• 0

Medewerker laten inkopen in mijn bedrijf, hoe beste te regelen?

Hallo,

Een medewerker van mijn bedrijf wil zichzelf voor een bepaald bedrag in het bedrijf inkopen. Dit klinkt interessant en hier sta ik ook open voor, maar, het is wel nieuw en heb daar een aantal vragen over.

1. Hij is niet geïnteresseerd in zeggenschap, hij wil alleen inkopen (en meedelen in de winst uiteraard :) ). Welke mogelijkheden zijn er dan? Overeenkomst opstellen? Uitgifte b-aandelen?

2. Stel ik ga met b-aandelen werken (aangenomen dat dit mogelijk is), hoe bepaal je dan hoeveel aandelen hij krijgt voor bedrag x? Moet hiervoor mijn onderneming gewaardeerd worden?

3. Zijn er fiscaal gezien nog zaken waar ik rekening mee moet houden of welke voor hem of mij interessant zijn?

Verneem graag jullie reactie.

Alvast dank.

Groeten.

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Een medewerker van mijn bedrijf wil zichzelf voor een bepaald bedrag in het bedrijf inkopen. Dit klinkt interessant en hier sta ik ook open voor, maar, het is wel nieuw en heb daar een aantal vragen over.

1. Hij is niet geïnteresseerd in zeggenschap, hij wil alleen inkopen (en meedelen in de winst uiteraard :) ). Welke mogelijkheden zijn er dan? Overeenkomst opstellen? Uitgifte b-aandelen?

Realiseer je wel dat jullie verhouding dan wel verandert, ipv werkgever/werknemer wordt het dan toch meer een partnerschap. Dat kan beter gaan dan nu, maar ook slechter.

Daarnaast lijkt het (omdat hij geen zeggenschap wil), dat je misschien beter kunt kiezen voor een winstdelingsregeling?

2. Stel ik ga met b-aandelen werken (aangenomen dat dit mogelijk is), hoe bepaal je dan hoeveel aandelen hij krijgt voor bedrag x? Moet hiervoor mijn onderneming gewaardeerd worden?

Ja, een waardering is nodig. Als jullie er samen uitkomen prima, maar misschien verstandiger om een externe een waardebepaling te laten doen. Hou er ook rekening mee dat jouw inspanningen (alle zeggenschap en dus verantwoordelijkheid) zwaarder beloond moeten worden. Dat kan in een hoger DGA salaris tot uiting komen, bijv.

3. Zijn er fiscaal gezien nog zaken waar ik rekening mee moet houden of welke voor hem of mij interessant zijn?

Zoek eens op 'aanmerkelijk belang' bij de Belastingdienst site? Ik ga er overigens van uit dat je een BV hebt, aangezien je het over aandelen hebt. Als je een eenmanszaak hebt, kun je er ook een VOF van maken, met een degelijk VOF contract.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Als je de vraag terug brengt naar de basis:

Jouw medewerker wil gewoon een betere beloning !

Of je dat dan moet doen door participatie middels aandelen is volgens mij nog maar de vraag. Als hij dan toch middelen terbeschikking wil stellen, kan dat ook door het verstrekken van een lening. Hierbij afspraken maken dat de vergoeding mede afhankelijk zal zijn van behaalde resultaten.

Je zou ook kunnen overwegen om naast een basissalaris een beloning op provisie o.i.d. af te spreken, ben je meteen van het gehannes met afgesplitste aandelen af en is die medewerker beter/makkelijker te sturen.

• 0

Het verletteren van aandelen moet via de notaris, daarna nieuwe aandelen B uitgeven...

Als het inderdaad alleen om winstdeling gaat, ken hem dan een winstdelingsregeling toe of accepteer een geldlening van hem. Waarom zou je hem willen laten delen in de waardegroei van jouw onderneming?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hallo,

4 jaar geleden speelde bij mij ook iets dergelijks.

Voor de medewerker is het niet altijd alleen maar een betere beloning; sommige mensen

voelen zich door een stukje aandelenbezit ook een klein beetje eigenaar van de onderneming. Dit kan een belangrijke

motiverende factor zijn en kan voor je onderneming een voordeel betekenen !

Eerder beloonde ik de medewerker extra dmv bonussen etc. Dit was altijd vrij random. Nu heeft de medewerker

2 x 1% aandelen verworven en deelt daarna mee in de winst voor 5%. Hierdoor is het altijd helder wat de beloning

voorstelt en is het ook zo dat hij mee profiteert van de inzet die hijzelf levert.

Mocht je zoiets overwegen let dan wel op dat je 5% aandelengrens in de gaten houdt. Heeft een derde partij 5% aandelen of meer dan is het zo dat je geen fiscale eenheid voor omzetbelasting meer kunt vormen samen met een van je eventuele andere b.v.'s

Succes.

www.reith.nl

• 0

Sterker nog, als een derde min. 5% bezit, dan heeft hij een aanmerkelijk belang en gelden hele andere regels voor die derde (box 2, gebruikelijk loon). Dat geldt ook als het gaat om 5% van bijvoorbeeld alleen de soortaandelen A, B, C etc.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar