• 0

BTW betalen of investeren?

Hallo,

 

Ik heb een kleine eenmanszaak. De zaken gaan dit jaar beter dan verwacht met als consequentie dat ik op dit moment EUR 1900 moet afdragen aan BTW als ik nu aangifte moet doen.

Als ik gebruik wil maken van de kleine ondernemers regeling dan moet ik dit jaar nog veel geld uitgeven om onder de EUR 1345 aan BTW uit te komen.

Dit betekend dat ik nog grofweg EUR 3100 moet investeren in 2008. Is dit verstandig? Ik heb niet echt nieuwe apparatuur of iets dergelijks nodig. Je gaat dus iets kopen wat je anders ook niet zou kopen.

Maar je, anders moet ik EUR 1900 aan de belastingdienst afdragen en daar zie ik helemaal niets van terug.

 

Wat te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jakob

 

De KOR geldt al bij een afdracht onder de € 1.883. Dus nog wat kleins kopen waardoor de afdracht onder de 1.883 komt, scheelt allicht. Stel dat je op 1800 uitkomt, dan bedraagt de KOR 2,5 * (1883-1800) = 208 korting. Let wel: in dit voorbeeld vergt dit wel investeringen/kosten van (100/0,19) = 526 euro.

 

Die € 208 dan wel aangeven als overig inkomen in de winst en verliesrekening.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dat begrijp ik. Blijf ik met de vraag zitten. Zoveel mogelijk investeren om onder de EURO 1345 te komen. Dit kan alleen dit jaar. De verwachting is dat ik volgend jaar er ver boven kom te zitten.

Wat is verstandig......

Ik ben nog maar een beginnende ondernemer.....

Link naar reactie
  • 0

Is niet zo'n moeilijke vraag, lijkt me: 1900 euro BTW afdragen, of ruim 3000 euro uitgeven en bovendien inkomstenbelasting over die 1900 euro betalen...

 

Gewoon betalen, dus, en blij zijn dat je zo goed gedraaid hebt dit jaar!

 

dat bedoel ik dus. EUR 1900 betalen waar je niets voor terug terug krijgt, of EUR 1000 erbij en investeren in mijn zaak waar ik wel wat voor terug krijg. Dan kan ik toch beter EUR 3000 uitgeven??? De EUR 3000 aan investering kost mij dan eigenlijk maar EUR 1000 omdat ik anders de EUR 1900 aan de belastingdienst moet betalen........

Link naar reactie
  • 0
De EUR 3000 aan investering kost mij dan eigenlijk maar EUR 1000 omdat ik anders de EUR 1900 aan de belastingdienst moet betalen........

 

Dat klopt, maar onderaan de streep heb je 3000 euro minder te besteden, in plaats van 1900.

 

En zoals Joost terecht opmerkt gaf je zelf aan dat je eigenlijk niets nodig hebt, dus zou het een onnodige investering zijn en zou je, als je bijvoorbeeld een nieuwe PC koopt, de resterende waarde van je oude PC weer weggooien.

 

Maar goed, zo zie ik dat, en als jij het anders ziet moet je het gewoon investeren! :)

Link naar reactie
  • 0

Wat me opvalt aan deze discussie is dat je steeds aangeeft 1900 euro te moeten betalen waar je niets van terug ziet...

Maar ontvangen BTW is feitelijk nooit van jou geweest, dat bedrag heb je opgehaald voor de belastingdienst...

 

Dus ja, als je zoveel zou moeten betalen, zou ik dat gewoon doen en blij zijn dat ik zo goed gedraaid heb.

Als je het met investeringen die je niet nodig hebt op gaat lossen.. hoe ga je dat dan volgend jaar doen?

 

Karen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.