• 0

2 eenmanszaken voordelig

Graag wil ik de mening van jullie over onderstaande situatie,

ik heb sinds 7 jaar een eenmanszaak nu wil ik volgend jaar een ander, kleinschalig, bedrijfje er bij opstarten wat aanvullend zal werken op mijn hoofdbedrijf.

Is het fiscaal aantrekkelijker om dit gesplitst te houden (dus in 2009 2 bedrijfjes), of maak ik van mijn bestaand bedrijf gewoon een wat groter bedrijf?

En is het dan bijv. slim om een deel van mijn huidige bedrijfspand te verhuren aan mijn tweede bedrijf, als werkruimte. En bijv. mijn diensten van eenmanszaak nr 2 aan te bieden aan mijn hoofdbedrijf of zijn dit soort constucties niet mogelijk op eenmanszaak niveau? De omzetten zijn niet hoog genoeg om een bv te beginnen maar wil wel zo een fiscaal aantrekkelijk mogelijke constructie.... Iemand ideeen hierover|?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ter aanvulling. Fiscaal noch juridisch is het mogelijk om te spreken van twee eenmanszaken. De eenmanszaak is juridisch geen entiteit. Fiscaal heb je maar te maken met 1 aangifte inkomstenbelasting. Je kan in een eenmanszaak wel verschillende handelsnamen voeren, maar dat laat het bovenstaande onverlet.

 

Vreemd genoeg wil de belastingdienst in sommige gevallen wél twee verschillende jaarrekeningen zien (om branchegegevens te kunnen vergelijken). Dit is mij duidelijk geadviseerd door de belastingdienst toen ik 2 totaal verschillende bedrijven wilde onderbrengen onder 1 bedrijfsnaam. M.a.w. twee eenmanszaken kan niet, maar twee bedrijven wel (zgn. entiteiten). Daarbij is het vreemd genoeg mogelijk om 2 BTWnummers te krijgen (wordt het namelijk b02 op het eind) maar heb je fiscaal technisch te maken met 1 KORregeling en 1 aangifte voor de IB (uiteraard!). Voordeel: je kunt ook voor jezelf duidelijker zien hoe de resultaten uit de verschillende bedrijven zich ontwikkelen. Nadeel: het blijkt onmogelijk om gebruik te maken van de investeringsaftrek als je bij beide bedrijven wel investeringen hebt gedaan maar bij beiden onder de drempel blijft. Zou je bij 1 bedrijf al die investeringen hebben gedaan en wel boven die drempel uit zijn gekomen dan had het dus wel gekund. Raar maar waar. Verder: 1 maar wél 2 (of meer) verschillende VAR verklaringen. En mogelijk 2 inschrijvingen bij de KVK.

 

Leuker kunnen we t niet maken, wel ingewikkelder....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.