De coalitie heeft tussen het ruzieen en polderen door toch nog tijd gevonden aan de ondernemers te denken.

Hier in staccato de zaken op een rijtje. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, laat het me svp weten. Met bronvermelding zal ik in deze post eea corrigeren zodat een volledig beeld ontstaat ;D

Eenmanszaak

- Startersaftrek gaat omhoog naar 2.190

- Geen inflatiecompensatie zelfstandigenaftrek

- Belasting in de eerste schijf daalt 0,1%; tweede schijf gaat 0,15% omhoog

- Premiegrondslag pensioenen stijgt van 103.000 naar 153.000

- Bijdrage zorgverzekering daalt naar 4,8%

- Heffingskorting daalt naar 2.007

- MKB korting stijgt met 0,7% naar 10,7%

- Kwartaalaangifte BTW stijgt naar 15.000

BV ondernemers

- De eerste schijf voor de vennootschapsbelasting wordt verlengd naar 250.000

- Heffingskorting daalt naar 2.007

- Belasting in de eerste schijf daalt 0,1%; tweede schijf gaat 0,15% omhoog

- Premiegrondslag pensioenen stijgt van 103.000 naar 153.000

- Bijdrage zorgverzekering daalt naar 6,9%

- Kwartaalaangifte BTW stijgt naar 15.000

VAR (Verklaring Arbeidrelatie)

Indien drie jaar opeenvolgend een bepaalde VAR is afgegeven, hoeft deze daarna nog maar eens per drie jaar te worden aangevraagd.

en last but not least: eindelijk van die ***censuur*** Eerste Dagsmelding af :)

En wat missen we nog (vrees dat dit stuk erg lang gaat worden; ik doe een voorzet :)):

- Aanpassing urencriterium pro rate zodat "late starters" en parttime ondernemers ook fiscale ondernemersvoordelen

hebben;

- Versoepeling van de regels voor thuiswerken;

- Afschaffen 18.000 euro-eis bij BV's

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17141-prinsjesdag-2008-en-de-ondernemer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 1

Hoi Kees,

Dank voor de info. Ik doe er nog een schepje bovenop zodat de info volledig is ;) . De bijlage bevat info die is samengesteld door de NL Federatie van Belastingadviseurs. Om vast wat info uit de bijlage aan te halen:

- De eerste schijf voor de vennootschapsbelasting wordt verlengd naar 250.000 De tweede schijf van 23,5% verdwijnt. Beide maatregelen gelden echter alleen voor 2009!

Verder:

- er komt een doorwerkbonus voor 62+;

- er komt een tussencategorie voor redelijk schone auto's met een bijtelling van 20% (diesel tussen 96 en 166 gram CO2 per km, andere motoren tussen 111 en 140 gram);

- vereenvoudiging DGA loonadministratie;

- De WW premie voor werknemers wordt afgeschaft (scheelt tientjes per maand op ieders nettoloon)

Jouw laatste opmerkingen:

- een tijdsevenredig urencriterium komt er nooit. Of dat wenselijk is? Veel starters verdienen het eerste jaar sowieso niet zoveel dat dan meteen het benutten van de startersaftrek een goed idee is (levert een jaar later vaak meer op). Onlogisch is het wel en zeker bij succesvolle starters ongewenst.

- regels voor thuiswerken, tja. Ik werk 4 ochtenden en 1 dag per week thuis. Geen extra regels voor nodig w.m.b.

Ik heb een laptop en gsm van de zaak (fiscaal voordelig, want kost mij niets en bedrijf betaalt en trekt af van de winst), dus ik kan werken. De privé internetverbinding heb ik toch al...

- versoepeling BV recht is een apart wetsvoorstel. Dat kan er niet even op prinsjesdag doorheen gedrukt worden :P

ciao

Joost

20080916_NFB_Nieuwsbrief_Miljoenennota_2009_versie_1_2.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

- versoepeling BV recht is een apart wetsvoorstel. Dat kan er niet even op prinsjesdag doorheen gedrukt worden :P

Nou, "doorheen gedrukt", het wetsvoorstel ligt er al 2.5 jaar. Als dat in het parlement "erdoorheen drukken is", dan werkt het parlement blijkbaar achteruit.

• 0

Nou, "doorheen gedrukt", het wetsvoorstel ligt er al 2.5 jaar. Als dat in het parlement "erdoorheen drukken is", dan werkt het parlement blijkbaar achteruit.

precies mijn punt dame. Het duurt nu al zo lang omdat het belangrijk is, dat het zeker niet even in een paar maanden beklonken gaat worden... Het is geen 0,15% verhoging van de 2e schijf IB.

Bovendien heeft Financiën een redelijke autonomie als het op de jaarlijkse fiscale bijstellingen aankomt. Versoepeling BV recht is een zaak van Justitie!

Groet

Joost

• 0

precies mijn punt dame. Het duurt nu al zo lang omdat het belangrijk is,

Als het parlement de belangrijke dingen nu wel deed en de totaal onbelangrijke dingen niet, dan zou het met ons land een stuk beter gaan. Als ze nou's niet een half miljard aan innovatie vouchers gaan uitgeven, maar wel het BV recht vergemakkelijken, dan besparen ze geld en zijn wij blij. Vandaag op het nieuws zeiden ze dat er een tekort aan arbeidskrachten dreigt. Opnieuw een meevaller voor het kabinet als ze die arbeidsplaatsen opvullen met mensen die nu werkloos zijn. Gewoon, verplicht aan het werk.

• 0

hopelijk plaatsen ze mijn volgende column....

Mogen we voorinformatie? plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 8)

Bedankt voor de toevoegingen overigens. Ik had deze ook gezien maar heb me even beperkt tot de "eenpitters" in m'n overzicht ... zal wel aan m'n oogkleppen liggen :)

Dat die verlenging van de 20% schaal alleen voor 2009 geldt, is volgens mijn informatie "vooralsnog". Kan me ook niet voorstellen dat ze het in 2010, een jaar voor de verkiezingen, weer gaan terug draaien. Mi is het eerder de "bekende slag om de arm". Maw: komen er tegenvallers en koste het teveel, dan wordt het in uiterste nood weer terug gedraaid.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

hopelijk plaatsen ze mijn volgende column....

Mogen we voorinformatie? plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 8)

Ik ga daarin eerder in op onze overheid dat het topic, vandaar dat ik die discussie (Christine?) daar voortzet...

• 0

- De eerste schijf voor de vennootschapsbelasting wordt verlengd naar 250.000 De tweede schijf van 23,5% verdwijnt. Beide maatregelen gelden echter alleen voor 2009!

Typo: moet zijn 2008, dus terugwerkende kracht. Vooralsnog blijft het voor 2009 zoals het was, maar wie weet verandert dat later weer. De wijziging heeft namelijk te maken met het uitblijven tot nu toe van Europese toestemming voor de rentebox. Daardoor is er geld over.

En vergeet niet: de arbeidskorting stijgt met maar liefst 3 euro!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Van KPMG Meijburg kreeg ik een email met de volgende informatie;

Op 16 september 2008 zijn het Belastingplan 2009 en het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2009 ingediend bij de Tweede Kamer. De belangrijkste voorgestelde wijzigingen voor de loonheffingen, de afdrachtverminderingen, heffingskortingen en sociale zekerheid zijn:

* een nieuw percentage van 20% voor de bijtelling voor het privégebruik van zuinige auto's van de zaak;

* introductie van een extra heffingkorting voor mensen die doorwerken na hun 62e jaar (doorwerkbonus);

* verruiming van de definitie van speur- en ontwikkelingswerk;

* uitbreiding van de loonbelastingheffing op afkoopsommen van lijfrenten;

* automatische verlening van de verklaring arbeidsrelatie als zich gedurende drie jaar geen wijziging heeft voorgedaan;

* versoepeling van de doorbetaaldloonregeling voor directeuren-grootaandeelhouders, die toch onder de loonbelasting blijven vallen;

* 'codificering' fiscale behandeling van het verhalen van de WGA-premie op de werknemer;

* belastingvrije vergoeding van kosten voor procedures voor erkenning van verworven competenties;

* afschaffing van correctieberichten voor het lopende kalenderjaar;

* uitbreiding van de onderworpenheidsfictie voor niet-verdragslanden waardoor voorkoming van dubbele belasting mogelijk is;

* verlaging van de ww-premie.

De pdf stel ik graag beschikbaar voor de geinteresseerden!

Groet

Kees

belastingplan2009wijzigingenlbsv.pdf

Kees de Kruiff

In Memoriam

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar