• 0

Marketing advies bureau - Welk?

Gast Verwijderd account

Ik ben voor een vriend op zoek naar gegevens van en ervaringen met marketing advies bureaus. Geen reclame of communicatie bureaus, maar puur marketing. Denk hierbij aan product introducties, positionering, merkbeleid, het vinden van nieuwe product-markt combinaties en distributie.

 

Zoeken leverde een aantal grote bureaus op, maar die spraken mij minder aan en lijken me door de overhead kostbaarder.

 

Het gaat met name om bureaus in de Randstad en de kop van Noord-Holland en de ervaring met (innovatieve) product introducties en marketing plannen.

 

Bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

gooz, een goede manier om uit te zoeken of een marketing adviesburo (of wat voor buro dan ook) goed is. Bel met hun klanten, vraag wat goed en slecht was.

 

Dit hoeft natuurlijk nog steeds niet te betekenen dat ze ook voor jouw succesvol werk afleveren, maar het vermindert je risico.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Gooz,

 

Gaat het om Fast moving? Retail? B2B of mass consumer enz.

Ik ken een erg goed bureau voor Fastmoving... (nee niet all-digital)

De bureaubijlage van Adformatie of het Creative Redbook geven ook veel info, hier worden niet alleen voorbeelden getoond maar ook iets verteld over de filosofie van het bureau.

 

Martin

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie
  • 0

Een goed marketingbureau onderscheidt zich doordat zij op een relatief eenvoudige manier duidelijk kunnen maken wat hun logische aanpak is en dat ze een bepaalde garantie kunnen geven.

 

let op!!! koop geen adviezen maar koop oplossingen!

 

succes!

 

Patrick 8)

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het gaat om fast-moving en B2B bureau's. (mgouw) Welk bureau bedoel je?

 

Over het bellen van klanten (zrski): zij zijn over het algemeen positief over het bureau, hoewel ik sommige cases op de websites een beetje erg tam vind. Wellicht ligt dit aan mij.....

 

(Patrick) Regt ende claer! Welke buraeu's bieden dat en welke garanties willen zij afgeven? Een deel van de investering in marketing als dat volgens hun advies wordt geïmplementeerd?

 

Hebben jullie gebruik gemaakt van een marketing advies bureau en wat zijn de ervaringen?

 

PS. ??? Weer vragen van mijn kant..... Mijn bijdragen zullen toch een keer wel komen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van een paar bureaus gebruik gemaakt en tot nu toe was het: "Hoe groter het bureau deste groter de lucht kastelen."

 

Vooral als je een kleine klant bent dan hebben grotere bureaus nog wel eens moeite met het serieus omgaan met jouw issues.

 

Wees zowieso hard en duidelijk, fouten mogen best gemaakt worden maar niet meer dan één keer. Als je niet tevreden bent, twijfel niet om dit luid en duidelijk te communiceren. Bij geen oplossing kan je altijd naar een ander bureau gaan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

no cure no pay marketing is niet zo'n uitzondering als je zou denken ;D

 

Niet in de laatste plaats omdat veel marketeers maar al te goed weten dat marketing geen wetenschap is*; "in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst". Je kunt veel factoren aftikken en op basis daarvan een 'gedegen' plan smeden, maar het blijft afwachten. Er kunnen altijd elementen in een markt, tijdsgewricht of product zijn waar je geen rekening mee gehouden hebt, niet hebt kunnen weten, niet hebt kunnen voorzien-- of onverwachte gebeurtenissen laten je marketingsoufflée prematuur inzakken (11 september).

Veel marketingbureaus 'delen' dat risico met de klant, veel klanten leggen (onbewust) de mislukverantwoording graag bij een bureau neer.

 

Desalniettemin zijn er natuurlijk wel bureaus die je een relatief grotere kans geven op een geslaagde introductie-- misschien is het nog niet eens zozeer overhead die je 'koopt', bedenk maar dat zo'n bedrijf blijkbaar de gave heeft 'iets' te verkopen voor veel geld.

 

Misschien dat een combinatie van het inschakelen van 3 (of 4) soorten specialisten een goed idee is:

bijvoorbeeld: marktonderzoeksbureau + merk/branding bureau + designbureau + sales-specialist

Als je die bij elkaar in een kamer zet kunnen ze volgens mij veel goeds doen voor je vriend.

Overigens kunnen die 4 partijen allemaal éénpitters zijn die je met elkaar laat samenwerken. (Vergt wel managementvaardigheden)

 

Als je op een tight budget werkt zou je eens kunnen zien wat ze per partij maximaal zouden mogen kosten en ze een aanbod doen. Het zijn krappe tijden dus zulke clubs zijn meer benaderbaar dan in hoogconjunctuur-situaties ;D

 

Je vraag bestrijkt in elk geval veel disciplines; als je die binnen 1 bureau vindt moet je daar meestal eenvoudigweg de prijs voor betalen. (Als ze althans in alle genoemde onderdelen excelleren :-))

 

Shop around!

 

My two cents,

Annedien

 

 

* niet iedereen is het hier mee eens, laat ik dan zeggen dat het niet zo'n exacte wetenschap is als sommigen beweren.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor de reacties.

 

Het gaat mij vooral om de niet-communicatie aspecten. Ik denk hierbij aan de zaken die in het marketing plan staan. De communicatie die uit dat plan voortvloeit komt later.....

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ehhhh ... dit begrijp ik niet helemaal. Marketing is toch communiceren? Je hebt eerst een businessplan, dan een communicatieplan en dan een marketingplan voor de uitwerking van e.e.a. Of zie ik dat verkeerd?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ehhhh...

begrijp ik het goed dat je eigenlijk een strateeg zoekt? En dan pas later de uitvoering zal starten?

En je zoekt ook een combinatie van fast-moving en B2B? Ben dan intussen toch wel erg nieuwsgierig naar het product...

 

 

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kermie: In mijn ogen is marketing communicatie slechts een onderdeel van het gehele marketing gebeuren.

 

De uitkomsten van het marketing plan vormen de input voor het communicatie plan. Je moet toch immers eerst de prijs, positionering, commerciële distributie en dergelijke bepalen voordat je kunt gaan roepen in de markt en met welke middelen?

 

Over het bedrijf kan ik weinig zeggen (sorry, mgouw!). Aan de vriend waarvoor ik dit uitzoek heb ik uitdrukkelijk beloofd om daar vooralsnog niets over bekend te maken.

 

Veel bedrijven hebben echter zowel een B2B als een B2C kant. Ook als afnemer dien je je te positioneren in de markt. Toch? Kijk maar eens naar de Makro of AH. Als afnemer dien je direct af te rekenen, maar de Makro/AH vraagt van leveranciers wel een betalingstermijn van 30 ~ 60 dagen. Omdat beide een goede positionering hebben, wordt dit betalingsrisico graag door de leverancier geaccepteerd.

 

In andere branches is het gewoon dat de leverancier het voorraad risico neemt middels het leveren onder consignatie. De goederen worden pas betaald zodra deze aan de eindgebruiker verkocht zijn. Deze aspecten hebben te maken met de commerciële distributie.

 

Bij het zoeken naar nieuwe product-markt combinaties spelen (in mijn ogen) zowel B2B als B2C marketing aspecten een rol: Wie levert wat onder welke condities aan welke afnemers en wat de toegevoegde waarde.

 

Daarom ben ik op zoek naar een goed en bescheiden marketing bureau dat deze vriend kan helpen in de fase vóór de marketing communicatie.

 

In de Post "Je marketing momenteel" van Annedien staat een reply van Patrick dat volgens onderzoek "maar weinig (MKB?) ondernemers met marketing bezig zijn".

 

In mijn zoektocht ben ik alleen nog maar een paar (grote) bureaus tegen gekomen. Wellicht is de markt voor puur marketing advies in het MKB (te) klein?

 

Link naar reactie
  • 0

gooz,

 

van mij hebbie gelijk dat je nog niks vertelt over het soort bedrijf. Maar als je met een bureau om de tafel gaat moet je toch echt wel iets meer prijsgeven... ;)

 

Maar ehhh, wellicht kun je eens je licht opsteken bij BackBone marketing in Amersfoort. Een klein ambitieus en erg enthousiast bureau. Zij werken voor grote merken (oa in de telecom, fastmoving). Volgens mij kunnen zij je erg goed ondersteunen met strategie maar ook de realisatie.

 

Als het wat wordt krijg ik vanzelf wel een kickbackfee van hun... ;D

All Digital

Effectieve Communicatie

www.all-digital.nl

Martin@all-digital.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De uitkomsten van het marketing plan vormen de input voor het communicatie plan. Je moet toch immers eerst de prijs, positionering, commerciële distributie en dergelijke bepalen voordat je kunt gaan roepen in de markt en met welke middelen?

Nou ben ik van huisuit al eigenwijs, dus nu ook maar even .... waar komt de input voor je marketingplan vandaan dan?

Naar mijn idee maak je eerst een communicatieplan waarin je omschrijft wat je wilt/wenst te bereiken. Vervolgens maak je een marketingplan met hoe je dit gaat bereiken en zoek je er de juiste middelen bij waarmee je het gaat bereiken (roepen in de markt).

 

Maar ... het is alweer een tijdje geleden dat ik op school heb gezeten en ook daar was ik eigenwijs, dus kan best zijn dat ik dit mijzelf heb wijsgemaakt ;)

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ... het is alweer een tijdje geleden dat ik op school heb gezeten en ook daar was ik eigenwijs, dus kan best zijn dat ik dit mijzelf heb wijsgemaakt ;)

 

 

Je hebt waarschijnlijk meer gekletst dan geluisterd op school ;D

 

In de traditionele opvatting is marketing-communicatie een stukje van marketing; de p van promotie. Marketing houdt zich ook met vraagstukken als distributie en productontwikkeling bezig. In theorie althans.

 

In praktijk zie je dat 'marketing' bij veel bedrijven een soort ondersteunende functie is die zich vooral met advertising bezig houdt, soms wat events etc. Marketing fungeert dan naast sales, en soms zelfs onder sales. Zulke marketing heeft vaak weinig met productontwikkeling te maken.

 

Ook wanneer 'marketing' zich vooral met reclame bezighoudt is dat vaak binnen een commercieel kader waarin de andere marketinginstrumenten al vast staan: product, distributie en prijs. Die volgorde is wel belangrijk. Eerst een leuk communicatieplan maken en pas daarna eens nadenken over zaken als product, prijs en distributie is... uh, een beetje stupide. Zo van: ik weet nog niet wat ik waar voor welke prijs ga verkopen, maar ik heb al wel een heel mooie website.

 

Er zijn ook bedrijven waar imago zo belangrijk is dat communicatie voor alles komt. Noem dat voor mijn part een moderne opvatting. Is ook niet echt een startersaanpak. Hoe leuk je imago ook is; als daar geen handjes en voetjes aan gegeven wordt, blijft het toch gebakken lucht. Vandaar dat er eerst een tastbaar imago moet zijn opgebouwd voordat transfer mogelijk is. EasyJet wordt EasyEverything. Het duurt echter nog wel een jaar of tien voordat zo'n imago-centric bedrijfsmodel in het onderwijs doordringt. Dus tenzij je uit de toekomst komt, Kermie...

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.