven.

- Kan ik auto rijden in Nederland met bijvoorbeeld een Belgisch kenteken?

- zijn er nog hele andere mogelijkheden?

 

Groet Pablo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Kun je auto op naam van eenmanszaak hebben buiten rechtspersoon om?

- Als ik de auto op naam van collega zet, is er dan een contract te maken waarbij de risico's bij mij als gebruiker van de auto blijven.

- Kan ik auto rijden in Nederland met bijvoorbeeld een Belgisch kenteken?

 

Auto op naam van een collega zou ik niet doen, dat is vragen om problemen. Je kunt de auto volgens mij niet op naam van je eenmanszaak zetten, je eenmanszaak is geen rechtspersoon. Op naam van een BV kan weer wel.

 

Er rijden genoeg belgen in Nederland rond, dus ik zou niet weten waarom dat laatste niet zou kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Als je tbv je eenmanszaak een auto aanschaft, zal deze op eigen naam staan. Wel staat de auto dan op de balans van de onderneming. Als je niet in Nederland woont, hoeft dit geen auto op Nederlands kenteken te zijn. Scheelt je nog een hoop BPM ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pablo,

 

Als niet NL ingezetene, heb je geen BPM te betalen op voorwaarde dat je jouw buitenlandse auto alleen voor zakelijk gebruik in NL hebt. Wijk je dus af van je woon-werkverkeer via de Efteling, dan heb je een probleem. Dan heft de NL fiscus gewoon BPM.

 

Houdt het dus zakelijk en registreer alle NL kilometers met doel en bestemming.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Eh.. die snap ik niet helemaal. Ik heb jaren in Belgie gewoond (auto overgezet op Belgisch kenteken), in Nederland gewerkt en gereden en, uiteraard, ook familie bezocht en andere priveritten gemaakt. Je mag als Belgisch ingezetene gerust in Nederland rijden met en Belgisch kenteken. Alleen toen ik terug in Nederland kwam wonen en in een Belgische auto reed ben ik een keer aangehouden door de douane omdat je als Nederlands ingezetene niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden zonder hiervoor de BPM te voldoen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in de oekraiene en heb een stichting in NL. als ik een Duitse auto op naam van de NL stichting koop en vervolgens bij de NL Douane aanmeld krijgt de stichting de rekening van de BPM, niet, zoals hierboven aangegeven de bestuurder van de auto!

 

Tenzij je mij de link van de douane kunt geven waar staat dat bpm door de bestuurder betaald moet worden...

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in de oekraiene en heb een stichting in NL. als ik een Duitse auto op naam van de NL stichting koop en vervolgens bij de NL Douane aanmeld krijgt de stichting de rekening van de BPM, niet, zoals hierboven aangegeven de bestuurder van de auto!

 

Tenzij je mij de link van de douane kunt geven waar staat dat bpm door de bestuurder betaald moet worden...

 

Het is geen douane issue en in voorgaande posts ging het om een eenmanszaak en geen stichting >:( (Stichting is een rechtspersoon en wordt dus compleet anders behandeld dan een EMZ......)

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in de oekraiene en heb een stichting in NL. als ik een Duitse auto op naam van de NL stichting koop en vervolgens bij de NL Douane aanmeld krijgt de stichting de rekening van de BPM, niet, zoals hierboven aangegeven de bestuurder van de auto!

 

Tenzij je mij de link van de douane kunt geven waar staat dat bpm door de bestuurder betaald moet worden...

 

Het is geen douane issue en in voorgaande posts ging het om een eenmanszaak en geen stichting >:( (Stichting is een rechtspersoon en wordt dus compleet anders behandeld dan een EMZ......)

 

Joost

 

Niet boos worden Joost. De vraagsteller met de eenmanszaak is een andere vraagsteller dan de vraagsteller met de stichting. ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.