• 0

Verlede jaar BV opgericht, nu de mogelijkheid kopen pand

Hoi, verlede jaar me eenmanszaak omgezet in een bv. Dit jaar leuk gedraaid en met de winst kan ik nu een pand kopen. Hoe kan ik dit het beste doen. er zijn zover ik nu weet drie mogelijk heden. Pand kopen in de huideige BV, Pand kopen in een nieuw op te richten BV ( Holding en werkmaatschappij ),Pand prive kopen en verhuren aan de BV.

Even wat toelichting, Zelf 100% DGA, nu 3 werknemer. Geen vreemd vermogen wel een eigenvermogen van 400k, winst netto 2008 140k ( zelf een loon van 42k ) Liquide middelen in de BV nu 170k

Kan er geld uithalen om zelf iets te kopen kan ook geld doorschuiven naar de nieuwe BV om iets te kopen. Pand gaat ongeveer 500k kosten, nu huur ik voor 15k per jaar.

Wat is wijs in deze tijd ??

Groet

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Peter

Welke keuze het beste is voor jou valt niet te bepalen hier. De opties die je noemt, kloppen, maar elk kent zijn specifieke uitwerking, waarbij ook van belang is hoe je er privé financieel voor staat. Een holding oprichten in deze situatie en met jouw cijfers lijkt me sowieso wel aan te raden. Als deze lijn zich voortzet, dan wordt die ene BV topzwaar met winst. Dat wordt lastig bij een eventuele verkoop in de toekomst omdat je dan ook privé meteen moet afrekenen met de fiscus en niet iedereen ineens het geld op tafel kan leggen voor de zwaar winstgevende BV.

Wel wat kanttekeningen:

1. loon 42K bij een winst van 140K kan tot problemen leiden mbt het gebruikelijk loon. Bij een controle zal de fiscus stellen dat je toch echt meer salaris op moet nemen dan die 42K.

2. bouw je nu pensioen op in de BV?

3. het is niet noodzakelijk voordeliger om het pand met zoveel mogelijk eigen geld te betalen. Wellicht is maximaal financieren een beter idee. Ik schrijf dit omdat je blijkbaar met het ondernemingsvermogen zelf meer rendement maakt dan wat een lening kost. Dan kun je cash geld beter in de BV te werk stellen en het pand maximaal financieren.

Groet en vraag verder

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Het zou niet geheel ongebruikelijk zijn om een holding (of zelfs 2) tussen jou en de werkmij te plaatsen.

De eerste holding waarin jij persoonlijk enig aandeelhouder bent als pensioen-BV en spaarpot. Een B.V. met O.G. daaronder (met eventueel andere waardevolle activa) en daaronder pas de werkmij.

Dat houdt de structuur flexibel. Je kunt dan de werkmij verkopen zonder O.G., maar ook met O.G.

Het moet natuurlijk wel een realistische opzet zijn. De extra B.V.'s kosten geld. Zowel voor oprichting als het jaarlijks 'onderhoud'.

Als je dit trouwens nog dit jaar wilt regelen met terugwerkende kracht tot 1 januari en daarbij wilt afrekenen met de fiscus (ruisende inbreng), moet je voor 1 april een intentieverklaring laten registreren bij de belastingdienst (of zorgen dat alles is opgericht voor die tijd).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Wat is de reden geweest om niet direct een holding tussen te plaatsen?

Wanneer je vastgoed in een aparte BV plaatst, is het wel verstandig om na te gaan hoe de structuur er uit moet komen te zien, mede met het oog op latere verkoop (denk bv aan overdrachtsbelasting).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Zoals Bitaktus het voorstelt heb ik het precies zo gedaan.

Het geeft je op termijn maximale flexibiiteit. Je kunt bijvoorbeeld je werkmaatschappij b.v. apart van je pand verkopen, of andersom.

Ik zou zeker niet het pand prive kopen en aan de de b.v. verhuren. Bij evt. verkoop op termijn kun je

hiervoor belasting gaan betalen over de winst op het pand. Verder moet je ook niet uitvlakken het risico dat je prive loopt

doordat bij een onverhoopt faillisement van je b.v. het mogelijk is dat je op dat moment (terwijl je al in de ellende zit) in prive ook moet afrekenen.

T.a.v. je vermogen: je b.v. draait goed en je hebt een zeer solide financiering met 100% eigen vermogen. Als je bezig gaat met de b.v. structuur is het ook goed om je werkmaatschappij wat ' lichter' te maken. M.a.w. je vermogen naar boven te brengen en

veilig te stellen.

Succes.

www.reith.nl

• 0

Hoi,

Bedank voor de snelle reacties, de opzet van de bv was om de winst in het bedrijf te laten zodat niet alles via inkomstenbelasting naar de belasting zou gaan. Net op het laatste moment nog een BV er van kunnen maken anders had ik dik moeten afrekenen met de fiscus. Zelf leef ik gewoon en wil ook niet meer salaris uit de BV. Hierdoor kan ik doen en laten wat ik wil en af en toe risico nemen met nieuwe ideen waar ik dan de een deel van de winst in steek.

1/ Kan de belasting je verplichten om meer loon te nemen uit de BV ?

2/ De oudedagsreserve is doorgeschoven naar de BV, dit is nu een schuld aan mij prive heb ik begrepen, kan ik dit nog

doorschuiven naar de volgende BV. Groot 55K

3/ Kan je met geld wat is doorgeschoven naar de Holding ook weer ondernemen als je iets tegen kom wat intersant is.

of zit dat dan vast in de holding. Het is wel leuk om het veilig te stellen maar kan je er dan nog mee werken.

Voor het pand is het dus verstandig om dat niet in de bv te kopen maar er boven dmv holding puur voor de toekomst met het oog op verkoop van de werk BV, en dit moet geregeld zijn voor 1 April ( intentie verklaring ).

Dank, Peter

• 0

Hoi Peter,

1/ : het lijkt me niet; als je het gebruikelijke loon aan jezelf vergoed lijkt me dat o.k.; gezien de reactie van Joost kan dat toch tot problemen leiden; ik ben op dit vlak niet deskundig dus misschien kan iemand anders hier meer helderheid over verschaffen.

2/ Ja dat kan. Je hebt nu een bv1. Stel je richt nog een bv op; bv2. Deze bv komt onder bv1 te ' hangen' . De schuld van bv1 aan jou prive blijft bestaand. Je kunt de naam die bv1 ooit had wijzigen in ....holding of beheer b.v. Je kunt bv2 de naam geven die bv1 ooit had.

3. Ja dat kan. Bv1 kan bv2 geld lenen. Gewoon middels een zakelijke leenovereenkomst en uiteraard voor zover het aanwezige het kapitaal en andere verplichtingen dit toelaten.

www.reith.nl

• 0

Hoi Peter,

1/ : het lijkt me niet; als je het gebruikelijke loon aan jezelf vergoed lijkt me dat o.k.; gezien de reactie van Joost kan dat toch tot problemen leiden; ik ben op dit vlak niet deskundig dus misschien kan iemand anders hier meer helderheid over verschaffen.

2/ Ja dat kan. Je hebt nu een bv1. Stel je richt nog een bv op; bv2. Deze bv komt onder bv1 te ' hangen' . De schuld van bv1 aan jou prive blijft bestaand. Je kunt de naam die bv1 ooit had wijzigen in ....holding of beheer b.v. Je kunt bv2 de naam geven die bv1 ooit had.

3. Ja dat kan. Bv1 kan bv2 geld lenen. Gewoon middels een zakelijke leenovereenkomst en uiteraard voor zover het aanwezige het kapitaal en andere verplichtingen dit toelaten.

Punt 2 hoeft niet. Je kunt redelijk probleemloos de holding er tussen hangen. Dan hoef je je administratie in de werkmij ook niet aanpassen. (denk aan kvk nummers, btw nummer etc).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar