• 0

Heeft coöperatie u.a. geen goed imago?

is het zo dat een coöperatie u.a. gelijkwaardig wordt gezien als een bv, want ik heb ook het één en ander gelezen dat leveranciers soms negatief ertegenaan kijken, vanwege het makkelijk opzetten van de coöperatie zonder gestort kapitaal en geen aansprakelijkheid. wie kan mij hierover iets meer vertellen.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, het geeft niet het meest betrouwbare gevoel. Maar zoals de waard is...

 

Ik denk dat je bedrijfsvorm niet zoveel uitmaakt. Het is toch reputatie, relatie, ruil (zet maar in de volgorde die het best bij jouw business past).

 

Je krijgt geen betere relatie door een BV, misschien een iets serieuzere uitstraling, maar je reputatie maak je zelf.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet dat dit topic al vreselijk oud is...

Maar ik reageer er toch even op omdat ik;

 

1) bijna niets over de Coöperatie UA kan vinden via de search.

2) en een nieuw topic openen is in dit geval niet nodig

(vervuiling van het systeem ;) )

 

Ik vraag me af waarom er relatief weinig ondernemers deze rechtsvorm kiezen. Er zijn bijna geen opstakels (zoals het kapitaal in de BV) en het is ook een veilige vorm (niet privé aansprakelijk).

 

Komt het omdat deze vorm niet zo bekend is?

 

Of zie ik toch iets volledig over het hoofd ???

Link naar reactie
  • 0

Een coöperattie, al of niet u.a. is in feite een vereniging. Volgens de wet mag een cooperatie zich allen bezig houden met activiteiten ten behoeve van de leden (klanten zijn de aandeelhouders). Als je een coöperatie als gewone BV gebruikt (activiteiten ten behoeve van klanten, die niet de aandeelhouders zijn) kan je gezeik krijgen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een coöperattie, al of niet u.a. is in feite een vereniging. Volgens de wet mag een cooperatie zich allen bezig houden met activiteiten ten behoeve van de leden (klanten zijn de aandeelhouders). Als je een coöperatie als gewone BV gebruikt (activiteiten ten behoeve van klanten, die niet de aandeelhouders zijn) kan je gezeik krijgen.

 

In de Bizz (no. 6 juni 2006) staat er een heel artikel over.

Nergens wordt gesproken over ook maar iets wat met een vereniging te maken heeft of wat er op zou lijken.

 

Ze stellen dat de Coöperatie UA juist een prima alternatief is voor de eenmanszaak en/of de VOF. Echter moet de Coöperatie worden opgericht door minimaal 2 personen.

 

Link naar reactie
  • 0

van KvK:

 

Coöperatieve Vereniging (coöperatie)

 

De coöperatie is een bijzondere variant op de vereniging. De coöperatie is een vereniging die opkomt voor de materiële belangen van haar leden, door overeenkomsten met hen af te sluiten. Bij de coöperatie mag winst worden uitgekeerd aan de leden. Lees verder ...:

 

Een Coöperatie is een vereniging van en voor leden. Punt uit. Je kan dat natuurlijk negeren en net doen alsof je neus bloed, maar dan krijg je ernstige geloofwaardigheidsproblemen met je klanten en leveranciers, omdat je overduidelijk misbruik maakt van een op zich respectabele rechtspersoonvorm.

 

Niet doen dus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wat kort door de bocht. Rabobank is een cooperatie, geloof dat dit wereldwijd de enige bank is met een triple-A rating.

 

De Rabobank is een cooperatie, omdat de dochters (regiokantoren) eigenaar zijn van de moeder (hoofdkantoor) en de "rekeninghouders" zijn eigenaar van de regiokantoren. Een echte cooperatie dus en wel een zeer respectabele.

 

Er is niks mis met het "imago" van de cooperatie. Er is wat mis als die rechtsvorm overduidelijk misbruikt wordt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een cooperatieve vereniging (zoals hij officieel heet) mag wel degelijk overeenkomsten met derden afsluiten, deze derden hoeven dus geen lid te zijn.

 

Een bekend voorbeeld hiervan zijn allemaal zelfstandige taxichaffeurs, die te klein zijn en eigen centrale op te zetten. Gezamenlijk zetten zijn middels een cooperatie een taxicentrale op. Klanten bellen naar deze centrale en doen zaken met deze centrale en merken eigenlijk niet dat elke chauffeur eigenlijk een zelfstandig ondernemer is.

 

Het is allemaal een kwestie van onder 'doel van de vereniging' in de statuten het zinnetje, 'de vereniging kan haar werkzaamheden ook tot derden uitstrekken' te vermelden

 

Het belangrijkste verschil tussen de BV en de cooperatie zit hem in het feit dat er geen aandeelhouders zijn. Eventuele winst wordt uitgekeerd aan de leden. Bij een BV kan een aandeelhouder meerdere aandelen houden, de winstverdeling (en zwaarte van de stem op de aandeelhoudersvergaderingen) is hier afhankelijk van het aantal gehouden aandelen, hoe meer aandelen, hoe zwaarder de stem en des te groter het deel van de winst.

 

Bij de cooperatie is het een ander principe, ieder lid heeft 1 stem en krijgt een gelijk deel van de winst. Het ene lid kan niet meer te zeggen hebben of meer winst uitgekeerd krijgen dan het andere lid.

Link naar reactie
  • 0

Bij de cooperatie is het een ander principe, ieder lid [...] krijgt een gelijk deel van de winst. Het ene lid kan niet [...] meer winst uitgekeerd krijgen dan het andere lid.

 

Dit begrijp ik niet helemaal. De taxichauffeur int het geld voor de rit en de winst die hij daarbij maakt mag hij, neem ik aan, houden, wellicht met een kleine afdracht aan de coöperatie?

 

Of stel dat de coöperatie een contract afsluit met een klant, dan zal elke chauffeur die hiertoe werk verricht bij de coöperatie mogen declareren, neem ik aan?

 

Met andere woorden, de meeste winst is en blijft dan bij de deelnemers, toch?

 

Verder kan ik het eigenlijk niet helemaal geloven dat een coöperatieve vereniging geen regeltje mag opnemen over het verdelen van eventuele winst, ook al zijn er geen aandelen?

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0
Dit begrijp ik niet helemaal. De taxichauffeur int het geld voor de rit en de winst die hij daarbij maakt mag hij, neem ik aan, houden, wellicht met een kleine afdracht aan de coöperatie?

 

In principe wel, maar essentie is dat de cooperatie de rechtspersoon is waar de klanten zaken mee doen. De factuur/kwitantie die zal worden afgegeven door de chauffeur zal staan op naam van de cooperatie, niet om naam van de onderneming van de chauffeur.

 

Of stel dat de coöperatie een contract afsluit met een klant, dan zal elke chauffeur die hiertoe werk verricht bij de coöperatie mogen declareren, neem ik aan?

 

Ja klopt, de chauffeur zal voor zijn werk de cooperatie factureren.

 

Met andere woorden, de meeste winst is en blijft dan bij de deelnemers, toch?

 

In dit geval lijkt me dat wel gebruikelijk ja.

 

Verder kan ik het eigenlijk niet helemaal geloven dat een coöperatieve vereniging geen regeltje mag opnemen over het verdelen van eventuele winst, ook al zijn er geen aandelen?

 

Dat is juist het belangrijkste kenmerk van de cooperatie. Bij kaitaalsvennootschappen is sprake van een stem per aandeel, hier is sprake van een stem per lid, ongeacht de inbreng. Overigens kan een lid dat veel werkt voor de cooperatie daar wel een vergoeding voor ontvangen, maar dit doet niets af aan het stemrecht. Ieder lid heeft een stem van gelijke waarde, ongeacht de inbreng (in kapitaal of arbeid).

 

Je moet je vooral goed realiseren wat de historie van deze rechtspersoon is om het te kunnen begrijpen.

 

Een zeer bekende vorm van de cooperatie is de onderlinge waarborgmaatschappij. Waarbij de cooperatie voor haar leden een verzekeringsbedrijf uitoefent. Oorspronkelijk werd dit veelal opgezet door agrarische bedrijven, alle leden deden periodiek een duit in het zakje en in het geval dat bij een van de leden de oogst tegenviel dan had men recht om een uitkering uit deze gezamenlijke pot. Een bekende onderlinge waarborgmaatschappij van tegenwoordig is bijvoorbeeld Unive. Deze keert ook eventuele winst uit aan haar leden (die tevens de klanten zijn).

 

Ga je een cooperatie gebruiken om daar handel mee te drijven als alternatief voor een BV dan is dat zeker mogelijk, maar bedenk dus wel de cooperatie geen kapitaalsvennootschap is en dat:

 

- Je in de statuten moet opnemen dat er ook met derden gehandeld mag worden.

- Ieder lid een gelijke stem en gelijk deel van de winst krijgt.

- Werkende leden alleen in aanmerking komen voor een vergoeding voor het werk dat is verricht.

Is het lid een rechtspersoon dan zal deze vergoeding vallen onder het resultaat van de rechtspersoon en worden belast met vennootschapsbelasting (in de meeste gevallen). Is het lid een natuurlijk persoon dat is deze vergoeding loon.

 

Ik weet dat een cooperatie moet worden opgericht door tenminste 2 leden, maar ik vraag me af of er een wettelijk minimum is voor het aantal leden na de oprichting. Ik ga dat eens uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind deze wel interessant.

 

Omdat de leden factureren aan de cooperatie, factureren zij eigenlijk maar naar een persoon.

Hoe is dit dan geregeld bij belastingen in verband met dienstverband en dergelijke?

Is de cooperatie dan ook BTW plichtig, net zoals de leden die factureren?

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0
Omdat de leden factureren aan de cooperatie, factureren zij eigenlijk maar naar een persoon.

 

De leden factureren voor de geleverde diensten naar de cooperatie, welke een rechtspersoon is.

 

Hoe is dit dan geregeld bij belastingen in verband met dienstverband en dergelijke?

 

In het geval van de taxi ondernemer welke middels de cooperatie werk geleverd krijgt is het een duidelijk verhaal, hij is ondernemer en zal door de fiscus ook als zodanig worden erkent.

 

Bij de taxi ondernemer is een wezenlijk andere situatie van toepassing dan bij een ICT'er, welke zich bij een eind klant detacheert, wellicht via een grote ICT dienstverlener.

 

Wel vraag ik me af wat de mening van de fiscus zou zijn wanneer verschillende kleine ICT'ers, die door de fiscus niet worden aangemerkt als ondernemer, zich verenigen via een cooperatie en zich zodoende middels de cooperatie detacheren. De cooperatie gaat dan feitelijk de onderneming uitoefenen, en voldoet ook aan alle eisen om door de fiscus als zelfstandige te worden aangemerkt en deze ICT'er is lid van de cooperatie. Dus daar is dan feiteijk dezelfde situatie van toepassing als bij de taxi ondernemer. Ik betwijfel alleen of hier jurisprudentie o.i.d. over bestaat, daar de cooperatie een beetje 'vergeten' rechtsvorm is.

 

Is de cooperatie dan ook BTW plichtig, net zoals de leden die factureren?

 

Ja

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik vind het toch een redelijk onduidelijk/moeilijk verhaal....

 

Even voor mijn duidelijkheid:

1. Mag ik oprichten; "Kapsalon de Schaar" als coöperatie ua? (samen met een partner)

2. Kunnen wij personeel aannemen volgens de "standaard" contracten?

3. Krijgen wij (partner & ik) net als de werknemers loon uitgekeerd?

4. Blijft de winst van de coöperatie op de bedrijfsrekening staan? (mag dat)

 

???

Link naar reactie
  • 0
1. Mag ik oprichten; "Kapsalon de Schaar" als coöperatie ua? (samen met een partner)

 

Ja dat mag, jij en je partner zijn dan de leden van de cooperatie, welke het kappersbedrijf uitoefent.

 

2. Kunnen wij personeel aannemen volgens de "standaard" contracten?

 

Ja, dat is geen probleem, de cooperatie is net als de BV een rechtspersoon en zelfstandig drager van rechten en plichten.

 

3. Krijgen wij (partner & ik) net als de werknemers loon uitgekeerd?

 

Ja, dat is ook mogelijk en zelfs gebruikelijk

 

4. Blijft de winst van de coöperatie op de bedrijfsrekening staan? (mag dat)

 

1x Per jaar wordt er een ledenvergadering gehouden, daar wordt besloten wat er met de winst wordt gedaan. Dat kan zijn uitkeren aan de leden of een algemene reserve opbouwen, of een combinatie van beiden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.