loading
Ga naar inhoud
Manon GJ
Verberg

Product op website zetten wat je nog niet hebt ingekocht?

vraag

Ik overweeg om een deel van mijn assortiment in de webwinkel niet op voorraad te nemen maar of via dropshipping te laten bezorgen (grote producten) of pas te bestellen als een klant ze heeft besteld en betaald. Hierbij ga ik er dan vanuit dat ik super helder ben over de levertijden en klanten dus bewust daarvoor kiezen (max een week voor kleine producten).

 

Zouden leveranciers hier een probleem mee hebben? Ik zie hier twee opties:

1. Leverancier waar ik wel andere dingen bestel/op voorraad heb, maar waar ik een groter deel van de collectie van online zet.

2. Leverancier waar ik vooraf niets bestel.

 

Ik heb het dan alleen over leveranciers waar ik wel van kan inkopen, dus er is wel contact geweest en ik heb de trade prijzen enzo.

 

Wat zijn jullie ervaringen/gedachten?

Link naar bericht
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Manon,

Erg leuk om te lezen hoe druk je bent met je nieuwe kind..

 

Volgens mij is dit prima te doen en kun je hier zelfs goed gebruik van maken "Tijdelijk niet op voorraad".

Daarnaast kun je eventueel aanbieden om een mailtje te sturen op het moment dat dit product weer op voorraad is, krijg je veel van deze verzoeken, dan is de interesse daar en kun je een percentage inkopen.. Vervolgens een mailing versturen en je producten verkopen..

 

Veel succes!!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Zouden leveranciers hier een probleem mee hebben? Ik zie hier twee opties:

1. Leverancier waar ik wel andere dingen bestel/op voorraad heb, maar waar ik een groter deel van de collectie van online zet.

2. Leverancier waar ik vooraf niets bestel.

 

Uit eigen ervaring weet ik dat veel leveranciers hier problemen mee hebben als je nieuwe klant bent. (als dat zo is natuurlijk) De meeste leveranciers zitten niet te wachten op een webwinkel die een keer eens iets besteld. Het hangt dus veelal van de leverancier af.

 

Als je een langere relatie hebt dan zijn de meeste wel bereid je te helpen en kun je vaak wel afspraken maken over leveringen. Ik weet alleen niet of je een probleem krijgt met verzendkosten. Dat probleem hadden wij in het begin namelijk. Er kwam dan een bestelling binnen die beneden het franco bedrag bij onze leverancier lag. Dan was de keuze of wachten tot er misschien een andere bestelling bij kwam of bestellen en verzendkosten betalen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik ga het gewoon met de specifieke leveranciers bespreken. Mijn idee is sowieso om op het moment dat er 1 ding besteld wordt dan ook meteen de minimale bestelling te doen.

 

Aan de ene kant lijkt het me voor een leverancier prima want het is toch een extra verkooppunt, aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat ze het niet willen. Misschien gaat het ook makkelijker als men je site kan zien en ziet dat het professioneel is.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

dat is meestal geen probleem.

Ik heb ook een deel van mijn assortiment niet op voorraad maar bestel dit als de klant besteld heeft.

Enige is is dat je hierdoor lagere winst (of soms helemaal geen) haalt op die producten omdat je kleine bestellingen doet bij de leverancier en hierdoor dus een hogere druk van de verzendkosten per artikel krijgt.

 

Klanten moet je goed op de hoogte brengen (vooraf) wat de levertijd is, als het dan om producten gaat die niet overal direct verkrijgbaar zijn wil de klant meestal wel even wachten, zolang als de aangegeven levertijd ook maar nagekomen wordt daarna.

 

Tuurlijk moet je kijken of je leverancier geen minimum order tarieven heeft waarmee je een probleem kan krijgen.

 

Ik heb destijds in elkgeval ook zo gewerkt en bij elke order steeds een paar extra producten (begonnen met de goedkoopste) meebesteld en zo langzaam steeds de voorraad iets verder opgebouwd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Houd er rekening mee dat leveranciers er al snel een week over kunnen doen om te leveren. Bij ons doen de meeste er gemiddeld vier dagen over (tijd tussen bestellen en levering). Veel leveranciers weken ook met dropshipment en daar zit dan nog extra vertraging in. We hebben zelf alles op voorraad en laten zien hoe groot die voorraad is. Dat de concurrent zo meer inzicht heeft in onze manier van zakendoen vind ik minder van belang, dat de (potentiele) klant ziet dat we het hebben vind ik belangrijker.

 

Als je bij bestellingen op je site van producten die je niet op voorraad hebt, een minimale (franco) bestelling bij je leverancier plaatst, hoef je niets met ze af te spreken. Behalve dan de levertijden naar jou.

 

Persoonlijk ben ik allergisch voor webshops met levertijden van een week of zo. Nog erger vind ik de webshops die de voorraad van de leverancier op hun site hebben staan alsof zij het op voorraad hebben en je dan nog een aantal dagen moet wachten voordat je je bestelling binnen hebt. Als je helder (per product) de levertijd communiceert, scheelt dat al een hele boel (ook aan e-mail en telefoonverkeer jouw kant op). E.e.a. is natuurlijk brancheafhankelijk. Als ik een wasmachine bestel doe ik dat omdat de huidige kapot is gegaan, dan wil ik geen week wachten op een nieuwe.

 

Hou er wel rekening mee dat spullen waar een levertijd op zit ook weer gemakkelijk geannuleerd worden. Kan je ze gelijk versturen is het "uitvalpercentage" minder.

 

Je wil natuurlijk een vrij specifieke markt bedienen, heb je al veel concurrentie? Als zij goed gevonden worden, een goede webshop hebben en snel kunnen leveren, dan loop je natuurlijk bestellingen mis.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Houd er rekening mee dat leveranciers er al snel een week over kunnen doen om te leveren. Bij ons doen de meeste er gemiddeld vier dagen over (tijd tussen bestellen en levering). Veel leveranciers weken ook met dropshipment en daar zit dan nog extra vertraging in. We hebben zelf alles op voorraad en laten zien hoe groot die voorraad is. Dat de concurrent zo meer inzicht heeft in onze manier van zakendoen vind ik minder van belang, dat de (potentiele) klant ziet dat we het hebben vind ik belangrijker.

 

Als je bij bestellingen op je site van producten die je niet op voorraad hebt, een minimale (franco) bestelling bij je leverancier plaatst, hoef je niets met ze af te spreken. Behalve dan de levertijden naar jou.

 

Persoonlijk ben ik allergisch voor webshops met levertijden van een week of zo. Nog erger vind ik de webshops die de voorraad van de leverancier op hun site hebben staan alsof zij het op voorraad hebben en je dan nog een aantal dagen moet wachten voordat je je bestelling binnen hebt. Als je helder (per product) de levertijd communiceert, scheelt dat al een hele boel (ook aan e-mail en telefoonverkeer jouw kant op). E.e.a. is natuurlijk brancheafhankelijk. Als ik een wasmachine bestel doe ik dat omdat de huidige kapot is gegaan, dan wil ik geen week wachten op een nieuwe.

 

Hou er wel rekening mee dat spullen waar een levertijd op zit ook weer gemakkelijk geannuleerd worden. Kan je ze gelijk versturen is het "uitvalpercentage" minder.

 

Je wil natuurlijk een vrij specifieke markt bedienen, heb je al veel concurrentie? Als zij goed gevonden worden, een goede webshop hebben en snel kunnen leveren, dan loop je natuurlijk bestellingen mis.

 

Mijn ervaring met leveranciers tot nu toe (zijn allemaal klein en specifiek) is dat ze binnen 2 dagen versturen en ik het binnen 4 dagen maximaal heb (buitenland), meestal sneller. Sommige producten zijn ook verkrijgbaar bij andere leveranciers maar échte concurrenten die precies hetzelfde doen, zijn er niet. Eén van de belangrijkste concurrenten (google-wise) heeft een levertijd van 5 dagen.

 

Ik ga ook zeker proberen om het meeste op voorraad te hebben, maar ik ga het wel ook uitproberen om eens te zien of ik daar op kan besparen. Het lijkt me overigens ook veel werk, je moet continu in de gaten houden of de leverancier dingen op voorraad heeft en je bent contimu bezig met bestellingen maken enzo. Misschien word ik daar ook wel helemaal gek van.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bij mijn leveranciers heb ik een minimumbedrag waarboven de order franco verzonden wordt. Dit verschilt tussen de E 200 en E 300. Binnen mijn artikelrange moet ik dus relatief veel afnemen om dit bedrag te halen op week of zelfs dagelijkse basis.

 

Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen. Alles uit voorraad.

 

Wel heb ik een reserveringssysteem gebouwd die (na wat kinderziektes) z'n werk begint te doen: artikelen die worden aangekondigd plaats ik op mijn site en adhv de reserveringen kan ik bepalen of het interessant is een artikel wel of niet in het assortiment op te nemen... ;D


... doet leuke dingen op internet ...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bij mijn leveranciers heb ik een minimumbedrag waarboven de order franco verzonden wordt. Dit verschilt tussen de E 200 en E 300. Binnen mijn artikelrange moet ik dus relatief veel afnemen om dit bedrag te halen op week of zelfs dagelijkse basis.

 

Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen. Alles uit voorraad.

 

Wel heb ik een reserveringssysteem gebouwd die (na wat kinderziektes) z'n werk begint te doen: artikelen die worden aangekondigd plaats ik op mijn site en adhv de reserveringen kan ik bepalen of het interessant is een artikel wel of niet in het assortiment op te nemen... ;D

 

Daar ben ik ook over aan het nadenken inderdaad. Dit betekent dus wel dat jij artikelen op je website zet die je nog niet/nooit hebt ingekocht. Maar misschien wel andere dingen bij dezelfde leverancier?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Jazeker. Ik heb binnen de NL maar een paar leveranciers (groothandels) waar ik inkoop. Bepaalde merken voer ik niet omdat de groothandel mij niet aanstaat. Eigenwijs he?

 

De modellen die 'te reserveren' zijn zijn aankondigingen van de fabrikanten. Ik weet voor de meeste fabrikanten al wat er dit jaar zo ongeveer uit gaat komen en wanneer. Het vervelende is wel dat je daar zelf nog geen foto's van kunt maken en het dus moet doen met de meestal slechte kwaliteit foto's die de fabrikant ter beschikking stelt...

 

Mijn artikelen zijn vaak maar eenmalig leverbaar... Er wordt een run geproduceerd en daarna is het op...


... doet leuke dingen op internet ...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ja de verzamelaars business is echt wel heel anders.

Ik trek overigens dezelfde conclusie als jij in het andere topic. Iedere webwinkel is anders, zelfs webwinkels met enigzins dezelfde producten. Iedereen wil zich profileren op iets anders en iedereen vindt andere dingen belangrijk.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Onze ervaring met groothandels is dat je moet praten als brugman om ook maar iets voor elkaar te krijgen als nieuwe (kleine) afnemer. Hun voorkeur (uiteraard) is dat je meteen toont wat je waard bent en een fatsoenlijke order doet. Het verhaal van jonge ondernemers, hip (en al dan niet groen) welke een onderscheidende webshop gaan beginnen (Ja, eh.. nog niet online...) hebben ze 1000 en 1 keer gehoord en is voor hen (helaas) geen aanleiding hun geheimen (inkoopprijs) prijs te geven :D

 

 


Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Onze ervaring met groothandels is dat je moet praten als brugman om ook maar iets voor elkaar te krijgen als nieuwe (kleine) afnemer. Hun voorkeur (uiteraard) is dat je meteen toont wat je waard bent en een fatsoenlijke order doet. Het verhaal van jonge ondernemers, hip (en al dan niet groen) welke een onderscheidende webshop gaan beginnen (Ja, eh.. nog niet online...) hebben ze 1000 en 1 keer gehoord en is voor hen (helaas) geen aanleiding hun geheimen (inkoopprijs) prijs te geven :D

 

 

 

Het verschil is dat wij voor een groot deel niet bij groothandels kopen. Daarnaast heb ik dus echt van alle leveranciers en groothandels de prijzen gekregen, geen probeem.

 

Het gaat mij er ook niet om dat ik minder wil bestellen dan de minimumorder, het gaat mij er om dat ik een normale order doe waar product X niet inzit en dat ik product X dan wel op de site zet. Als product X dan wordt besteld, dan doe ik opnieuw een normale order. Ik wil sommige producten gewoon niet op voorraad hebben omdat ik er bijvoorbeeld over twijfel (ik wil bv graag laten zien dat groen best betaalbaar kan zijn en dan vind ik een dure kinderstoel bijvoorbeeld een lastig product, zeker omdat er alternatieven voor zijn. Zo' product wil ik niet op voorraad hebben).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Gewoon doen en inderdaad heel duidelijk zijn betreft levertijden.

 

Wellicht hebben je leveranciers een actueel levertijden overzicht ergens online? Daarmee zou je zelfs automatisch kunnen tonen wat de werkelijke levertijd is.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Heel veel webshops werken zo en dan wordt er om 4 uur gekeken wat er besteld is dat gaat naar de leverancier toe en de volgende dag kan het vaak al naar de klant gestuurd worden mist het inderdaad bij de leverancier op voorraad is.

Maar dat wordt meestal via een csv bestand die je dan op een ftp server download en daar staan dan ook vaak actuele prijzen bij.


www.erotiekspecialisten.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 3 leden online en 104 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké