• 0

btw autokosten terug vorderen

Ik wist dat je 19 cent per gereden zakelijke kilometer mocht aftrekken van je inkomsten als je de auto in privé bezit hebt.

Wat ik niet wist is dat je het zakelijke percentage over de btw van je onderhoudskosten ook mag terug vorderen.

 

"Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."

 

Bedoelen ze hiermee dat je dit bedrag van je inkomsten moet aftrekken, of mag je dit bedrag als voorbelasting opgeven?

En kan dit nog met terugwerkende kracht?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus eigenlijk in geval van vragen altijd zeggen dat je met meerdere/verschillende auto's rijdt, ten slotte zou je adhv APK gegevens voor één auto op jaarbasis mét de postcode opgaves alsnog kunnen berekenen wat je exact privé en zakelijk hebt gereden. Niet dat ik denk dat de belastingdienst die moeite zou doen, maar toch.

 

 

??? ???

De fiscus weet toch welke auto's tot jouw beschikking staan. Als dat er maar een is dan lijkt het mij wat raar om daar oneerlijk over te zijn. Of koop anders alleen auto's van 4 jaar en jonger :P

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, wat te doen wanneer je meerdere auto's gebruikt die zakelijke ritjes maken.

 

Een resultaatgenieter declareert niet alleen kilometers bij z'n eigen onderneming maar ook bij z'n baas. Hij rijdt in 2 auto's, 1 bestel + 1 luxe auto. De luxe auto heeft een tijdlang in een garage gestaan i.v.m. revisie van de motor. De reparatienota liegt er niet om. Mag de resultaatgenieter nu van beide auto's alle btw van de autokosten (2 auto's) voor 75% terugvragen? (mits een km administratie ontbreekt?) Mag hij over het eerste kwartaal van 2010 de btw terugvragen van een reparatienota indien de auto in z'n geheel nog niet zakelijk is gebruikt in 2010?

 

Ik kan nergens vinden dat het niet zou mogen, maar zie liever iets waaruit blijkt dat het wel mag. (jurisprudentie etc..)

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi John N

 

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen?

 

Overigens is niet de stelregel "mits een KM administratie ontbreekt" maar mits uit de administratie (dus de boekhouding van de onderneming) niet blijkt wat de werkelijke verhouding zakelijk/privé is.

 

Kan me zo indenken dat de fiscus bij een controle toch al snel aanknopingspunten vindt dat de auto die erg lang in de garage gestaan heeft, weinig zakelijk gebruikt is (denk KM stand op de reparatiebon).

 

BTW van Q1 voor een auto die nog niet zakelijk gebruikt is, zou ik terughoudend mee zijn. Uiteraard moet de auto wel alsnog zakelijk gebruikt gaan worden!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp:

 

- btw

bij een auto op naam van prive, mag je zonder kilometerregistratie gewoon 75 % van btw van benzine en onderhoud, in de voorbelasting opnemen

 

- kosten

Er mag per kilometer 19 ct als kosten opvoeren. Mits geregistreerd ( de datum, de postcodes van vertrek en aankomst en het doel van de rit ).

 

deze 2 punten hoeven geen verband met elkaar te hebben ?

 

Mag ik dus als ik bv 1000 km geregistreerd heb ( 1000 * 0,19 = ) 190 euro als autokosten opvoeren in mijn administratie, en daarnaast bv ( 11900euro aan bezine, btw= 1900 euro * 75 % = ) 1425 euro in de voorbelasting opnemen?~

 

de relatie tussen de zakelijke kilometers en de benzine slaat nu natuurlijk nergens op ( 11900 euro benzine / 1,52 p/liter = ) 7830 liter op 1000 kilometer.

 

Het lijkt me niet dat de fiscus hiermee akkoord gaat. ( het is trouwens gewoon even een overdreven voorbeeld )

 

Ik hoor het graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Met zulke uitzonderingen heb ik geen ervaring, maar ik kan me zo voorstellen dat de belastingdienst dan constateert dat uit je administratie blijkt het zakelijk gebruik duidelijk minder dan 75% is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp:

 

- btw

bij een auto op naam van prive, mag je zonder kilometerregistratie gewoon 75 % van btw van benzine en onderhoud, in de voorbelasting opnemen

 

- kosten

Er mag per kilometer 19 ct als kosten opvoeren. Mits geregistreerd ( de datum, de postcodes van vertrek en aankomst en het doel van de rit ).

 

deze 2 punten hoeven geen verband met elkaar te hebben ?

 

Mag ik dus als ik bv 1000 km geregistreerd heb ( 1000 * 0,19 = ) 190 euro als autokosten opvoeren in mijn administratie, en daarnaast bv ( 11900euro aan bezine, btw= 1900 euro * 75 % = ) 1425 euro in de voorbelasting opnemen?~

 

de relatie tussen de zakelijke kilometers en de benzine slaat nu natuurlijk nergens op ( 11900 euro benzine / 1,52 p/liter = ) 7830 liter op 1000 kilometer.

 

Het lijkt me niet dat de fiscus hiermee akkoord gaat. ( het is trouwens gewoon even een overdreven voorbeeld )

 

Ik hoor het graag.

 

 

Iemand anders nog een suggestie?

 

En wat zou er gebeuren wanneer je alleen de btw terugvorderd en dus geen kosten opvoerd ( km * 0.19 )?

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

 

Iemand anders nog een suggestie?

 

En wat zou er gebeuren wanneer je alleen de btw terugvorderd en dus geen kosten opvoerd ( km * 0.19 )?

 

Mvg

 

 

Geen andere suggestie, want zo werkt het nu eenmaal.

 

Als je de 19 cent per KM uit je IB winst laat, dan heeft de fiscus het wel moeilijk om aan te tonen wat de verhouding zakelijk/privé werkelijk is.

 

Ik heb ook wel eens geopperd om garagnota's waar de KM stand op staat, niet te bewaren (en dus die BTW ook niet te claimen) als de verhouding erg scheef is t.o.v. de goedkeuring van 75% zakelijk.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Oftewel: als je op 31-12-08 bij de garage bent geweest en er staat 10.000 km qua tellerstand op de factuur.

Op 31-12-2009 sta je weer bij de garage met een tellerstand van 25.000 op de factuur.

(...)

Dan blijkt uit de administratie (lees dus boekhouding) dat je 15.000 KM gereden hebt.

 

Als je vervolgens in de IB winstaangifte een KM-vergoeding van 950 euro aftrekt als autokosten, dan is duidelijk te herleiden dat je 5.000 km zakelijk hebt gereden en dus 10.000 privé. De verhouding is dan 33 / 67 en dus mag je maar 33% van de BTW op de privé brandstof en garagekosten aftrekken als voorbelasting.

 

Misschien een beetje laat maar ik wil er toch even op reageren.

 

Stel nu dat ik in bovenstaand voorbeeld bij de IB winstaangifte een KM-vergoeding van zeg 3000 euro aftrek. Dan valt dus af te leiden dat ik meer dan 15000 km zakelijk heb gereden. Ook kan ik met mijn agenda bewijzen dat ik die afstand gereisd heb. Door carpoolen/ov/fietsen ed. heb ik echter feitelijk minder km gereden.

 

Zonder garagebonnen geen enkel probleem, maar met garagebonnen dan? Kan dit problemen opleveren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zonder garagebonnen geen enkel probleem, maar met garagebonnen dan? Kan dit problemen opleveren?

 

 

Dan kun je overwegen om een garagebon weg te gooien. Dan kun je weliswaar niets met de BTW op die bon, maar valt het werkelijk privé gebruik ook niet uit de boekhouding af te leiden.

 

Als particulier ben je niet verplicht die garagebon te bewaren immers, als je er zakelijk niets mee doet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.