• 0

Afrekening zonder factuur

De ING (postbank) heeft een aardige actie voor ondernemende studenten. Een daarvan is dat je twee jaar lang voor 1 euro per maand gebruik kan maken van het Exact online boekhoudingspakket. Wat ik recentelijk geactiveerd heb.

 

Maandelijks wordt er 1,19 via automatische incasso van mijn rekening afgeschreven. Echter ontvang ik hiervoor geen factuur. Dat terwijl ik toch graag deze kosten wil meenemen in mijn administratie. Bij navraag bij Exact blijkt dat ze inderdaad voor deze actie geen factuur versturen. Volgens Exact kan ik deze kosten gewoon in mijn administratie opnemen. Het gaat om een abonnement met automatische betaling. Een bank/rekeningafschrift is in dat geval voldoende.

 

Zelf heb ik daar nog nooit van gehoord. Dat zegt gelukkig verder niks, ik ben geen expert op dat gebiedt. Maar ik kan er helaas ook vrij weinig over terug vinden.

 

Is het echt dat bij automatische terugkerende betalingen een bank/rekeningafschrift voldoende is voor de administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere links Iwan.

 

Een bank/rekeningafschrift kan dus voldoende zijn voor de administratie. Helaas wordt er geen melding van BTW gemaakt op de afschrijving. Wat volgens de belastingdienst dus wel benodigd is. Ik zal dat voorleggen bij Exact en naar hun ervaring vragen.

Link naar reactie
  • 0

Deze diensten zijn vrij van BTW (anders was wel een factuur vereist). Je boekt in jouw admin de kosten dus als geheel bedrag.

 

Als iets verkocht wordt voor 1 euro per maand, en er wordt 1,19 afgeschreven (zie eerste bericht), dan is het toch niet vrij van BTW?

 

klopt, niet goed gelezen (bancaire diensten zijn doorgaans BTW vrij), maar deze diensten zijn idd BTW belast.

Bank zou een factuur moeten sturen. Vraag daar desnoods naar!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze diensten zijn vrij van BTW (anders was wel een factuur vereist). Je boekt in jouw admin de kosten dus als geheel bedrag.

 

Ha Joost,

 

[Edit: je was me nog voor op dit late tijdsstip :)]

 

Ik heb zelf niet het idee dat die dienst vrij is van BTW. Waarom zouden zij daarvoor vrijstelling krijgen?

 

Daarnaast adverteren zowel Exact als ING/postbank met de 1,- per maand, maar wordt er in werkelijkheid 1,19 afgeschreven. Zoals Maarten al opmerkte. Wat inderdaad doet vermoeden dat ze gewoon BTW rekenen. Maar de beste manier om er achter te komen is denk ik om het even te vragen bij Exact zelf. Ik zal ook dit aan ze voor leggen.

 

Iig bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat de fiscus zich druk maakt over 12x 0,19 cent op jaarbasis. ;D

Neemt niet weg dat een BTW-factuur wel handig zou zijn. Staat in de overeenkomst die je hebt getekend ook niets over de BTW genoemd?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.