• 0

Overname B.V. , mogelijke risico's ?? waar moet ik op letten ?

Hallo,

 

Ik heb een vraagje voor de meer ervaren ondernemer hier. ....Zoekend naar mogelijkheden om met een BKR verleden iets te beginnen, ben ik tegen een ondernemer aangelopen die een B.V. heeft opgericht (of omgezet) in oktober jl. Deze B.V. hangt onder een holding en hij zegt dat hij er niets mee doet en dus iemand nodig heeft om die zaak goed op te zetten. Ik zou dan de mogelijkheid hebben om in de loop der tijd de BV over te nemen. Het betreft een B.V. voor het goederenvervoer, er zit een auto van 3 jaar oud in en een trailer van 1 jaar oud. Nu ben ik dus een leek op het gebied van dit soort zaken, contracten etc. dus mijn vraag aan allen: Waar moet ik op letten ? Wat zijn eventuele constructies die gevaarlijk kunnen zijn ? Wat moet ik wel en niet doen/ondertekenen ?

Mischien is deze ondernemer wel te goeder trouw en is dit voor mij een uitgelezen kans, maar als er iets anders kan spelen wil ik het ook graag van tevoren weten.

Dus een ieder die wijze raad heeft...bij voorbaat dank..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV doet niets zakelijks op dit moment? Wat ga je ermee opzetten dan, of wil je de BV als lege BV overnemen en op je naam zetten voor je eigen bedrijf? M.a.w. gaat het om de overname van een bedrijf, of van een lege BV? En wat bedoel je met dat hij een BV heeft 'omgezet'?

 

Hèt gevaar is dat er nog onvoorziene zaken aan de BV kleven. Daar moet je op beducht zijn, en dat kan een reden zijn waarom het oprichten van een nieuwe, eigen BV de voorkeur verdient.

Link naar reactie
  • 0

Het is een B.V. voor goederenvervoer . De eigenaar zegt er geen energie voor te hebben om het op te zetten, dus klanten winnen, ritten rijden etc. en hij zoekt dus iemand die daar zijn energie in wil steken en dat deze dan in de loop der tijd de B.V. overneemt. Heb de man telefonisch gesproken en toen zei hij dat hij de BV heeft "omgezet" in een BV voor het goederenvervoer over de weg.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, wat het waard is en verdere details hoor ik zondag, dan spreek ik hem. Het zou wel slimmer zijn om inderdaad met een schone lei te beginnen, maar vanwege oude BKR wordt dat de komende 2 jaar heel lastig voor mij. Ook moet ik van het NIWO zelf 18000 euro inbrengen voor mijn vergunningen en die heb ik nu nog niet, deze BV heeft die vergunningen wel en ook een auto en trailer, ik kan dus direct aan de slag. Er zit denk ik aan waarde van die auto en trailer een kapitaal van 70000 euro in.

Link naar reactie
  • 0

als ik zo de kranten lees, is goederenvervoer één van de sectoren waar momenteel geen droog brood meet te verdienen valt. vandaag wellicht dat de man er "niets mee doet". als je de goederenvervoermarkt niet goed kent, pas op dat je je vingers niet brandt!

 

het klinkt nu een beetje alsof jij voor katvanger mag gaan spelen.

 

kortom, mijn advies: bedenk een product/dienst waar je wat mee kan en waar je hart ligt. dan kan je succesvolle business bouwen. mocht je daarvoor een bv nodig hebben, er zijn duizenden lege en schone bv's te koop. ga daarvoor niet zelf prutsen, maar laat je bijstaan door een accountant of administratiekantoor en een jurist. je hoort het al, dat gaat dus weer geld kosten >:(

 

conclusie: richt je energie ergens anders op. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 1

Mocht je het willen doorzetten zijn er verschillende manieren om het over te nemen;

 

management buy in

management buy out (moet je minimaal aantal jaar werkzaam zijn in de bv)

activa-passiva transactie

aandelen-transactie

 

bij twijfel of er lijken in de kast zitten kun je een due dilligence onderzoek uit laten voeren.

 

Maar ik raad je in jouw geval geen van allen aan, aangezien je beter kunt wachten en met een schone lei kunt beginnen. In 2010 wordt de regel voor het startkapitaal 18000 afgeschaft;

 

Minder regels bij de oprichting en inrichting van de bv

Het kabinet heeft in 2007 een wetsvoorstel ingediend, dat de regels voor besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (bv's) eenvoudiger en flexibeler moet maken. Ondernemers krijgen ruimere mogelijkheden om in de statuten af te wijken van wettelijke bepalingen. Het minimumstartkapitaal van 18.000 euro wordt afgeschaft. Ook de verplichte blokkeringsregeling, bankverklaring en accountantsverklaring bij inbreng in natura verdwijnen. Het wetsvoorstel vereenvoudiging en flexibilisering bv-recht zal naar verwachting 1 januari 2010 in werking treden, dit in verband met een noodzakelijke invoeringswet.

http://www.kvk.nl/wettenenregels/990_Nieuwe_wetgeving/aankomendewetgeving/Vereenvoudigingoprichtingbvsvoorkleinereenstartendeondernemers.asp

 

groeten,

 

Rémon

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 1

@Rémon (ter lering en vermaak) een BV kun je niet overnemen met een activa/passiva transactie, je neemt dan alleen zoals de naam zegt de activa & passiva over. Een BV is altijd een aandelentransactie. Ook de MBO en MBI zijn aandelentransacties.

 

@ topicstarter

Waarom wil je per se iets beginnen in een BV vorm. Waarom niet gewoon iets in een eenmanszaak, die kun je gewoon beginnen.

 

Maar goed, dat was je vraag niet. Waar moet je op letten was je vraag? Zoals Jeroen inderdaad ook aangeeft, neem je bij de overname van de BV alle rechten en verplichtingen over die aan de BV kleven. Je moet dus 100% zeker weten welke dit zijn (via een gedegen due diligence onderzoek (waarin oa de financiele en juridische situatie van de BV wordt doorgelicht) en daarna moet je in het overnamecontract precies vastleggen voor welke dingen je eventueel een garantie wil van de verkoper.

 

Om dit veilig en goed te doen, zul je dus eerst moeten investeren in een dergelijk onderzoek.

 

Ben het trouwens helemaal eens met Edo, de markt voor goederenvervoer is drama. Het gaat slecht met de transportbedrijven over weg, water, vliegtuig en trein.

 

Als je toch wilt ondernemen, bedenk dan iets en start die eenmanszaak!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ik raad je in jouw geval geen van allen aan, aangezien je beter kunt wachten en met een schone lei kunt beginnen. In 2010 wordt de regel voor het startkapitaal 18000 afgeschaft;

 

Minder regels bij de oprichting en inrichting van de bv

Het kabinet heeft in 2007 een wetsvoorstel ingediend, dat de regels voor besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (bv's) eenvoudiger en flexibeler moet maken. Ondernemers krijgen ruimere mogelijkheden om in de statuten af te wijken van wettelijke bepalingen. Het minimumstartkapitaal van 18.000 euro wordt afgeschaft. Ook de verplichte blokkeringsregeling, bankverklaring en accountantsverklaring bij inbreng in natura verdwijnen. Het wetsvoorstel vereenvoudiging en flexibilisering bv-recht zal naar verwachting 1 januari 2010 in werking treden, dit in verband met een noodzakelijke invoeringswet.

http://www.kvk.nl/wettenenregels/990_Nieuwe_wetgeving/aankomendewetgeving/Vereenvoudigingoprichtingbvsvoorkleinereenstartendeondernemers.asp

 

 

 

Dat hopen we nu al 6 jaar. Oorspronkelijk voorstel dateert volgens mij al van 2003! In 2007 was er sprake van dat dit in 2009 in zou gaan. Nu weer doorgeschoven naar 2010, maar vraag blijft of dat echt gaat gebeuren....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat hopen we nu al 6 jaar. Oorspronkelijk voorstel dateert volgens mij al van 2003! In 2007 was er sprake van dat dit in 2009 in zou gaan. Nu weer doorgeschoven naar 2010, maar vraag blijft of dat echt gaat gebeuren....

 

groet

Joost

 

Ik blijf optimistisch ;). Maar het heeft volgens mij nog niet zo direct gestaan toch? Het werd meer neergezet dat het zou worden versoepeld volgens mij om het aantrekkelijker te maken nu zeggen ze echt impliciet dat het gaat komen.. maar goed misschien is dat mijn optimisme ;) ik hoop in ieder geval wel dat het word doorgevoerd! Vind het sowieso een kromme regel...

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

@ Nakie

 

Maar het is een beetje krom want je kan het storten en vervolgens er gelijk weer vanaf halen. Dus je kan het net zo goed van iemand lenen en dan weer terug geven. Daarnaast zal heus niet iedereen een B.V. nemen omdat je dan ook publicatieplict heb en belastingtechnisch gezien met een geringe omzet niet de meest slimme keus is door de VPB. Dan kun je beter inkomstenbelasting betalen.

 

Verder is het voor ondernemers fijner als men een B.V. heb omdat je dan gegevens kan achterhalen en weet met wie je in zee gaat (gebaseerd op cijfers) en nu is men bij een eenmanszaak,vof soms wat achterdochtig omdat er geen gegevens beschikbaar zijn...

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

@ Nakie

 

Maar het is een beetje krom want je kan het storten en vervolgens er gelijk weer vanaf halen. Dus je kan het net zo goed van iemand lenen en dan weer terug geven. Daarnaast zal heus niet iedereen een B.V. nemen omdat je dan ook publicatieplict heb en belastingtechnisch gezien met een geringe omzet niet de meest slimme keus is door de VPB. Dan kun je beter inkomstenbelasting betalen.

 

Je houdt wel altijd een schuld aan de BV waardoor er voor crediteuren in ieder geval een verhaalsmogelijkheid is van 18k.

Link naar reactie
  • 0

 

Je houdt wel altijd een schuld aan de BV waardoor er voor crediteuren in ieder geval een verhaalsmogelijkheid is van 18k.

 

Daar heb je volkomen gelijk in manon, dus door het afschaffen van deze regel zal een BV eigenlijk altijd nog een lening moeten aangaan om liquide/solvabel te zijn... althans bedrijven wensen dit uiteraard wel je gaat niet gauw met iemand in zee die niet liquide is (ligt ook deels aan de branche), dus voor sommige starters zal m.i. een dergelijke storting ipv verplicht --> noodzakelijk worden

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.