• 0

Eenmanszaak met 70 uur per week: Hoe verder?

Mijn vrouw heeft een enmans zaak aan huis, apparte ruimte. 9 jaar geleden is gestart en ieder jaar werd het meer en meer. Ze heeft geïnvesteerd om vrije tijd terug te krijgen maar het wordt weer meer. Ze werkt nu +/- 75 uur per week. Met personeel te starten vind ze een te grote stap. Wie kan een goed advies geven? Alvast bedankt.

Hay.

 

H. Reinders

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het beste kun je eerst vertellen wat voor soort werkzaamheden ze verricht?

Je hebt voor iedere tak wel een andere oplossing

 

Webwinkel?

- Veel bestellingen inpakken?

Kijk eens naar bedrijven die je voorraad in het warehouse opslaan en de bestellingen voor je verwerken tegen een tarief. Je betaald hun dus om de bestellingen klaar te maken zonder het probleem van eigen vast personeel.

 

Winkel?

- Klanten te woord staan?

Misschien een optie om iemand op 0 uren contract aan te nemen en op drukke tijden op te roepen?

 

Uniek product?

- Veel bedrijven bellen, nagaan en product proberen te verkopen?

Iemand die werkt op provisie basis?

 

Je ziet zelf, er zijn zoveel mogelijkheden dat je vraag eigenlijk te ongericht is.

 

AANPASSING: sorry zie net na plaatsting pas je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedenk nu zelf dat alle werkzaamheden eens op papier gezet moeten worden, gesplitst in borduur werkzaamheden en niet borduurwerkzaamheden, resp. daar waar het geld verdient wordt in uren en daar waar niets gerekend wordt.

Is dat wat?

H. Reinders

Link naar reactie
  • 1

dat is een heel goed idee.

 

Denk dan ook aan de uren die je spendeert aan reistijd, internet (oriëntatie) etc.

 

Ook belangrijk is om te kijken naar je administratie.

Misschien kan je hier ook meer in automatiseren of uitbesteden.

 

Probeer alle procedures in kaart te brengen, zodat je inzicht krijgt in de tijdsbesteding. Misschien kan het efficiënter.

 

Wat je ook kunt doen is een collega-ondernemer vragen een dagje mee te lopen. Kan ook heel verhelderend werken.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens kijken of je misschien niet een en ander kunt automatiseren, dat scheelt je dan al een hoop uitzoekwerk. Ik denk dat als je een een programmeur aan de gang zet, dat je dan wel wat geld moet investeren, maar dat het je op den duur veel geld bespaart. Als ik je website nu zie is het niet veel meer dan een advertentie. Als je daar een webshop van maakt met bestelsysteem, dan hoef je de facturering al niet meer handmatig te doen.

 

Een nul-uren contract brengt wel risico's met zich mee, laat je goed informeren over deze risico's voordat je daar mee start.

Link naar reactie
  • 0

Maarten,

Hier heb je inderdaad ook een punt.

Judith heeft een aantal vaste klanten. Ze weten dat het werk altijd 100% wordt afgeleverd. Alle dingetjes die fout kunnen zijn koppelt ze terug. Op deze manier heeft ze vaak de klant behoed van verkeerde borduringen etc.

Een soort invulformulier op de site zou preventief werken.

Ook de textiel handel kost veel uitzoek tijd. Ze kent de verkoopboeken vanbuiten. Als een klant vraagt naar een polo dan weet ze precies welke ze moet aanbieden. Op een site zou de klant zelf al een richting kunnen aangeven. Dit bespaart dan ook weer tijd.

Brdankt.

H. Reinders

Link naar reactie
  • 1

Ik zit zelf ook in deze business. En ik kan uit ervaring vertellen dat je juist niet alles moet automatiseren. Maak een goeie website, wat voorbeelden en lekkere informatie over het borduren.

 

Het enigste wat je kan automatiseren is het factuurproces.

Ik merk bij mijn eigen klanten, en denk dat judith dit ook heeft is dat ze het super fijn vinden als de tekst en uitleg krijgen bij hun bestelling. Via een webwinkel bestellingen afhandelen werkt in dit deel van de textiel wereld grotendeels niet. Het zijn meestal bedrijven die iets persoonlijk gemaakt willen hebben. Het logo moet net iets naar rechts, het moet net iets groter. Het moet net allemaal net iets anders dan dat de webwinkel voor je kan doen. (tuurlijk kun je ala spreadshirt alles verwerken via een flash programma, alleen je persoonlijk contact vervalt en komt er altijd net wat anders uit te zien dan wat je invoert op de site.)

 

En om heel eerlijk te zijn, het werk gaat hier niet inzitten. Een klant te woord staan en uitleggen is het probleem niet.

Het zal voornamelijk gaan om het inkoopsproces en natuurlijk het borduren zelf. Je moet alles zelf inspannen en klaar maken voor de machine. Het meeste deel van de tijd zal hier waarschijnlijk aan gespendeerd worden.

 

De mensen kennen Judith als contactpersoon en zullen dit waarschijnlijk ook graag zou houden. In mijn ogen moet je gaan kijken naar iemand wat het borduurproces zelf kan gaan doen. Zo krijgt Judith meer tijd voor haar klanten en meer tijd om orders af te handelen.

 

Graag hoor ik dan ook of dit voor jullie van toepassing is!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf ook in deze business. En ik kan uit ervaring vertellen dat je juist niet alles moet automatiseren. Maak een goeie website, wat voorbeelden en lekkere informatie over het borduren.

 

Mijn suggestie was een en ander te automatiseren, ik had het niet over alles.

 

Natuurlijk blijft het persoonlijke contact met de klant altijd nodig, daar zou ik ook niets aan veranderen. Ik zou meer denken aan een webshop met voorbeelden en prijsindicatie, mogelijkheid om logo's te sturen welke vervolgens automatisch worden omgezet naar borduurpatronen en opgeslagen worden in een database, en het bijhouden van lopende bestellingen. Als je een paar weken bij houdt waar de tijd in gaat zitten en wat je vervelend vind om te doen, dan kun je zo een lijstje maken wat je beter wel en niet kunt automatiseren.

 

En misschien dat jullie kunnen samenwerken :).

Link naar reactie
  • 0

Dave en Maarten bedankt voor de reacties.

Dave kon wel met Judith gepraat hebben zoals hij de zaak belicht.

Automatisering: Judith heeft een administratie programma voor facturen en offertes. Dit loopt goed.

Dit programma is gekoppeld aan een boekhoudprogramma waar ik de zaakjes in regel voor de accountant en belasting.

De planning doet Judith in Excel. En dan hebben we nog Outlook voor de e-mails.

 

Last but not least het digitaliserings pakket. Dit is Judith haar pakkie an. Alle bestanden die gestuurd worden (logo's,..) en de ontwikkelde bijbehorende borduurprogramma's worden in een Verkenner file stuctuur opgeslagen. Zo ook de gegenereerde offertes.

 

Het gaat echt niet vanzelf, een Logo in wat voor een extensie dan ook automatisch omzetten in een borduurprogramma. Dit s handwerk waar je ook gevoel moet hebben voor kleuren, lichtinvalshoeken, vertaald naar draadjes in verschillende richtingen en lengtes.

 

Het klant contact is heel zeker belangrijk. We krijgen dagelijks aanvragen via e-mail vanuit het hele land. Vaak zijn dit e-mails van mensen die overal een prijs aanvragen en de goedkoopste nemen. Deze zien we liever niet dan wel. Judith heeft haar klantenkring opgebouwd door mond op mond reclame, dus door kwaliteit te leveren.

 

ja wat nu?

 

H. Reinders

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf al het antwoord:

 

Judith heeft de feeling om het borduurprogramma te bedienen. Lettend op hoe komt een logo eruit te zien nadat het geborduurd word. Jullie regelen zelf de boekhouding en de planning.

 

In mijn ogen moet je dus iemand zoeken, die overweg kan met een computer. Je leert deze een bestand te openen welke Judith heeft aangemaakt en hoe deze vervolgens geborduurd word. Op deze manier kan Judith zich ontlasten van het borduur traject zelf.

 

Op welke basis je dat gaat doen kun je ook eens bespreken met je boekhouder, hij heeft meer inzicht in jullie omzet. Bel hem gewoon eens, en praat een uurtje. Hij kan je precies vertellen wat je wel en niet moet doen. Vertel hier dan ook meteen je eigen twijfels! Wij kunnen wel roepen iemand in dienst pakken, maar wie zegt dat jullie het redden qua betaling van het loon? Ik weet zeker dat je boekhouder je hier graag mee helpt!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet direct personeel in "dienst".

 

Een vriend van mij heeft zichzelf ingeschreven als detacheringsbedrijfje.

Hierdoor kan hij mij gewoon facturen sturen voor de uren die hij voor mij gewerkt heeft.

Dit is dus voornamelijk inpak en pelwerk van flex folie's.

 

Daarnaast heb ik mijn vriendin die vaker wat uren mee werkt. Zo bouwen we samen iets op, maar heb ik niet direct de lasten en risico's van vast personeel.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw heeft een enmans zaak aan huis, apparte ruimte. 9 jaar geleden is gestart en ieder jaar werd het meer en meer. Ze heeft geïnvesteerd om vrije tijd terug te krijgen maar het wordt weer meer. Ze werkt nu +/- 75 uur per week. Met personeel te starten vind ze een te grote stap. Wie kan een goed advies geven? Alvast bedankt.

Hay.

 

 

Ik heb het hele topic doorgelezen, maar wat is nou het probleem waar jij (of je vrouw) advies over wilt? Wat wil je anders dan nu?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

- werkzaamheden in kaart brengen en categoriseren

- kijken wat je kunt automatiseren

- kijken wat je kunt uitbesteden (vergeet planning en administratie niet!)

- uurloon met 20% verhogen

 

Met name dat laatste werkt erg lekker. Als je zo druk bent (omdat je kennelijk goede kwaliteit levert) kan de prijs omhoog. Dan vallen er misschien wat opdrachtgevers af, maar dat is ook de bedoeling, minder uren werken en meer verdienen.

(misschien moeten jullie dan ook de site wat professioneler laten ogen, maar dat is voor later)

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dat vind ik een goede kijk op de nabije toekomst. De prijs wat verhogen, en dan zo mikken dat je gelijk of beter uitkomt. Automatiseren heeft vaak behoorlijk kosten voor de baat, tijd, leverancier, installatie, nieuwe manier van functies bedienen. Ik zou het in eerste instantie zoeken in de prijs, en dan misschien kan er organisatorisch ook wat verbeterd worden. Kunnen zaken niet gewoon handiger, efficiënter met wat er nou is. Dat is heel vaak zo, alleen mensen zitten zo in de routine dat zij het eenvoudig niet zien.

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zelf houd ik bij waar tijd naartoe is gegaan. Als er repeterende taken zijn die ook vaak gedaan worden, en die taken zijn te automatiseren, valt het te overwegen.

En, wat BramTerrier ook zei, het is een goed idee om organisatorisch eerst goed te overwegen of zaken efficiënter gedaan kunnen worden. Soms liggen verbeteringen in een klein hoekje. En is het wijs om even afstand te nemen om het hoekje te zien.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Allen hartelijk dank voor de informatie. We zullen de adviezen op een rijtje zetten.

Het is de eerste keer dat ik met een forum aan de slag ga.

Hoelang blijft dit onderwerp "open" staan?

Natuurlijk hoop ik dat nog wat berichten komen.

 

Groet, Hay

H. Reinders

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hay

 

Misschien mag ik nog iets toevoegen: de toekomst.

 

Met welke intentie hebben jullie deze onderneming? willen jullie hier iets groots van maken, of zal het een back-room operation blijven.

Wanneer je wilt groeien zul je bij je beslissingen oog moeten hebben voor zaken die ook op de langere termijn van belang zijn.

 

Stel je eens voor dat de zaak vijf keer zo groot is als nu?

welke taken voert je vriendin dan nog in ieder geval uit? Dat kan een goeie indicator zijn over wat je nu moet gaan uitbesteden.

 

Succes, Rob

Link naar reactie
  • 0

Hard werken kan leuk zijn maar het mag nooit ten koste gaan van het privé leven. Reken eens uit wat je vrouw netto per uur overhoudt (na aftrek van de belastingen en sociale premies etc), niet te spreken van de stres die zo'n onderneming met zich mee kan brengen. Wanneer dit een bedrag lager is dan het minimum jeugdloon dan vraag ik me af ofdat het zinvol is om door te gaan in plaats van uit te breiden.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0
Misschien mag ik nog iets toevoegen: de toekomst.

 

Dat lijkt me een goede weg om in te slaan; beschrijf waar je nu staat (en het rijtje van Rene gebruiken) en waar je straks wil staan.

 

Kom je wellicht meer beslagen ten ijs i.p.v. je enkel te buigen over personeelskosten. Dan kan je de verschillende scenario's ook door rekenenen en zien wat het economisch zou betekenen naast de prive druk die je nu voelt.

 

Schets jouw organisatieplaatje en wat er mogelijk is, wat je wil en wat je kunt..

 

Succes

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Al eens gedacht aan het inzetten van een PA (Personal Assistant) of VA (Virtual Assistant) die je allerlei werk uit handen kan nemen wat je zelf minder leuk vind om te doen? Ikzelf werk als 'Regelheld' onder een eenmanszaak. Ik heb nu 7 opdrachtgevers, allemaal zzp'ers, kleine projectteams en kleine organisaties en neem voor ze allemaal zeer uiteenlopende zaken uit handen, zodat ze zelf tijd overhouden voor wat ze wél leuk vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.