• 0

auteursrecht hoe doe je dat

hoi ik heb een concept voor een spaaractie bedacht.

ik weet dat je naar de belastingdienst kan gaan voor een stempel, hoe gaat dat in ze werk ? (geheimhouding).

ik weet ook wel dat dat nog geen officieel auteursrecht is daar voor moet je je registreren.

weet iemand waar en waar het geen veel geld gaat kosten.

 

groetjes, stefan ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Officieel auteursrecht heb je ALTIJD als iets voor anderen waarneembaar is geweest! Daarvoor is zelfs geen stempel van de belastingdienst vereist. Het probleem is vaak het bewijzen... en daarvoor is die stempel van de blauwen nuttig!

 

Ik denk dat je het een beetje door elkaar haalt met octrooi/patent... of niet? Het auteursrecht beschermt namelijk geen ideeën... alleen (reproductie)rechten van de uitwerking daarvan (boek, artikel, schilderij enz enz)

 

groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

hoi celletje 1974

als je een concept hebt wat op papier staat en ook alleen op papier blijft staan moet je eerst kunnen bewijzen dat dat jouw idee is dat doe je door eerst auteursrecht te laten registreren.

daarna kun je toch pas kijken voor welke bescherming het concept voor in aanmerking komt ???

ik weet namelijk nog niet voor wat voor bescherming ik in aanmerking kom.

ik ben nog maar beginneling in dit als ik er naast zit kun jij me dan uitleggen hoe het zit.

 

groetjes, stefan ???

 

Link naar reactie
  • 0

als je een concept hebt wat op papier staat en ook alleen op papier blijft staan moet je eerst kunnen bewijzen dat dat jouw idee is dat doe je door eerst auteursrecht te laten registreren.

 

Dit is niet juist, auteursrecht heb je als auteur van een tekst automatisch, direct op het moment da je iets typt of schrijft, zoals Marcel al aangeeft. Dit kun je ook niet ergens registreren, want dit heb je automatisch al (ik heb het auteursrecht op dit stukje tekst, puur omdat ik het zo formuleer en zo typ. Als jij bij wijze van spreke dit stukje exact overneemt en doet alsof je het zelf geschreven hebt, dan kan ik jou daarop aanspreken). Auteursrecht is dus niet de bescherming die je zoekt, want auteursrecht is enkel van toepassing op de geschreven tekst, niet op het idee zelf.

Eerdere topics waar je misschien wat aan hebt:

ik heb een idee en dit idee wil ik graag vastleggen.

Een IDEE (in je hoofd) is zoals gezegd dus nog niets en kan pas beoordeeld worden en waarde krijgen als je het toetsbaar en tastbaar maakt

 

Verder is er niet heel veel geschreven over het beschermen van niet-uitgewerkte ideeën. Dat komt vooral omdat een idee vaak iets verschrikkelijk ontastbaars is op het moment dat het enkel een idee is. Wie weet kan iemand meer uitleg geven over het beschermen van ideeën in de ideeënfase?

Link naar reactie
  • 0

Wat een toeval Stef. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde idee op papier gezet. Nou kun jij dus niet meer claimen dat je de eerste was. Of toch wel? Voor zover ik begrijp ontstaat auteursrecht niet door het beschrijven maar door het openbaren. Afstempelen door de belastingdienst is niet voldoende. Dat is ook redelijk. Je zou met stempeltjes van de belastingdienst overal het copyright kunnen gaan claimen.

 

Voor algemene info kun je hier terecht, bij de Stichting Auteursrechtbelangen.

 

Krijgen jullie overigens ook zo'n eigenaardige tekst te zien op die website? Heeft dat te maken met het kopiëren van tekstverwerker naar content management? Zal ik de stichting eens vragen waar het auteursrecht ligt van creaties die door machines gemaakt zijn?

 

Creauties ;D

 

"De Auteurswet biedt bescherming aan de makers van schepúpingen/creaúties die in de wet 'werken van letterkunúde, wetenúschap of kunst' worden genoemd.

Het betreft alle voortúbrengúseúlen op het gebied van letúterkunúde, wetenúschap of kunst. De literaire of wetenschapúpelijke waarde of de artistiúciteit van het werk, mooi of lelijk, kunst of kitsch, doen er in het auteursúrecht niet toe. Het is ook niet van belang of het om een privé of beroepsmatig gemaakt werk gaat. "

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Krijgen jullie overigens ook zo'n eigenaardige tekst te zien op die website? Heeft dat te maken met het kopiëren van tekstverwerker naar content management?

 

Ik zie het ook ja, waarschijnlijk geen goed CMS, het neemt de opmaak van de tekstverwerker over zonder deze te strippen.

 

Is dat trouwens echt een vereiste voor auteursrecht, dat het werk geopenbaard moet zijn? En in welke kring? En betekent afstempelen door de belastingdienst (of beter nog, in een gesloten en verzegelde envelop deponeren bij de notaris, komt me ook bekend voor?) niet dat je het op die wijze openbaart?

Link naar reactie
  • 0

Of ze hebben de strip-tags knop nog niet gevonden natuurlijk ;)

 

Anyways, voor registratie van een concept heb je aan auteursrecht waarschijnlijk niet zoveel. Het enige dat je ermee voorkomt is dat een ander niet letterlijk je texten (en afbeeldingen) overneemt... je kunt er niet mee voorkomen dat een ander iets soortgelijks gaat doen.

Link naar reactie
  • 0
Wat een toeval Stef. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde idee op papier gezet. Nou kun jij dus niet meer claimen dat je de eerste was. Of toch wel?

Tuurlijk kan Stef dat wel. De vraag is dan uiteindelijk wie van jullie twee de rechter zal geloven.

 

Van het auteursrecht mag je zelfs precies hetzelfde idee nogmaals op papier zetten, zolang je het maar niet overschrijft of anderszins afkijkt. Kijk naar alle variaties op de Barbie of de Action Man poppen, bijvoorbeeld.

 

Voor zover ik begrijp ontstaat auteursrecht niet door het beschrijven maar door het openbaren.

Dat is niet juist. Auteursrecht ontstaat door het maken van een werk, dus meestal door het vastleggen in een drager.

 

Afstempelen door de belastingdienst is niet voldoende. Dat is ook redelijk. Je zou met stempeltjes van de belastingdienst overal het copyright kunnen gaan claimen.

Er is nergens in Nederland een officiele registratie voor auteursrechtelijke werken. Je moet maar hopen dat degene die zegt ergens auteursrecht op te hebben, het ook werkelijk heeft.

 

Bij een rechtszaak moet de auteur bewijzen dat hij het werk zelf gemaakt heeft. Dat kan bijvoorbeeld door de schetsen en kladversies te laten zien. Een andere manier is om een door de Belastingdienst afgestempeld document te tonen waarop een eerdere datum staat dan iets wat de tegenpartij kan laten zien. Wie het document het eerste had, zal wel de maker zijn...

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Is dat trouwens echt een vereiste voor auteursrecht, dat het werk geopenbaard moet zijn? En in welke kring?

Nee, nee en nog eens nee. Het werk maken is voldoende.

 

En betekent afstempelen door de belastingdienst (of beter nog, in een gesloten en verzegelde envelop deponeren bij de notaris, komt me ook bekend voor?) niet dat je het op die wijze openbaart?

Openbaarmaken is aanbieden aan het publiek. Het lijkt me niet dat een exemplaar laten stempelen door notaris of belastingdienst "aanbieden aan het publieK" is. Zij hebben een geheimhoudingsplicht volgens mij.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Is dat trouwens echt een vereiste voor auteursrecht, dat het werk geopenbaard moet zijn? En in welke kring?

Nee, nee en nog eens nee. Het werk maken is voldoende.

 

Oops, daar komt een echte expert voorbij. Maar wat kan onze Stef nou doen om zijn spaaridee te claimen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

zo jongens zo te zien aan jullie berichtjes weten jullie het ook niet zeker.

het blijft dus een moeilijk onderwerp.

als ik TWALEVEL even mag uitleggen dat een idee over een spaaractie wel over 1000 de dingen kan gaan dus ik hoef helemaal niet jouw idee te hebben.

wat moet ik nu doen, octrooi aanvragen ???

 

groetjes, stefan :(

Link naar reactie
  • 0

wat moet ik nu doen, octrooi aanvragen ???

Een concept voor een actie lijkt mij erg moeilijk te beschermen. Het auteursrecht beschermt alleen jouw uitwerking van dat concept, dus je zult het op een of andere manier moeten concretiseren. Een octrooi zou de implementatie van je concept kunnen beschermen, maar daar kleven natuurlijk hoge kosten aan en in Europa kan het weleens lastig worden.

 

Door een merknaam te registreren voor je spaaractie, kun je voorkomen dat anderen de actie nagaan doen onder dezelfde naam, maar meer ook niet.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

is het misschien een goed idee om er een spel van te maken van de spaaractie.

sparen is een vorm van spel er zitten bijna altijd regels aan net als speelregels van een spel.

als het een spel wordt dan kun je het wel beschermen.

maar ik zit wel met het probleem dat ik het wel op de markt zet als actie en niet als spel.

misschien dus geen goed idee.

laat even je gedachte er over gaan arnoud.

 

groetjes, stefan

Link naar reactie
  • 0

is het misschien een goed idee om er een spel van te maken van de spaaractie.

Auteursrechtelijk maakt dat niet veel uit. Iets is beschermd omdat het een voldoende origineel en uitgewerkt idee is. Iets als "een spel waarbij je woorden van vijf letters moet raden in vijf pogingen, en je krijgt alleen de eerste" is niet beschermd. Lingo (de uitwerking hiervan) wel.

 

Wellicht dat dat bij jouw spaaractie ook kan. Alleen, dan mogen mensen nog steeds het idee achter die uitwerking nemen en toepassen, zoals ik ook een letterspel mag maken waarbij je woorden van vijf letters moet raden in vijf pogingen. Ik mag alleen niet de Lingo-vormgeving en spelregels gebruiken.

 

Belangrijker vraag is denk ik, wat hoop je te bereiken door dit idee te beschermen? Waarom is jouw spaaractie zo uniek dat je denkt dat iedereen dan die wil gaan kopen of nadoen?

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Wat een toeval Stef. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde idee op papier gezet. Nou kun jij dus niet meer claimen dat je de eerste was. Of toch wel? Voor zover ik begrijp ontstaat auteursrecht niet door het beschrijven maar door het openbaren. Afstempelen door de belastingdienst is niet voldoende.

 

TwaLevel,

 

Afstempelen door de belastingdienst is voldoende om te kunnen bewijzen dat het door jou gecreëerde op die datum waarneembaar was... en dat is ook precies waar die stempel mogelijkheid voor opgezet is... het kunnen bewijzen dat jouw creatie op een bepaalde datum al openbaar was...

 

Dat zegt inderdaad niet dat je de eerste was... immers, als iemand anders kan bewijzen dat hij het al eerder openbaar gemaakt had, dan heb je alsnog een probleem. Ben je echt de eerste dan is het wel degelijk voldoende om je copyright te claimen...

 

Maar goed, dat is dus nog altijd geen bescherming van je idee. Alleen een recht op de reproductie van de wijze waarop jij het idee op papier beschreven hebt. Als iemand anders hetzelfde idee met eigen woorden beschrijft, is dit geen schending van het auteursrecht...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat je gelijk hebt als je de vergelijking maakt met lingo arnoud.

hoe bescherm ik dan mijn spaaractie (concept) dan .

ik ben bang dat men het na gaan doen.

ook ben ik bang als ik het aan een andere laat zien dat die met het idee er van door gaat.

moet ik misschien een geheimhoudingsverklaring laten maken ???

commercial is het heel aantrekkelijk.

 

groetjes, stefan

 

Link naar reactie
  • 0

hoe bescherm ik dan mijn spaaractie (concept) dan .

ik ben bang dat men het na gaan doen.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je je concept zou kunnen beschermen. In het algemeen geldt dat idee-en en concepten vrijelijk nagedaan mogen worden. Dat stimuleert de concurrentie.

 

Natuurlijk kun je onder geheimhouding je concept aan een mogelijke klant laten zien. De vraag is alleen waarom die daarmee akkoord zal gaan. De meeste bedrijven hebben hun eigen reclamebureau en zullen dus niet snel met een onbekende in zee gaan voor een nieuw concept. En zou een reclamebureau een "idee" van jou gaan kopen?

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Mr. Hendrik Jan Bolte van Van der Kroft Advocaten over de bescherming van formats in het vakblad Events van High Profile: "Een format, een idee zou bescherming kunnen krijgen volgens de auteurswet, mits het een zekere mate van authenticiteit en concreetheid behelst. De rechter toetst dat trouwens altijd pas achteraf. Het blijft lastige materie en zulke zaken lopen vaak stuk, want wat is oorspronkelijk volgens de auteurswet? <...> Een format-bescherming moet zo concreet mogelijk gemaakt worden. In praktijk komt het erop neer alles tot in het kleinste detail te beschrijven en uit te schrijven in manuals, met foto's erbij. Je hebt dan iets goed gedocumenteerds vastgelegd en kunt dat vervolgens laten registreren bij de Belastingdienst of deponeren bij een notaris. Dat geeft nog geen rechten, maar wel enige bescherming ter voorkoming dat een ander ermee vandoor gaat. Als die ander meelift moet je echter wel heel snel handelen, anders verspeel je je kansen."

 

En dan even praktisch: het is gebruikelijk in de media en marketing om voortdurend te kijken wat elders succesvol is en daar een kopie van te maken met een kleine aanpassing. De beste bescherming tegen namaak is snel uitvoeren en voortdurend verbeteren. Maar jij wilt wellicht vooral beschermd worden voor het geval je je idee presenteert aan klant met kaap-neigingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mr. Hendrik Jan Bolte van Van der Kroft Advocaten over de bescherming van formats in het vakblad Events van High Profile: "Een format, een idee zou bescherming kunnen krijgen volgens de auteurswet, mits het een zekere mate van authenticiteit en concreetheid behelst. De rechter toetst dat trouwens altijd pas achteraf. Het blijft lastige materie en zulke zaken lopen vaak stuk, want wat is oorspronkelijk volgens de auteurswet? <...> Een format-bescherming moet zo concreet mogelijk gemaakt worden.

Oorspronkelijkheid is niet zo moeilijk in het auteursrecht. Het probleem is vooral dat je het idee voldoende uitgewerkt moet hebben om voor bescherming in aanmerking te komen. En dan nog blijft het idee sec vrij van bescherming.

 

Dus: als je je idee netjes uitwerkt en keurig concreet opschrijft, heb je auteursrechtelijke bescherming op de opgeschreven uitwerking. Niemand mag die uitwerking nabootsen zonder jouw toestemming.

 

Alleen, als iemand het idee achter die uitwerking van jou reconstrueert, mag hij dat idee zelf op zijn eigen manier opnieuw uitwerken en toepassen. Dat is geen inbreuk op jouw autersrecht.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

arnoud weet jij misschien hoe ze dat in de reclamebranche doen om een idee te beschermen of iemand anders die er ervaring mee heeft.

 

Uitvoering voorbereiden. Concrete plannen op papier, namen op papier, koppen op papier, schetsen op papier. Het idee uitwerken.

 

Zie ook de website van WIPO waar staat: "Copyright protection extends only to expressions, and not to ideas, procedures, methods of operation or mathematical concepts as such. This principle has been confirmed by the Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS Agreement) of the World Trade Organization (WTO) as well as the WIPO Copyright Treaty."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

arnoud weet jij misschien hoe ze dat in de reclame branche doen om een idee te beschermen of iemand anders die er ervaring mee heeft.

die moeten toch ook hun idee beschermen ???

 

groetjes, stefan

 

Ik kan me herinneren dat KLM op een gegeven moment geprobeerd heeft Easy Jet te verbieden zwanen in zijn reclame te gebruiken... ik geloof niet dat dat gelukt is toen...

Volgens mij is ook in de reclame branche een idee niet te beschermen. Ook daar is het alleen de uitwerking...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

mannen hoe moet ik dit aanpakken dan als eigenlijk alleen de buitenkant te beschermen is. (idee, concept)

de inhoud is met een regel te veranderen of je kunt er een variatie van maken.

dus als ik het aan een andere laat zien met een geheimhoudingsverklaring breng ik hem eigenlijk op een goed idee, met een paar veranderingen loopt die zo weg met het idee (spaaractie-concept).

of zie ik het allemaal te zwart-wit.

 

groetjes, stefan

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dus als ik het aan een andere laat zien met een geheimhoudingsverklaring breng ik hem eigenlijk op een goed idee, met een paar veranderingen loopt die zo weg met het idee.

of zie ik het allemaal te zwart-wit.

 

Denk eens in een bochtje, in plaats van rechttoe rechtaan. Stap niet meteen op een potentiële afnemer af, maar maak kennis met een supplier. Komt er plastic voor in je plan, papier of andere materialen? Bestaan er gespecialiseerde producenten? Zijn er producenten die wellicht dolgraag in de spaaractiemarkt actief willen worden? Of verwante dienstverleners? Als je spaart voor een beloning, dan kun je bijvoorbeeld denken aan de leveranciers van beloningen.

 

Ook zou je gewoon eens kunnen gaan kletsen met een loyalty-expert. Het zijn heus niet allemaal ideeënpikkers.

 

En stel nou eens dat jouw idee inderdaad niet te beschermen blijkt, maar wel briljant is. iemand pikt het en maakt er een enorm succes van wereldwijd. Dan heb je een prachtig verhaal te vertellen: "Dat Spaar123-plan? Dat is ooit bedacht door ome Stef123."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Stefan, ondernemen is risico nemen. Angst dat je idee gestolen wordt en daardoor niet met mensen over het idee praten vertraagd alleen maar.

 

Als het voor jouw al moeilijk is om het idee op te zetten, dan is dat voor anderen ook zo. Het pikken van een idee en het daadwerkelijk omzetten in een product/actie is zo makkelijk nog niet.

 

Ik denk ook dat kletsen met een loyalty expert interessant voor je kan zijn.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.