Ik koop producten vanuit de USA en verkoop deze in Nederland. Graag wil ik gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, echter komt mijn BTW afdracht op € 2200,- waardoor ik dus boven deze regeling zou uitkomen. Toch heb ik het idee dat ik onder de grens van €1400 euro kan komen. Situatie is als volgt met even makkelijke fictieve bedragen zonder winstmarge:
Ik koop in vanuit de USA voor € 10.000,- af te dragen BTW €1900,-
Doordat ik de BTW direct moet verreken op de aangifte is de netto terug te vorderen BTW € 0,-
Ik verkoop de producten voor €11.900,- incl.
Totaal af te dragen BTW = €1.900
Wanneer ik de producten in NL zou kopen zou de situatie als volgt zijn:
Ik koop in vanuit NL voor € 11.900,- Incl || af te dragen BTW € 0,- (€ 1.900 is betaald aan leverancier)
Ik verkoop de producten weer voor €11.900,- incl.
Te vorderen BTW € 1900, Af te dragen BTW = 1900,-
Totaal af te dragen BTW = 0,-
Wat nu opvalt is dat wanneer ik de producten in NL koop de BTW al betaald is en vanuit de USA niet. (heel logisch natuurlijk)
Hierdoor kan ik in het NL geval meer terugvragen en kom ik pas veel later over de KOR grens van 1.400
Is het mogelijk dat ik de BTW vanuit mijn ingevoerde producten eerst aan de belastingdienst betaal en dit vervolgens terugvorder (zoals bij levering vanuit NL) om wel voor de KOR in aanmerking te komen? of een andere mogelijkheid? Nu lijkt het erop dat ik er de dupe van ben dat ik de producten in de USA koop en daar nog geen BTW over berekend is.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt!!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mistertb
mistertb
Beste experts,
Ik koop producten vanuit de USA en verkoop deze in Nederland. Graag wil ik gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, echter komt mijn BTW afdracht op € 2200,- waardoor ik dus boven deze regeling zou uitkomen. Toch heb ik het idee dat ik onder de grens van €1400 euro kan komen. Situatie is als volgt met even makkelijke fictieve bedragen zonder winstmarge:
Ik koop in vanuit de USA voor € 10.000,- af te dragen BTW €1900,-
Doordat ik de BTW direct moet verreken op de aangifte is de netto terug te vorderen BTW € 0,-
Ik verkoop de producten voor €11.900,- incl.
Totaal af te dragen BTW = €1.900
Wanneer ik de producten in NL zou kopen zou de situatie als volgt zijn:
Ik koop in vanuit NL voor € 11.900,- Incl || af te dragen BTW € 0,- (€ 1.900 is betaald aan leverancier)
Ik verkoop de producten weer voor €11.900,- incl.
Te vorderen BTW € 1900, Af te dragen BTW = 1900,-
Totaal af te dragen BTW = 0,-
Wat nu opvalt is dat wanneer ik de producten in NL koop de BTW al betaald is en vanuit de USA niet. (heel logisch natuurlijk)
Hierdoor kan ik in het NL geval meer terugvragen en kom ik pas veel later over de KOR grens van 1.400
Is het mogelijk dat ik de BTW vanuit mijn ingevoerde producten eerst aan de belastingdienst betaal en dit vervolgens terugvorder (zoals bij levering vanuit NL) om wel voor de KOR in aanmerking te komen? of een andere mogelijkheid? Nu lijkt het erop dat ik er de dupe van ben dat ik de producten in de USA koop en daar nog geen BTW over berekend is.
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt!!
(ps. inkoop vanuit NL is niet mogelijk)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18306-kleine-ondernemersregeling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag