• 0

Belastingcontrole ?

Zoals bekend 8,5 jaar geleden gestart met bedrijf en per 1 oktober gestopt. (nog wel ingeschreven KvK)

In de loop der jaren goede vriendjes geworden met de fiscus dmv aanslagen aanmaningen en uitnodigingen dwangbevelen van de koningin ! ;)

 

Momenteel géén achterstand bij de fiscus.Erg mijn best voor gedaan ivm beëindiging. Nu heb ik in al die jaren nog nooit geen controle gehad. Van collega's hoor(de) je altijd dat men zo om de drie jaar effe kwam kijken...

Zeker het laatste jaar bang voor geweest ivm de fouten van mijn boekhouder, maar intussen is de teveel betaalde BTW tot 2004 terug gestort, en vallen nu de brieven binnen ivm rectificatie en terugbetaling IB en ZFW 2005. 2006 volgt komende week.

 

Vraag nu is dus : wat kan ik nog verwachten ? Ik snap dat dit geen concrete vraag is, iedere casus is anders, maar iemand misschien "een klein gevoel van.... " ??

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Down

 

De werkelijkheid is heel anders als je de fiscus te spreken krijgt. De gemiddelde onderneming wordt eens in de 25 jaar gecontroleerd. Daarbij geldt wel dat reeds gecontroleerde ondernemingen 'in focus' blijven. Met die ondernemingen is veelal een afspraak gemaakt over de financiële en boekhoudkundige huishouding. Als zij na een bezoek van een controleambtenaar in de jaren daarna nog steeds niet voldoen aan de opgelegde eisen, dan is het voor de fiscus makkelijk schieten.

 

Dus ligt de focus op rijscholen, horeca en noem maar op. Allemaal kleine ondernemingen die makkelijk te 'pakken' zijn op basis van reeds gemaakte afspraken. BV fraude heeft geen prioriteit omdat dergelijke rechtzaken, aansprakelijkstellingen etc. tijdrovend zijn en het de medewerkers veelal ontbreekt aan de juiste/vereiste juridische kennis. Wat dat betreft werken er ook bij Justitie (aanpak rechtsperonen fraude) te weinig vakkundigen.

 

Ik zou me in jouw geval geen zorgen maken. De teruggave BTW, IB en ZFW duiden erop dat blijkbaar de fiscus akkoord is met de ingediende aangiftes en/of bezwaarschriften. Als zij alle informatie ingezien hebben, dan gaat het hier om een bewuste standpuntsbepaling van de inspecteur.

 

Daar kunnen ze alleen nog op terugkomen als er sprake is van een nieuw feit. Informatie die hen ten tijde van het opleggen van de definitieve aanslag niet bekend was of had kunnen zijn. Zonder nieuw feit mag de fiscus niet naheffen, tenzij de fiscus kan bewijzen dat jij met opzet een onjuiste aangifte hebt ingediend. Dan geldt het nieuw feit beginsel niet.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

scheelt toch weer enkele uurtjes slaap !

 

Als zij alle informatie ingezien hebben, dan gaat het hier om een bewuste standpuntsbepaling van de inspecteur.

 

 

Rare is alleen, dat men ALLES goekeurt alleen maar op een briefje van me.... Wel redelijk onderbouwt natuurlijk, maar niet langer dan 1 A4-tje...! Prima natuurlijk...., toch ?

 

Nog een concreet vraagje : Ik heb altijd gewerkt met een kassa, waarin een controlestrook. Moet ik ook al deze controlestroken de komende jaren bewaren of wordt dit te gek ?

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Ja. Bewaar ELKE kassa afslag! Als je bijvoorbeeld een slotafslag van dag X twee keer uitdraait en je gooit er 1 weg, dan sluit de nummering van de kassa-afslagen niet meer. Je gooit de afslag met nummer 38 weg en houdt de afslag met nummer 39 in de admininistratie. Dan heeft de fiscus een punt dat jouw kassa niet klopt omdat er een kasstrook ontbreekt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zit dus binnen nu en een week zwaar in de sh... begrijp ik ? Of bankroet ? Je bezorgt me de ICE-ge rillingen...

 

Excuses, ik had je bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je vroeg om het bedrag wat je nog moest gaan betalen aan de belastingdienst. Gelukkig was Joost er nog. Het was niet m'n bedoeling om je rillingen te geven, sorry.

Link naar reactie
  • 0
Ik zit dus binnen nu en een week zwaar in de sh... begrijp ik ? Of bankroet ? Je bezorgt me de ICE-ge rillingen...

 

 

 

Excuses, ik had je bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je vroeg om het bedrag wat je nog moest gaan betalen aan de belastingdienst. Gelukkig was Joost er nog. Het was niet m'n bedoeling om je rillingen te geven, sorry.

 

En ik maakte een geintje ....!!!

 

Vroeg eigenlijk alleen maar om wat "fingerspitzengefühl" van collega's !

 

Bedankt iig voor deze reactie, moest er wel om lachen ! ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.