• 0

Mijn personeel is tegen mijn wil in andere BV ondergebracht: hoe te handelen?

Beste forumleden,

 

Ik heb een probleem op de zaak waarvan ik me afvraag hoe ik dat het beste kan oplossen. Het gaat hierom:

 

Samen met een collega directeur heb ik een bedrijf waarbij we elk voor 50% aandeelhouder zijn. Mijn collega

heeft enkele jaren geleden het personeel ondergebracht in een aparte personeels BV die indertijd op naam stond van onze boekhouder. Hij heeft hiervoor mijn toestemming en handtekening gevraagd en verklaarde dit zo te willen doen omdat we op die wijze geld konden uitsparen, het was gemakkelijker met de pensioenen, e.d. en personeel zou eenvoudiger te ontslaan zijn enz.

Ik heb toendertijd in vol vertrouwen mijn goedkeuring gegeven en getekend.

 

Nu enkele jaren later wordt mij duidelijk wat het achterliggende plan hiervoor is: Deze personeels BV is in de afgelopen jaren eerst verhuisd naar het prive adres van mijn compagnon, waarbij de boekhouder nog wel steeds de directeur was.

Nu, afgelopen zomer is deze BV echter overgeschreven op naam van mijn compagnon en zijn vrouw.

Mijn collega heeft mij hiervoor nooit schriftelijk toestemming gevraagd. In personeelskosten gaan er bij ons ca 5 ton

per jaar om.

 

Ik vind hier duidelijk sprake van een belangenverstrengeling en wil dat het personeel terugkomt naar de werkmaatschappij of dat we op z`n minst een apparte nieuwe personeels BV gaan oprichten waar wij beide al directeur en aandeelhouder te boek staan.

 

Sta ik hier in mijn recht? Graag advies wat te doen!

 

A. Hanson

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Sta ik hier in mijn recht? Graag advies wat te doen!

 

A. Hanson

 

Een zeer schimmige actie van je compagnon! Wat je in ieder geval duidelijk moet hebben is de reden waarom hij zo handelt, en daarna: of je met hem verder wilt.

 

Voor mij is zo'n schimmige actie genoeg om het vertrouwen te verliezen, en zakelijk uit elkaar te gaan. Zoek zsm een goede jurist.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Sta ik hier in mijn recht? Graag advies wat te doen!

 

Ik ben bang dat je hier juridisch niets aan kunt doen. Je hebt destijds zelf getekend voor het onderbrengen in een andere BV en daarmee heb je al je rechten weggegegeven.

 

Het enige is in mijn ogen er uit halen wat er uit te halen valt in financiele zin, en zo snel mogelijk wegwezen.

 

Edit: eigenlijk klopt je titel dus niet...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hanson

 

De BV met al het personeel is dus nu eigendom van jouw zakenpartner. Hij draagt als DGA dus die lasten van 500K.

 

Als jullie diensten nog immer via de normale BV's gefactureerd worden, dan kan alleen zijn personeels BV de uurtarieven factureren aan die werk BV's. En voor een akkoord over de betaling van die facturen moet jij ook tekenen.

 

Enig obstakel: hij kan met die personeels BV de gezamenlijke BV buiten spel zetten door 'zijn' personeel elders te laten werken. Dan droogt de gezamenlijke werk BV op.

 

Is er een overeenkomst tot inlening van het personeel tussen de personeels BV en de gezamenlijke werk BV?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

:) Beste Joost, Peter en Fred, allereerst bedankt voor jullie reactie.

 

Inderdaad is het (zoals Fred al zei) een schimmige zet van mijn compagnon. Nu ben ik dat zolangzamerhand wel van hem gewend, want hij is al vele (6-7) jaar bezig om te proberen mij het bedrijf uit te werken. Ik zal me nu beperken tot de kwestie met de personeel bv.:

 

Joost vraagt of er een contract is tussen de personeels bv en de werkmij, : Ja die is er. Ik heb deze gisteravond nog weer een goed bekeken en na lezing van dat contract / brief tewerkstelling valt de schade mogelijk nog wat mee.

 

In het contract `Overeenkomst te werkstelling` staat nl.: `Hierbij bieden wij u aan onderstaande medewerkers bij u te werk te stellen voor vermelde vergoeding met ingang van 1 januari 2003. Eventuele wijzigingen in salaris (uitsluitend in overleg met u) zullen doorgegeven worden voor betaling periode.... enz enz.

 

Hierna volgen nog een aantal zaken over uren, ziektekosten verzekeringen e.d.

 

Verder: Alleen ik heb getekend.

 

Van de medewerkers, 7 stuks, die indertijd (2003) op de lijst staan die bij deze tewerkstelling horen, zijn er sinds dien 5 vertrokken. Sinds dien zijn er veel gekomen en gegaan. Momenteel zijn er 15 FT medewerkers in dienst en gaat er driemaal meer salaris in de bv om.

 

Zoals ik het nu lees lijkt het erop alsof ik indertijd alleen voor de medewerkers heb getekend die toen op de lijst stonden. Voor alle nieuwe medewerkers die hierna kwamen heb ik immers nooit getekend.

 

Ziet alles er nu wat anders uit? Graag advies!

 

A. Hanson.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je zoals je zegt weet dat je compagnon al langer bezig is je uit de zaak te werken dan heb ben je dus neem ik aan ook achterdochtig genoeg geweest om toen hij met het voorstel van personeels bv kwam precies na te gaan wat dit betekent.

Je bent akkoord gegaan dat jullie personeel naar een andere bv gaan en dat jullie werkmaatschappij vervolgens dit personeel inleent van die personeels bv. Dit heeft twee kanten die je natuurlijk ook al eerder hebt kunnen bedenken: het risico van arbeidsongeschiktheid, disfunctioneren e.d. ligt niet meer in jullie werkmaatschappij, dat is voor jou gunstig. Daarnaast is het natuurlijk nadelig dat je geen enkele zeggenschap hebt over "je" personeel. Je compagnon heeft dit wellicht gedaan met in zijn achterhoofd een extra profit voor hem. Je had beter hem kunnen voorstellen dat je samen met hem de aandelen van de personeels bv wilt hebben. Zet de kosten eens goed op een rijtje. Wellicht ben je nu duurder uit dan in de periode voor de personeels bv (in verhouding natuurlijk).

Hoe belangrijk zijn jullie voor elkaar. Hoe belangrijk ben jij voor hem ? Je bent niet happy met de status quo. Stel hem voor dat je 50% van de aandelen van personeels bv gaat verwerven of stippel een andere koers ut.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

beste Jeroen,

 

 

Bedankt voor je reactie. Er zitten inderdaad 2 kanten aan de zaak. Goed at je dat even aangeeft. Ik heb gisteren

toch maar eens even een advocaat om advies gevraagd. We gaan nu twee zaken bekijken:

 

1. valt het voordeel uit naar de werkmij (ook mijn voordeel) of naar de personeels bv (voordeel mijn compagnon)

 

2. hoe zit het met het belang van het personeel: is de CAO voor uitzend personeel voordeliger of is de CAO waar

ons bedrijf onder valt voor het personeel voordeliger. Het personeel heeft immers niet om deze `switch`gevraagd

en als ze erop achteruit gaan kunnen ze daartegen mogelijk tegen gaan protesteren (schade claimen?) zeker gezien

het feit dat mijn compagnon directeur en direct belanghebbende is bij de personeels bv.

 

Het antwoord krijg ik in de 2e week van januari. Even afwachten dus.

 

Nogmaals bedankt!

A Hanson.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.