• 0

Inbreng in een VOF kennis/vermogen

Mijn man is samen met zijn beste vriend een VOF gestart. De inbreng van mijn man is de kennis en van zijn vriend het vermogen.

 

Ik heb op de site van de KvK al het een en ander gelezen over de aansprakelijkheid binnen een VOF die is 50-50 maar lees ook dat mocht het mis gaan met de hele onderneming dan is iedere vennoot voor 100% aansprakelijk met zijn prive-vermogen.

 

Mijn vraag is, is mijn man dan ook verantwoordelijk voor die schuld omdat zijn inbreng immers geen geld is maar kennis. Er zullen nog een aantal clausules opgesteld moeten worden binnen hun overeenkomst maar gezien beider karakter is dit nog niet gebeurd bij mijn weten.

 

Prive hebben wij een contract bij de notaris liggen dat prive en zakelijk gescheiden is dit omdat ik zelf een eigen bedrijf heb gehad en wij dit veilig wilde stellen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Petra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is, is mijn man dan ook verantwoordelijk voor die schuld

 

Met 'die schuld' bedoel je het bedrag wat de medevennoot van je man inbrengt? Brengt hij dat daadwerkelijk in als schuld van de onderneming (met andere woorden: als lening die door de VOF terugbetaald moet worden)? Is het niet zo dat hij dit geld inbrengt en je man de kennis, beide als investering in de VOF en niet als lening?

 

Indien het wèl een lening is aan de VOF, dan is dat inderdaad ook de verantwoordelijk van je man dat die lening terugbetaald wordt.

Link naar reactie
  • 0

Als je man mede-eigenaar is van een VOF (dat hoeft niet perse 50% te zijn trouwens, elk percentage kun je onderling afspreken en vastleggen) dan is hij aansprakelijk voor dat percentage. Mocht de partner echter niets op kunnen hoesten (door bijv persoonlijk faillissement), dan moet je man dat alsnog doen.

 

Een VOF kun je zien als een zakelijk huwelijk op basis van gemeenschap van goederen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het geld is prive geleend door de zakenpartner. Mijn man gaat de zaak draaien en ontvangt salaris uit de onderneming de "geldschieter" noem ik hem even voor het gemak blijft zijn eigen baan behouden (heeft goede baan en stapt in als de zaak draait althans dat is de opzet.).

 

Ik heb eerder een faillisement meegemaakt met het bedrijf van mijn man en ben bang als dit spaak loopt (wat ik niet hoop hoor laten we dat voorop stellen!) wij weer de bietenbrug op gaan.

 

Omdat ik alles al eens eerder heb meegemaakt wil ik graag van alle kanten voor zover mogelijk ingedekt zijn. Een contract tussen beide partners zie ik nog niet zo een twee drie gebeuren (dit had er al moeten zijn onderneming is m.i.v. 1 maart jl. opgericht , 11 maart ingeschreven bij de KvK), er wordt aan alle kanten met geld gesmeten maar de echt belangrijke dingen doen ze in mijn ogen niet.

 

Onze financiele situatie is NIET rooskleurig, "geldschieter" is daar NIET van op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

Het geld is prive geleend door de zakenpartner. Mijn man gaat de zaak draaien en ontvangt salaris uit de onderneming de "geldschieter" noem ik hem even voor het gemak blijft zijn eigen baan behouden (heeft goede baan en stapt in als de zaak draait althans dat is de opzet.).

...

 

 

Zolang je man mede-eigenaar is hou je het aansprakelijkheidsprobleem. De enige oplossing die ik nu zie is dat je man in dienst gaat van de VOF, en geen mede-eigenaar is. Als de zaak dan ter ziele gaat, verliest je man die baan maar is hij niet aansprakelijk voor eventuele schulden.

 

Overigens, een VOF partner krijgt geen salaris, maar zijn deel van de winst.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Omdat mijn man de meeste uren gaat maken krijgt hij het grootste deel in de vorm van een soort salaris. Hij haalt er elke maand 2000 euro bruto uit zakenpartner 300. Is ingewikkelde constructie maar wel evenredig omdat hij de uren gaat maken.

 

Beide zijn eigenaar en bevoegd maar ik begrijp uit de reacties dat ook beide dus voor 100% aansprakelijk zijn mocht er iets mis gaan ongeacht of wij er wel of geen financiele middelen hebben ingestopt.

Link naar reactie
  • 0

Ja Petra, dat klopt.

 

Je kunt van alles afspreken over winstverdeling, arbeidsbeloning, inbreng, etc, maar als het er op aankomt, dan dragen beiden de verantwoording voor alle schulden.

 

Taait zijn vennoot af naar Mexico, dan komen de schuldeisers bij jouw man langs voor alle schulden van de VOF. Dat kan dus ook jullie privé bezit raken.

 

Alle signalen staan dus op rood! Zorg dat er eerst een goede VOF akte komt of zorg anders dat de onderneming ZSM een EMZ wordt en laat jouw man in loondienst treden.

 

Hetgeen zich nu afspeelt, is een recept voor 'disaster'!

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.