Op dit moment zit ik met een 3 tal ZZPers die samen met een 2 tal personen die op dit moment nog in loondienst zitten en ook ZZPer willen worden.
Waar die 2 personen op dit moment mee zitten is vooral het administratie kant van het verhaal waar zij als ZZPer mee te maken gaan krijgen.
Persoon A en B van het drietal die nu ZZPer zijn heeft op dit moment samen een VOF (timmerbedrijf) en maken beton-bekistingen.
Persoon C daar van heeft een eenmanszaak en werkt in de Grond, Weg en Waterbouw.
Persoon D van de 2 personen die nu in loondienst zijn is ook werkzaam in de Grond, Weg en Waterbouw en werkt daar als kraanmachinist.
Persoon E werkt nu in loondienst als timmerman (ook beton-bekistingen)
Nu willen de personen A, B, C, D en E samen gaan werken en naar buiten gaan treden als 1 bedrijf.
Het 5 tal wil samen groten klussen aan gaan nemen door samen te gaan werken maar ook ieder apart of in kleine groepjes van 2 á 3 personen zullen div. klussen gaan doen.
Het 5 tal heeft individueel of gezamenlijk een aantal wensen.
- D en E willen niets met administratie van doen hebben dat is bij hun echt de opgeworpen drempel van het ondernemerschap.
- A, B en C willen echter geen personeel in dienst nemen.
- Elk willen niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het werk wat zij niet gezamenlijk met zij 5e aangenomen hebben echter hoofdelijk aansprakelijk zijn voor d'r eigen doen en laten vinden zij geen probleem.
- Een BV is voor allen niet fiscaal aantrekkelijk en is dus eigenlijk uitgesloten tevens bezitten geen van alle die benodigde 18K, ook een LTD is uitgesloten om die fiscalen reden en het negatieve imago.
- De 5 zoeken tevens een mogelijkheid om later te verwerven investeringen veilig weg te zetten in een aparte materiaal BV of dergelijke.
Nu is mij is gevraagd als extern civieltechnisch en bouwkundig adviseur om mee te denken met het 5 tal en eventueel later de dagelijkse leiding gedeeltelijk te doen van het bedrijf (ik doe nu reeds al het calculatie werk, de contracten e.d. van de bestaande VOF).
Echter nu is het zo dat ik civieltechnisch en bouwkundig adviseur ben en geen fiscalist c.q. juridische adviseur.
Nu weet ik in kleine lijnen wel wat maar niet voldoende.
Zelf ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- Een BV is in geen geval een optie gezien het fiscale vlak en die 18K.
- Een LTD is eigenlijk ook geen optie gezien het fiscale vlak en het negatieve imago (mogelijk is dit wel een optie om te gebruiken als materiaal BV)
- Een CV is geen optie aangezien we geen stille vennoot onder te hebben brengen.
- Een VOF is niet echt een optie echter wel een kansmaker maar gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid verre weg van ideaal.
- Een maatschap is mogelijk een kansmaker maar maar gezien de wet's veranderingen is dit geen blijvende oplossing (verder heb ik me eigenlijk nooit echt in die maatschap verdiept dus kan ik er ook weinig over vertellen).
Wat er dan nog rest is de coöperatie en ik weet hier een klein beetje wat van af aangezien ik wel eens te maken heb met aannemers die materiaal, personeel of gezamenlijke aankopen onderbrengen in een coöperatie.
En na wat wikken en wegen vind ik dit eigenlijk de beste oplossing voor het 5 tal.
Nu heb ik wat advies ingewonnen en besproken bij mijn Notaris, advocaat en boekhouder.
Mijn boekhouder geeft eigenlijk aan dat er qua boekhoudkundige kosten wel wat is te winnen door dit coöperatief te laten verzorgen i.p.v. voor 4 bedrijven apart mar geeft ook aan dat het verzorgen van een boekhouding van een coöperatie duurder uitkomt dan voor een eenmanszaak of VOF.
Ook geeft hij mijn te kennen dat hij eigenlijk weinig kennis van zaken heeft wat betreft een coöperatie om mij op dit moment hier over te kunnen adviseren, hij wil zijn kennis hier in wel bijspijkeren maar dat wilt hij er eigenlijk wel zeker van zijn dat hij opdracht krijgt de boekhouding van de coöperatie te mogen verzorgen.
Maar dit is natuurlijk nog niet te zeggen aangezien het nu de vraag is of de coöperatie er wel of niet komt en of de leden de boekhouding dan wel aan hem uitbesteden of aan een ander.
Echter blijf ik daar door zitten met wat fiscale vraagstukken die onbeantwoord blijven waardoor het niet mogelijk is om de coöperatie af te zetten tegen anderen rechtsvormen mijn vragen zijn daarom ook:
- Ik heb begrepen dat je winst uit de coöperatie naar de ondernemers kan laten vloeien al verlengstukwinst en hoe gaat dat dan in zijn werk?
- Zie de belastingdienst de leden van de coöperatie wel als IB ondernemer aangezien de leden factureren via de coöperatie?
- Mogen de leden bij aanvraag van een VAR-verklaring de klanten van de coöperatie rekenen als hun klanten of hebben de leden dan maar 1 klant de coöperatie?
- Moeten de leden dan no facturen sturen aan de coöperatie?
- Moeten de leden zich dan nog als individu inschrijven bij de kvk als eenmanszaak?
- Moeten de leden van de coöperatie dan nog een BTW nummer aanvragen?
- Of moeten de leden weken uit naam van de coöperatie de coöperatie VPB laten betalen en zich zelf dividend uit laten keren en daar IB over betalen zijnde als aanmerkelijk belang in box 2?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
coopbeheer
coopbeheer
Op dit moment zit ik met een 3 tal ZZPers die samen met een 2 tal personen die op dit moment nog in loondienst zitten en ook ZZPer willen worden.
Waar die 2 personen op dit moment mee zitten is vooral het administratie kant van het verhaal waar zij als ZZPer mee te maken gaan krijgen.
Persoon A en B van het drietal die nu ZZPer zijn heeft op dit moment samen een VOF (timmerbedrijf) en maken beton-bekistingen.
Persoon C daar van heeft een eenmanszaak en werkt in de Grond, Weg en Waterbouw.
Persoon D van de 2 personen die nu in loondienst zijn is ook werkzaam in de Grond, Weg en Waterbouw en werkt daar als kraanmachinist.
Persoon E werkt nu in loondienst als timmerman (ook beton-bekistingen)
Nu willen de personen A, B, C, D en E samen gaan werken en naar buiten gaan treden als 1 bedrijf.
Het 5 tal wil samen groten klussen aan gaan nemen door samen te gaan werken maar ook ieder apart of in kleine groepjes van 2 á 3 personen zullen div. klussen gaan doen.
Het 5 tal heeft individueel of gezamenlijk een aantal wensen.
- D en E willen niets met administratie van doen hebben dat is bij hun echt de opgeworpen drempel van het ondernemerschap.
- A, B en C willen echter geen personeel in dienst nemen.
- Elk willen niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het werk wat zij niet gezamenlijk met zij 5e aangenomen hebben echter hoofdelijk aansprakelijk zijn voor d'r eigen doen en laten vinden zij geen probleem.
- Een BV is voor allen niet fiscaal aantrekkelijk en is dus eigenlijk uitgesloten tevens bezitten geen van alle die benodigde 18K, ook een LTD is uitgesloten om die fiscalen reden en het negatieve imago.
- De 5 zoeken tevens een mogelijkheid om later te verwerven investeringen veilig weg te zetten in een aparte materiaal BV of dergelijke.
Nu is mij is gevraagd als extern civieltechnisch en bouwkundig adviseur om mee te denken met het 5 tal en eventueel later de dagelijkse leiding gedeeltelijk te doen van het bedrijf (ik doe nu reeds al het calculatie werk, de contracten e.d. van de bestaande VOF).
Echter nu is het zo dat ik civieltechnisch en bouwkundig adviseur ben en geen fiscalist c.q. juridische adviseur.
Nu weet ik in kleine lijnen wel wat maar niet voldoende.
Zelf ben ik tot de volgende conclusies gekomen:
- Een BV is in geen geval een optie gezien het fiscale vlak en die 18K.
- Een LTD is eigenlijk ook geen optie gezien het fiscale vlak en het negatieve imago (mogelijk is dit wel een optie om te gebruiken als materiaal BV)
- Een CV is geen optie aangezien we geen stille vennoot onder te hebben brengen.
- Een VOF is niet echt een optie echter wel een kansmaker maar gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid verre weg van ideaal.
- Een maatschap is mogelijk een kansmaker maar maar gezien de wet's veranderingen is dit geen blijvende oplossing (verder heb ik me eigenlijk nooit echt in die maatschap verdiept dus kan ik er ook weinig over vertellen).
Wat er dan nog rest is de coöperatie en ik weet hier een klein beetje wat van af aangezien ik wel eens te maken heb met aannemers die materiaal, personeel of gezamenlijke aankopen onderbrengen in een coöperatie.
En na wat wikken en wegen vind ik dit eigenlijk de beste oplossing voor het 5 tal.
Nu heb ik wat advies ingewonnen en besproken bij mijn Notaris, advocaat en boekhouder.
Mijn boekhouder geeft eigenlijk aan dat er qua boekhoudkundige kosten wel wat is te winnen door dit coöperatief te laten verzorgen i.p.v. voor 4 bedrijven apart mar geeft ook aan dat het verzorgen van een boekhouding van een coöperatie duurder uitkomt dan voor een eenmanszaak of VOF.
Ook geeft hij mijn te kennen dat hij eigenlijk weinig kennis van zaken heeft wat betreft een coöperatie om mij op dit moment hier over te kunnen adviseren, hij wil zijn kennis hier in wel bijspijkeren maar dat wilt hij er eigenlijk wel zeker van zijn dat hij opdracht krijgt de boekhouding van de coöperatie te mogen verzorgen.
Maar dit is natuurlijk nog niet te zeggen aangezien het nu de vraag is of de coöperatie er wel of niet komt en of de leden de boekhouding dan wel aan hem uitbesteden of aan een ander.
Echter blijf ik daar door zitten met wat fiscale vraagstukken die onbeantwoord blijven waardoor het niet mogelijk is om de coöperatie af te zetten tegen anderen rechtsvormen mijn vragen zijn daarom ook:
- Ik heb begrepen dat je winst uit de coöperatie naar de ondernemers kan laten vloeien al verlengstukwinst en hoe gaat dat dan in zijn werk?
- Zie de belastingdienst de leden van de coöperatie wel als IB ondernemer aangezien de leden factureren via de coöperatie?
- Mogen de leden bij aanvraag van een VAR-verklaring de klanten van de coöperatie rekenen als hun klanten of hebben de leden dan maar 1 klant de coöperatie?
- Moeten de leden dan no facturen sturen aan de coöperatie?
- Moeten de leden zich dan nog als individu inschrijven bij de kvk als eenmanszaak?
- Moeten de leden van de coöperatie dan nog een BTW nummer aanvragen?
- Of moeten de leden weken uit naam van de coöperatie de coöperatie VPB laten betalen en zich zelf dividend uit laten keren en daar IB over betalen zijnde als aanmerkelijk belang in box 2?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18085-wat-zijn-de-gevolgen-voor-de-ib-bij-zzpers-binnen-een-co%C3%B6peratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag