• 0

WSNP of Nee ?

Heb via forum geen duidelijk/ geen antwoord kunnen vinden :

 

Stel :

 

eenmanszaak, 10 jaar geleden getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Tussendoor een financiering gekregen, waarvoor echtgenote moest tekenen ivm borgstelling/zekerheid. Door hernieuwde financiering, is deze (oude) financiering afgelost.

 

Zaak stopt er mee. Er zijn nog vooruitzichten, maar stel : alsnog WSNP.

 

Nu de vraag :

 

Ga alleen IK het faill. of WSNP in of ook echtgenote.

Is haar borgstelling verdwenen door die ver/hernieuwde financiering.

 

Ben zeer benieuwd...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt er vanaf wat er in de huwelijkse voorwaarden staat. Aangezien je volgens mij pas je eenmanszaak bent gestart nadat je getrouwd bent, ben ik bang dat er over je bedrijf niets is opgenomen.

 

Je echtgenote wordt niet failliet verklaard, wel worden bezittingen die binnen de gemeenschap vallen meegeteld.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijkse_voorwaarden

http://www.sofin.nl/index.php?h=9&c=1#vraag_21

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heb via forum geen duidelijk/ geen antwoord kunnen vinden :

 

Stel :

 

eenmanszaak, 10 jaar geleden getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Tussendoor een financiering gekregen, waarvoor echtgenote moest tekenen ivm borgstelling/zekerheid. Door hernieuwde financiering, is deze (oude) financiering afgelost.

 

Zaak stopt er mee. Er zijn nog vooruitzichten, maar stel : alsnog WSNP.

 

Nu de vraag :

 

Ga alleen IK het faill. of WSNP in of ook echtgenote.

Is haar borgstelling verdwenen door die ver/hernieuwde financiering.

 

Ben zeer benieuwd...

 

Alleen wanneer er in de Huwelijkse Voorwaarden geen enkele gemeenschap is opgenomen, kan de aanvraag de echtgenote bespaard blijven. Als er echter enige vorm van huwelijksgoederengemeenschap is, dan zal uw echtgenote ook failliet gaan c.q. de WSNP in gaan.

Link naar reactie
  • 0

Alleen wanneer er in de Huwelijkse Voorwaarden geen enkele gemeenschap is opgenomen, kan de aanvraag de echtgenote bespaard blijven. Als er echter enige vorm van huwelijksgoederengemeenschap is, dan zal uw echtgenote ook failliet gaan c.q. de WSNP in gaan.

 

Je antwoord staat haaks op het antwoord op http://www.sofin.nl/index.php?h=9&c=1#vraag_21. Enig idee waar het antwoord daar dan op is gebasseerd?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Alleen wanneer er in de Huwelijkse Voorwaarden geen enkele gemeenschap is opgenomen, kan de aanvraag de echtgenote bespaard blijven. Als er echter enige vorm van huwelijksgoederengemeenschap is, dan zal uw echtgenote ook failliet gaan c.q. de WSNP in gaan.

 

Je antwoord staat haaks op het antwoord op http://www.sofin.nl/index.php?h=9&c=1#vraag_21. Enig idee waar het antwoord daar dan op is gebasseerd?

klopt, ik heb het verkeerd geformuleerd. Als er enige gemeenschap is, dan wordt die gemeenschap aangesproken. Daarnaast zal de echtgeno(o)t(e) ook mee moeten tekenen bij een eigen aanvraag, om toestemming te geven voor de aanvraag. De praktijk is dat als er een gemeenschap is, over het algemeen ook de partner niet aan een faillissement ontkomt.

Link naar reactie
  • 0

Alleen wanneer er in de Huwelijkse Voorwaarden geen enkele gemeenschap is opgenomen, kan de aanvraag de echtgenote bespaard blijven. Als er echter enige vorm van huwelijksgoederengemeenschap is, dan zal uw echtgenote ook failliet gaan c.q. de WSNP in gaan.

 

Je antwoord staat haaks op het antwoord op http://www.sofin.nl/index.php?h=9&c=1#vraag_21. Enig idee waar het antwoord daar dan op is gebasseerd?

klopt, ik heb het verkeerd geformuleerd. Als er enige gemeenschap is, dan wordt die gemeenschap aangesproken. Daarnaast zal de echtgeno(o)t(e) ook mee moeten tekenen bij een eigen aanvraag, om toestemming te geven voor de aanvraag. De praktijk is dat als er een gemeenschap is, over het algemeen ook de partner niet aan een faillissement ontkomt.

 

Huwelijkse voorwaarden zijn een heikel iets. Als je in den beginne HV afspreekt/vastlegt en je leeft er niet naar, dan loop je het risico dat bij calamiteiten toch uitgegaan wordt van enige gemeenschap. In dat geval zijn de HV hun doel voorbijgeschoten.

 

edit: typevaut gecorrigeerd

Link naar reactie
  • 0

Sorry, het is me nog steeds niet duidelijk ....:

 

Jip & Janneke :

 

Getrouwd, net voordat zaak startte..HV (gelukkig (zij) Getrouwd (ikke) ;D

Hier nooit iets mee gedaan en wisten we ook niet. (Let dus op iedereen ! Ieder jaar een contractje o.i.d. opstellen !)

 

Altijd alles gescheiden gehouden, privé, zakelijk alles.

 

Nu foute boel... wanneer nu toch een faill. of een WSNP volgt... kan ik me niet voorstellen dat mijn gezin er in mee in gaat.. Ben ik nu zo lomp/dom of afgestompt door de bureaucratie de laatste maanden ??

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Sorry, het is me nog steeds niet duidelijk ....:

 

Jip & Janneke :

 

Getrouwd, net voordat zaak startte..HV (gelukkig (zij) Getrouwd (ikke) ;D

Hier nooit iets mee gedaan en wisten we ook niet. (Let dus op iedereen ! Ieder jaar een contractje o.i.d. opstellen !)

 

Altijd alles gescheiden gehouden, privé, zakelijk alles.

Bedoel je dat jullie onderling alles gescheiden hebben gehouden? Dus elk eigen bankrekening, etc?

Link naar reactie
  • 0

Ja, echtgenote heeft bankrekening op eigen naam (wwarvoor ik alleen gemachtigd ben.)

 

Privé opname's werden ook als zodanig geboekt.

 

Bijvoorbeeld wekelijkse boodschappen : in kasboek : Privé 100,00

 

Zelfs kinderen hebben eigen paspoort en staan niet in één van de onze "bijgeschreven" ...

 

Meer weten, vraag het me...!

Link naar reactie
  • 0

Bij failliet gaan zal de curator alles in het werk stellen de huwelijkse voorwaarden te ontbinden, en als ze willen vinden ze altijd wel wat.

Bij een WSNP gaat men daar niet moeilijk over doen en blijven de huwelijkse voorwaarden wel van kracht.

Wel op letten dat men de WSNP gaat aanvragen op jou naam en niet op beide.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.