• 0

Samples versturen_voorwaarden/kosten

Ik stuur naar nieuwe relaties regelmatig sample paketten toe.

Zij hebben spullen nodig om mee van start te gaan.

Het gaat hierbij om nieuwe relaties (die nog geen eigen voorraad hebben) of om nieuwe producten (die nog niet uitgeleverd zijn)

 

Producten zijn aardig volumineus, waardoor het geheel logistiek gezien nogal in de papieren gaat lopen.

 

Nu geef ik hen 30% korting op sample producten, en zend ik het hen gratis toe. Vaak leg ik dus geld bij.

Aangezien het een investering is heb ik er nooit zo naar omgekeken.

 

Ik moet echter steeds verder weg om in landen te komen waar ik nog geen partners heb, dus de verzendkosten stijgen lekker mee.

Kan iemand mij een bepaalde richtlijn hiervoor doorgeven welke gebruikelijk/acceptabel is? Is het logisch hen alles door te berekenen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet ongebruikelijk om kosten te rekenen voor samples. Sowieso niet voor de verzendkosten. Zeker indien naar het buitenland en bijvoorbeeld per koerier. En ook niet voor de samples zelf. Als het een heel goedkoop produkt is kan je de sample gratis geven en de verzendkosten laten betalen. Is het een duur(der) produkt zowel de sample als de verzendkosten laten betalen. Eventueel kun je aangeven dat men bij een eerste bestelling deze kosten gecrediteerd krijgt. Zo weet je in ieder geval dat degene die om de samples vragen serieus zijn en niet op zoek naar een gratis produkt. ik laat regelmatig samples overkomen uit china en daar moet in ieder geval altijd voor de verzendkosten betaald worden en soms ook voor het monster. Hoop dat dit je vraag beantwoord. Schroom niet om de kosten door te berekenen , een serieuze klant begrijpt en accepteert dit.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Wij worden ook bestookt met aanvragen voor samples.

 

Wij hebben er echter voor gekozen om aanvragen voor meerdere samples in rekening te brengen. Regelmatig kregen wij aanvragen voor 5 tot 10 samples. Deze werden eerst opgestuurd en dan bleef bijna altijd de bestelling uit. Ook ondanks nabellen of mailen.

 

Nu geven we duidelijk aan dat als men meerdere samples wenst te ontvangen deze in rekening gebracht worden met verzendkosten. Dit is in bijna alle gevallen geen probleem gebleken. Er zijn er altijd die zeuren maar goed die hou je toch.

 

Als men één sample wil dan sturen wij deze op onze kosten. Maar past het niet door de brievenbus dan betaalt men alleen verzendkosten. Ook dat is geen probleem bij de meeste klanten.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat de relaties daarna geen bestelling plaatsen.

Er gaan aardig wat gesprekken vooraf aan het contract, wanneer dit getekend is, dan pas worden samples opgestuurd.

 

Van elk nieuw te introduceren product hebben de bestaande relaties samples nodig om alvast te voororderen.

De kosten komen dus steeds terug.

 

Wil er een duidelijk verhaal van maken.

 

Denk een 30% korting te gaan geven, en ze de zendkosten laten betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat een serieuse klant om samples vraagt nadat er een prijsopgave voor productie is gegeven en geaccepteerd. Samples horen in mijn ogen een onderdeel te zijn van een totaalafspraak met een klant waardoor duidelijk is voor iedereen wat het traject is. Zomaar samples opsturen zonder het totaalplaatje doe ik nooit.

 

Serieuse klanten betalen voor samples en verzenden.

 

Samples op sturen heeft altijd een bepaald risico, hoe goed bedoeld ook. In meeste gevallen stuurt de serieuse klant mij een sample, niet andersom in eerste instantie. Wanneer de juiste producenten geselecteerd zijn en de klant tevreden is met de prijs wordt naar de productiefase gekeken. Voor het starten van de productie kunnen om samples gevraagd worden, dit is vrij normaal, maar kan ook bv. door fotografisch materiaal en vertrouwen worden geregeld. Wanneer ik een groot product voor een klant op kwaliteit op EPC controleer is mijn rapport en documentatie vaak net zo goed als het opsturen van een sample.

 

Ik denk dat in geval van consumer electronics en huishoudelijke apparate vaak te snel om een sample gevraagd wordt en er in deze sector ook teveel mensen op zoek zijn naar freebies. Ik ken mensen die bij 15 verschillende bedrijven zeuren om een usb memory stick en dan vaak van 7-10 ook nog eens gratis opgestuurd krijgen.

Toch weer een lekker zakcentje....

 

Maar goed, serieuse klanten betalen altijd vooraf denk ik. Als je in een discussie komt waarin jij moet bijleggen in hoop dat de klant uiteindelijk een bestelling doet gaat er iets fout. Let wel, dit is voor nieuwe klanten. Wanneer het gaat om bestaande klanten die iets zoeken stuur ik het ook graag gratis op als het even kan.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, vanwege een sample levering van de ooievaar lees ik ze nu pas.

(sample was trouwens gratis, leveringskosten werden gedekt, en product was in orde ;D)

 

Ik heb gekozen om van elk product één sample beschikbaar te stellen per klant. Mijn klanten gaan een samenwerking aan voor minimaal 1 jaar in een bepaald land/regio.

Mij leek het sportief hen een steun in de rug te geven, aangezien het totaal aantal relaties over 5 jaar naar schatting 30 is, vallen de kosten te bezien.

 

Van elk nieuw ontwikkeld product ontvangen zij wederom een gratis sample.

 

Wanneer er vraag is naar meerdere sample dan worden deze in rekening gebracht, en verzonden met de eerstvolgende bestelling.

 

Lijkt me een redelijke opzet, toch?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de reacties, vanwege een sample levering van de ooievaar lees ik ze nu pas. (sample was trouwens gratis, leveringskosten werden gedekt, en product was in orde ;D)

 

Het is nog vroeg dus ik ben nog niet helemaal wakkeer en misschien lees ik het niet helemaal goed, maar als ik het goed heb is dit een SUPER felicitatie waard toch?! ;D Van harte gefeliciteerd! Was de sample een jongens- of meisjesversie, en maakt de moeder het ook helemaal goed? :)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, vanwege een sample levering van de ooievaar lees ik ze nu pas.

 

Ik heb gekozen om van elk product één sample beschikbaar te stellen per klant. Mijn klanten gaan een samenwerking aan voor minimaal 1 jaar in een bepaald land/regio.

 

Ik neem aan dat de samples in het eerste geval niet de samples zijn die je gaat leveren ;)

Anders moet ik de regels eronder toch heel anders gaan lezen.

 

Gefeliciteerd.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de felicitaties, het is een meid, en de moeder maakt het ook goed ;D.

 

@ Frans: Nee, in principe niet, het ligt natuurlijk wel een beetje aan de prijs ;)

 

@ Ruben: Ja dit had ik ook kunnen doen, dit geeft wat meer zekerheid. Vaak blijkt, dat wanneer de betalingstermijn nog niet verstreken is, de eerste order al binnen is. Dus dan komt het alsnog op hetzelfde neer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik las laatst een artikel waarin een poster vertelde dat hij zelfs kosten rekende voor een offerte. Dit vind ik wat ver gaan. Samples moet je wel in rekening brengen vind ik. De suggestie om bij een order te crediteren lijkt me heel redelijk.

 

M.v.g.

 

Frank Loots

 

Hangt er vanaf...........

Als het een seriematig product is van bijv € 100,- voor een serieuze offerte van € 200.000,= dan laat je je klant daarvoor toch niet betalen?

D'r zijn ook nog genoeg klanten die gewoon eisen om gratis levering "want dat doet de concurrentie ook".

 

Zelf zit ik altijd met custom made producten en reken een toeslag van 100% op de contractprijs.

Indien de proef geaccepteerd wordt en wordt omgezet in een totale bestelling, dan wordt de toeslag gecrediteerd.

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.