• 0

stage opdracht opstellen en stagair vinden

Ik overweeg om voor mijn bedrijf een stagair te gaan zoeken om de interne en externe promotie van mijn bedrijf beter op poten te zetten en gelijk deels te laten uitvoeren.

 

Het gaat dus om het inrichten, uitvoeren en toekomst plannen maken.

 

Nu heb ik geen idee hoe ik een goede stage opdracht opstel en waar ik een goede stagair vind om dat uit te voeren (welke opleiding moet ik b.v. naar kijken?)

 

Dingen die ik zou willen van zo een stagair zijn het verzorgen van interne promotie in de shop (crossselling, upselling, verwante producten, seo optimalisatie enz...) maar ook externe promotie doormiddel van social media sites, linkpartners, virals enz..

 

Wie zou me kunnen en willen helpen om hiervoor een goede stage opdracht op te stellen en de juiste stagair te selecteren? (zodat ik straks niet met een stagair zit die werkelijk geen idee heeft wat hij doet).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelf zou ik je aanraden om even richting Hogescholen te bellen, daar te vragen om stage info. Qua opleiding kom je uit op: Commerciële economie, Marketing, (internationale) Bedrijfskunde, Communicatie, (hotel)management.

Er zullen er nog wel meer zijn.

 

NTI en LOI thuisstudie zijn plekken, waar je veel zelfstandige met ervaring al vandaan kan krijgen. De ander Hogescholen zijn vaak studenten die na havo/vwo 1 jaar 3 opdrachten hebben uitgevoerd, daarna bij jou terecht komen. Hebben dus over het algemeen meer begeleiding nodig.

 

Opstellen van stageopdracht, heb ik geen ervaring mee. Op mijn eigen stages in de afgelopen jaren na..

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op dit moment ook bezig met het opstellen van een stage vacature en stage opdracht.

- Allereerst moet je voor jezelf duidelijk hebben wat de taken voor de stagiaire zijn en omschrijf dit ook zo concreet mogelijk.

- Zoek naar opleidingen die hier op aan sluiten

- Zoek contact met deze opleidingen, ze zijn erg blij met nieuwe stage adressen

- Plan een afspraak met een stage coördinator van deze opleiding om je stageplek te bespreken. Er zijn bepaalde eisen waaraan een stage en stagebedrijf moeten voldoen.

- Alles ok? Verspreid dan je vacature binnen deze opleiding/hogeschool

- Nodig kandidaten uit voor een sollicitatie gesprek

- Stel goede vragen, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van de student.

(Er zit nogal een verschil in studenten en hun competenties, instellling en motivatie, ook al genieten ze dezelfde opleiding)

 

Onthoud ook: het gaat het wel een stagiair(e) en hoewel deze veel kan betekenen voor je bedrijf, het is en blijft wel een leerproces dus fouten mogen gemaakt worden.

 

Ontmoet JACK op www.meetjack.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zal eens op de website van de Universiteit hier kijken of ik info over het aanleveren van stage opdrachten kan vinden en anders of ik de juiste contact gegevens daarvoor kan vinden.

 

Is het verder beter om een stage rechtstreeks via een UNI aan te bieden of via 1 van de vele stage websites?

 

Ik heb zelf niet heel veel kennis van het werk waarvoor ik de stagiar wil inschakellen en daarom vind ik het ook wat lastig om een goede stage opdracht te maken en vooral om de juiste persoon te selecteren.

 

 

Overiges is het duidelijk dat het een leertraject is voor een stagiar en dat er dingen mis kunnen gaan, maar met een beetje goede persoon en met de juiste motivatie daarvan moet er door zoiemand een hoop bereikt kunnen worden voor mijn bedrijf vermoed ik zo.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk persoonlijk dat je meer hebt aan een HBO stagiaire, omdat het ook vooral om theorie in de praktijk brengen gaat, toch?

 

Daarnaast gericht zoeken naar opleidingen die passen bij wat jij van een stagiaire vraagt. Zelf enige kennis hebben van het gevraagde lijkt me wel een pre, hoe kun je de stagiair(e) anders begeleiden in hetgeen hij/zij moet doen. Als je de juiste opleiding gevonden hebt, zou ik even een belletje doen met iemand van die opleiding. Persoonlijk contact werkt het beste.

 

Je kan je vacature zowel direct via hogescholen als op stage websites aanbieden. Ik heb mijn uiteindelijke stage gevonden via zo'n dergelijke website, maar keek altijd ook op het netwerk van mijn hogeschool. Allebei doen dus.

 

 

Ontmoet JACK op www.meetjack.nl

Link naar reactie
  • 0

Als HBO studente klinkt het misschien niet zo geloofwaardig ;) maar ik merk wel dat als je iets in de praktijk wilt laten uitvoeren je inderdaad, zoals Jack zegt, meer hebt aan een HBO student. Op mijn Hogeschool (Rotterdam) hebben we tot het 3e jaar verschillende projecten uitgevoerd. Ik heb vrienden die communicatiewetenschappen studeren en daar ook wel projecten hebben maar voornamelijk ingaan op het onderzoek terwijl de HBO opleidingen juist weer meer inspelen op de uitvoering hiervan.

 

Ik weet dat ze bij ons op school ook de mogelijkheid bieden te 'adverteren' op de interne websites van de school. Daarnaast is er nog Crowfile, waar je als bedrijf o.a. stagiaires kunt aanspreken of een bericht kunt plaatsen met je 'vacature'. Daarnaast zou je tijdens de sollicitatie kunnen vragen of ze op dat moment al ideeën hebben, daar kun je vaak aan zien hoe een student omgaat met het onderwerp!

 

Ik hoop dat je er snel uitkomt.

net•wer•ken -werkte, h genetwerkt zijn best doen zoveel mogelijk invloedrijke mensen te leren kennen

Link naar reactie
  • 0

Nu enige tijd bezig met het zoeken van een stagiar maar helaas zonder resultaat.

Veel stage websites en ook de hoge scholen zitten niet te wachten op een bedrijf zoals ik dat heb (verkoop van erotische producten) en weigeren een advertentie hiervoor te plaatsen.

 

Oftewel: marketing voor vibrators, lingerie en aanverwante is een vieze bezigheid volgens deze bedrijven.

 

Op 1 stage website is een advertentie wel geplaatst en daar heeft nu welgeteld 1 persoon op gereageerd die helaas niet geschikt is (is iemand die in het engels reageerde omdat hij het nederlands nog niet beheerst).

 

iemand nog andere sugesties voor het vinden van een stagiar voor een bedrijf dat dus via internet erotische producten verkoopt?

Link naar reactie
  • 0

...

Veel stage websites en ook de hoge scholen zitten niet te wachten op een bedrijf zoals ik dat heb (verkoop van erotische producten) en weigeren een advertentie hiervoor te plaatsen.

 

Oftewel: marketing voor vibrators, lingerie en aanverwante is een vieze bezigheid volgens deze bedrijven.

 

...

 

Weer een treurig voorbeeld van hoe bekrompen we nog steeds zijn in dit landje... :P

 

Geen directe oplossing, behalve misschien die scholen langsgaan in net pak, en laten zien dat je geen schurk bent.

 

Andere mogelijkheid: geen stagiair, maar een freelancer inhuren, die je betaalt obv resultaat.

 

EDIT: toch nog een idee: ga naar een studentenstad, loop wat kroegen af (en / of studentenverenigingen), en bied die gave stage aan direct aan de doelgroep! Bied ook een 'aanbrengpremie' aan: degene die jou een goede stagiar bezorgt krijgt zeg EUR X, of bijv 4 staatsloten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Veel hoge scholen hebben prikborden waar je een poster kunt ophangen met een oproep voor een stagiair. Studenten mogen zelf hun stage uitzoeken dus zijn niet afhankelijk van het aanbod van school zelf.

 

Ook kun je natuurlijk een stage plaatsen op sites zoals stage motor.nl of stageplaza.

 

als ze erotische artikelen niet willen plaatsen kun je het anders vermelden zoals vrijetijds gebruiks artikelen, of je omscrhijft de opdracht zoals in je startpost met extra informatie over de opdracht maar laat het product achterwege. Als een student reageert of ernaar vraagt kun je het altijd vermelden. ik denk dat studenten minder moeite hebben met de producten dan de stage aanbiedende sites en scholen.

Link naar reactie
  • 0

...

Veel stage websites en ook de hoge scholen zitten niet te wachten op een bedrijf zoals ik dat heb (verkoop van erotische producten) en weigeren een advertentie hiervoor te plaatsen.

 

Oftewel: marketing voor vibrators, lingerie en aanverwante is een vieze bezigheid volgens deze bedrijven.

 

...

[...]

EDIT: toch nog een idee: ga naar een studentenstad, loop wat kroegen af (en / of studentenverenigingen), en bied die gave stage aan direct aan de doelgroep! Bied ook een 'aanbrengpremie' aan: degene die jou een goede stagiar bezorgt krijgt zeg EUR X, of bijv 4 staatsloten.

Dit kan je sowieso een hoop publiciteit opleveren. Dit is een interessante start die je wellicht de komende stageperiodes van zowel nieuwe klanten als stagiaires kan voorzien.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, zitten wel wat dingen bij waar ik wat mee kan.

 

De stage opdracht staat nu in elkgeval op stage motor .nl maar daar dus pas 1 reactie.

 

product zet ik er wel bewust in aangezien je anders weer hebt dat je voor gegevens betaald en dan de potentiele stagiair dus niks met die producten te maken wil hebben.

 

De stage is naar vele duizenden studenten gemaild en op de website geplaatst, kennelijk zitten studenten toch niet op een dergelijke stage te wachten.

 

Overigens krijgen de stage lopers de producten enkel via de website te zien aangezien de vooraad op een heel andere locatie staat als waar de stagiar zou komen te zitten.

 

Freelancer op basis van resultaat heb ik ook al eens naar gekeken maar was toen ook geen animo voor. Verder is een deel van het werk dat ik door de stagiar zou willen laten doen niet echt direct resultaat van te meten.

 

En om een "echt" personeelslid aan te nemen is nog even te duur / te groot risico voor me.

Link naar reactie
  • 1

Het is niet gek dat je maar 1 reactie krijg. Bij dit soort stages heb je 2 aanvang periodes.

 

Vanaf het begin van het schooljaar begin september, en anderzijds de 2e helft vanaf eind januari/begin februari.

 

De groep studenten die een stage voor aanstaande september, beginnen vaak met zoeken vanaf juni en later.

De groep vroege studenten die eerder zoeken doen dit vaak in het eigen netwerk.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet gek dat je maar 1 reactie krijg. Bij dit soort stages heb je 2 aanvang periodes.

 

Vanaf het begin van het schooljaar begin september, en anderzijds de 2e helft vanaf eind januari/begin februari.

 

De groep studenten die een stage voor aanstaande september, beginnen vaak met zoeken vanaf juni en later.

De groep vroege studenten die eerder zoeken doen dit vaak in het eigen netwerk.

Oke... dat kan ook een hoop verklaren. was me ook nog niet echt duidelijk welke periodes de meeste stagiares beschikbaar zijn.

 

dat zou dus ook inhouden dat ik tot september een andere oplossing zou moeten zoeken om tot die tijd dus iemand voor dit werk te vinden.

 

Misschien beter dus als bijbaan plaatsen, krijg je echter weer te maken met loondienst en alle bijkomende ongein en kosten (weet eigenlijk niet hoe dat bij een stage zit) en moet ik eens uitzoeken wat normale uurlonen zijn voro studenten voor dergelijk werk.

Link naar reactie
  • 0

Moet er ook marktonderzoek gedaan worden door deze persoon?

Anders zit je sowieso denk ik in een slechte tijd.

 

als je nu nog een persoon moet vinden die een onderzoek op moet stellen begin je waarschijnlijk eind juni, begin juli met het daadwerkelijke onderzoek.

 

Als je in deze tijd klanten wil benaderen zijn contactpersonen op vakantie en hebben de overige werknemers het vaak erg druk.

 

Anderzijds, als je geen onderzoek wilt laten doen:

 

Er zijn altijd studenten die vakantiewerk willen doen. Ze kunnen dan fulltime werken gedurende de zomervakantie en aansluitend stage lopen wellicht.

 

Je kunt dan zien of de persoon goed werk levert en hoeft net als bij een stage je niet rot te voelen als de persoon niet aan je verwachtingen voldoet en je de stage vroegtijdig beëindigt.

 

voor de student heeft het ook voordelen. Hij is zeker van een stage en weet wat hij aan jou heeft en zit daarna na de zomervakantie niet vast voor een half jaar aan een stage die niet uitdagend is of niet aan de verwachtingen voldoet.

 

Bovendien staan dit soort opdrachten als vakantiewerk goed op de C.V. van de student

Link naar reactie
  • 0

gaat niet direct om marktonderzoek nee.

Wat ik zoek is iemand die de interne en externe marketing voor de webshop goed op poten kan zetten en deze ook kan uitvoeren.

 

Interne marketing moet gedacht worden aan:

- nieuwsbrieven

- verwante producten

- upsells

- crossselling

- meten bezoekers gedrag (en zoeken van juiste tools hiervoor) en op basis daarvan sugesties doen voor verbeter punten van de webshops

- seo van website verbeteren

- contacten affiliates en andere partners

- overige interne marketing opzetten

 

Bij externe marketing denk ik aan:

- linkpartners zoeken en benaderen

- uitzetten van strategie voor benaderen van nieuwe partners (en eventueel benaderen hiervan)

- (pers) berichten voor (nieuwe) diensten geplaatst krijgen op relefante websites

- marketing via social media sites

- overige externe marketing met als doel het aantal bezoekers en klanten te vergroten.

 

Dat is een beetje wat ik zoek.

Hoe bepaal je nu wat een "normaal" salaris is voor een student die zulke dingen kan doen?

 

En wat komt er verder allemaal kijken als je een student aanneemt voor een vakantie/bijbaantje?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vossie,

 

Ik ben zelf student en loop momenteel stage. Als ik de opdracht omschrijving van jou zie weet ik niet zeker of dit wel een stage opdracht is ik denk dat dit dicht in de buurt ligt van een afstudeeropdracht. Ik kan niet precies welke kwaliteit je verwacht maar ik denkt dat het meer een afstudeeropdracht is. De "stagetijd is al begonnen en omdat het nu het tegen het eind van het schooljaar loopt is het moeilijk nog een stagiair te regelen. Als ik jou was zou ik gewoon naar hogescholen/universiteiten bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat er zat mensen zijn die bij u stage willen lopen. Voor een stage/afstudeer word meestal een maandelijkse vergoeding gegeven ik krijg nu 300 euro per maan en loop fulltime stage. De bedragen varieren van 250 tot 450. Als je vragen hebt of wil dat ik wat vraag op school (hogeschool Utrecht) wil ik dat best doen.

 

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen

 

groeten Mathyn

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verschil is wel dat als het een stage is de bedragen die Mathyn noemt kloppen maar voor vakantiewerk is dit te weinig. Ik denk dat een maandsalaris van 1500 bruto ongeveer is wat een student kan vragen. Hangt ook van de leeftijd af. Sommige HBO studenten zijn 21, andere 23 of ouder

Link naar reactie
  • 0

Edwin84 heeft hier zeker gelijk in. Een ander verschil is dat bij verschillende opleidingen in verschillende jaren stage word gelopen. Aan een 2e jaars stagiair heb je minder dan een 3e of 4e jaars.

 

Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat een stage een echt leerproces er wordt van de stagebegeleider verwacht dat deze de student begeleid en dat deze kennis heeft van de stageopdracht. Als je zelf niet thuis bent in de marketing kan dit nog wel een probleem zijn en is een afstuuderder wellicht een beter alternatief

Link naar reactie
  • 0

Eerder kreeg ik juist advies om niet naar een universitaire student te zoeken maar juiste en HBO student omdat ik meer een praktijk student zoek als een theoretische.

 

Een vergoeding van rond de 300 euro is een mooie vergoeding voor een stagiar.

 

En begrijp ook dat dat voor een vakantie kracht weer te weinig is.

 

1500 euro bruto voor fulltime is dus een beetje waar ik rekening mee zou moeten houden dus?

Stomme vraag misschien.... maar is dat inclusief alle heffingen enzo? Heb nog nooit met personeel te maken gehad dus heb geen idee hoe dat allemaal werkt.

 

Zo een bedrag zou nog kunnen (zou zo en zo starten met een partime functie) maar hoe selecteer je nu de juiste persoon voor zoiets? Beetje kijken naar zijn ervaringen misschien maar verder kom je er pas in de praktijk achter ben ik bang...

 

En aangezien ik nog een klein bedrijfje ben met weinig financiele reserves moet zo een vakantiekracht wel wat opleveren ook.

Link naar reactie
  • 0

Veel universitaire opleidingen hebben geen stage. Er zijn wel opdrachten die ze uitvoeren voor bedrijven maar deze zijn een stuk theoretischer zoals doen van onderzoek en het schrijven van een thesis.

 

Er zijn meer HBO opleidingen die met stages werken en ook praktische stages.

als je een goede stagiair wilt kun je het beste denk ik voor studenten gaan die nu in het 3e jaar zitten. 4e jaars studenten studeren af en gaan op zoek naar een vaste baan na dit schooljaar.

 

Studenten uit het 1e of 2e jaar hebben nog geen stage ervaring.

 

3e jaars hebben dit jaar al stage gelopen en zitten volgend jaar nog op school en hebben dan weer een stage nodig en hebben tevens al ervaring.

 

als je wilt weten of het een goede student is nodig je hem uit voor een sollicitatie gesprek en vraag je hoe hij jouw opdracht aan gaat pakken. Goede studenten komen voorbereid op een sollicitatie en geven jou een antwoord waar je vertrouwen in hebt. Slechtere studenten weten geen antwoord omdat ze niet de moeite hebben gedaan zich van te voren te verdiepen in jouw bedrijf/branche of de opdracht. Ook kun je vragen naar de sterke punten en de zwakke punten van de sollicitant en vragen hoe een andere persoon hem zou omschrijven. Dan krijg je een beetje een beeld wat voor persoon je in huis haalt:een persoon die graag zelfstandig werkt of juist graag samenwerkt. Of bijvoorbeeld een persoon die organisatorisch sterk is of juist analytisch.

 

Ook kun je vragen naar een referentie van een bedrijf waar ze eerder stage hebben gelopen.

 

Wat betreft begeleiding: Je hoeft zelf niet altijd kennis te hebben van marketing maar goede ondersteuning is wel belangrijk voor een student. Ik ken studenten die een opdracht krijgen van een bedrijf om bijvoorbeeld een concurrentie analyse te doen. Ze mogen geen gegevens van het stage bedrijf inzien en het stage bedrijf wil geen geld uitgeven aan KvK uittreksels van concurrenten. Dan is het lastig om de opdracht goed uit te voeren.

 

Ik raad je dan ook aan om 1 keer per week met de student een uur te praten over de voortgang van je opdracht.

Wat betreft de vraag of het salaris inclusief heffingen is kan ik je geen antwoord geven. Heb zelf nog nooit in de positie van werkgever gezeten.

 

Ik denk wel dat dit erin zit maar weet het niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het ermee eens dat je voor deze opdracht beter een HBO student kan hebben.

 

In je laatste post lijkt het dat je ervoor kiest om iemand in dienst te nemen. Wat mij niet duidelijk is of dit een beroeps moet zijn of een student als je een student zoekt is het moeilijker om er een met precies de goede (praktijk)ervaring te vinden, ze zijn er natuurlijk wel. Als je voor deze optie kiest zou ik een formuliertje in de hogescholen ophangen denk dat je op die manier het meeste succes hebt.

 

Mathyn

Link naar reactie
  • 0

Geef je vakantiekracht een keuze. Of 1500 bruto vast salaris voor 2 a 3 maanden. Of je geeft hem het wettelijk mimimumloon met een bonusregeling per verkoop. Spiegel dit af tegen wat jij aan verkopen voor elkaar hebt gekregen binnen eenzelfde tijdsbestek dat jij actief alleen maar aan het bellen/ mailen en bezoeken was en laat zien dat in de potentie de tweede optie veel meer geld kan opleveren dan de eerste.

 

Degene die voor de eerste optie gaan wil je toch niet. Als je meerdere sollicitanten krijgt die voor optie 2 gaan is het een kwestie van gevoel.

 

Dus je bent sowieso het mimimum kwijt en jullie zijn er beide bij gebaat dat hij enorm veel gaat verkopen. Je kunt zelf wel uitrekenen wat voor bonus-regeling je kunt afspreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.