• 0

Uren bijhouden

Als ondernemer moet je al je uren bij houden, wil je als zelfstandig ondernemer worden aangemerkt. Zeker als je daarnaast in loondienst of student bent.

 

De belastingdienst wil weten dat je aan de 1250 uren per jaar komt (uit me hoofd gezegd). Nu komt dat uit op gem. drie dagen per week.

 

Zelf hou ik het in Excel een beetje bij, maar ik vroeg me nu af hoe jullie dat doen. Iedereen heeft dit probleem in het begin.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet het aannemelijk kunnen maken dat je zoveel uren hebt gewerkt maar volgens mij ben je niet verplicht een urenregistratie bij te houden. Dat zou ook weer voor een grote belasting zorgen.

 

Zelf ben ik begonnen om al mijn werkzaamheden in Access bij te houden zodat ik ook wist hoeveel tijd ik per klant kwijt ben om zodoende te kijken of mijn tarieven nog goed zijn.

 

Maar ik kom er al snel achter dat ik dingen ga vergeten op te schrijven. Bijvoorbeeld als er iemand heeft gebeld of als ik iemand heb gebeld. Eigenlijk zou ik dat kwartier op moeten schrijven maar ja dan ben ik straks langer bezig met noteren waar ik mee bezig ben geweest dan de activiteiten die ik opschrijf :D

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het al voor me:

 

- Gewerkt: 800 uur

- Uren registratie: 426 uur

- Totaal 1226.. goh, das vreemd, precies genoeg ;)

 

Zelf houd ik het ook niet bij, maar ik denk dat het geen probleem zal worden omdat ik naast mijn bedrijf niet ook nog een loondienstverband oid heb. Dat maakt het wat makkelijker om aan te tonen dat je ondernemer bent voor de belasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt, hebben jullie helemaal gelijk in. Ik kreeg het advies van de Belastingdienst om het wel te doen, omdat ik ook nog student was.

 

Tot half juli sta ik ingeschreven als student. Nu was mijn afstudeeropdracht het ondernemingsplan. De tijd loopt dus in elkaar over. Aangezien de belastingdienst met studenten heel erg kritisch is, moest ik al me werkzaamheden maar gaan noteren.

 

Kost wel even tijd, maar geeft je ook veel inzicht in de uren die ik ongemerkt aan bepaalde zaken besteed.

 

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een situatie waarbij ik ongetwijfeld wel met een urenregistratie op de proppen moet komen. Dit omdat ik de onderneming draai naast een voltijd baan. Ik zal dan ook vrij dicht in de buurt van de norm van 1225 uur blijven...

 

Ik heb hiervoor een simpel excel modelletje gebouwd... Gaat al lekker hoor, al heb ik nog geen product verkocht!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik een vervelende mededeling voor jou; je hebt geen recht meer op zelfstandigenaftrek... :(

 

Sinds dit jaar is een andere vereiste dat je tenminste 50% van je effectieve werktijd aan de onderneming besteed. Met een fulltime baan is dit niet het geval en derhalve krijg je geen zelfstandigenaftrek meer.

 

Op zich valt er ook wel wat voor te zeggen omdat je tenslotte ook een baan hebt en je de "ondersteuning" dus niet nodig hebt. Maar kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent....

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Welleke,

 

De situatie m.b.t de zelfstandigenafrek van celletje 1974 is misschien zo hopeloos nog niet.

 

De belastingdienst zegt dat je behalve de vereiste 1225 uur ook nog 50% van de arbeidstijd aan het feitelijk drijven van de onderneming moet besteden.

De 50% voorwaarde gaat niet op als Celletje in één van de jaren tussen 1998 en 2002 geen ondernemer was.

 

Dus misschien ..... is dat het geval bij Celletje.

 

Groet,

 

Gerold

Link naar reactie
  • 0

Klopt! Dat heb ik ook gelezen nadat ik eerst geschrokken was van die regel.... Maar ik heb nog niet eerder een zaakje gehad, dus dat komt wel goed... alleen die uren ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

WelleKe,

 

De regelgeving blinkt inderdaad weer uit in duidelijkheid, maar ach, dat zorgt er ook weer voor dat je onverwachte voordeeltjes tegen komt als je gaat graven....

 

Het enige dat bij mij dan blijft knagen is: Hoeveel (belasting-)voordeeltjes laat ik nog liggen zonder dat ik het weet???????

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

50% vd feitelijke arbeidstijd?

 

mijn vrouw heeft een ambulante handel in kinderkleding en geen eigen baan

 

bij haar tellen dus gewoon alle uren?

Ja, bij je vrouw tellen alle uren. Bij een ander ook trouwens, het enige dat deze - nog steeds bestaande - regel zegt is dat mensen die

- EN geen starter meer zijn;

- EN niet meer dan 50% van hun werktijd aan hun onderneming(en) besteden;

 

geen recht hebben op zelfstandigenaftrek.

Je vrouw besteedt vrijwel al haar arbeidstijd aan deze bron van inkomen (want ze heeft geen andere), en daarnaast is ze ook starter, vermoed ik. Dus als zij aan de 1225 uur geraakt, kan ze zelfstandigenaftrek claimen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.