Ga naar inhoud
Geplaatst:

Slangen

Hallo,

Heeft iemand misschien informatie voor mij over hoe je een beleggingsfonds opzet? Ik beleg op het moment alleen privé en haal aanzienlijke rendementen.

Featured Replies

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Ben jij één van de weinigen die niet moppert !!

Is het iets om een NV op te starten, aandelen uit te geven en de middelen die daaruit vrijkomen te gebruiken om in aanzienlijk renderende zaken te stoppen ?

Vraag me overigens af, waarom jij een beleggingsfonds wil starten, als je zelf al aanzienlijke rendementen behaalt, of is aanzienlijk niet genoeg?

Geplaatst:

Slangen

• Auteur

Dit is misschien mogelijk, ik weet alleen niet hoe ik dit precies moet aanpakken? Ben nog redelijk onervaren op dat gebied. Misschien dat het ook mogelijk is om investeerders een vast rendement te geven van pak weg 10%?

Het rendement is goed, maar het ligt er ook aan met welk kapitaal je een bepaald rendement behaald. Vandaar dat ik een beleggingsfonds wilde starten zodat ik met meer kapitaal meer winst kan maken.

Geplaatst:

Nils de Witte

Voor het publiekelijk aanbieden van aandelen in een beleggingsfonds heb je een vergunning van de AFM nodig. Kost je bij elkaar zo'n 50k euri.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Geplaatst:

Slangen

• Auteur

En als je dan een beleggingsfonds hebt waar je geen aandelen van uit geeft maar gewoon een vast rendement garandeerd?

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Je kunt het beste contact opnemen met de AFM. Gegeven wat je wilt doen, zal een vergunning toch wel noodzakelijk zijn vermoed ik. 10% gegarandeerd betekent tochdat er forse risico's genomen moeten worden.

Of je hebt een bankvergunning nodig. Als je 10% garandeert op leningen zul je aan hele strenge solvabiliteitseisen moeten voldoen. Zie site DNB.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

Slangen

• Auteur

Is er iemand die precies weet hoe zoiets in zijn werking gaat? Mijn werk gebied is eigenlijk puur beleggen, van de papieren rompslomp weet ik niet zoveel.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Is er iemand die precies weet hoe zoiets in zijn werking gaat?

Het is al een paar keer gezegd: neem contact op met de AFM. Die kunnen je alles vertellen over de regels waar je mee te maken krijgt.

Geplaatst:

Slangen

• Auteur

Dat klopt ik zal voor de regels ook informeren bij de AFM. Maar iemand nog suggesties over hoe je een beleggingsfonds opzet en hoe je het aan de man brengt?

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Als je daar zelf weinig van weet, zou je eens met Robeco of zoiets contact op kunnen nemen. Als zij brood zien in jouw beleggingskunsten kunnen zij het fonds voor je opzetten en evt beheren.

Geplaatst:

Nils de Witte

En als je dan een beleggingsfonds hebt waar je geen aandelen van uit geeft maar gewoon een vast rendement garandeerd?

Hoe wil je dat doen? Als je ook maar iets op papier zet, (een schuldbewijs) dan is dat al een effect. Tenzij investeerders jou zomaar geld geven en jij zomaar rendement geeft (kan belastingtechnisch al niet) is er spraken van het aanbieden of uitgeven van effecten.

Als je voor een paar vrienden en familie geld beheert, is dat geen probleem. Je hoeft geen aandelen uit te geven in een beleggingsfonds, je kan ook met schuldbewijzen werken. Je hoeft niet eens een BV op te zetten.

Het betrekken van andere beleggers (buiten een paar vrienden en familie) zou ik vergeten. Bovendien raad ik je aan om een goede cusus op opleiding te doen, want het beleggen met geld van anderen kent erg veel risico's en de kans dat je persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele verliezen is HEEL ERG GROOT.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 8 months later...
Geplaatst:

Loik

Kan iemand mij helpen met extra informatie ivm het opstarten van een beleggingsfonds voor familie?

Hoe gaat dit 'op papier' in zijn werk, beloof je hen een vast rendement? Of laat je ze investeren in een aandeel op eigen risico?

Mvg

Geplaatst:

Phazon

Verhuur je zelf als free-lance onafhankelijk vermogensbeheerder en spreek een winstdeling regeling af.

Als jij 10% rendement kan garanderen dan staat iedereen in de rij...

Geplaatst:

Loik

Hoeveel procent wordt er dan - door de band - genomen voor zo'n winstregeling? Alles boven de 10%?

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

@Loik, wil je dit fonds als ondernemer opzetten?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.