Hallo.

Ik heb veel gelezen over het DGA salaris op de site maar nog geen antwoord op mijn vraag gevonden. Ik heb een goedlopende eenmanszaak, winst meer dan 170k en wil dan ook een holding met werkmaatschappij oprichten. Ik wil echter mijn DGA salaris relatief laag houden op bijvoorbeeld 50k. Dit is ongeveer hetzelfde als in loondienst zou verdienen en daarmee zou dit salaris voor de fiscus acceptabel moeten zijn . Echter er is ook nog zoiets als de afroommethode. Als deze wordt toegepast dan zou ik mezelf een salaris van 105k moeten geven. Hoe werkt de afroom methode als ik 50% van de aandelen van mijn holding onderbreng bij mijn vriendin en mijn twee kinderen. Zij zijn alleen aandeelhouder en verrichten geen werkzaamheden.

Wordt de afroommethode dan gebaseert op 50% van 150k is dus 75k gebaseerd. Ik zou dan uitkomen op een salaris van 7 *7,5 = 52,5k

Geldt deze redenering ook als ik zelf aandelen aanhoud waarop 98% van het dividend wordt uitgekeerd?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20239-dga-salaris/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De afroommethode is door de rechtspraak min of meer ontwikkeld bij zaken waarbij men niet over vergelijkingsmateriaal beschikt. Op het moment dat er wel vergelijkbare dienstbetrekkingen zijn met bijbehorende salariëring, dan mag de fiscus niet zonder meer uitgaan van deze methode. Echter, er zijn inspecteurs die denken dat wanneer jij voor 90% van de omzet verantwoordelijk bent ze deze methode ook dan zomaar toe kunnen passen. Naar mijn mening kun je dan ook met succes bezwaar aantekenen wanneer er sprake is van goed en ruim vergelijkingsmateriaal. Zorg er in ieder geval voor dat het gebruikelijk loon wat jij jezelf toekent "redelijk" is.

Bedenk daarnaast dat het ijkpunt voor de gebruikelijkloonregeling het aanmerkelijk belang betreft en dat heb je zodra je direct of indirect, al dan niet samen met je partner, 5% van de aandelen in een bv bezit of op andere manier een belang van minstens 5% in die bv houdt.

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20239-dga-salaris/#findComment-202662
Delen op andere sites

• 0

Wellicht ten overvloedde merk ik nog op dat het vergelijkingsmateriaal in deze gelijkende functies zijn zonder dat er sprake is van een AB-houder. Dus vergelijk dit met loondienstfuncties zoals je al gedaan had.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20239-dga-salaris/#findComment-202699
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar