• 0

promotie/marketing webshop? Partner zoeken?

Hallo,

Ik ben de eigenaar van een aantal webshops.

Ik ben zelf erg goed in het opzetten hiervan en het beheer hiervan.

Van de marketing heb ik helaas absoluut geen kaas gegeten en krijg ik ook absoluut niet voor elkaar.

De winkels draaien wel, hebben ook omzet (waar ik ook van leef) maar dan houd het dus ook gelijk op.

Dit terwijl de shops gigantische potentie moeten hebben.

Er is zeer veel aandacht aan de shops besteed en er is zeer veel geld ingestopt.

Tot op heden draait de (belangrijkste) shop grotendeels op zoekmachine verkeer.

 

Ik kom echter dus gewoon niet verder als waar ik nu ben en heb dus meer marketing kennis nodig.

Ik heb als absolute leek van alles geprobeerd maar zonder succes. Ik zoek dan dus eigenlijk ook iemand die echt over praktijk marketing ervaring beschikt en weet hoe je een webshop kan laten groeien naar een 50 a 100 bestellingen per dag.

 

Nu zal er vast de opmerking komen dat ik een marketingplan moet opstellen, maar zonder ook maar enige ervaring met marketing gaat dan dus niet lukken aangezien ik werkelijk geen flauw idee (meer) heb wat ik daar in zou moeten zetten.

 

Nu heb ik wel eens gekeken naar marketing bedrijven maar die werken voornamelijk als volgt: ze vragen erg veel geld en gaan met een deel van dat geld zorgen voor naamsbekendheid via allemaal reclames.

 

Leuk als je geld zat hebt en voornamelijk op de lange termijn klanten wil binnenhalen.

Maar absoluut waardeloos als dus weinig geld te besteden hebt en (om te beginnen) voornamelijk op korte termijn meer klanten zoekt.

 

Geld voor personeel heb ik ook niet, ben blij dat ik er zelf van kan leven.

 

Dan zou een partner in het bedrijf een goede oplossing zijn, iemand die de gehele marketing en promotie voor de webshops gaat verzorgen en hier ook voldoende tijd aan kan besteden om op korte termijn resultaten te behalen.

Hierbij zou ik dan aan een zogenaamde earn in regeling denken waarbij de partner dus op basis van behaalde resultaten steeds een stukje meer eigenaar van het bedrijf wordt.

 

Hoe vind je voor zoiets echter de juiste partner? Ik heb in het verleden al meer gekeken hiernaar maar is ongelovelijk moeilijk om iemand te vinden met de juiste ervaring en referenties die ook nog intresse heeft.

 

Wat voor andere sugesties hebben jullie nog voor me om uit dit marketing probleem te komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1. Heb je de site voor de party's al gekoppeld aan adwords? PM me anders even de link, wie weet kan ik wat voor je betekenen.

nee heb ik niet gedaan en zal ik voorlopig ook niet doen.

is natuurlijk heel leuk als ik ineens 10 aanvragen krijg voor party's door het hele land.

Maar als ik maar 1 consulente heb in b.v. groningen zal ik toch iedereen moeten afwijzen die daar niet uit de omgeving komen.

Zelfs als er zich ineens 10 consulentes zouden aandienen zou ik dat niet aan kunnen, heb niet zo even 15 duizend euro liggen om die van een start pakket te voorzien.

 

2. Ook nog een idee: Heb je al de opties om artikelen in te laten pakken en als cadeau te laten verzenden? Met een optie discreet/niet discreet erbij? Vooral met de aankomende feestdagen is dit een leuk idee. En dan ook natuurlijk de mogelijkheid om het met of zonder afzender te laten verzenden.

Dit is ook een leuke basis voor de marketingcampagne: Verras uw geliefde anoniem met een erotisch kado....of zoiets dan

Als ik eens Google, dan zie ik bij de adwords links nergens het woord anoniem terugkomen. Zorg dan ook dat dat goed in je metatags staat vermeld. Je pakt dan misschien een kleinere groep mensen, maar de conversie wordt dan wel weer groter.

 

in Mijn vorige software zat deze functie, heb het even nagekeken en is in totaal 2 keer gebruikt (op een totaal van ongeveer 1000 bestellingen). Ik wil het nog wel terug laten komen in de huidige software maar op termijn.

Discreet is niet echt een woord dat scoort, wordt weinig op gezocht en voorheen had iedereen dat in zijn meta tags en titels staan maar is voor een sexshop vrij voor de hand liggend.

Overigens komt de melding hiervan wel op de website terug.

Link naar reactie
  • 0

Discreet is iets anders dan anoniem, maar wellicht zal dat in veel shops ook al mogelijk zijn.

 

Er zijn in die markt erg veel aanbieders. Waar het om gaat is hoe jij je onderscheidt van de rest. Dat weet je zelf het beste en daar kan je je marketing op richten.

 

Nu ken ik niet alles uit de branche ::) maar wellicht kan je je specialiseren in een bepaald artikel of genre waar minder mee geadverteerd wordt.

 

Voor de rest laat ik de adviezen over aan mensen die er verstand van hebben, ik vind het alleen leuk om mee te denken :)

Link naar reactie
  • 0

Reclame maken op fora in jouw vakgebied(vaak gratis als je je even aanmeldt)

Flyeraars/promotieteams op pad sturen bij bijvoorbeeld een kamasutrabeurs (duidelijk webadres vermelden en een kortingscode als lokkertje)

 

Ga er even verder over nadenken, kom er op terug.

 

Bedankt voor je reactie.

Op mijn vakgebied zijn er niet heel veel forums, en als ze er al zijn zijn ze in handen van ondernemers die geld vragen voor advertenties maar nog vaker dat het helemaal niet mogelijk is een vermelding te krijgen vanwege andere belangen.

Indien er wel geadverteerd kan worden kost dat meestal meer als het opleverd (uit ervaring).

 

Kamasutra beurs mag je niet zomaar gaan flyeren, je kan je flyer wel in het tasje laten toevoegen dat bij de ingang wordt uitgedeeld, is echter niet heel goedkoop maar overweeg ik nog wel eens te proberen.

 

Wel heb ik eens in samenwerking met een bedrijf dat op de beurs stond flyers laten uitdelen (ik sponsorde hun ieuwe website die ze daar promote) met daarop reclame voor mijn shop, er zijn 5 a 10 duizend flyers uitgedeelt verspreid over 3 beursen, daarnaast is de advertentie 50 duizend keer vertoond op hun website en nieuwsbrief. resultaat: 2 bestellingen.

 

Hierbij was ook gebruik gemaakt van een kortingscode.

Link naar reactie
  • 1

Wat ik leuk vind aan bovenstaande discussie, is dat er enerzijds snel wordt beweerd dat iedereen de eigen marketing wel kan doen (dat terwijl er tot meer dan post HBO / WO - niveau studierichtingen in zijn) en er (overigens prachtig stuk zelfreflectie) op geantwoord wordt, dat je er ook (nog) niet zo goed in kunt zijn. Wat mij daarbij (wel vaker) opvalt, is dat er dan snel wordt doorgesprongen naar conclusies, oplossingen en middelen die weinig tot geen samenhang met elkaar vertonen. Dus er zit geen plan achter. De visie wordt niet (goed) doorvertaald naar het einddoel: winst.

 

DIt terwijl ik tussen de reacties ook handreikingen lees, zoals (samengevat): "Wat los jij met je prestatie nu op, voor wie? Welk wederzijds voordeel moet jouw prestatie opleveren, zodanig dat jou het voordeel van de transactie (dus de betaling) wordt gegund? Dat zijn de basisvragen waar je echt eerst mee aan de slag moet, deze planmatig en samenhangend moet onderzoeken: Wat is jouw markt, hoe bereik ik die en hoe kan ik die winstgevend bedienen? Kortom, stel een goed marketingplan op! Let wel, voor jezelf (!) om het gehele proces goed door te maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik leuk vind aan bovenstaande discussie, is dat er enerzijds snel wordt beweerd dat iedereen de eigen marketing wel kan doen (dat terwijl er tot meer dan post HBO / WO - niveau studierichtingen in zijn) en er (overigens prachtig stuk zelfreflectie) op geantwoord wordt, dat je er ook (nog) niet zo goed in kunt zijn. Wat mij daarbij (wel vaker) opvalt, is dat er dan snel wordt doorgesprongen naar conclusies, oplossingen en middelen die weinig tot geen samenhang met elkaar vertonen. Dus er zit geen plan achter. De visie wordt niet (goed) doorvertaald naar het einddoel: winst.

 

DIt terwijl ik tussen de reacties ook handreikingen lees, zoals (samengevat): "Wat los jij met je prestatie nu op, voor wie? Welk wederzijds voordeel moet jouw prestatie opleveren, zodanig dat jou het voordeel van de transactie (dus de betaling) wordt gegund? Dat zijn de basisvragen waar je echt eerst mee aan de slag moet, deze planmatig en samenhangend moet onderzoeken: Wat is jouw markt, hoe bereik ik die en hoe kan ik die winstgevend bedienen? Kortom, stel een goed marketingplan op! Let wel, voor jezelf (!) om het gehele proces goed door te maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

Grotendeels mee eens. Aan de hand van een marketingplan is het het makkelijkst om alles duidelijk op papier te krijgen en zeker ook om het helder voor jezelf te krijgen.

 

Maar, even ingaand op het dikgedrukte stuk: natuurlijk is het uiteindelijke doel om winst te gaan behalen, maar het middel wat de topicopener daarvoor wil gaan gebruiken is meer naamsbekendheid genereren.

 

@ topicopener:

Ik zal mijn oren en ogen openhouden en zoals gezegd er even verder over nadenken

 

Succes!

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 0

Maar, even ingaand op het dikgedrukte stuk: natuurlijk is het uiteindelijke doel om winst te gaan behalen, maar het middel wat de topicopener daarvoor wil gaan gebruiken is meer naamsbekendheid genereren.

En dat is toch onderdeel van je marketingmix (ook wel de bekende P's), wat weer deel uitmaakt van je marketingplan, en -strategie? En dat moet dan toch wel een samenhangend geheel zijn? Eerst bepaal je wat je wilt bereiken (Missie, visie), dan hoe je het wilt bereiken (strategie) en dan pas waarmee (planning, tactiek, de middelen, etc...)

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Juist, maar dan moet de topic-opener wel beschikken over een marketingplan. ;)
Mooi dat we het daarover eens zijn!

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Maar is het opstellen van een marketingplan zonder enige kennis van marketing en enkel mislukte marketing pogingen op je naam niet net zoiets als het zelf repareren van de motor van je auto zonder enige kennis daarvan?

 

Ik kan wel een mooi marketingplan maken met dingen als adverteren op websites, adverteren in tijdschriften enz..

 

maar de laatste keren dat ik dat egdaan heb heeft dat me enkel verlies opgeleverd.

 

dus een marketingplan opstellen is leuk, maar moet natuurlijk ook wel iets zijn dat gaat werken.

 

Kortom: dingen verzinnen is leuk, maar als ik geen idee heb of het zou werken of enkel ervaring heb dat het niet werkt is het uiteindelijk door mij opgestelde marketingplan volstrekt waardeloos lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Kortom: dingen verzinnen is leuk, maar als ik geen idee heb of het zou werken of enkel ervaring heb dat het niet werkt is het uiteindelijk door mij opgestelde marketingplan volstrekt waardeloos lijkt me.

 

Ik vermoed dat je marketing acties tot nog toe te algemeen zijn geweest. Aan de ene kant is de erotische markt weliswaar behoorlijk groot (sex sells), maar aan de andere kant ook overvol met letterlijk honderden aanbieders alleen al op het internet. Tel daarbij op de reguliere winkels, de pabo's van deze wereld, de homeparties, etc. en de markt die zeer groot leek blijkt in de praktijk al behoorlijk verdeeld.

 

Als relatief kleine winkel is het erg lastig om op te vallen en zeker als je je net als het gros van de conculega's niet zozeer specialiseert maar juist op de algemene markt richt val je nog minder op. Waarom zou men immers specifiek bij jouw toko shoppen als ze keuze te over hebben? In een dergelijke overvolle markt is shoppen puur op prijs ook nog eens extra aanlokkelijk. En ik ben ervan overtuigd dat men dit dan ook en masse doet. Ga je mee in die gekte hou je weinig winstmarge over, ga je niet mee weinig klanten.

 

Daarnaast is het er mijns inziens de markt niet echt naar om een vaste klantenkring op te bouwen.

 

Kortom, waar algemene marketingacties wellicht wat extra bekendheid geven aan je winkel, garandeert het geen extra omzet.

 

Met onze winkels zitten wij in specifieke niche markten (weliswaar een compleet andere business, alternatieve kleding), en dat werkt prima. De doelgroep is relatief klein, maar de aankoopbereidheid juist groot. Is het in die zin geen idee om je te specialiseren en je te richten op een specifieke doelgroep in jouw markt? Ik ben ervan overtuigd dat marketingacties gericht op een specifieke groep ook in de erotische sector zouden werken.

 

Door een marketingplan samen te stellen breng je juist voor jezelf in kaart wie je doelgroep is (of moet zijn), hoe je ze kan bereiken en op welke wijze. Zeker gezien het feit dat je marketingacties tot nu toe weinig soelaas brachten is het opstellen van een dergelijk plan juist hetgeen dat je marketing richting zal kunnen geven. Met hopelijk als resultaat concrete omzetstijging.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar is het opstellen van een marketingplan zonder enige kennis van marketing en enkel mislukte marketing pogingen op je naam niet net zoiets als het zelf repareren van de motor van je auto zonder enige kennis daarvan?

Ja, dus vergaar kennis wat het inhoudt, jouw beeld over marketing is nu nog wat beperkt.

 

Ik kan wel een mooi marketingplan maken met dingen als adverteren op websites, adverteren in tijdschriften enz..

Inderdaad heb je beperkte kennis van marketing, zo blijkt. Marketing omvat meer dan adverteren e.d. het omvat alle planmatige processen waarmee je jouw markt wilt vinden en bereiken om die winstgevend te bedienen.

 

maar de laatste keren dat ik dat gedaan heb heeft dat me enkel verlies opgeleverd.

Het laatste deel van de definitie (winstgevend bedienen) slaat daar bijvoorbeeld ook op, je zult dus ook omzet en kosten tegen elkaar moeten afwegen, rendement moeten bewaken,etc...

 

dus een marketingplan opstellen is leuk, maar moet natuurlijk ook wel iets zijn dat gaat werken.

Het opstellen is niet zo belangrijk, dat is puur de uitkomsten van je denkprocessen op papier overbrengen, wat handig is als je bijvoorbeeld financiering zoekt. Het gaat om het proces tussen de oren. Dus visie hebben, dit vertalen naar doelstellingen, die doelen uitwerken naar strategiën (hoe haalbaar zijn die doelen, hoe bereik ik die doelen) en plannen (wat heb ik nodig om die doelen te realiseren) en dat vertalen naar prioriteiten en acties. Die acties hebben te maken met de marketingmix, de samenhang tussen de P's van Product / Prestatie, Prijs, Promotie, Plaats en Personeel.

 

Kortom: dingen verzinnen is leuk, maar als ik geen idee heb of het zou werken of enkel ervaring heb dat het niet werkt is het uiteindelijk door mij opgestelde marketingplan volstrekt waardeloos lijkt me.

Lees bovenstaande en verruim je kennis over marketing. In een goed plan zit ook toetsing op haalbaarheid, of er een kans is dat iets kan werken. Hulp bij marketing wordt door de overheid zwaar gesubsidieerd in sommige regio's (zoals de Noordelijke provincies), tot wel 40% (max. €14.000) van de kosten van ondersteuning. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dat aspect is van ondernemen.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Maar is het opstellen van een marketingplan zonder enige kennis van marketing en enkel mislukte marketing pogingen op je naam niet net zoiets als het zelf repareren van de motor van je auto zonder enige kennis daarvan?

 

Ik kan wel een mooi marketingplan maken met dingen als adverteren op websites, adverteren in tijdschriften enz..

 

maar de laatste keren dat ik dat egdaan heb heeft dat me enkel verlies opgeleverd.

 

dus een marketingplan opstellen is leuk, maar moet natuurlijk ook wel iets zijn dat gaat werken.

 

Kortom: dingen verzinnen is leuk, maar als ik geen idee heb of het zou werken of enkel ervaring heb dat het niet werkt is het uiteindelijk door mij opgestelde marketingplan volstrekt waardeloos lijkt me.

 

Verdiep je eens in het maken van een marketingplan! Zie het als een leidraad voor jezelf, waarin je kritisch kijkt naar wat je doet, wat je wilt en hoe je dat wilt gaan bereiken. Kijk naar je doelgroep. Wie wil je bereiken? Hoe groot is de concurrentie en hoe onderscheidt je jezelf van de concurrentie?

 

Kortom, ga er eens voor zitten, schrijf je hersenspinsels eens op en stel jezelf hele kritische vragen. Zo is het voor jezelf makkelijker om het geheel te overzien.

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie
  • 0

Kortom: dingen verzinnen is leuk, maar als ik geen idee heb of het zou werken of enkel ervaring heb dat het niet werkt is het uiteindelijk door mij opgestelde marketingplan volstrekt waardeloos lijkt me.

 

Ik vermoed dat je marketing acties tot nog toe te algemeen zijn geweest. Aan de ene kant is de erotische markt weliswaar behoorlijk groot (sex sells), maar aan de andere kant ook overvol met letterlijk honderden aanbieders alleen al op het internet. Tel daarbij op de reguliere winkels, de pabo's van deze wereld, de homeparties, etc. en de markt die zeer groot leek blijkt in de praktijk al behoorlijk verdeeld.

marketing acties die ik ondernomen heb zijn grotendeels vergelijkbaar met wat concurerende shops gedaan hebben. Bij hun werken die kennelijk wel goed maar die van mij zijn niet goed uitgevallen. Kennelijk is het idee goed maar is mijn uitvoering beroert.

Vreemde is dat mijn shop als ik iedereen die ik daarover spreek (en dat zijn zeker niet enkel vrienden en familie) vele malen beter is opgebouwd, werkt en eruitziet als die van de concurenten.

Als relatief kleine winkel is het erg lastig om op te vallen en zeker als je je net als het gros van de conculega's niet zozeer specialiseert maar juist op de algemene markt richt val je nog minder op. Waarom zou men immers specifiek bij jouw toko shoppen als ze keuze te over hebben? In een dergelijke overvolle markt is shoppen puur op prijs ook nog eens extra aanlokkelijk. En ik ben ervan overtuigd dat men dit dan ook en masse doet. Ga je mee in die gekte hou je weinig winstmarge over, ga je niet mee weinig klanten.

De bestlopende shop zijn de shops die minimaal de advies prijs aanhouden of zelfs nog wat hoger.

Heb uiteraard testen met prijzen egdaan en daaruit kwam naar voren dat als de prijs van een product bij mij lager is als hetzelfde product van de concurent er bij klanten juist eerder tweiffel ontstaat over de kwaliteit van de shop met de lagere prijs en of de service daar wel goed genoeg is en ze toch voor de duurdere aanbieder kiezen. Daarnaast is deze markt er niet 1 waarin heel erg geconcureerd wordt op basis van prijs, de echte prijsstunters vind je vooral in de groep shops die vrijwel niks omzetten (testen gedaan met plaatsen bestellingen om de zoveel weken en kijken hoe ordernummers verlopen).

 

Daarnaast is het er mijns inziens de markt niet echt naar om een vaste klantenkring op te bouwen.

tot op zekere hoogte niet nee, enkel voor specifieke verbruiks producten merk je een vaste klanten kring.

Kortom, waar algemene marketingacties wellicht wat extra bekendheid geven aan je winkel, garandeert het geen extra omzet.

 

Met onze winkels zitten wij in specifieke niche markten (weliswaar een compleet andere business, alternatieve kleding), en dat werkt prima. De doelgroep is relatief klein, maar de aankoopbereidheid juist groot. Is het in die zin geen idee om je te specialiseren en je te richten op een specifieke doelgroep in jouw markt? Ik ben ervan overtuigd dat marketingacties gericht op een specifieke groep ook in de erotische sector zouden werken.

er zijn wel plannen voor bepaalde nice shops als aanvulling op de algemene shop(s) maar nices zijn in deze tak erg lastig.

Je moet gevoel hebben met de nice, je kan b.v. wel de gay markt willen bedienen maar als je zelf niet uit die doelgroep komt is het erg lastig om het juiste assortiment samen te stellen en nog lastiger om vragen van (potentiele) klanten goed te beantwoorden.

 

Door een marketingplan samen te stellen breng je juist voor jezelf in kaart wie je doelgroep is (of moet zijn), hoe je ze kan bereiken en op welke wijze. Zeker gezien het feit dat je marketingacties tot nu toe weinig soelaas brachten is het opstellen van een dergelijk plan juist hetgeen dat je marketing richting zal kunnen geven. Met hopelijk als resultaat concrete omzetstijging.

 

het ondernemingsplan wat ik nu aan het opstellen ben gaat uit van een behoorlijke variatie van doelgroepen (doelstelling is verschillende diensten bieden aan verschillende doelgroepen).

Momenteel ben ik de verschillende shops/concepten die er zouden moeten komen op papier aan het zetten en daarbij dan weer per shop/concept de doelgroep bepalen en daarna moet dus weer per doelgroep de marketing uitgewerkt worden.

Link naar reactie
  • 0
Inderdaad heb je beperkte kennis van marketing, zo blijkt. Marketing omvat meer dan adverteren e.d. het omvat alle planmatige processen waarmee je jouw markt wilt vinden en bereiken om die winstgevend te bedienen.

Dat blijkt dan wel dat mijn kennis van marketing tekort schiet.

 

Het laatste deel van de definitie (winstgevend bedienen) slaat daar bijvoorbeeld ook op, je zult dus ook omzet en kosten tegen elkaar moeten afwegen, rendement moeten bewaken,etc...

Uiteraard bewaak ik de kosten/opbrengsten verhoudingen, daarom weet ik ook dat al mijn acties in het verleden mislukt zijn en zijn die beeindigd.

Alleen waarom werken die acties niet voor mijn shop terwijl dezelfde acties wel werken voor vergelijkbare concurerende shops (zelfde doelgroep, zelfde advertentie locaties, enz...)

Kortom.... de acties zouden goed moeten zijn maar mijn uitvoering is kennelijk niet goed.

 

Als ik bij het opstellen van mijn plannen dus uitga van de ersultaten van mijn eerdere acties dan blijft er helemaal niks over.

Dus zolang als ik geen inzicht weet te krijgen in de reden van het mislukken van mijn acties moet ik dat allemaal afschrijven en niet gebruiken omdat het anders water naar de zee dragen is.

Het opstellen is niet zo belangrijk, dat is puur de uitkomsten van je denkprocessen op papier overbrengen, wat handig is als je bijvoorbeeld financiering zoekt. Het gaat om het proces tussen de oren. Dus visie hebben, dit vertalen naar doelstellingen, die doelen uitwerken naar strategiën (hoe haalbaar zijn die doelen, hoe bereik ik die doelen) en plannen (wat heb ik nodig om die doelen te realiseren) en dat vertalen naar prioriteiten en acties. Die acties hebben te maken met de marketingmix, de samenhang tussen de P's van Product / Prestatie, Prijs, Promotie, Plaats en Personeel.

Ik heb nog steeds geen enkel idee hoe ik hier mee zou moeten beginnen.

 

het opstellen en uitwerken van tal van marketing acties is egen enkel probleem, maar in mijn achterhoofd blijven dus de mislukkingen van die acties in het verleden hangen en kan dus met geen mogelijkheid onderbouwen waarom die acties nu wel ineens resultaat zouden gaan opleveren.

 

Lees bovenstaande en verruim je kennis over marketing. In een goed plan zit ook toetsing op haalbaarheid, of er een kans is dat iets kan werken. Hulp bij marketing wordt door de overheid zwaar gesubsidieerd in sommige regio's (zoals de Noordelijke provincies), tot wel 40% (max. €14.000) van de kosten van ondersteuning. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dat aspect is van ondernemen.

 

Helaas, momenteel is er nog geen 100 euro beschikbaar om externe experts in te huren.

Ik heb op internet al egzocht naar voorbeelden van marketing plannen maar kwam dan ook enkel plannen tegen met gerichte marketing acties. als ik het dus met mijn huidige kennis zo zou aanpakken zou ik voor elke marketing actie een verlies moeten incalculeren.

 

Het is om radeloos van te worden dat ik niet kan achterhalen waarom acties voor mij niet werken maar voor concurenten kennelijk wel.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een lijstje met verschillende shops die ik heb of wil starten (onder andere paar nice shops en verschillende doelgroepen) en een lijstje met diensten die ik wil gaan leveren.

 

van elke shop en dienst stel ik mezelf nu 4 vragen:

 

Wat is de doelgroep: zover mogelijk dus een omschrijving van leeftijden, geslacht, sociale status enz..

 

waar kan deze doelgroep bereikt worden: opsomming van websites, tijdschriften, clubs, en overige plekken.

 

Specifieke kenmerken van doelgroep: b.v. dat die doelgroep vooral gericht is op een bepaald soort producten of bepaalde voorkeuren heeft (b.v. dat de sm groep niet aangesproken wordt met een shop met bloementjes layout maar meer aangesproken wordt door de kleuren zwart en rood)

Hoe kan deze doelgroep aangesproken worden: een overzicht van manieren van promotie/advertentie acties. wel... hier beginnen mijn problemen dus

Link naar reactie
  • 0

We zouden in dit topic er een soort 'step by step marketing planning college' van kunnen maken, waarbij de juiste vragen worden gesteld, in de juiste volgorde en dat jij daar de juiste antwoorden bij vindt, eventueel geholpen door andere lezers. Dus een soort 'HL based learning by doing', met als resultaat jouw marketingplan en andere lezers kunnen er direct van meeprofiteren. Dus een echte HL-team prestatie!

 

Als dat jou (en anderen) wat lijkt (het vraagt een open instelling), is dit de eerste vraagstelling voor jouw marketingplan:

 

1. Je ambities bestaan allereerst uit het bepalen van je bestaansrecht: "Dus welke prestatie lever jij (en je concurrenten) waar jouw markt voor wil betalen, wat los jij op voor jouw mogelijke klanten?" Het antwoord hierop wordt ook wel je missie genoemd.

2. Hoe gaat dat nu en hoe vertaal je dat naar morgen, volgend jaar, en verder? Je antwoord levert visie op en inzichten over je continuïteit.

3. Hoe is dat te bereiken en wat heb je daarbij nodig? Hier is de eerste stap naar de realisatie, de uitvoering, gezet. (strategie, tactiek)

 

Deze vragen hoef je nog niet in detail uit te werken, maar denk er goed over door en probeer ze uiteindelijk met één volzin hier te beantwoorden. Zodra dat is gelukt, gaan we naar de volgende stap in je plannen. Pak er ook eens een goed boek over marketing erbij, bijvoorbeeld Alsem, Kottler of zo.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

marketing acties die ik ondernomen heb zijn grotendeels vergelijkbaar met wat concurerende shops gedaan hebben. Bij hun werken die kennelijk wel goed maar die van mij zijn niet goed uitgevallen. Kennelijk is het idee goed maar is mijn uitvoering beroert.

Vreemde is dat mijn shop als ik iedereen die ik daarover spreek (en dat zijn zeker niet enkel vrienden en familie) vele malen beter is opgebouwd, werkt en eruitziet als die van de concurenten.

 

De vraag is natuurlijk of die marketing acties bij concurrende shops wel gewerkt hebben en zo ja, hoe goed.

 

Da's in het hele e-commerce gebeuren natuurlijk een punt. Hoe goed doen de concurrenten het, wat voor omzetten maken ze. Dit is in grote lijnen puur giswerk aangezien ze hier nooit open over zullen zijn. Zo ook met hun marketingacties. Ze lijken succesvol, zijn het misschien ook wel maar zeker weten doe je het niet.

 

In onze markt geldt exact hetzelfde, met het verschil dat wij de concurrenten ons zien volgen. Verschil met menig van onze concurrenten is dat ik een marketing achtergrond heb en onze marketingacties dus veel structureler en doordachter aanpak.

 

Afgezien van de echt grote jongens denk ik dat menig erotische shop overigens in hetzelfde schuitje als jou zit.

 

De bestlopende shop zijn de shops die minimaal de advies prijs aanhouden of zelfs nog wat hoger.

Heb uiteraard testen met prijzen egdaan en daaruit kwam naar voren dat als de prijs van een product bij mij lager is als hetzelfde product van de concurent er bij klanten juist eerder tweiffel ontstaat over de kwaliteit van de shop met de lagere prijs en of de service daar wel goed genoeg is en ze toch voor de duurdere aanbieder kiezen. Daarnaast is deze markt er niet 1 waarin heel erg geconcureerd wordt op basis van prijs, de echte prijsstunters vind je vooral in de groep shops die vrijwel niks omzetten (testen gedaan met plaatsen bestellingen om de zoveel weken en kijken hoe ordernummers verlopen).

 

Probleem is denk ik dat die andere winkels bekende namen zijn, waar jij relatief onbekend bent. En da's de aard van het beestje: 'ze zijn een stuk goedkoper, dan moet er wel iets niet kloppen'. Punt is dat er natuurlijk heel wat cowboys en oplichters actief zijn, waardoor men eerder geneigd zal zijn bij een bekende(re) partij te shoppen.

 

er zijn wel plannen voor bepaalde nice shops als aanvulling op de algemene shop(s) maar nices zijn in deze tak erg lastig. Je moet gevoel hebben met de nice, je kan b.v. wel de gay markt willen bedienen maar als je zelf niet uit die doelgroep komt is het erg lastig om het juiste assortiment samen te stellen en nog lastiger om vragen van (potentiele) klanten goed te beantwoorden.

 

Dit zal in de erotische markt wellicht inderdaad wat moeilijker liggen, maar vanuit de praktijk van ons bedrijf kan ik je melden dat ook het bedienen van markten waar je niet direct feeling mee hebt (we richten ons op meerdere stromingen) in de praktijk prima te doen is. Het is boven alles een kwestie van je goed verdiepen in je doelgroep en gevoel te krijgen voor de behoefte binnen die markt.

 

Voor een gay of sm winkel hoef je niet per definitie in die doelgroep te zitten. Al maakt het het natuurlijk wel makkelijker.

 

Maar ook voor wat betreft dit punt komt meteen weer het voordeel van een marketingplan om de hoek zeilen.

 

het ondernemingsplan wat ik nu aan het opstellen ben gaat uit van een behoorlijke variatie van doelgroepen (doelstelling is verschillende diensten bieden aan verschillende doelgroepen).

Momenteel ben ik de verschillende shops/concepten die er zouden moeten komen op papier aan het zetten en daarbij dan weer per shop/concept de doelgroep bepalen en daarna moet dus weer per doelgroep de marketing uitgewerkt worden.

 

Da's in ieder geval een eerste goede stap.

 

Het kan ook best zijn dat de uitvoering van je marketingacties tot nog toe onder de maat was. Je geeft zelf al aan dat je die achtergrond niet hebt. Maar door de zaken nu op papier te gaan zetten schep je voor jezelf in ieder geval een hoop duidelijkheid. Wellicht zie je straks ook in waarom bepaalde acties mislukten.

 

Staar je ook niet compleet blind op het plan an sich, het gaat er boven alles om dat je straks de zaken wel goed aanpakt en je doelgroep wel op een juiste manier benaderd.

 

Succes is nooit verzekerd maar je kan in ieder geval een hoop onzekere factoren bij voorbaat al uitsluiten.

 

 

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Opzich vind ik het een top plan om het hier openbaar uit te werken zodat ik en andere er wat van kunnen leren.

Wel de volgende opmerking:

 

De bedoeling is dat mijn bedrijf gaat bestaan uit een 9 verschillende website (verschillende doelgroepen/nices) + 6 speciale diensten.

 

De samenhang tussen de verschillende websites en diensten en de uitwerking daarvan moet uiteindelijk mijn bedrijf uniek maken en me een voorsprong op concurentie gaan geven.

Aangezien ik dat uiteraard niet openbaar wil maken omdat ik anders die mogelijke voorsprong weggeef denk ik dat we het uitwerken het beste kunnen beperken tot 1 shop + 1 dienst (die dienst is naemlijk gelijk een promotie optie voor die shop).

 

Het zou dan gaan om 1 shop + affiliate systeem

 

Doen we het in dit topic of maken we er een "schoon" nieuw topic voor aan?

Link naar reactie
  • 0

Het zou dan gaan om 1 shop + affiliate systeem. Doen we het in dit topic of maken we er een "schoon" nieuw topic voor aan?

Jouw antwoord is bekend, dus je zou kunnen beginnen.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
De vraag is natuurlijk of die marketing acties bij concurrende shops wel gewerkt hebben en zo ja, hoe goed.

 

Da's in het hele e-commerce gebeuren natuurlijk een punt. Hoe goed doen de concurrenten het, wat voor omzetten maken ze. Dit is in grote lijnen puur giswerk aangezien ze hier nooit open over zullen zijn. Zo ook met hun marketingacties. Ze lijken succesvol, zijn het misschien ook wel maar zeker weten doe je het niet.

Uiteraard is het moeilijk te bepalen hoe succesvol marketing acties van andere partijen zijn, maar als een bepaalde partij al 3 jaar lang op die manier adverteerd mag/moet je er vanuitgaan dat er succes mee geboekt wordt. als je dan vergelijkt dat een zelfde marketing actie van mij over een half jaar heeft opgeleverd dat mijn omzet gedurende die tijd met 10% gedaalt is en er slechts enkelle meetbare orders zijn binnengekomen...

In onze markt geldt exact hetzelfde, met het verschil dat wij de concurrenten ons zien volgen. Verschil met menig van onze concurrenten is dat ik een marketing achtergrond heb en onze marketingacties dus veel structureler en doordachter aanpak.

Dat is nu net de kern van mijn probleem.

Afgezien van de echt grote jongens denk ik dat menig erotische shop overigens in hetzelfde schuitje als jou zit.

 

Met dat verschil dat ik in mijn shop zeer veel geld geinvesteerd heb ten opzichte van standaard oscommerce implementaties met standaard layout. Ik onderzoek heb laten doen naar de opbouw en inrichting van de webshop. Iedereen mijn shop als goed, overzichtelijk, betrouwbaar enz.. beoordeeld en dat niet van veel van de overige shops vind.

 

Probleem is denk ik dat die andere winkels bekende namen zijn, waar jij relatief onbekend bent. En da's de aard van het beestje: 'ze zijn een stuk goedkoper, dan moet er wel iets niet kloppen'. Punt is dat er natuurlijk heel wat cowboys en oplichters actief zijn, waardoor men eerder geneigd zal zijn bij een bekende(re) partij te shoppen.

In nederland heb je als algemeen bekende partijen eigenlijk enkel de Pabo en Cristineleduc.

Op grote afstand daarvan volgen een 5 tal andere shops en vlak daaronder volg ik en ver daaronder staan nog honderden shops

 

Hoe ik tot deze conclusie kom? onderzoekjes onder mensen op forums, mensen die ik zelf spreek, bekijken van berichten op forums waarin het over shops gaat.

 

Maar zeker is dat natuurlijk nooit omdat het maar om kleine groepen gaat waarvan ik dit soort dinegn weet en van 98% van de mensen uit mijn doelgroep dat simpelweg nooit achterhaalt zal kunnen worden omdat die nog niet eens zullen toegeven dat ze bekend zijn met sexshops.

 

Dit zal in de erotische markt wellicht inderdaad wat moeilijker liggen, maar vanuit de praktijk van ons bedrijf kan ik je melden dat ook het bedienen van markten waar je niet direct feeling mee hebt (we richten ons op meerdere stromingen) in de praktijk prima te doen is. Het is boven alles een kwestie van je goed verdiepen in je doelgroep en gevoel te krijgen voor de behoefte binnen die markt.

 

Voor een gay of sm winkel hoef je niet per definitie in die doelgroep te zitten. Al maakt het het natuurlijk wel makkelijker.

Ik heb nu ook bepaalde producten in mijn shop waar ik absoluut geen feeling mee heb en dus heel moeilijk een advies voor kan geven.

Ik ben van mening dat het hebben van inzicht in de producten, waarvoor en waneer ze egbruikt worden van groot belang is bij het geven van bepaalde adviesen. Nu kan ik dan uiteraard nog wel een deel van de de doelgroep bedienen maar juist het meest interesante stukje van de doelgroep die er veel mee bezig zijn en er veel geld aan uitgeven niet.

 

Als voorbeeld de gay markt. in die markt is Mister B zo ongeveer de marktleider (in elkgeval in de groep van de "harde kern") en dat hele bedrijf ademd de doelgroep levenstijl uit. er werken enkel mensen uit de doelgroep en ze kleden zich als de doelgroep (fysieke winkel), Ze begeven zich in de doelgroep en hebben dus al hun contacten daar. Ik als hetro kan me niks voorstellen bij hun levenstijl, productkeuze enz..

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Het is om radeloos van te worden dat ik niet kan achterhalen waarom acties voor mij niet werken maar voor concurenten kennelijk wel.

 

Hoe weet je dat jouw acties niet werken? Kun je klanten onderscheiden die binnenkomen via een actie? En zo ja: heb je al eens wat interviews met ze afgenomen?

 

Sowieso: vertroetel je bestaande klanten met speciale aanbiedingen. Zorg dat ze op een simpele manier nieuwe klanten kunnen aanbrengen, waarmee zij korting verdienen, die ze evt met hun aangebrachte klanten kunnen delen. Zorg dat het LEUK voor een klant is jou te helpen nieuwe klanten binnen te brengen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

...

Het is om radeloos van te worden dat ik niet kan achterhalen waarom acties voor mij niet werken maar voor concurenten kennelijk wel.

 

Hoe weet je dat jouw acties niet werken? Kun je klanten onderscheiden die binnenkomen via een actie? En zo ja: heb je al eens wat interviews met ze afgenomen?

 

Sowieso: vertroetel je bestaande klanten met speciale aanbiedingen. Zorg dat ze op een simpele manier nieuwe klanten kunnen aanbrengen, waarmee zij korting verdienen, die ze evt met hun aangebrachte klanten kunnen delen. Zorg dat het LEUK voor een klant is jou te helpen nieuwe klanten binnen te brengen.

 

Niet 100% van alle acties zijn te monitoren maar het meeste wel. o.a. door het gebruik van speciale kostings codes waarbij dus et zien is waar verkeer vandaan komt, verder via het gebruik van speciale meet systemen die meten van welke websites verkeer afkomstig is en wat die op de website doen.

 

Het afnemen van "interviews" is lastig omdat de doelgroep zich daar moeilijk voor leent. Bepaalde doelgroepen heb ik nog wel ideeën voor (verspreiden van flyers met een kort onderzoekje en een verloting), maar voor de meeste doelgroepen werkt dit niet (geprobeerd en geen tot weinig reacties).

 

Speciale aanbiedingen is leuk maar kan bijna alleen maar op de website zelf. mijn doelgroep is zeer alergisch voor het ontvangen van reclame mails als ze daar niet zeer specifiek om gevraagd hebben.

ze bestellen erotische producten en willen niet dat er later nog eens een mail in hun mailbox valt waaraan te zien is dat ze erotische producten besteld hebben. Indein ik dat zou doen jaag ik klanten juist weg naar de concurent.

 

Ook het laten aanbrengen van nieuwe klanten in ruil voor korting gaat niet werken, dan zouden ze namelijk bekend moeten maken dat ze zelf sextoys kopen en dat is nu net wat ze graag prive houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.