• 0

verdeling huis/ bedrijf in taxatierapport

hallo

We staan op het punt om een bedrijfspand te kopen, met een woning erbij. Nu moeten we voor beiden een aparte hypotheek aanvragen. Het bedrijfspand kunnen we financieren met ong. 7 % (450000) en de woning (176000) met 5,3 % rente.

Het bedrijf is niet btw plichtig.

De vraag is wat voordeliger is: zoveel mogelijk van de waarde toe te kennen aan de woning, en zo een groter deel aftrekbare lagere rente te krijgen of een zo groot mogelijk deel toe te kennen aan het bedrijf, en zo een groter deel te kunnen aftrekken van het totale bedrijfsinkomen.

De taxateur was bereid met onze voorkeur rekening te houden.

vr.groet, Edith

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Zonder uiteraard alle details te kennen, zou ik denken zoveel mogelijk eigen woning.

1. lagere rente

2. eigen woning rente is aftrekbaar. De rente op bedrijfsOG ook, maar die vermindert de winst uit onderneming. En daarmee ook de MKB-winstvrijstelling. Oftewel, het aftrekpercentage is op de eigenwoning hoger dan op het bedrijfsOG. Uitzonderingen als bijleenregeling etc buiten beschouwing gelaten, maar dan nog.

Maar er spelen natuurlijk ook allerlei andere factoren, zoals hoeveel wil de bank financieren tbv het woningdeel, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het lijkt voor de hand liggend om te kiezen voor de lage woningrente die ook nog eens aftrekbaar is in box 1 zoals ronaldinho ook al aangeeft. Stel dat er binnen zekere grenzen geen beperking is voor de bank om een groter deel te financieren voor woning hetzij bedrijfspand dan is het voor een goede afweging denk ik van belang om na te gaan wat uiteindelijk je

financiele plaatje wordt. Hiervoor is ook de grootte van de winst uit onderneming (ik neem aan eenmanszaak?) van belang. Een accountant of minder geleerde ter zake kundige moet het in een half uurtje helder voor je kunnen maken.

www.reith.nl

• 0

Tegenargument:

De boekwinst bij verkoop van het zakelijk deel is belast in box 1. Het privé deel niet! Dus dan zou je zo veel als mogelijk willen toerekenen aan zakelijk.

Je ziet, Edith er zijn meerdere oplossingen waarbij koffiedik kijken (wat doet de OG markt in de toekomst) wel om de hoek komt...

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Eens, Joost. Maar als je bij verkoop dezelfde verhouding aan kunt houden als nu, zou dat juist weer een argument zijn om juist zoveel mogelijk een de woning toe te rekenen. Maar ja, dat is wat lastig vooraf in te schatten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Tegenargument:

De boekwinst bij verkoop van het zakelijk deel is belast in box 1. Het privé deel niet! Dus dan zou je zo veel als mogelijk willen toerekenen aan zakelijk.

Hartelijk dank voor jullie adviezen.

Joost, het tegenargument van overdrachtsbelasting bij verkoop is juist, maar weegt in ons geval niet zo zwaar. het gaat hier om een pand voor een uitvaartonderneming en meestal zijn die niet goed te verkopen. Dus als we hier na verloop van tijd weg willen, zal het pand worden afgebroken en kunnen we de grond nog verkopen. Zo lang mogelijk blijven zitten dus.

Dus nu denken we nog maar helemaal niet aan overdrachtsbelasting ed.

maar toch bedankt.

Op grond van jullie reacties zal ik zoveel mogelijk waarde bij de woning neerleggen. Omdat dit besluit vandaag doorgegeven moet worden, heeft het niet veel zin meer hier na vandaag nog op te reageren.

Nogmaals mijn dank.

groet, Edith

• 0

Edith

Ik doelde niet op de overdrachtsbelasting, maar op de IB heffing over de waardestijging (uiteindelijke verkoopopbrengst minus boekwaarde na afschrijvingen) in een zakelijk pand.

Nu je aangeeft dat het pand waarschijnlijk afgebroken gaat worden, deel ik de mening van de rest.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar