ik heb momenteel een zakelijk geschil met iemand die voor mij een wordpress theme zou ontwikkelen. Het probleem is vrij eenvoudig: in februari heb ik hem ingeschakeld. Ondanks herhaaldelijke herinneringen van mijn kant, was hij begin maart nog niet met het werk begonnen. Hij mailde mij dat hij in maart zeker klaar zou zijn, maar daar is nu dus nog helemaal geen sprake van. Hij had het erg druk, maar mailde dat hij wel zou beginnen. Omdat het allemaal weggezakt was, heb ik hem de opdracht nogmaals gemaild. Hierop kwam het bericht terug dat het toch wel wat meer werk was, dan in eerste instantie was afgesproken. Hij stelde mij voor om of voor een extra bedrag de klus te klaren, of om het bedrag dat ik al betaald had (stom, natuurlijk) terug te betalen.
Ik koos het laatste, zodat ik opnieuw een designer uit kon kiezen. Na een week zonder nieuws heb ik gemaild waar de betaling bleef. Hierop kreeg ik een bijzonder mailtje terug: hij zou pas dit jaar begonnen zijn als ondernemer, en was pas gisteren op de hoogte gebracht van het begrip inkomstenbelasting. Volgens hem moet hij nu ongeveer 33% van zijn totale omzet binnen nu en twee maanden terugbetalen. Waarschijnlijk is dit een flink bedrag dat hij niet op kan hoesten. Daarom stelde hij mij als compromis om een van zijn diensten te leveren, zonder dat ik daarvoor extra hoef bij te betalen.
Dit roept bij mij diverse vragen op. Ten eerste heeft hij een BTW-nummer dat met 2005 begint. Hij is ook gewoon ingeschreven bij de KvK (gegevens op factuur) en biedt op fora al in ieder geval sinds 2006 zijn diensten als designer aan. Op zijn LinkedIn staat dat hij sinds mei 2008 eigen ondernemer is. Hij is wel erg jong, een student, maar dat hij nog nooit van BTW gehoord heeft, komt op mij gek over, zeker aangezien deze wel op de factuur stond. Klopt dit verhaal belastingtechnisch? Kan hij geen regeling treffen met de belastingdienst? Het lijkt me dat als je een KvK-nummer en BTW-nummer hebt, je wel begrijpt wat je belastingtechnisch moet doen.
Daargelaten dat hij dus waarschijnlijk onzin verkoopt, hink ik op twee gedachten. In eerste instantie zou ik hem alsnog willen vragen het geld gewoon terug te storten. Dan is het maar afgelopen, en kan ik rustig opnieuw besluiten met iemand in zee te gaan. Indien mogelijk zou ik ook best willen dat hij alsnog voor mij een theme ontwikkelt. Hij kan het volgens mij wel goed, en ik heb er een nodig. Hoe kan ik hem hierover het beste benaderen? Aangezien hij wel betaald is, maar nog niets geleverd heeft, zit ik enigszins in een lastige positie, waarin ik hem tot iets moet bewegen, waar hij tot nu toe nog vrij weinig van heeft laten zien.
Daarnaast heb ik wel gewoon een factuur, een betaling en een emailwisseling. Wat raden jullie mij aan? Zelf denk ik er over om hem te mailen en hem te vragen om alsnog het bedrag terug te storten, met de mogelijkheid om toch gewoon het project zoals ik dat dan wederom zal beschrijven, te maken als uitweg. Kan ik hierin suggereren dat ik zijn verhaal niet geloof? Tactisch ben ik namelijk zelf nogal een botte boer.
Advies over zijn verhaal, mijn positie, en de mogelijkheden is welkom!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LeoK
LeoK
Hallo allemaal,
ik heb momenteel een zakelijk geschil met iemand die voor mij een wordpress theme zou ontwikkelen. Het probleem is vrij eenvoudig: in februari heb ik hem ingeschakeld. Ondanks herhaaldelijke herinneringen van mijn kant, was hij begin maart nog niet met het werk begonnen. Hij mailde mij dat hij in maart zeker klaar zou zijn, maar daar is nu dus nog helemaal geen sprake van. Hij had het erg druk, maar mailde dat hij wel zou beginnen. Omdat het allemaal weggezakt was, heb ik hem de opdracht nogmaals gemaild. Hierop kwam het bericht terug dat het toch wel wat meer werk was, dan in eerste instantie was afgesproken. Hij stelde mij voor om of voor een extra bedrag de klus te klaren, of om het bedrag dat ik al betaald had (stom, natuurlijk) terug te betalen.
Ik koos het laatste, zodat ik opnieuw een designer uit kon kiezen. Na een week zonder nieuws heb ik gemaild waar de betaling bleef. Hierop kreeg ik een bijzonder mailtje terug: hij zou pas dit jaar begonnen zijn als ondernemer, en was pas gisteren op de hoogte gebracht van het begrip inkomstenbelasting. Volgens hem moet hij nu ongeveer 33% van zijn totale omzet binnen nu en twee maanden terugbetalen. Waarschijnlijk is dit een flink bedrag dat hij niet op kan hoesten. Daarom stelde hij mij als compromis om een van zijn diensten te leveren, zonder dat ik daarvoor extra hoef bij te betalen.
Dit roept bij mij diverse vragen op. Ten eerste heeft hij een BTW-nummer dat met 2005 begint. Hij is ook gewoon ingeschreven bij de KvK (gegevens op factuur) en biedt op fora al in ieder geval sinds 2006 zijn diensten als designer aan. Op zijn LinkedIn staat dat hij sinds mei 2008 eigen ondernemer is. Hij is wel erg jong, een student, maar dat hij nog nooit van BTW gehoord heeft, komt op mij gek over, zeker aangezien deze wel op de factuur stond. Klopt dit verhaal belastingtechnisch? Kan hij geen regeling treffen met de belastingdienst? Het lijkt me dat als je een KvK-nummer en BTW-nummer hebt, je wel begrijpt wat je belastingtechnisch moet doen.
Daargelaten dat hij dus waarschijnlijk onzin verkoopt, hink ik op twee gedachten. In eerste instantie zou ik hem alsnog willen vragen het geld gewoon terug te storten. Dan is het maar afgelopen, en kan ik rustig opnieuw besluiten met iemand in zee te gaan. Indien mogelijk zou ik ook best willen dat hij alsnog voor mij een theme ontwikkelt. Hij kan het volgens mij wel goed, en ik heb er een nodig. Hoe kan ik hem hierover het beste benaderen? Aangezien hij wel betaald is, maar nog niets geleverd heeft, zit ik enigszins in een lastige positie, waarin ik hem tot iets moet bewegen, waar hij tot nu toe nog vrij weinig van heeft laten zien.
Daarnaast heb ik wel gewoon een factuur, een betaling en een emailwisseling. Wat raden jullie mij aan? Zelf denk ik er over om hem te mailen en hem te vragen om alsnog het bedrag terug te storten, met de mogelijkheid om toch gewoon het project zoals ik dat dan wederom zal beschrijven, te maken als uitweg. Kan ik hierin suggereren dat ik zijn verhaal niet geloof? Tactisch ben ik namelijk zelf nogal een botte boer.
Advies over zijn verhaal, mijn positie, en de mogelijkheden is welkom!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20383-leveringsproblemen-na-betaling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag