Beste Iedereen,

ik wil jullie graag een situatie voorleggen waarin ik beland ben. Deze situatie is ontstaan door verschillende redenen van beide partijen en we zoeken naar een oplossing hiervoor. We hebben een idee hoe die oplossing zou kunnen zijn en ik wil eens graag horen of deze oplossing mogelijk is, verstandig is en of dit een goede stap is voor mij en hun.

De situatie is als volgt:

Twee mensen zijn samen een VOF begonnen waar ik door persoonlijke redenen niet eerder ben ingesprongen. Nu werk ik ook als zelfstandige en willen we toch met ons met zijn drieën gaan profileren als één bedrijf. Hiervoor willen de 2 personen in het begin nog niet dat ik als 3e vennoot in de VOF kom maar door hen wordt ingehuurd als freelancer. Gaat de onderneming groeien dan kan ik vennoot worden. Hiervoor willen we een soort samenwerkingscontract opstellen waarin staat aangegeven dat ik altijd zal worden ingehuurd bij de opdrachten die er komen. De uitbetaling werkt als volgt: 40% van de totale verdiensten voor de twee vennoten, 20% voor mezelf en 40% zal binnen het bedrijf blijven om kapitaal op te bouwen en/of investeringen te doen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17233-samenwerken-in-welke-vorm/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

• 0

Feitelijk gaat er dus 80% naar de vennoten indien jij later niet kan toetreden?

Lijkt me so wie so een aandachtspunt om daar afspraken over te maken.

Wat vind je zelf eigenlijk van dit voorstel?

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Heb nog niet eerder kunnen reageren dus daarom wat later. Maar nu to the point.

Ik zal het voorstel wat nu op tafel ligt nog even verder uitdiepen.

Van de totale verdiensten van de VOF(dus ook de projecten waar ik niet aan meewerk. We gooien als het ware alle projecten op 1 pile) krijg ik 20% uitbetaald net als 2 vennoten (zie dit als salaris). De overige 40% worden niet uitbetaald maar gebruikt om de kosten te dekken zoals: kantoorspullen, meubilair, kilometervergoeding, huur, etc. De overblijfselen na aftrekking van de kosten blijven in de bedrijfspot om een bepaalde kas op te bouwen. Buiten mijn 20% moet ik dus ook mijn kosten extra factureren aangezien die van die 40% af moeten komen.

wat ik zelf van het voorstel vindt, ik ben er nog niet geheel uit. Ik heb het voordeel dat ik op dit moment niet aansprakelijk ben voor eventuele problemen die zich voordoen op het moment dat er iets fout gaat, daarnaast kan ik zonder meteen in de VOF gaan kijken of onze samenwerking ook in op zakelijk gebied goed werkt zonder hieraan. Verder blijf ik op dit moment zonder vaste onkosten zoals huur.

Ondanks wat ik ervan vindt zie ik wellicht niet alle kanten van de zaak en hoop ik van jullie verschillende andere voordelen/nadelen te horen.

Groeten

• 0

Wie van jullie brengt de klanten in? Als jullie dat allemaal ongeveer evenveel doen, gewoon alles samen delen. Misschien proefperiode afspreken (zeg 1 jaar) en onderling verrekenen, en daarna alles samen in 1 VOF. Maak in ieder geval afspraken over hoe je uit elkaar gaat als het toch niets wordt.

Als zeg 1 van de 3 de klanten binnenbrengt, is dat wel wat extra's waard lijkt me.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

we brengen allen klanten in en steken er allen effort in. Ook als ik een klant inbreng ondanks dat ik dan een deel betaald krijg zorg ik dat ik een stuk dichterbij deelname in de vof kom. Dat hangt namelijk samen met het succes/groei.

Zou je ook nog kunnen reageren op voordelen/nadelen van deze bedachte constructie. Wat vind je daarvan?

• 0

Als je om wat voor redenen ook nog niet meteen in de VOF stapt, zou ik de zaken goed gescheiden houden, met onderlinge verrekening elke maand. Keep it simple. 1 gezicht naar buiten is geen groot probleem.

Hebben jullie al duidelijk wanneer en onder welke voorwaarden je toetreedt tot de VOF? Zo niet, dan is de voorgestelde constructie op drijfzand gebouwd.

Al met al krijg ik een ongemakkelijk gevoel bij je verhaal. Met name omdat voor mij niet duidelijk is wat jij hier in wilt. Wel in de VOF? Niet? Wanneer?

• 0

we hebben eenmaal erover gesproken en binnenkort zullen we hier verder over spreken, en daarna misschien nog wel een aantal keer, en onze uiteindelijke keuzes vastleggen middels een contract. We hebben in het eerste gesprek al onze wensen/meningen op tafel gegooid dat is waar we nu staan. We zijn dus aan het kijken naar de beste oplossing waar iedereen zich goed bij voelt.

Ik wil graag in de VOF, maar vind het ook een grote stap om met een tweetal andere personen samen te gaan werken. Dit is toch een basis van vertrouwen en dat we eerder goed hebben samengewerkt wil niet zeggen dat dit in een VOF ook zal werken.

Zij hebben al veel moeite gedaan om dit allemaal op te starten en vinden het niet helemaal terecht dat ik nu meteen in de VOF stap weer, daarnaast zijn ze bang dat 3 kapiteins op één schip echt teveel wordt.

De voorwaarden staan nog niet vast maar zullen wellicht deze kant opgaan.

- Als het bedrijf groeit zal ik in kunnen treden

- Geen vaste datum bijvoorbeeld binnen 2 jaar.

- Om bepaalde tijd een afspraak om te kijken of de tijd rijp is om in de VOF te gaan.

- Wellicht naar het halen van bepaalde doelstellingen

Wat zijn volgens jou de voorwaarden die ik hier zou moeten hanteren?

En als die voorwaarden goed vaststaan wat denk je dan over de constructie?

• 0

...

Zij hebben al veel moeite gedaan om dit allemaal op te starten en vinden het niet helemaal terecht dat ik nu meteen in de VOF stap weer, daarnaast zijn ze bang dat 3 kapiteins op één schip echt teveel wordt.

....

Waarom niet terecht? Desnoods compenseer je hun voor de door hun gedane moeite.

Daarnaast, in een VOF hebben alle partners 'kapiteinsrechten'. Als de 2 anderen dat niet willen, moet je bij hun in loondienst gaan, of ze huren je in en je factureert daarvoor. Ze kunnen niet en een nieuwe partner aantrekken en die geen beslissingsrechten geven.

Op basis van wat je schetst zou ik het niet doen. Te weinig onderling vertrouwen. Duidelijker kan ik niet zijn.

• 0

Te weinig onderling vertrouwen is niet het probleem. Wat jij ziet is denk ik eerder te weinig ervaring en hierdoor een bepaalde voorzichtigheid van alle partijen.

Verder omdat inderdaad in een VOF alle partners kapiteinsrechten hebben willen we starten op freelance basis in die bedachte constructie en op latere termijn dit omzetten in een partnerschap.

Wellicht is het een idee om inderdaad te kijken of ik die gedane moeite al kan compenseren, overigens kan ik hun standpunt wel begrijpen in die zin. Voor hun zijn die stappen tot nu toe vrij groot geweest en nu de grootste drempels overwonnen zijn ziet het er makkelijk uit om gewoon aan te sluiten.

Ondanks dat je anders over de vertrouwensbasis denkt hoe denk je dan over de constructie en de voor/nadelen.

Groeten

• 0

Wat later dan bedoelt maar ben er niet eerder aan toegekomen....to the point nu:

- De 2 voorbeelden die je aanhaalt zijn inderdaad zaken waarom ik in de VOF wil

Daarnaast:

- Met zijn 3'en in totaal zijn we een goed team en kunnen we mooie projecten maken.

- Door met zijn driéén te zijn kunnen we ons richten op grotere projecten

- Ben ik een voorstander van het werken in een team. Het heeft een meerwaarde

Dat zijn zo de eerste redenen die in mijn hoofd komen.

Groeten

• 0

Hoi Donnie

Ik zie een ander probleem!

Zolang jij geen vennoot bent in een VOF huurt de VOF jou in. Zijn zij dan jouw enige opdrachtgever?

Dan moet je waken voor de fiscus die zal stellen dat jij in loondienst bent van de VOF!

Hebben de vennoten jou gevraagd om een VAR?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Dit is inderdaad een goed punt van je. Hier was ik van op de hoogte.

In principe is de VOF mijn enige opdrachtgever, aangezien ik dan door de belastingdienst wordt aangemerkt als een persoon in loondienst moeten we daarvoor waken. Hiervoor willen we inderdaad een VAR aanvragen en ervoor zorgen dat ik wel 3 opdrachtgevers heb. Weliswaar zullen deze overige 2 opdrachtgevers in verhouding kleiner zijn dan de VOF.

Is dit voldoende om niet aangemerkt te worden door de belastingdienst??

• 0

Joost heeft hier een stevig punt.

Tegelijkertijd lees ik hier allerlei argumenten tegen directe toetreding.

Bij dit soort vraagstukken kan je heel lang de focus leggen waarom je iets niet moet doen. Tegelijkertijd is er (in mijn ogen) maar een goede reden om het wel te doen: vertrouwen in elkaar en in de toekomst. En daar behoren alle argumenten "tegen" bij in het niet te vallen.

Met andere woorden: gewoon met z'n drieen direct de VOF in, waarbij jij je "inkoopt". Uiteraard met een stevig VOF-contract voor als het echt mis gaat.

Succes!

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Beste Joost,

Dit is inderdaad een goed punt van je. Hier was ik van op de hoogte.

In principe is de VOF mijn enige opdrachtgever, aangezien ik dan door de belastingdienst wordt aangemerkt als een persoon in loondienst moeten we daarvoor waken. Hiervoor willen we inderdaad een VAR aanvragen en ervoor zorgen dat ik wel 3 opdrachtgevers heb. Weliswaar zullen deze overige 2 opdrachtgevers in verhouding kleiner zijn dan de VOF.

Is dit voldoende om niet aangemerkt te worden door de belastingdienst??

Die VAR moet wel berusten op de realiteit! De aanvraag kun je 'sturen' zodat je een VAR WUO krijgt, maar de aanvraag en afgifte van de beschikking zijn ongetoetst! Als naderhand blijkt dat de VAR ten onrechte een VAR WUO was, dan komt de fiscus bij jou verhaal halen. Wees hier dus zeer voorzichtig mee!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

- Met zijn 3'en in totaal zijn we een goed team en kunnen we mooie projecten maken.

- Door met zijn driéén te zijn kunnen we ons richten op grotere projecten

- Ben ik een voorstander van het werken in een team. Het heeft een meerwaarde

Je zegt dat je al samenwerkt op dit moment en jullie een mooi team vormen.

Mij lijkt dat alle voordelen die je noemt nu al aanwezig zijn. Samenwerken in een VOF geeft je misschien het gevoel dat je er niet meer alleen voor staat. Vergeet echter niet dat je hiermee ook een stukje zelfstandigheid opgeeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar