• 0

ontslagvergoeding fiscaal handig gebruiken voor banksparen tbv hypotheek

Graag zou ik u het volgende willen voorleggen:

binnen een half jaar krijg ik een leuke ontslagvergoeding ivm ontslag agv de crisis. Ik weet nog niet of ik weer ga interimmen (hetgeen ik voor huidige betrekking in loondienst ook heb gedaan) of weer een 'reguliere' baan ga zoeken.

Nu ben ik enigzins op de hoogte van de (on)mogelijkheden vwb het 'fiscaal-efficient' binnenhalen van de ontslagvergoeding, maar ik vraag me af of er een ficscaal voordelige mogelijkheid bestaat om de ontslagvergoeding aan te wenden tbv het opbouwen van het aflossingsbedrag van de hypotheeklening van de woning die ik net heb gekocht.

Ik heb het voornemen een substantieel deel van hypotheeklening na afloop af te lossen dmv banksparen en eigenlijk zou ik de ontslagvergoeding willen benutten voor de premiebetalingen tbv het banksparen. Maar is dat fiscaal gezien een handige zet?

Is het alternatief het onderbrengen van vergoeding in stamrecht BV

Bvd voor uw reactie.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je over je volledige ontslagvergoeding direct afrekent met de fiscus, dan kun je doen wat je wilt met dat wat er overblijft. Dus ook periodieke premiebetalingen op een Spaarrekening Eigen Woning (SEW) of een Kapitaalverzekeringen Eigen Woning (KEW). Maar je bent natuurlijk wel al een flinke bult kwijt aan de belastingdienst.

Als je een Direct Ingaande Lijfrente (DIL) aanschaft of uitkeringen uit een stamrecht-BV ontvangt, dan zijn deze uitkeringen belast voor de inkomstenbelasting. Je bruto-uitkeringen moeten dus hoger zijn dan de door jou gewenst netto-inleg in je SEW of KEW.

Eigenlijk zijn het dan ook twee losstaande zaken. Je dient eerst te bekijken hoe je met je ontslagvergoeding wilt omgaan en daarna wat je met de (aflossing van) je hypotheek wenst te doen. Je kunt je bruto- ontslagvergoeding niet aanwenden om netto-aflossingen mee te doen.

Dat zou overigens wel een hele mooie constructie zijn. Bruto uitkeringen netto ontvangen en vervolgens van een vrijstelling uit een kapitaalverzekering gebruik maken om ook die netto te ontvangen. Wellicht een aardig idee om zo de burger te stimuleren meer geld uit te geven en zo de kredietcrisis ook in een keer op te lossen.

• 0

helaas zijn die opties niet mogelijk als je de bruto ontslagvergoeding wilt benutten.

Daar is maar 1 manier voor: storten in een stamrecht BV en dan lenen van de BV om de hypotheek nu al te verlagen (uiteraard heb je dan eens schuld aan de BV).

Zie ook de FAQ over stamrechten (onder lenen van de Stamrecht BV):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22126

Verder valt dit topic buiten de scope van HL omdat het geen echte ondernemersvraag is en er voldoende info in de FAQ staat.

Als je vragen hebt na het lezen van de FAQ, PM mij gerust, dan geef ik je antwoord.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar