We worden ermee dood gegooid. Financiële crisis, recessie, angst, paniek. Ja zelfs een mogelijke depressie. Je zou er maar somber van worden.
Waar de grote mammoettankers van het bedrijfsleven vooral bezig zijn het schip niet te laten zinken, zijn de kleine ondernemers druk aan het ondernemen. De huidige tijd biedt daarbij ook een aantal opgelegde kansen om jouw onderneming eens goed te profileren:
Flexibiliteit, wendbaarheid
De meeste grote bedrijven voelen zich nu min of meer gedwongen tot navelstaren. Afdelingsplannen moeten worden bijgesteld. Herstucturering van de activiteiten overwogen. Personeelsstop en wellicht ontslagen. Voorgenomen investeringen worden bevroren en bestaande klanten koste wat kost behouden. De zuurstof wordt er bijna letterlijk uitgeperst.
Benut, als kleine ondernemer, dit gespartel om je flexibliteit als competitief voordeel aan te wenden.
Lage prijs, goedkopere alternatief
Grote organisaties kunnen uiteraard ook hun prijzen verder laten zakken, maar zullen en kunnen nooit bij de prijsstelling van de kleine onderneming in de buurt komen. Mits je kwaliteit kunt leveren ben jij nu gewoon het goedkopere alternatief.
Inventiviteit, gretigheid
Juist in tijden van krapte komt het aan op ondernemerschap, inventiviteit, netwerken en gretigheid. Zaken die bij uitstek passen bij de kleinere ondernemer en al sinds mensenheugenis de achilleshiel vormen van de grote organisaties.
Onderhandelingsmacht
Als de grote organisaties hun grote marketingkanonnen laten zwijgen, ontstaat er flink meer ruimte om over advertentie of reclame tarieven te onderhandelen. Nu sta je met zekerheid eens niet onderaan het prioriteitenlijstje. Ook staan partijen meer open voor andersoortige non-conventionele deals.
Klantsensitiviteit
In deze tijd staat iedere organisatie, werknemer en ondernemer onder druk. Je in kunnen leven in de ander en zijn/haar vraagstukken is cruciaal.
Als kleinere onderneming ben je niet anders gewend dan dagelijks één-op-één contact. Voor jou is dit geen aangeleerd kunstje, maar komt het recht uit het hart.
Benut deze voordelen, groei en profiteer van de periode die voor ons ligt!
MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
GuidoD
GuidoD
We worden ermee dood gegooid. Financiële crisis, recessie, angst, paniek. Ja zelfs een mogelijke depressie. Je zou er maar somber van worden.
Waar de grote mammoettankers van het bedrijfsleven vooral bezig zijn het schip niet te laten zinken, zijn de kleine ondernemers druk aan het ondernemen. De huidige tijd biedt daarbij ook een aantal opgelegde kansen om jouw onderneming eens goed te profileren:
Flexibiliteit, wendbaarheid
De meeste grote bedrijven voelen zich nu min of meer gedwongen tot navelstaren. Afdelingsplannen moeten worden bijgesteld. Herstucturering van de activiteiten overwogen. Personeelsstop en wellicht ontslagen. Voorgenomen investeringen worden bevroren en bestaande klanten koste wat kost behouden. De zuurstof wordt er bijna letterlijk uitgeperst.
Benut, als kleine ondernemer, dit gespartel om je flexibliteit als competitief voordeel aan te wenden.
Lage prijs, goedkopere alternatief
Grote organisaties kunnen uiteraard ook hun prijzen verder laten zakken, maar zullen en kunnen nooit bij de prijsstelling van de kleine onderneming in de buurt komen. Mits je kwaliteit kunt leveren ben jij nu gewoon het goedkopere alternatief.
Inventiviteit, gretigheid
Juist in tijden van krapte komt het aan op ondernemerschap, inventiviteit, netwerken en gretigheid. Zaken die bij uitstek passen bij de kleinere ondernemer en al sinds mensenheugenis de achilleshiel vormen van de grote organisaties.
Onderhandelingsmacht
Als de grote organisaties hun grote marketingkanonnen laten zwijgen, ontstaat er flink meer ruimte om over advertentie of reclame tarieven te onderhandelen. Nu sta je met zekerheid eens niet onderaan het prioriteitenlijstje. Ook staan partijen meer open voor andersoortige non-conventionele deals.
Klantsensitiviteit
In deze tijd staat iedere organisatie, werknemer en ondernemer onder druk. Je in kunnen leven in de ander en zijn/haar vraagstukken is cruciaal.
Als kleinere onderneming ben je niet anders gewend dan dagelijks één-op-één contact. Voor jou is dit geen aangeleerd kunstje, maar komt het recht uit het hart.
Benut deze voordelen, groei en profiteer van de periode die voor ons ligt!
MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18358-profileren-juist-nu/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag