• 0

minderheidsaandeelhouder vs stemrecht als directie lid

Een collega en ik overwegen via onze gezamenlijke BV een minderheidsaandeel te nemen van 33,3% in een bedrijf X. Wij kopen dit aandeel van de gezamenlijke BV van de huidige twee eigenaren.

 

Daarnaast zullen wij alletwee toe treden tot de directie van bedrijf X, naast de huidige twee directieleden: zijnde de huidige twee eigenaren.

 

Ik begrijp volkomen dat wij als aandeelhouder 1/3 van het 'stemrecht' hebben in de AvA.

Echter, wat is gebruikelijk c.q. reeel t.a.v van de verdeling van het stemrecht op directie niveau? Cfr. 1/3 vs 2/3?, of gelijkwaardig, dus ieder 25%, anders?

 

Dank en met vriendelijke groet,

 

M. van Rosendaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien alle directeuren gelijk zijn, hebben jullie in de directievergadering ieder 25% stemrecht.

In de aandeelhoudersvergadering is het stemrecht naar rato van het geplaatste aandelenkapitaal.

 

Houdt er rekening mee dat jullie als directielid wellicht niet als ondernemer maar als werknemer van de BV worden gezien. Laat een accountant hier even naar kijken.

 

Succes met de onderneming!

 

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michel

 

Dan ontstaat een wat vreemde situatie:

 

Jullie gezamenlijke BV heeft 1/3e stem. Het stemrecht gaat per aandeelhouder (de BV) en dus niet per persoon. Dan heb je dus 1/3e van de stemmen en heb je eigenlijk niets in te brengen. Als de bestaande eigenaren die samen 2/3e van de stemmen hebben daarmee een doorslaggevende invoed hebben, dan heeft jullie gezamenlijke BV te volgen in hun besluiten. In de bijlage een opzet van de structuur zoals je die beschrijft. Klopt dit?

 

Daarnaast: heb je al overwogen wat de gezamenlijke BV met jouw collega teweeg kan brengen als jullie het niet eens worden? Ik begrijp dat jullie beiden geen holding hebben. Als jij richting A op wilt met de BV en jouw collega richting B dan heb je een probleem met een BV waarin je beiden voor 50% privé deelneemt.

 

Ik zou deze opzet toch eens opnieuw onder de loep laten nemen door een adviseur. Met name om te kijken naar de positie tussen jou en jouw collega in de gezamenlijke BV en het stemrecht in bedrijf X.

 

Groet

Joost

 

structuur.xls

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.