• 0

inkopen in BV

Ik heb van het bedrijf waarin ik werkzaam ben het aanbod gekregen om 10% van de aandelen te kopen. Het bedrijf waarin ik werk is een BV welke valt onder een holding.

 

Voor mij is dit allemaal nieuw en ik zou mijzelf graag zo goed mogelijk voorlichten. Wie kan mij hiermee helpen en/of waar kan ik met mijn vragen terecht?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ibob

 

Wij kunnen je hier prima op weg helpen, maar dan moeten het wel gerichte vragen zijn.

 

Gebruik ook de zoekfunctie eerst. Er is al veel geschreven over BV's en participeren daarin. Vast een tip: lees eens wat er geschreven is over de Holding BV. Kan best aantrekkelijk zijn voor jou om die ook zelf op te richten en niet privé de aandelen te kopen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor jullie snelle reakties. Ik zal de komende tijd een aantal vragen verzamelen en hopelijk heeft iemand hier antwoord op.

 

Voorlopig : Het betreft een winstgevend bedrijf dat 1,5 jaar geleden opgericht is. De aandelen zullen tussen de 70000 en 90000 euro gaan kosten.

 

Een aantal vragen die nu bij mij opkomen:

 

- Wat gaat de belastingdienst hiermee doen, maw wat gaat mij dit kosten

- Ik had inderdaad gelezen over het oprichten van een eigen BV en daarmee de aandelen te kopen. Wat zijn hier dan de stappen die ik moet nemen. Als ik op internet rondkijk dan komt daar nogal wat bij kijken.

- Het voorstel is dat ik de aandelen kan kopen met een lening uit de holding. Ik krijg 7 jaar de tijd om deze aandelen terug te betalen. Uiteraard tegen rentekosten(marktconform)

- Hoe wordt de waarde vd aandelen bepaalt. Zijn daar formules voor of is dit natte vingerwerk?

- Wat zijn mijn risico's als ik 10% aandelen in een BV heb. Mocht het ooit fout gaan ben ik dan ook prive aansprakelijk voor deze 10%

 

Nogmaals ik ben een leek die geconfronteerd is met dit aanbod. De reden van dit aanbod is dat ik eigenlijk het bedrijf nagenoeg alleen heb opgebouwd en in het 1e jaar winstgevend heb afgesloten. Potentie vh bedrijf is erg groot maar de holding weet dat deze potentie ook afhankelijk is van mij aanwezigheid in het bedrijf.

 

Alle info is welkom en ik ga zelf ook zeker zoeken.

Link naar reactie
  • 1

Misschien een beetje voorbarig maar ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jou: ik heb ook in loondienst van niets, iets gemaakt of was er in ieder geval voor een groot deel verantwoordelijk voor.

 

Ik kreeg ook de mogelijkheid om partner te worden, maar het ging er bij niet in dat ik voor wat ik zelf had opgebouwd moest betalen om voor een klein aantal procenten aandeelhouder te worden. Volgens mijn toenmalige werkgever was het de kans van mijn leven, daar was ik het niet mee eens. Het is uitgelopen op een drama en inmiddels ben ik bezig mijn eigen winkeltje op te zetten.

 

Zoals je zelf zegt is de potentie afhankelijk van jouw aanwezigheid, waarom treed je dan niet in onderhandeling voor een groter aandeel of neem de stap om het helemaal zelf te gaan doen?

 

Nogmaals: misschien voorbarig maar wellicht iets om over na te denken?

Link naar reactie
  • 0

 

1 Wat gaat de belastingdienst hiermee doen, maw wat gaat mij dit kosten

2 Ik had inderdaad gelezen over het oprichten van een eigen BV en daarmee de aandelen te kopen. Wat zijn hier dan de stappen die ik moet nemen. Als ik op internet rondkijk dan komt daar nogal wat bij kijken.

3 Het voorstel is dat ik de aandelen kan kopen met een lening uit de holding. Ik krijg 7 jaar de tijd om deze aandelen terug te betalen. Uiteraard tegen rentekosten(marktconform)

4 Hoe wordt de waarde vd aandelen bepaalt. Zijn daar formules voor of is dit natte vingerwerk?

5 Wat zijn mijn risico's als ik 10% aandelen in een BV heb. Mocht het ooit fout gaan ben ik dan ook prive aansprakelijk voor deze 10%

 

 

 

Hoi Bob

 

Ik ga jouw vragen even op volgorde af.

 

1. het kost je op voorhand niets aan belasting. Je wordt (zonder eigen holding BV) aandeelhouder waardoor dividend belast wordt tegen 25% in box 2 en salaris uit de BV tegen de gangbare IB tarieven. Als je in de toekomst de aandelen weer verkoopt, dan moet je 25% afrekenen over de waarde bij verkoop minus de waarde bij koop. Overigens is de volgorde eerst salaris en dan dividend.

 

2. dit vereist professioneel advies en begeleiding. Een notaris moet jouw BV oprichten en zorgen dat jouw Holding BV het deel van de aandelen in de werk BV koopt. Daarnaast zijn enige overeenkomsten vereist (arbeidsovereenkomst, pensioenbrief, managementovereenkomst en een aandeelhoudersovereenkomst) en moet alles fiscaal optimaal afgestemd worden.

 

3. aandelen kopen met een lening uit zijn holding klinkt goed, mits de resultaten zodanig zijn dat je die lening ook kunt betalen incl. rente.

 

4. voor de waardering van de aandelen zijn helaas talloze methodes beschikbaar. Je geeft zelf aan 70 tot 90K. Veelal is het een kwestie van rekenen of je dat aanbod acceptabel vindt. Je moet die lening kunnen betalen, zelf kunnen leven (salaris), de kosten van jouw holding betalen, etc.

 

5. Als je die 10% zonder eigen holding koopt, dan ben je veelal idd privé aansprakelijk. Daarom is een eigen holding ook een goed idee. Met een eigen holding beperkt die aansprakelijkheid zich tot de werk BV. Daarnaast kun je in de Holding pensioen opbouwen, zelf jouw salaris vaststellen binnen fiscale normen en de aandelen in de werk BV verkopen zonder belastingheffing (zgn. deelnemingsvrijstelling).

 

 

Dit zal ongetwijfeld nieuwe vragen geven. Stel ze!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je die 10% zonder eigen holding koopt, dan ben je veelal idd privé aansprakelijk. Daarom is een eigen holding ook een goed idee. Met een eigen holding beperkt die aansprakelijkheid zich tot de werk BV.

 

Wat bedoel je hier precies mee Joost? Ik weet dat je in een holding je pensioen en dergelijke 'veilig' kan stellen, maar je bent met of zonder holding toch net zo aansprakelijk? Je laatste zin in bovenstaande quote snap ik ook niet helemaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.