• 0

Stamrecht BV met schul vanuit prive

Hallo,

 

Ik hoop niet dat ik mijn vraag dubbel stel, maar ik kon het 0nderwerp niet vindenn

Ik heb een stamrecht BV en het geld aan mijzelf uitgeleend.

Ik heb daarnaast een eenmanszaak, maar die staat er los van.

 

Nu moet ik ieder jaar rente betalen en over deze rente moet ik vpb betalen,omdat

het wordt aangemerkt als winst. Alleen ik betaal rente over een schuld die

ik moet terugbetalen en de eerste paar jaar heb ik door omstandig heden (ziekte) deze rente niet

betaald.

GEvolg de schuld wordt steeds hoger, ik moet vpb betalen, aangifte doen, etc. Nu is mijn vraag

kun je deze bv liquideren en/of verkopen en wat is het gevolg.

 

Alvast bedankt voor de moeite. Oh ja het bedrag in de BV is 50000 euro.

 

Groetjes Miranda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoezo er staan hier veel meer vragen over stamrecht BV. Ik heb een eenmanszaak

administratiekantoor en heb ook een aantal klanten met een stamrecht en

daarnaast worden er stamrecht bv's en holdings bv's te koop aangeboden met een

schuld. Ik dacht zelf dat dat niet mogelijk was en om het maar bij mezelf

te houden heb ik deze vraag vanuit een specifiek voorbeeld gesteld.

Ik weet niet wat het is, maar als je tegenwoordig ergens reageert krijg je

meteen vervelende reacties. Zeker in de mode.

 

Miranda

 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vervelende reactie? Naar mijn idee is de "rare" vraag van Jeroen helemaal niet vervelend. Bovendien: als je zelf een administratiekantoor hebt hoef je geen stamrechtdeskundige te zijn om zelf het antwoord op je vraag te kunnen vinden lijkt me? Of is dit ook een "vervelende" reactie?

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik weet niet wat het is, maar als je tegenwoordig ergens reageert krijg je

meteen vervelende reacties. Zeker in de mode.

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het feit dat mensen elke online community voor een helpdesk aanzien, waar ze zonder ooit enige bijdrage aan de community te hebben geleverd al hun vragen kunnen stellen en direct geprikkeld reageren wanneer een andere deelnemer vraagt op welke wijze de vraag gerelateerd is aan het centrale thema van de community.

Link naar reactie
  • 0

Miranda,

 

Als je de 50 000 euro aan jezelf wil uitkeren, dan heb je dit jaar een heel hoog inkomen (50 000 extra). Afhankelijk van het belastingstarief waar je in terecht komt moet je tot 52 % belasting hierover betalen. Het uitkeren kun je dus het beste doen in de jaren dat je weinig inkomsten hebt gehad, zodat je in een laag tarief valt.

 

Het verbaasd me trouwens dat je naast je B.V. een eenmanszaak hebt, waarom doe je je werkzaamheden niet vanuit de B.V. en geef je jezelf niet elke maand salaris?

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vervelende reactie? Naar mijn idee is de "rare" vraag van Jeroen helemaal niet vervelend. Bovendien: als je zelf een administratiekantoor hebt hoef je geen stamrechtdeskundige te zijn om zelf het antwoord op je vraag te kunnen vinden lijkt me? Of is dit ook een "vervelende" reactie?

 

 

 

Kom Stien, het hebben van een administartiekantoor verplicht niemand tot het hebben van de vereiste kennis voor stamrechten. Dat is een niet eenvoudig fiscaal systeem dat doorgaans niet echt bagage is van een boekhouder.

 

Miranda is zelf ondernemer en stelt een terechte vraag.

 

Miranda: ik heb je een PM gestuurd.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Het verbaasd me trouwens dat je naast je B.V. een eenmanszaak hebt, waarom doe je je werkzaamheden niet vanuit de B.V. en geef je jezelf niet elke maand salaris?

 

Hoi Maarten,

 

Een echte ondernemersvraag: wellicht levert de EMZ niet zoveel op dat een BV voordeliger is. Als Miranda een winst haalt uit haar EMZ van stel 70K, dan is dat voordeliger in een EMZ dan in een BV. Dit wordt voornamelijk ingegeven door de ondernemersaftrek, MKB winstvrijstelling, FOR dotatie en privé aftrekposten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.