• 0

krijg passiva niet gelijk aan activa bij IB aangifte (vermogen niet duidelijk)

Hallo, wie helpt mij??????

 

Ben bezig met invullen IB aangifte ondernemer maar begrijp het echt niet.

 

Volgende mijn winst en verliesrekening : 1938 euro verlies (omzet-inkoop-overige kosten)

 

 

Balans activa:

 

voorraad 2546

liquide middelen 2087

 

totaal 4633

 

 

 

Maar nu weet ik niet wat ik op de passiva zijde moet zetten, moet ook 4633 worden toch?

 

 

Privestortingen waren 2920 euro

 

eigen vermogen zou dus beginvermogen 0 - verlies 1938 + privestortingen 2920= 982 euro toch

 

 

Maar hoe vul ik mijn passiva nu aan?????????????? En wat is nu mijn ondernemingsvermogen einde boekjaar:

 

982 of niet??

 

Of is ondernemingsvermogen "gewoon" 4633 met eigen vermogen van 982 en onder welk kopje plaats ik het verschil van 3651 dan???

 

 

Even aanvullende informatie:

 

- geen btw afdracht= op 0 gesteld via kleine ondernemersregeling

- geen crediteuren of debiteuren (alles wordt bij aflevering voldaan) internet winkel

- geen schulden alleen inbreng prive

- geen inventaris of overige bezittingen behalve voorraad tegen inkoopprijs en kas en banksaldo

 

Zou dus heel eenvoudig moeten zijn om een balans en IB aangifte in te vullen.

 

 

Wat zie ik voor belangrijks over het hoofd? Wat doe ik fout?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Deze korting heb ik niet in mijn winst en verliesrekening meegenomen als opbrengst.

Heb inderdaad gewoon omzet excl. btw- kosten excl. btw gedaan en de btw helemaal buiten beschouwing gelaten.

 

Dit betekend dus dat mijn verlies kleiner wordt in mijn geval wordt dit nu dus 1938-180= 1758 verlies.

 

Maar hoe vul ik mijn passiva kant van de balans nu in? Hoe kom ik nu op die 4633 euro?

Is mijn eigen vermogen nu ineens 4633 euro?!!! Ik heb toch geen andere posten bij mijn passiva in te vullen of mis ik nog iets?

 

 

Want eigen vermogen is toch begin vermogen - verlies+ privestortingen=1162 euro en dan 4633-/- 1162= 3471 verschil tussen passiva en activa.

 

Is eigen vermogen in dit geval hetzelfde als ondernemingsvermogen? Ja toch want via vermogensverschil berekening zal mijn verlies toch ook uit moeten komen op die 1758 euro?

 

 

Je moet ook kapitaalaandeel aangeven maar wat is hier het kapitaal bedrag?? (Aandeel is in ons geval 50%)

 

(We zijn begin febr. 2008 als vof begonnen naast vaste baan partner en stoppen nu weer wegens uitblijven succes gaan de voorraden verkopen en niets meer inkopen. Hebben ons prive geld hard nodig voor onvoorziene uitgaven).

 

Ik wil daarom ook "zelf" deze aangifte voor elkaar krijgen. Het prive deel (huis, inkomsten werk etc. ) is voor elkaar maar het zakelijke winst deel niet.

 

Loop echt vast.

 

 

 

Hoe vul ik die balans op de aangifte nu toch in?

 

Zou zo simpel moeten zijn: verlies is 1758 en dat is het . Waarom maken ze het toch zo moeilijk?

 

Ik hoop dat je me hiermee zou willen helpen

 

 

mvg

 

Yvet

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yvet,

 

Je hebt 4.633 aan bezittingen (voorraad+liq. middelen). Hoe heb je deze bezittingen verkregen?

De voorraad wordt niet gefinancierd door een openstaande schuld van de crediteuren want deze is voldaan.

De voorraad wordt ook niet gefinancierd door bedrijfswinst want je maakt verlies.

 

Dan blijft er maar één optie over: Je hebt meer privé ingebracht dan de 2.920 die je nu noemt.

 

Verder mis ik de BTW positie in jouw opstelling. Als je de KOR hebt toegepast in Q4 2008 dan heb je dus een vordering openstaan per balansdatum die in 2009 wordt uitbetaald.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom maken ze het toch zo moeilijk?

 

Niet lullig bedoeld maar iedereen heeft zo zijn eigen vaardigheden. Ik ben hopeloos met het inrichten van een woning maar smul van fiscaliteiten en het bedrijfsleven.

 

Ik adviseer je om de administratie eens door te spitten en te kijken of daar misschien fouten zijn gemaakt. Zoals je omschrijft heb je dit allemaal zelf bijgehouden? Een fout zit in een klein hoekje dus kijk eens in je afschriften, kasboek en andere grootboeken.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een beetje in hetzelfde schuitje qua situatie en doe ook een poging om mijn IB zelf op te geven. Ik zit nu echter nog met een laatste probleempje.

 

Op dit moment heb ik het volgende:

 

Activa:

Vaste Activa + Voorraden + Vorderingen + Liquide Middelen

229 + 2211 + 588 + 1386 = 4414

 

Passiva:

Eigen vermogen + Overlopende passiva

5077 + 1086 = 6163

 

Winst & Verlies:

-1749

 

De rekensom is bijna rond, want als ik het verlies op de passiva kan zetten (maar onder welk rubriekje zou dat moeten?) dan komt het uit. Echter omdat het verlies betreft neem ik aan dat het naar de activa gaat?? (Kan geen negatieve bedragen invullen, dus dan maar naar de tegenovergestelde van de balans?)

 

En onder welk rubriekje zou dat dan moeten?

 

Kortom, hoe verwerk je een verlies van je winst & verlies rekening nu eigenlijk in je activa/passiva balans om de IB kloppend te maken, aangezien deze verplicht dat beide kanten gelijk zijn!?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

Nikki

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik ben er uit!!! Mijn verlies en winst rekening en Balans kloppen nu.

 

Ik had mijn inkoop bedragen van mijn voorraad niet uit mijn inkoopkosten gehaald en de KOR niet bij mijn opbrengsten opgeteld. Dus winst en verliesrek. klopte niet.

 

Heb nu dus een winst ipv verlies. En op mijn balans was ik de vordering op de bel.d. vergeten.

 

 

Domme beginnersfouten dus maar met een beetje hulp kom je een heel eind. Bedankt!!!!!

 

 

MIjn privestortingen+mijn winst= eigenvermogen zijn nu gelijk aan mijn activa (voorraad, btw vordering, liq.m.)

 

Maar nu het volgende struikelblok voor mij:

 

Ik heb belastingaangiften van zowel mijn man als mij ingevuld (vof man vrouw ). En de verdeling van het kapitaal en de winst maar op 50% gehouden. Man heeft ook nog eens een vaste dienstbetrekking naast vof en ik niet.

 

Nu heb ik de eigen woning en de ziektekosten bij hem als aftrekposten volledig op gegeven (zoals voorgaande jaren) en de 50% winst er nu bij.

Bij mij alleen de 50% winst. Totale winst nog geen 1500 euro.

 

Is dit een slimme verdeling. Of is er een andere verdeling mogelijk die ons meer voordeel opleverd (in de toekomst)?

 

Er is overigens geen contract opgesteld en we hebben beiden recht op een zelfstandigenaftrek. Het urencriterium van 1225 uur per jaar is voor beiden apart aantoonbaar gehaald met urenregistratie bijgehouden in agenda. Het eerste jaar moet je toch heel veel leren en uitzoeken (Ook boekhoudkundig). En vooral heel veel adverteren in ons geval.

 

Ik schrok nogal van de teruggaaf die mijn man dan zou krijgen omdat de belastbare winst nu rond -9000 komt door zelfstandigenaftrek en hij een forse teruggaaf zou krijgen van enkele duizenden euro's doordat dit verrekend wordt met inkomen uit loondienst (33,6 uur).

 

Klopt dit echt? Ik vind het nogal krom. Ging ervan uit dat we niets zouden hoeven betalen omdat de winst binnen de zelfstandigenaftrek valt maar dan zoveel terugkrijgen?????!!! Waarom niet gewoon zelfstandigenaftrek gelijk stellen aan winst en klaar. Dus belastbare winst van 0 ipv -9000.

 

Heeft iemand hier voor mij een antwoord op. Heb al heel wat sites afgezocht naar antwoorden maar kan ze niet vinden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De winstverdeling is afhankelijk van de (vooraf gemaakte) afspraken. Het meest voordelig is om een zo laag mogelijke winst (economisch bepaald, dus in geval van verlies een zo hoog mogelijk verlies) aan je man toe te rekenen. Als er winst is, betekent dat dus zoveel mogelijk daarvan aan jou toewijzen. Ik zou dat echter niet leidend laten zijn, maar gewoon verdelen zoals de werkelijke verhoudingen liggen (rekening houdend met kapitaal- en arbeidsinbreng, etc).

 

De eigen woning en persoonsgebonden aftrek staan hier los van, die kun je meestal het beste toerekenen aan degene met het hoogste, persoonlijke inkomen (je man dus, in dit geval).

 

Wat betreft de teruggaaf, in principe klopt dat. Je kan negatief uitkomen en dat wordt dan verrekend met andere inkomsten, evt. in een ander jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.