• 0

Schade door deelname aan beurs, aansprakelijkheid?

Afgelopen weekeinde hebben we op een beurs gestaan in Arhnem. Het was een beurs voor met name zwangere vrouwen. Het zou een soort "negen maanden beurs" worden zoals deze ook tijdens de huishoudbeurs gehouden wordt.

 

De beurs werd georganiseerd door een thuiszorg organisatie om zo hun kraamzorg te promoten. De organisatie is grotendeels overgelaten aan de exploitant van de hal waar de beurs gehouden werd. Omdat ik vrij laat was met aanmelden heb ik de stand voor net even meer dan de helft van het geld gekregen (€ 500,00 voor 4x3 meter, i.p.v. € 950,00). In de reclamefolder die ik (bij de inschrijf formulieren) kreeg stond duidelijk dat het de beurs informatief zou zijn maar ook om goederen te verkopen.

 

Voordat ik mij aanmelde heb ik gevraagd hoe ze deze beurs gingen promoten om bezoekers te trekken. Ik vroeg dit omdat wij als ondernemers in een dorpje net buiten Arnhem van niets wisten maar vooral omdat mijn vrouw 7 maanden zwanger is en ook zij niet van de beurs afwist.

Ze hebben toegezegd in kranten advertenties te plaatsen, borden langs de weg te zetten en posters en folders bij de verloskundigen in de regio neer te leggen. Ik heb ons vervolgens ingeschreven en ben (binnen een maand) van alles geen organiseren. Leveranciers beschikbaar vinden om goederen in consignatie mee te geven. Promotie materiaal laten maken, kasten gekocht etc. Al met al hebben we het redelijk low budget kunnen houden maar we hebben toch redelijk wat kosten gemaakt.

 

Nu komt het:

De opkomst was ronduit bedroefend. We hebben rond de 100 tassen (met babyflesjes) weggegeven aan ongeveer 80% van de bezoekende stellen (moeder met zwangere dochter, man en vrouw, etc.). Alle standhouders klaagden hierover uiteraard. De gemaakte omzet verantwoord niet de huur van het pinapparaat (daar moest al geld bij), laat staan de personeelskosten, aanschaf kasten, aanschaf bedrukte tassen, huur van vervoermiddel etc.

Slechts 100 tassen waar ook diverse folders van ons in zaten geeft aan de promotionele kant ook niet veel verwachtingen.

Aan de stand heeft het waarschijnlijk niet gelegen. In tegenstelling tot drie van onze overburen (deze konden we goed zien) kwamen vrijwel alle bezoekers onze stand op en hebben we een praatje mee kunnen maken.

 

Wat blijkt, de reclame die de organistie heeft gemaakt schiet in mijn ogen flink tekort. Er is geadverteerd in drie kranten die alleen in Arnhem bezorgd worden (ééntje ook in de omliggende dorpen). De advertenties waren zo onopvallend dat de mevrouw van de organisatie die op onze strand is geweest moest toegeven dat ze ook drie keer de kranten moest doorzoeken voordat ze de advertenties gevonden had, dit terwijl ze wist dat ze geplaatst waren.

Ook de borden langs de weg stonden alleen in Arnhem. Dit waren van die kartonnen die aan lantaarnpalen vastgemaakt waren.

Ikzelf vind dat de organisatie ernstig tekort is geschoten door veel te lokaal te adverteren. Naar mijn idee promoot je zo'n beurs minstens in de provincie Gelderland, Utrecht, Overijssel en Braband.

 

Mijn vraag dan eindelijk:

Ik ben benieuws naar de meningen. Kan ik de organisatie in gebreke stellen en heb ik een reden om de standhuur niet te willen betalen?

 

De standhuur is ongeveer 1/4 van het totale budget, maar een schadevergoeding zal er wel niet inzitten.

 

Edit: Ik heb een foto van de stand bijgevoegd om de sfeer van de stand weer te geven.

standvanlinksinzoomklein.thumb.jpg.f23c1e5e1b592f6004f57dc311227e2e.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Schade verhalen lijkt me moeilijk, maar wellicht is het mogelijk als standhouders de handen ineen te slaan en gezamenlijk in onderhandeling te gaan met de organisator en er zo wat uit te slepen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Al met al vind ik die kosten nog wel meevallen......

Totale budget was € 2.000,- begrijp ik uit de tekst, daarvoor wel 100 geinteresseerden gesproken (begrijp ik wederom uit de tekst). en nog een beetje verkocht (al was het niet veel).

 

Beurzen zijn altijd duur, of het wat opbrengt is nooit goed te meten want wie weet komen er van die 100 geinteresseerden nog wel een groot aantal in een later stadium terug via je site o.i.d.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Dat de beurs meer zou kosten dan dat het opleverde lag wel in de lijn van mijn verwachting. Voor een dergelijke beurs mag je echter wel verwachten meer reclame te kunnen maken. Het aantal bezoekers is zo laag omdat er veel te weinig reclame gemaakt is door de organisatie. En dus zijn ze in mijn ogen nalatig.

 

Van de kosten op zich lig ik niet wakker. Alleen met slechts 100 (ongeveer 80% van de bezoekers) keer reclame maken voor je zaak krijg je nooit de kosten terug en is het een zinloze investering.

Als van die 100 20% daadwerkelijk iets gaat kopen in de nabije toekomst heb je het over gemiddelde bestellingen van € 60,00.

Dan is je omzet nog niet eens zo hoog als de kosten.

 

Als de organisatie reclame had gemaakt in een veel groter gebied, in plaats van alleen in één stad, waren er natuurlijk veel meer bezoekers geweest. Daar gaat het mij om.

Link naar reactie
  • 0

Beste Astron,

 

ik vraag me af wat je van de marketingkunsten van een thuiszorgorganisatie en lokale halbeheerder mag verwachten boven de genoemde beloofde én geleverde inspanningen. Ik zou blij zijn met de halve prijs die je voor de standhuur hebt betaald. De honderd bezoekers hebben ook weer contacten die in dezelfde levensfasen zitten, dus indirect levert het misschien toch nog wat omzet op.

 

Heb je de stand voorlopig ergens opgeslagen, want die vind ik er keurig uitzien. Heb je je netwerk op deze rustige dag niet kunnen uitbreiden? Hoe denken je mede-standhouders over de algehele organisatie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Highio eens. Juist bij een rustige beurs heb je vaak de beste contacten. Ik stond enige jaren geleden op de vakantiebeurs in Antwerpen met een relatief dure stand. Daar waren ca 100.000 bezoekers. Respons en overgehouden contacten relatief waardeloos. Ik stond daarentegen gratis op de beurs van de Kip caravanclub en die was relatief de meest succesvolle die ik me kan heugen.

 

Wellicht leuk om dit kader The Tipping Point van Gladwell en wellicht ook Tribes van Godin te noemen. Om je product bekend te maken zoek je de juiste mensen zoeken die (gratis!) mond tot mond reclame voor je willen maken. De fanatiekste voor mij zijn de diverse caravan en camperclubs (tribes). Er zijn vast ook groepen die belangrijk zijn voor jullie product.

 

Lijkt me nuttiger om de energie positief aan te wenden en met de organisatie te overleggen hoe de volgende beurs beter kan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van de thuiszorgorganisatie had ik inderdaad geen hoge verwachtingen qua marketing. Van de exploitant van de hal wel. Deze hal wordt zeer regelmatig gebruikt voor diverse beurzen (zo ook de bedrijven contact dagen en KvK starters beurzen). Zij hebben daar dus wel veel ervaring mee.

Voor ons was het de eerste keer maar veel van de overige standhouders (die wij hebben gesproken) staan vaker op dit soort beurzen (jonge gezinnen beurs onlangs in Utrecht) en zij waren allemaal diep teleurgesteld. Zelfs de toiletjuffrouw en de horeca van de hal hebben zo'n lage opkomst nog nooit meegemaakt.

 

Qua netwerk uitbreiding valt het ook mee/tegen. Ik ben er alleen wel achter gekomen met twee groothandel bedrijven geen zaken te willen doen (terwijl we o.a. die twee in februari wilden benaderen om ons assortiment ui te breiden) omdat zij zelf rechtstreeks aan particulieren verkopen en dus een concurrerende positie innemen.

 

De stand waren we wel trots op en we kregen er ook positieve reacties op. In ons gangpad waren we ook de enige die bijna iedereen binnen kregen. De stand is redelijk reproduceerbaar. Twee kasten waren nieuw twee ander waren oud (kwamen van zolder), en hebben we opnieuw gespoten voor eenmalig gebruik.

 

Ik heb van bijna alle standhouders het e-mailadres en we gaan zeker overleggen. Ik wil alleen eerst even wat meningen lezen van niet betrokkenen om tot een rationeel oordeel te kunnen komen. Jullie meningen stel ik dus ook zeer op prijs, enorm bedankt.

 

Overigens is de helft (net iets meer) van de prijs voor de stand niet ongebruikelijk als je je laat aanmeld of als je voor het eerst meedoet. (In ons geval beide) Deze prijs was ook voor de beurs al afgesproken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Astron,

 

bij al te grote ontevredenheid kun je natuurlijk altijd een klacht richten tot de organisatorem. Wat ik iets tegenstrijdig vind, is de korte termijn van aanmelding voor de beurs en dan niet juist in hebben kunnen schatten wat je verwachtingen redelijkerwijs mochten zijn. Ik zou het als ondernemer als leermoment zien voor het voorbereiden, verkopen en netwerken op een volgende beurs.

 

Parallel: ik ga ook wel eens ergens eten waar de prijskwaliteitverhouding achteraf niet blijkt te kloppen, maar voordat je je ontevredenheid aan de gastheer/vrouw of keuken kenbaar maakt, moet er toch echt een wanprestatie geleverd zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

... Wat ik iets tegenstrijdig vind, is de korte termijn van aanmelding voor de beurs en dan niet juist in hebben kunnen schatten wat je verwachtingen redelijkerwijs mochten zijn...

Dat snap ik. Ik heb ons anderhalve maand voordat de beurs zou beginnen opgegeven en gevraagd hoe het kan dat ik er nog niet van gehoord had. Hun antwoord was naar mijn idee bevredigend (leermoment inderdaad) en was: "Een week voordat de beurs plaatsvindt gaan we posters langs de weg plaatsen en advertenties plaatsen in kranten, bovendien gaan we posters en folders neerleggen bij de verloskundigen". Ik er natuurlijk niet bij nadenkend dat ze dit op zo'n kleine schaal zouden doen.

 

Parallel: ik ga ook wel eens ergens eten waar de prijskwaliteitverhouding achteraf niet blijkt te kloppen, maar voordat je je ontevredenheid aan de gastheer/vrouw of keuken kenbaar maakt, moet er toch echt een wanprestatie geleverd zijn.

Een mooi vergelijk. Een wanprestatie kan ik het qua beurs niet noemen, ze hadden voldoende in de hal georganiseerd aan bijkomstigheden. Ik vind ze alleen wel nalatig in hun verantwoording naar de standhouders qua aankondiging / reclame van en voor de beurs.

 

ps: Ik heb één van de krantjes waarin ze zeggen te hebben geadverteerd nog drie maal nageplozen maar kan hun advertentie niet vinden.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me nuttiger om de energie positief aan te wenden en met de organisatie te overleggen hoe de volgende beurs beter kan.

 

Dat is dus een van de problemen waar ik mee zit. Veel standhouders hebben gezegd volgend jaar niet terug te willen komen. Zelf zie ik dat ook niet zo zitten, gezien de huidige ervaring.

 

Ik ga in ieder geval met ze praten (en een aantal overige standhouders) en ben blij met jullie input! Dit was voor mijn beeldvorming blijkbaar zeer nuttig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.