• 0

Partner vergoeding betalen

Beste experts,

 

Ik heb dit forum al doorzocht, maar geen antwoord gevonden op mijn vraag. Het gaat over het betalen van een vergoeding aan mijn partner voor het meewerken in mijn zaak. De gevonden antwoorden gingen over meewerkaftrek of loondienst van de partner.

 

Onze situatie is als volgt:

 

Ik ben DGA van een IT-bedrijf (BV zonder overig personeel)

Mijn partner heeft een eenmanszaak (geschenkenwinkel)

 

Mijn partner heeft de laatste maanden meegeholpen in mijn BV. Nu wil ik haar voor dat meewerken een bruto vergoeding betalen (zonder BTW uiteraard) die zij dan weer opgeeft bij 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.

 

Mijn vraag is: Mits de vergoeding marktconform is (bijv. 35 Euro per uur voor administratieve en projectondersteuning), is dit dan belastingtechnisch in orde? Of zijn er betere manieren om dit te regelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen

 

Dat kan prima zo. De zoekterm is overigens 'arbeidsbeloning partner'. Zo bespaar je ook nog eens belasting, aannemende dat jouw winst in de 52% bungelt en jouw partner met haar EMZ minder dan (ruwweg) 54K winst haalt.

 

Houdt dus de grenzen van de verschillende schijven in de gaten. Als haar beloning uit jouw onderneming haar inkomen boven de 54K drukt of als jouw winst (ver) onder de 54K komt door de arbeidsbeloning, dan heeft het geen zin of slechts deels. Ditzelfde gaat op voor de schijven 1 en 2+3.

 

Lastig verhaal van mij: kortom: de arbeidsbeloning moet bij jouw tegen een hoger tarief afgetrokken worden van de winst dan waartegen het bij haar belast is.

 

Nog een ding: bedraagt de arbeidsbeloning voor de partner € 5.000 of minder, dan is deze voor jouw onderneming niet aftrekbaar en bij haar niet belast!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste vraag is waarom je persé je vrouw wil belasten onder resultaat uit overige werkzaamheid (RUOW)?

 

Waarom wil je geen BTW betalen? Jij draagt het af en jij kan het terug vorderen bij de eerst volgende aangifte OB.

 

Zijn er nog andere motivaties waarom je zo specifiek naar de verloning van je vrouw kijkt? Dit kan evt. per prive bericht

 

Zijn er andere drempels waarom je haar niet in loondienst wil nemen?

 

@ Joost, hij heeft een BV dus de tarieven van 52% zijn niet van toepassing

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dank voor je duidelijke antwoord. Het doel is inderdaad door de verschillen in belastingtarief een voordeel te halen.

 

Een alternatief zou zijn om haar eenmanszaak een factuur te laten sturen voor haar werkzaamheden (dan incl. BTW). Dan valt het bij haar onder winst uit onderneming en is er die 10% extra belastingvrijstelling? De activiteiten in de geschenkenwinkel en de IT-ondersteuning voor mijn bedrijf liggen wel ver uiteen... dus daarom leek 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' mij logischer, maar of het voordeliger is?

 

@ryan16600: De EMZ van mijn vrouw maakt niet zo heel veel winst, dus zij zit nog in de lekker lage IB tarieven. In dienst nemen vind ik voor die paar maanden ondersteuning wel veel rompslomp (loonaangiftes e.d.)

 

Groet,

 

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0

@Ryan16600: Die 52% is wel van belang.

 

Waar het om gaat is om fiscaal zo voordelig mogelijk extra geld uit zijn BV naar prive te krijgen. Dat kan op twee manieren:

- Zichzelf extra loon uitbetalen (mogelijk tegen 52% belast)

- Zijn vrouw betalen (mogelijk lager belast)

 

Zijn vrouw betalen kan op twee manieren:

- De EMZ van zijn vrouw stuurt zijn BV een faktuur (met BTW dus)

- Arbeidsbeloning die valt onder resultaat uit overige werkzaamheid (RUOW)

 

Wanneer hij de EMZ van zijn vrouw betaalt (optie 1), mag hij de BTW terugvorderen, maar zij moet de BTW afdragen. Netto betalen ze dan dus BTW over het gefaktureerde bedrag.

Wat er overblijft is belast tegen het tarief van de hoogste schijf waarin zijn vrouw valt.

 

Wanneer hij een arbeidsbeloning uitbetaalt (optie 2), betaalt niemand BTW en voor de IB geldt hetzelfde, dus hoogste schijf.

 

Optie 2 lijkt dus aantrekkelijker. Ik vraag mij alleen af of dit fiscaal zomaar mag. Je betaalt immers als bedrijf een beloning voor werkzaamheden door een persoon (geen bedrijf) en dat heet volgens mij 'loon' en daarover moeten ook weer premies en belastingen betaald worden.......

 

Ik denk zelf (maar ik ben geen deskundige) dat RUOW in dit geval niet gebruikt mag worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Antoon,

 

Volgens mij vergeet je de 10% MKB vrijstelling. Als mijn vrouw via haar eenmanszaak factureert is het winst uit onderneming. Maar omdat haar activiteiten voor mijn bedrijf zo afwijken van haar gewone bedrijfsactiviteiten, ben ik bang voor vragen van de belastingdienst. Vandaar de keuze voor arbeidsbeloning die valt onder resultaat uit overige werkzaamheden. Maar dan loopt ze wel die 10% mis...

 

Wat is wijsheid?

 

Groet,

 

Jeroen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al schreef, ik ben geen deskundige. Slechts een IT freelancer die z'n vrouw (vanwege andere redenen) in loondienst heeft.

 

Mijn gevoel zegt dat de belastingdiens minder moeilijk doet over het faktureren (incl. BTW) van werkzaamheden die buiten de normale bedrijfsactiviteiten vallen dan een verkapt loon uitbetalen zonder loonbelasting en premies te betalen.

 

Waarschijnlijk zijn er forumleden die wel deskundig zijn op dit punt en mijn gevoel kunnen bevestigen danwel ontkrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi jeroen

 

Helemaal over jouw BV heen gelezen. Wat je in dit soort gevallen vaak ziet is inderdaad het in loondienst nemen van jouw partner. Jij verlaagt jouw salaris (let wel op de gebruikelijk loonregeling) en keert die verlaging aan haar uit. De besparing is het verschil tussen jouw (wellicht) 52% IB over jouw salaris en het lagere tarief waarin dat loon bij jouw vrouw belast wordt, stel 42%.

 

Als je haar op die manier 10K verloont is het voordeel netto 1.000 euro. Snel verdiend lijkt mij.

 

Anders is inderdaad het factureren aan jouw BV door de EMZ van jouw vrouw een optie. Stel dat die factuur 10K bedraagt (BTW is idd broekzak-vestzak tussen jullie beiden), dan is bij haar als winst uit onderneming maar 9K belast (na aftrek 10% MKB winstvrijstelling) tegen 33,6% (??). In de BV zijn die kosten echter aftrekbaar tegen het VPB tarief van 20%. Dus niet echt een voordeel!

 

Dit werkt dus alleen als jij salaris inlevert en haar die verlaging uitbetaalt. Vereist idd een loonadministratie, maar die heb je toch al wel voor jezelf en een loonstrook voor haar loon is een kleine moeite. Let ook: omdat er tussen jullie geen gezagsverhouding bestaat, ben je ook geen sociale werkgeverspremies verschuldigd.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dank voor alle tips! Eén opmerking: na dat VPB tarief van 20% zit het geld nog wel in de BV en niet bij een van ons privé.

 

Samengevat moet je eigenlijk deze routes vergelijken waarbij je partner natuurlijk wel in een lagere belastingschijf dan jezelf moet vallen:

 

1. Extra salaris naar DGA: (42% of 52% belast)

2. Dividend naar DGA (combi van 20% VPB en 25% Box 2 = 40% totaal belast)

3. Salaris naar partner (33,6% of 41,85% belast) maar loonadministratie rompslomp

4. Resultaat uit overige werkzaamheden (33,6 % of 41,85% belast)

5. Factuur EMZ naar BV (33,6% * 90% belast)

 

Optie 5 lijkt dus het voordeligste! Als ik geen denk- of rekenfouten heb gemaakt, willen we dat dan ook gaan doen.

 

Groet,

Jeroen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We vergelijken nu appels met peren.

 

In mijn optie (afzien van salaris) krijg jij (stel) 10K minder loon en gaat dit naar jouw vrouw (effect BV nihil).

In jouw optie 5, krijg jij niet minder loon, maar factureert jouw vrouw 10K aan de BV. (effect BV, minus 10K)

 

Is het nu de bedoelding dat er in privé gewoon meer inkomen binnenkomt? Of gaat het je zuiver om meer netto over te houden bij een gelijke uitdeling uit de BV?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het doel is om extra uit te betalen vanuit de BV voor de verrichte werkzaamheden. Mijn salaris blijft ongewijzigd. Van optie 1 heb ik daarom Extra salaris gemaakt.

 

Opties 1 en 2 heb ik ter vergelijking toegevoegd. Dan zou mijn partner 'voor niets' hebben meegewerkt, en keer ik mezelf extra salaris en dividend uit, maar dat is belastingtechnisch ook al niet handig.

 

Groet,

 

Jeroen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Een kleine aanvulling met de BTW van de EMZ,

Dankzij de KOR is het ook nog mogelijk om tot max. € 1.345 aan BTW niet af te dragen.

Dit bedrag moet je wel tot je bedrijfswinst rekenen.

Maar altijd nog voordeliger om de BTW niet af te dragen en daar een beetje belasting over te moeten betalen (oa ook nog de mks winstvrijstelling etc.)

 

 

 

Hoi jeroen

 

Helemaal over jouw BV heen gelezen. Wat je in dit soort gevallen vaak ziet is inderdaad het in loondienst nemen van jouw partner. Jij verlaagt jouw salaris (let wel op de gebruikelijk loonregeling) en keert die verlaging aan haar uit. De besparing is het verschil tussen jouw (wellicht) 52% IB over jouw salaris en het lagere tarief waarin dat loon bij jouw vrouw belast wordt, stel 42%.

 

Als je haar op die manier 10K verloont is het voordeel netto 1.000 euro. Snel verdiend lijkt mij.

 

Anders is inderdaad het factureren aan jouw BV door de EMZ van jouw vrouw een optie. Stel dat die factuur 10K bedraagt (BTW is idd broekzak-vestzak tussen jullie beiden), dan is bij haar als winst uit onderneming maar 9K belast (na aftrek 10% MKB winstvrijstelling) tegen 33,6% (??). In de BV zijn die kosten echter aftrekbaar tegen het VPB tarief van 20%. Dus niet echt een voordeel!

 

Dit werkt dus alleen als jij salaris inlevert en haar die verlaging uitbetaalt. Vereist idd een loonadministratie, maar die heb je toch al wel voor jezelf en een loonstrook voor haar loon is een kleine moeite. Let ook: omdat er tussen jullie geen gezagsverhouding bestaat, ben je ook geen sociale werkgeverspremies verschuldigd.

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Een kleine aanvulling met de BTW van de EMZ,

Dankzij de KOR is het ook nog mogelijk om tot max. € 1.345 aan BTW niet af te dragen.

Dit bedrag moet je wel tot je bedrijfswinst rekenen.

Maar altijd nog voordeliger om de BTW niet af te dragen en daar een beetje belasting over te moeten betalen (oa ook nog de mks winstvrijstelling etc.)

 

 

 

Joh, bedankt, dat ontbrak nog in mijn vakkennis ::) :P

 

Welkom op HL Boekenier. Evenwel een reactie op jouw post van mij. Het is sowieso al een zeer oud onderwerp, dus vrijwel niemand zal jouw tip nog lezen. Het zou beter zijn je inzet te focussen op actuelere topics.

 

Dan nog even over de KOR. Ik begrijp niet helemaal waarom je dat in dit voorbeeld aanhaalt. Het cijfervoorbeeld met 10.000 te factureren door de vrouw aan de man, levert 1900 aan BTW op en dus buiten de grenzen van de KOR (die houdt nl. op bij € 1.883, oftewel, ik let er wel op hoe ik een cijfervoorbeeld opzet ;) ).

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.