• 0

doorschuifregeling bij verkoop bedrijf

Ik ben in bezit van een onderneming (vof) met een eigen bedrijfspand. De andere vennoot is een familie lid.

Aangezien er een koper is die mij graag wil uitkopen ben ik bij een fiscalist geweest. De koop zal plaatsvinden in 1 bedrag, bestaande uit pand, goodwil en rente verlies. In eerste instantie leek alles er op dat vanaf 1 januari 2008 er een nieuwe regeling is waarbij je zonder af te rekenen met de belasting een nieuwe onderneming kunt opstarten. Deze onderneming zal in dezelfde branche zijn. Ik heb van deze fiscalist te horen gekregen dat ik ten aller tijden moet af rekenen met de belasting. Is er iemand die mij een advies kan geven? Het voor mij geen optie om te stoppen met werken.

Alvast mijn dank voor je reactie! groet Len van de Ven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik uit jouw bericht begrijp is dat je momenteel onderdeel uitmaakt van een VOF, jij in gesprek bent met een potentiële koper (andere vennoot?) en dat jij buiten deze VOF om nog een onderneming wil opzetten? Verder vind ik het ook vreemd dat jij zegt dat jij in bezit bent van een VOF omdat een VOF nooit uit 1 eigenaar kan bestaan.

 

Het is niet helemaal duidelijk wat de situatie is dus zou je het verhaal wat duidelijker kunnen formuleren?

 

Indien je uit een VOF wordt gekocht, pleeg je volgens de wet IB een staking en daarbij behaal je een stakingswinst. In beginsel ben je belasting verschuldigd over de behaalde stakingswinst.

 

Verder ben ik ook benieuwd wat de manier van uitkopen is. Bij uitkopen denk ik zelf aan een grote zak geld maar het kan ook een andere manier van betalen omvatten. Ook is informatie handig met betrekking tot stille reserves, fiscale reserves en eventuele goodwill. Wil de overnemer jou daar ook voor betalen of wil jij goodwill/stille reserves voorbehouden?

 

Als laatste punt wil ik melden dat er veel komt kijken bij een dergelijke overname dus een adviseur zou ik sowieso adviseren. Als je geen goed gevoel hebt bij jouw huidige adviseur zou ik zeker verder kijken. Ook ben ik benieuwd in hoeverre jij bereid bent om adviseurs kosten te betalen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Wat ik uit jouw bericht begrijp is dat je momenteel onderdeel uitmaakt van een VOF, jij in gesprek bent met een potentiële koper (andere vennoot?) en dat jij buiten deze VOF om nog een onderneming wil opzetten? Verder vind ik het ook vreemd dat jij zegt dat jij in bezit bent van een VOF omdat een VOF nooit uit 1 eigenaar kan bestaan.

 

Het is niet helemaal duidelijk wat de situatie is dus zou je het verhaal wat duidelijker kunnen formuleren?

 

Indien je uit een VOF wordt gekocht, pleeg je volgens de wet IB een staking en daarbij behaal je een stakingswinst. In beginsel ben je belasting verschuldigd over de behaalde stakingswinst.

 

Verder ben ik ook benieuwd wat de manier van uitkopen is. Bij uitkopen denk ik zelf aan een grote zak geld maar het kan ook een andere manier van betalen omvatten. Ook is informatie handig met betrekking tot stille reserves, fiscale reserves en eventuele goodwill. Wil de overnemer jou daar ook voor betalen of wil jij goodwill/stille reserves voorbehouden?

 

Als laatste punt wil ik melden dat er veel komt kijken bij een dergelijke overname dus een adviseur zou ik sowieso adviseren. Als je geen goed gevoel hebt bij jouw huidige adviseur zou ik zeker verder kijken. Ook ben ik benieuwd in hoeverre jij bereid bent om adviseurs kosten te betalen.

 

Hoi Ryan,

 

Ik zal het even wat beter uitleggen.

 

Het hele bedrijf word overgenomen, de andere vennoot is een familielid die gewoon meedoet in een nieuwe onderneming.

Het bedrijf die mijn zaak over wil nemen wil mij daar kosten wat kosten daar weg hebben. Ik ga in de buurt een nieuwe zaak opzetten die in een iets afgeslankte vorm lijkt op mijn huidige zaak. Het personeel blijft ook in deze zaak achter. Ik maak een aardige winst op mijn pand (aankoop 225 K verkoop 900 K) + goodwill 350 K. Ik heb gehoord dat er een regeling is waar je niet hoeft af te rekenen met de belasting en alles kan meenemen naar de nieuw op te zetten onderneming. de vof blijft dan zoals hij is. Ik weet alleen niet welke voorwaarden de belasting dienst hieraan stelt. Is het ook mogelijk om de belastingdienst te bellen en deze vraag te stellen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Len

 

De kundigheid van de belastingtelefoon strekt niet tot zo'n specifieke situatie. Zelf heb ik 9 maanden bij de belastingtelefoon gewerkt en ik was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit en kundigheid van redelijk wat collega's. Ik denk niet dat je daar het antwoord zal krijgen.

 

Verder is het mij geleerd dat je moet afrekenen wanneer een koper met een grote zak geld over de brug komt. De stakingswinst kan je nog beperken maar niet dusdanig dat je in zijn geheel geen belasting bent verschuldigd. Je hebt de stakingsaftrek van €3630 wat niet bijzonder veel voorstelt maar toch.

 

Zover ik het begrijp zal de koper de vennoten uitkopen en de hele VOF niet meer in jouw bezit zijn. Persoonlijk denk ik dat jij refereert naar doorschuif regelingen zoals ik hiervoor al omschreef. Die doorschuif regelingen zijn bedoeld om jou niet te hinderen om jouw bedrijf van rechtsvorm te wisselen of geleidelijk over te dragen naar een familie lid of een werknemer.

 

Dus je zou inderdaad 100% belasting uitstel kunnen krijgen maar dan zou jij iets met de huidige VOF moeten doen en zoals jij aangeeft is daar geen sprake van.

 

Het volgende kan je nog toepassen maar ik vraag of je dit kan overleggen met een adviseur aangezien ik niet 100% correct jouw positie kan beoordelen.

 

Je kan flinke betalingen doen voor indien je pensioen achterstanden hebt. Bij staking kan je tot bepaalde hoogte een bedrag zonder fiscale afrekening op een lijfrente storten (voorwaarden zie art 3.129 wet IB). Daar is een vrijstelling geregeld vanaf €104.476 tot maximaal €417.874 afhankelijk van jouw leeftijd en arbeidsgeschiktheid. Het voordeel hiervan is dat je niet per direct afrekent over de ontvangen gelden maar geleidelijk aan de hand van lijfrente uitkeringen.

 

Indien een adviseur toch zegt dat je geen enkele euro aan de belastingdienst hoeft te betalen bij deze transactie zou ik het hier nog voorleggen of per privé bericht. Na een aantal jaar studie heb ik nog niet van zo'n regeling gehoord. Daarnaast kan ik het altijd nog mis hebben maar je krijgt nu geld in je handen gedrukt en via het draagkracht beginsel zal de belastingdienst je niet onbelast laten lopen.

 

Bij onduidelijkheden hoor ik het graag.

 

Ryan

 

Bijlagen: Wet IB 2001, vanaf artikel 3.124 staat wetgeving met betrekking tot de lijfrenten en pensioenvoorzieningen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ryan en Len,

 

Ryan, goed dat je ons forum versterkt met jouw kennis. Je onderschrift geeft aan dat je fiscalist in wording bent. Tip voor jou: volg ook recente wetsontwikkelingen en jurisprudentie. Ik wil je niet ontmoedigen op ons forum, in tegendeel, er zijn te weinig fiscalisten online hier, maar tijdens een studie merk ik vaak dat er weinig ruimte is voor recente ontwikkelingen.

 

Len doelt op de doorschuifregeling die per 1-1-2008 van kracht is: zie de overheidsite:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/fin/FIN---Fiscaal-2008--Aanpassing-doorschuifregeling-

 

groet en ga zo door

 

@Len, ja je kunt dus gebruik maken van de doorschuifregeling. Vreemd dat jouw adviseur niet op de hoogte is van deze nieuwe maatregel. Andere adviseur wellicht? Leg hem in elk geval dit voor en bekijk zijn reactie goed.

 

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De doorschuifregeling in deze regelgeving betreft het gebruik maken van de herinvesteringsreserve (HIR). Deze hoeft per definitie geen fiscaal uitstel te geven vanwege de werking hiervan.

 

Het principe van de HIR is dat je een activa verkoopt en de dan gerealiseerde boekwinst reserveert zodat hij niet bij het belastbare bedrag wordt opgeteld. Dit stelt een fiscale afrekening uit. Zodra deze reserve wordt gevormd moet de ondernemer voornemens zijn eenzelfde soort activa terug te kopen. Dus niet afschrijfbare activa moeten worden vervangen door niet afschrijfbare activa, langer dan 10 jaar afschrijfbaar moet worden vervangen met een activa die ook langer afschrijft dan 10 jaar en hetzelfde voor activa die korter dan 10 jaar worden afgeschreven.

 

Sinds 1-1-2007 mag je goodwill niet eerder afschrijven dan 10 jaar en voor het pand geldt hetzelfde. Indien je van plan bent om wederom een pand te kopen zal de HIR als volgt werken.

 

Uit jouw informatie kan ik geen boekwaarde van het huidige pand vinden dus ik gebruik 225K even als boekwaarde.

 

Aankoop oude pand 225K en verwachte verkoop 900K dus HIR van 675K. Deze 675K is bedoeld om het nieuwe pand niet voor de aankoop prijs te waarderen maar de boekwaarde te verminderen tot aan het bedrag waarvoor het oude pand te boek stond. Indien je een pand van 500K koopt zal de boekwaarde van het nieuwe pand op 225K staan en 400K vrijvallen aan belastbare winst.

 

Daarnaast moet je ook de drie jaar termijn in de gaten houden. Vanaf het moment dat jij de HIR realiseert, moet jij een voornemen hebben om iets nieuws aan te schaffen en hier de HIR voor aan te wenden. Indien je binnen die drie jaar geen concrete plannen of werkzaamheden in uitvoering hebt kan de belastingdienst als nog stellen dat de HIR vrij moet vallen in een bepaald aangifte jaar.

 

Dus Len als je de HIR en lijfrente faciliteiten kan combineren is het misschien mogelijk de gehele boekwinst op dit moment niet te laten belasten. Met dank aan Joost heb je nu behoorlijk wat info om je belaste stakingswinst in te perken.

 

Doe hier je goed mee en houd ons op de hoogte!

 

Ik voorzie enkele moeilijkheden in de uitvoering omdat jij al stelt dat je in omvang wil krimpen en ik denk niet dat je een pand van 900K aan gaat kopen. Ik hoor graag een reactie

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor jullie goede adviezen. Hier kan ik wat mee. Komende week ga ik hiermee verder aan de slag en zal jullie antwoorden voorleggen aan mijn fiscalist. Wellicht kom ik komende week hier nog even op terug. Ik zal hem vragen waarom hij denkt dat ik sowiezo moet afrekenen terwijl ik weet dat hij op de hoogte is van deze doorschuifregeling die in jan. 2008 versoepeld is.

 

In ieder geval heb ik hierdoor weer wat hoop gekregen om een doorstart te kunnen maken in plaats van af te rekenen met de Belastingdienst tegen 52%. Dit is niet echt interresant . Ik zou wel graag een nieuwe zaak op willen zetten als ik mijn geld kan herinvesteren. Om eerlijk te zijn verwacht ik dat ik voor de aankoop van een nieuwe pand zeker wel weer in de buurt van 900K zal moeten kijken, misschien nog wel iets daarboven zelfs. Alles hangt natuurlijk af van deze regeling. Moet ik afrekenen met de belasting dan ben ik ondernemer af, maar dat lijkt me duidelijk.

Link naar reactie
  • 1

@ Ryan: Joost doelt naar ik aanneem op het gewijzigde art. 3.64 Wet IB 2001, de doorschuiving via te conserveren inkomen (tot 1/1/2008 alleen bij overheidsingrijpen). De HIR staat in art. 3.54.

 

De doorschuiving werkt net als de HIR, alleen is uitgebreider, in die zin dat niet alleen bedrijfsmiddelen er onder vallen. Dan heb je dus ook geen lijfrentes nodig.

 

@ Len: de hierboven genoemde wetsartikelen kunnen je adviseur wellicht op het goede spoor zetten. Dan is het aan jou om te oordelen of hij voldoende kennis heeft om dit ook ten uitvoer te brengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb woensdag een afspraak gemaakt, wat ik telefonisch heb vernomen dat het probleem zit in de rechtsvorm. Ik heb een VOF. Binnen een VOF kun je geen herinvesteringsreserve vormen. Bij verkoop van de onderneming moet je dan uiteindelijk na (3 jaar) af rekenen met de belasting. Wat mogelijk is moet ik woensdag bespreken: Kapitaal VOF omzetten in persoonlijke vennootschap of VOF geruisloos omzetten in een BV.

 

Wel mooi dat de overheid steeds zegt dat het allemaal makkelijker moet kunnen. Kan me voor stellen dat sommige ondernemers het bijltje erbij neergooien. Ben ik niet van plan hoor! Maar ik word soms wel moedeloos van!

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je bij een VOF niet van deze regelingen gebruik kunnen maken?

 

De VOF zelf inderdaad niet, want die bestaat niet voor de inkomstenbelasting (transparantie). Echter, de vennoten zelf drijven de onderneming en kunnen ieder van deze regelingen gebruik maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal 2008; Aanpassing doorschuifregeling en herinvesteringsreserve bij staking onderneming (BV staak je niet, daar heb je andere termen voor)Deze regels zijn inmiddels in werking getreden. De regelgeving en inwerkingtreding zijn gepubliceerd in het Staatsblad of de Staatscourant.

 

Voor wie?

Ondernemers in de inkomstenbelasting VOF is een IB onderneming.

 

Naar mijn mening zou een VOF ook een HIR moeten vormen. Je zou het eventueel naar verhouding tussen de vennoten moeten verdelen.

 

Correct me if im wrong

 

Edit: Ronaldinho was me allang voor...

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik had vanmorgen de belastingdienst aan de lijn. Heb daar de vraag gesteld m.b.t. de HIR. Die allerbeste mevrouw zei doodleuk. Geen probleem hoor, u kunt dit gewoon op uw aangifte formulier doen. ??? Ik dacht gelijk: leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker. ;)

Link naar reactie
  • 0

Misschien mag ik een vraag stellen die een oplossing zou kunnen zijn voor het zelfde probleem. Hoe moeilijk is het om een vof om te zetten in een BV om ervoor te zorgen dat je na verkoop van het bedrijf zonder af te rekenen met de fiscus een nieuw bedrijf kunt opstarten. Op welke manier zou dat kunnen en wat voor gevaren kleven eraan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Len

 

Je kunt een vof wel omzetten naar een BV, maar dan geldt een voortzettingseis voor de BV. Bovendien maak je dan bokkensprongen (en veel kosten, denk 4 a 5 K) om iets te voorkomen dat je makkelijk kunt ondervangen. Zoals gezegd: het gaat om de doorschuifregeling ex artikel 3.64 IB. Neem dit eens op met jouw fiscalist (of raadpleeg een andere) en koppel desnoods terug hier.

 

 

Bel aub de fiscus niet meer ;) als je dit soort vragen hebt. Studerende HEAOers hebben een belscript en tikken in 'HIR" en komen dan met het standaard antwoord. Erger nog, jij mag er niet eens op vertrouwen dat die info juist is.

 

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Len,

 

Ik kan de eerdere opmerkingen van Joost omtrent een goede adviseur alleen maar bevestigen. Ik heb zelf de nodige ervaring in de advieswereld als fiscalist en kan je zeggen dat op dit soort vragen nooit zomaar even antwoord kan worden gegeven. Ik heb redelijk wat geadviseerd op het gebied van overnames en stakingen. Wat altijd erg belangrijk is, is om de huidige fiscale situatie en de insteek van de betrokkenen goed in kaart te brengen. Vervolgens dient hiervoor een vorm te worden gevonden die fiscaal ook hout snijdt.

 

Qua advisering geldt bovendien dat goedkoop later ook behoorlijk duurkoop kan blijken.

 

Succes

 

mvg

 

Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 431 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.